Gå til innhold

Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer


Anbefalte innlegg

Bruktverdien på elbiler vil holde seg langt høyere enn hva vi er vant til med fossilbiler der noen hundrelapper for full tank er eneste restverdi+vrakpant. Dette fordi batteriene vil ha høy restverdi selv om de begynner å bli stusselige for bilbruk. De er fortsatt svært verdifulle for å lagre strøm fra variabel kraft fra vindmøller og solceller.

Prisen på brukte litiumbatterier fra elbiler er i dag typisk 1000-1500kr/kWt selvom bilen er vrak.

Disse prisene vil holde seg fordi det vil være lønnsomt for alle etterhvert å kunne lagre elektrisitet, både for forbrukere og produsenter.

 

Det stemmer nok ganske bra. Jeg har selv et 35kWh batteri på hytta, laget av 70 batterimoduler fra Leaf-batterier (hvert Leaf-batteri har 48 moduler). Jeg fikk en _veldig_ god pris på disse, da ga jeg 30.000,- for alle sammen. De kom fra 1-2 år gamle biler som var kondemnert pga. kollisjon. Etterspørselen etter disse batteripakkene er meget høy, de forsvinner fra huggerne stort sett samme dagen som de kommer inn. Samme gjelder f.eks iMiEV-batterier. Gjengs pris nå er 16.000,- for et komplett iMIEV-batteri og 24.000,- for et Leaf-batteri. Ganske nøyaktig 1000,- pr. kWh altså.

 

Batteriet mitt på hytta erstattet en 8 år gammel blybatteribank som veide nesten dobbelt så mye og hadde under 40% av kapasieten. Den kostet også 30.000,- når den var ny. Verden går fremover ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare å kjøpe biler der ting ikke går istykker, de finnes faktisk.

 

Så prisen på nytt batteri til Roadster, 29k USD.

Så vet man cirka hva det vil koste. Usikkert om særlig mange produsenter vil tilby dette dog, selv om det har vært noe snakk om det blant enkelte.

http://www.autoblog.com/2015/09/01/tesla-roadster-battery-pack-replacement/

 

 

Tesla Roadster er en heftig sportsbil bygget i et lite antall, med dertil høye priser.

 

Batteriet på en Leaf koster $ 6500 uten innbytte, og $ 5500 hvis du leverer tilbake det gamle batteriet:

http://www.dinside.no/929402/offisiell-pris-paa-batteripakken-i-nissan-leaf

 

Ryker automatkassen på min XC70 en gang til er jeg usikker på om det er verd å bytte den, da den koster 70 000 pluss arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Poenget er vell at ved den tid er de fleste klar til å slenge bilen på dynga. Evt kan en kjøpe nytt batteri, og siden en har spart så mye penger på å ikke bytte turbo, girkasse, og annet diverse så har en nok av penger til det :)

 

Er bare å kjøpe biler der ting ikke går istykker, de finnes faktisk.

Så prisen på nytt batteri til Roadster, 29k USD.

Så vet man cirka hva det vil koste. Usikkert om særlig mange produsenter vil tilby dette dog, selv om det har vært noe snakk om det blant enkelte.

http://www.autoblog.com/2015/09/01/tesla-roadster-battery-pack-replacement/

 

 

For det første så er kostnaden noe helt annen i dag, for ikke snakke om 8 år når Tesla lager sine batterier selv. Så det blir nok i leiet med å bytte turbo på en bil feks. Og ikke kom her å si at det finnes fosilbiler som ikke trenger å bytte deler, for de har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar

Jeg så en Top Gear USA episode igår. personlig har jeg ikke vært så stor fan av dem, da jeg liker originalen best. Dog syntes jeg denne episoden var bra. De startet på en havn i New York med 3 super-biler. Første oppgave var å få tak i en genuin amish-hatt. Alle satte kursen mot en av de nærmeste statene hvor det befant seg amish-folk. De var 3 stykker og hadde såklart ulike fremgangsmåter, men jeg likte én av de best. Han ene rullet opp på siden av noen amish folk med hest og kjerre, i siste spesialutgave av Lamborghini Gallardo. Han spurte om han kunne trade en tur i Gallardo'en med en hatt. De gikk faktisk med på dette. Programlederen satte klampen i bånn, og spurte karen: This do sound great ? Amish karen satt der med et hysterisk smil rundt kjeften: "YUP"!

 

Her hadde vi en kar som kanskje aldri har sittet i en bil en gang, som får tidenes opplevelse. I tillegg lever han i et samfunn som forbyr denne opplevelsen. 

Personlig er jeg glad jeg lever akkurat nå, hvor jeg kan fortsatt velge. Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste. 

La oss ikke glemme den fantastiske forbrenningsmotoren:

 

 

Les spesielt prestanda under videoen. Det beste kommer noe etter 2 minutter i videoklippet.

 

Så jeg er følelsesløs? Det er en ganske kraftig påstand må jeg si! iallefall når den begrunner seg i en helt irrasjonell følelse, de lydene er bråk, støy og ikke bra for deg. Men, jeg skal ikke lyge. Jeg er jo i generasjonen som fortsatt liker disse lydene, men jeg forstår at det er irrasjonelt å gjøre det. Jeg har kjørt i noen biler med fine lyder, men de koster enorme summer her i Norge, i tillegg hadde jeg klikket av både lyden og bruken etter noen dager. Det er ikke behagelig rett og slett. Så en dag i uken, kjempe messig. Hver dag? aldri i livet. Tesla byr på samme krefter, men til en mye mer behagelig tur, både ift lyd og drivlinje. Å kjøre fossilt nå gjør vondt i sjelen, men jeg liker jo lyden av en lambo for det om, men hadde aldri kjøpt en fossil som hovedfil igjen.

 

Og ang Amish, husk at du ser på tv..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

 

 

For det første så er kostnaden noe helt annen i dag, for ikke snakke om 8 år når Tesla lager sine batterier selv. Så det blir nok i leiet med å bytte turbo på en bil feks. Og ikke kom her å si at det finnes fosilbiler som ikke trenger å bytte deler, for de har jeg aldri hørt om.

 

Dette er kostnaden I DAG. Skjønner du ikke dette?

Prisen er tilsvarende en ny kompaktbil som Leaf.

 

 

Han lyger jo dagen lang. Han er en petrolhead.

Seriøse uttalelser må jeg si. Velbegrunnet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For det første så er kostnaden noe helt annen i dag, for ikke snakke om 8 år når Tesla lager sine batterier selv. Så det blir nok i leiet med å bytte turbo på en bil feks. Og ikke kom her å si at det finnes fosilbiler som ikke trenger å bytte deler, for de har jeg aldri hørt om.

 

Dette er kostnaden I DAG. Skjønner du ikke dette?

Prisen er tilsvarende en ny kompaktbil som Leaf.

 

 

Han lyger jo dagen lang. Han er en petrolhead.

Seriøse uttalelser må jeg si. Velbegrunnet.

 

 

 

Nei de er lavere i dag også, og hva har leaf med saken å gjøre? Det er uansett ingen model S som må bytte batterier før om en god del år så lenge de ikke tukler med dem selv. Da er prisen en helt annen, om man skal tro musk. Men uansett vill utviklingen presse ned prisen, det har den vist lenge. 
 
ang roadster bruker den en annen kjemi, og er solgt i ett lite kvantum. Så om prisene vill gå ned der vet jeg ikke. Det er uansett ett minimalt problem.
 
 
Jeg kan godt finne mot artikler til påstanden hans om du ønsker? Men jeg lurte egentlig bare på hvorfor vi skal ta han for god fisk nå når han har drete på draget før? 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se her: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=price%20for%20new%20battery%20tesla%20roadster

 

Så kan du finne et dokument der det står at prisen er lavere i dag.

 

http://shop.teslamotors.com/products/roadster-3-0-upgrade

 

Du tenker på oppgraderingsbatteriet, altså vill ett bytte koste mindre. Men som det også står er det dyrere enn model S, X og andre modeller pga de er håndbygget og har lavere volum. Som jeg også sa blir nok prisen på roadster batterier liggende der, mens de andre modellene vill gå betraktelig ned. 

 

De er jo nede i 190$ pr kWh nå, uten å produsere selv. 

Lenke til kommentar

 

The price of the battery upgrade is $29,000

 

 

Hva er det med denne setningen du ikke skjønner?

5000 USD er Deposit, må nok stå i kø for å få det.

 

 

Det er jo det jeg sier, å oppgradere  batteriet koster 29' dollar. Men om en skulle hatt det samme gamle batteriet hadde det kostet mindre om Tesla fortsatt selger det. Og som jeg sier, roadster er i en særposisjon og det er også forklart. Det har ingenting med den generelle kosten av elbil batterier å gjøre. 

Lenke til kommentar

 mens de andre modellene vill gå betraktelig ned. 

 

De er jo nede i 190$ pr kWh nå, uten å produsere selv. 

Dette blir lite annet enn antagelser.

Og om prisen for Elon Musk går ned, tror du det automatisk betyr at prisen for kunder går tilsvarende ned?

Selvfølgelig ikke.

Tesla gjør et stort poeng i å unnlate å opplyse om diverse kostnader.

Dette i sammenheng med mye annet rart, blant annet

-P85D "700 hk"

-Priser oppgitt med "Drivstoff og besparelse i bom" ved kjøp av bil

-0-60 mph tider fremstilt som 0-100, når 0-60 er med rollout. Reell 0-100 er noe helt annet enn 0-60 med rollout

 

De fleste produsenter vil nok ikke være særlig interessert i å selge nye batterier til kunder, da et slikt salg betyr at de går glipp av å selge en helt ny bil til samme kunde. For det er jo alternativet, nytt batteri eller ny bil.

Men jeg skal være enig i en ting, bytte av batteri er veldig oppskrytt da de viser seg å ha veldig god holdbarhet. Har møtt på enkelte som trodde at man måtte skifte batteri på en i3 etter 5 år, så det er mye myter og feilinformasjon ute blant folket.

Det som er viktig for holdbarhet er ikke for høy temperatur, ikke lade helt fullt, ikke tømme helt for strøm. Hold seg mellom 20-80 % i det daglige, og ved lengre tids oppbevaring rundt 50%.

Lenke til kommentar

 

 mens de andre modellene vill gå betraktelig ned. 

 

De er jo nede i 190$ pr kWh nå, uten å produsere selv. 

Dette blir lite annet enn antagelser.

Og om prisen for Elon Musk går ned, tror du det automatisk betyr at prisen for kunder går tilsvarende ned?

Selvfølgelig ikke.

Tesla gjør et stort poeng i å unnlate å opplyse om diverse kostnader.

Dette i sammenheng med mye annet rart, blant annet

-P85D "700 hk"

-Priser oppgitt med "Drivstoff og besparelse i bom" ved kjøp av bil

-0-60 mph tider fremstilt som 0-100, når 0-60 er med rollout. Reell 0-100 er noe helt annet enn 0-60 med rollout

 

De fleste produsenter vil nok ikke være særlig interessert i å selge nye batterier til kunder, da et slikt salg betyr at de går glipp av å selge en helt ny bil til samme kunde. For det er jo alternativet, nytt batteri eller ny bil.

Men jeg skal være enig i en ting, bytte av batteri er veldig oppskrytt da de viser seg å ha veldig god holdbarhet. Har møtt på enkelte som trodde at man måtte skifte batteri på en i3 etter 5 år, så det er mye myter og feilinformasjon ute blant folket.

Det som er viktig for holdbarhet er ikke for høy temperatur, ikke lade helt fullt, ikke tømme helt for strøm. Hold seg mellom 20-80 % i det daglige, og ved lengre tids oppbevaring rundt 50%.

 

 

De har allerede senket prisen på batterier ift hva de kostet, og musk har lovet at de skal ned. Man kan jo ikke gjøre annet enn å tro på han. Jeg er uansett ikke bekymret, jeg har ikke tenkt å ha den i 8 år. Men jeg har troen på at både vekt og kost pr kWh vill gå betraktelig ned i årene som kommer. 

Lenke til kommentar
 

Tydelig at kremt elsker å trolle.

Moro kar du. Jeg er bare kritisk, hvilket er en god egenskap.

 

 

De har allerede senket prisen på batterier ift hva de kostet, og musk har lovet at de skal ned. Man kan jo ikke gjøre annet enn å tro på han. Jeg er uansett ikke bekymret, jeg har ikke tenkt å ha den i 8 år. Men jeg har troen på at både vekt og kost pr kWh vill gå betraktelig ned i årene som kommer. 

Hva ser du for deg å ha etter TMS da? Det meste blir nok en nedtur vil jeg tro, om enn ikke på alle punkt. Solgt F10 forresten?

Lenke til kommentar

 

 

 

De har allerede senket prisen på batterier ift hva de kostet, og musk har lovet at de skal ned. Man kan jo ikke gjøre annet enn å tro på han. Jeg er uansett ikke bekymret, jeg har ikke tenkt å ha den i 8 år. Men jeg har troen på at både vekt og kost pr kWh vill gå betraktelig ned i årene som kommer. 

Hva ser du for deg å ha etter TMS da? Det meste blir nok en nedtur vil jeg tro, om enn ikke på alle punkt. Solgt F10 forresten?

 

 

Det blir nok en Tesla, har bestilling på model 3, så den blir nok som nummer 2(om ikke svigerfar stikker av med den) så håper jeg på en X uten de dumme dørene... men vi får se, kanskje det bare blir en ny model S med ny HW for AP og annet knask. Men det kommer litt an på de andre, kommer audi og bmw med noe som klarer å konkurere med det jeg ser etter så havner jeg nok lett tilbake! Men pr i dag ser det ikke lyst ut, men vi får se :) Evt andre merker såklart! 

 

Ja solgte den for noen uker siden, endelig. Solgte den via en bilforetning, ble solgt på 2 dager. Det var deilig. 

Lenke til kommentar

 

 

Tydelig at kremt elsker å trolle.

Moro kar du. Jeg er bare kritisk, hvilket er en god egenskap.

 

 

Kritiske kommentarer som kommen fra noen som har peiling er noe helt annet enn drittslenging fra noen som ikke har peiling på hva de snakker om.

Førsteinntrykket mitt var at du ikke hadde peiling, men etterhvert så tror jeg at du ikke er så dum som du gir inntrykk av. Men du er fortsatt nærmere trolling enn kritiske kommentarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...