Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Hei! ¨Bestemte meg nettopp for å sette inn en M.2 SSD i min nye Lenovo Y-700 med windows 10, da jeg ikke hadde så lyst til å sette opp windows igjen valgte jeg å klone (speile) Windows partisjonen over til SSDn. Dette gikk knirke fritt, problemet er nå at jeg ikke får valgt hvilket OS pcen skal bruke når den starter. Pcen velger å boote fra HDD, finner ingen alternativer for å endre dette i BIOS heller. Jeg er helt ny i Windows 10 og Lenovo's BIOS hadde få alternativer.. Noen vet hvordan dette kan løses? Delvis løst, oppsummering i siste post på side 2. Endret 8. januar 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Høres ut som et problem i BIOS, den må jo dukke opp der. Ser du den ikke i noen av menyene? Er det UEFI BIOS på denne? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Fant ut litt mer. Endret boot mode fra UEFI til legacey Support, da fikk jeg flere alternativer og fikk endret boot rekkefølgen. Men enda da velger laptopen å boote fra HDD(C:) istedenfor SSD(E:) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Kanskje SSD ikke er bootbar. Prøv å ta ut HDD og se hva som skjer. Hvilken metode brukte du for å klone? Edit: Det kunne også være av interesse å se et skjermbilde fra Diskbehandling. Endret 5. januar 2016 av Hårek Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Kanskje SSD ikke er bootbar. Prøv å ta ut HDD og se hva som skjer. Hvilken metode brukte du for å klone? Edit: Det kunne også være av interesse å se et skjermbilde fra Diskbehandling. skjermbilde fra diskbehanding Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Fjernet HDD og fikk følgende skjermbilde ved oppstart.. Når jeg trykker en tast rebootern pcen og samme skjermbildet dukker opp. I BIOS står SSD som første prioritet. Går mot en clean install av w10 dette Endret 6. januar 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hva brukte du for å klone disken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Da er det klart at SSD ikke kan bootes. Ser nå at Win10 Diskbehandling ikke viser Aktiv status, det har vel med UEFI å gjøre. Vil foreså at du prøver Startup Repair. Det pleier å fungere i Win7 i slike tilfeller. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1651535&p=22334647 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1631971&p=22036124 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hva brukte du for å klone disken?AOMEI backupper Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Da er det klart at SSD ikke kan bootes. Ser nå at Win10 Diskbehandling ikke viser Aktiv status, det har vel med UEFI å gjøre. Vil foreså at du prøver Startup Repair. Det pleier å fungere i Win7 i slike tilfeller. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1651535&p=22334647 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1631971&p=22036124 Ok, burde jeg kjøre startup repair med HDDn koblet fra? Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Har du nyeste BIOS? Opplevde lignende når jeg satte inn en M.2 i en stasjonær PC. M.2 SSD var ikke synlig fra BIOS (UEFI). Men i Win10 var den synlig, og kunne brukes til data. Forsøkte installering fra DVD, men fikk da beskjed om at den ikke kunne brukes til oppstart. Etter en BIOS-oppdatering, så kunne jeg velge M.2 som startdisk i BIOS. Klonet da over fra SATA-SSD til M.2, med AOMEI, og kunne boote fra M.2 SSD. BIOS oppgradering var løsning for meg, anbefaler å sjekke om du har siste versjon av BIOS. /Jan Endret 7. januar 2016 av jag007 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Lag en minnepenn med Windows 10 på og installer en clean install. Det er raskere og krever mindre arbeid enn det du har prøvd på til nå.Selv en clean install kan enkelte ganger være raskere enn en cloning av disker... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Har du nyeste BIOS? Opplevde lignende når jeg satte inn en M.2 i en stasjonær PC. M.2 SSD var ikke synlig fra BIOS (UEFI). Men i Win10 var den synlig, og kunne brukes til data. Forsøkte installering fra DVD, men fikk da beskjed om at den ikke kunne brukes til oppstart. Etter en BIOS-oppdatering, så kunne jeg velge M.2 som startdisk i BIOS. Klonet da over fra SATA-SSD til M.2, med AOMEI, og kunne boote fra M.2 SSD. BIOS oppgradering var løsning for meg, anbefaler å sjekke om du har siste versjon av BIOS. /Jan Ok, da skal jeg sjekke versjon av BIOS og evt oppdatere til siste versjon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Ja, HDD skal kobles fra. Ok, gir dette et forsøk etter evt BIOS oppdatering Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Har du nyeste BIOS? Opplevde lignende når jeg satte inn en M.2 i en stasjonær PC. M.2 SSD var ikke synlig fra BIOS (UEFI). Men i Win10 var den synlig, og kunne brukes til data. Forsøkte installering fra DVD, men fikk da beskjed om at den ikke kunne brukes til oppstart. Etter en BIOS-oppdatering, så kunne jeg velge M.2 som startdisk i BIOS. Klonet da over fra SATA-SSD til M.2, med AOMEI, og kunne boote fra M.2 SSD. BIOS oppgradering var løsning for meg, anbefaler å sjekke om du har siste versjon av BIOS. /Jan Ok, da skal jeg sjekke versjon av BIOS og evt oppdatere til siste versjon Finner ingen oppdatering til BIOS på lenovo sin side Y700-15ISK Laptop (ideapad) (80NV) Så vidt jeg kan se finnes det kun oppdatering til laptopene med AMD prosessor. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Du må bruke PCI E AHCI m2 drives i denne . Ikke PCI E NVME. https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Lenovo-ideapad-Y700-15ACZ-M-2-SSD-Upgrade/td-p/2185652/page/2 Hvilken type m2 ssd har du kjøpt. Merk at NVME boot krever bios uefi mode (ikke legacy) og disk/partisjoner i gpt. Ville ha prøvd med frem med denne maskinen med HDD tatt ut . Og Windows 10 installasjons medie på USB bootet som uefi device. Endret 7. januar 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Du må bruke PCI E AHCI m2 drives i denne . Ikke PCI E NVME. https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Lenovo-ideapad-Y700-15ACZ-M-2-SSD-Upgrade/td-p/2185652/page/2 Hvilken type m2 ssd har du kjøpt. Merk at NVME boot krever bios uefi mode (ikke legacy) og disk/partisjoner i gpt. Ville ha prøvd med frem med denne maskinen med HDD tatt ut . Og Windows 10 installasjons medie på USB bootet som uefi device. Denne M.2 SSDn Kingston M.2 2280 120GB SSD Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) SM2280S3 har Sata III grensesnitt. Såkalt M.2 Sata SSD. (ikke PCI express hverken med hverken NVME/NGFF eller AHCI over pcie protokoll) Den kommuniserer i m.2 slotten over pins som er wiret til hovedkortets sata controller som en vanlig sata 6Gb/s port. Funksjonen hos deg da er en legacy sata disk tilkoplet hovedkortet (bare via m.2 slotten). Mao skal den funke likt som om du satt inn en 2.5 " sata 6g SSD på brikkesett sataport. Ville prøvd en fresh install fra et Windows 10 USB media laget med media creation tool (HDD koplet fra slik at du unngår oppstartsfiler og boot EFI partisjoner på HDD'n Endret 7. januar 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Fra ideapad Y700-15 17 Series Hardware Maintenance Manual Kan det ha seg at jeg har kjøpt feil type M.2? Isåfall er det ikke litt rart at SSDn synes i Windows og kan brukes? så nå du hadde svart over^*** Endret 7. januar 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå