Malvado Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Tja, ser heller på DX12 som en flaskehals , trolig blir neste generasjon Nvidia gpu'er bedre der.Det er direkte komisk hvordan enkelte fremdeles kverner på anedoktene fra alpha-programvare.Sånn sett skal man ha et kort så hopper man glatt over 970 og går for 980 serien om man har råd for det , hvis ikke kan man fint vurdere noe på AMD siden da det gir en grei ytelse og fungerer stort sett noe bedre i DX12 og win10 per dags dato enn det Nvidia kort gjør , selv med den enorme vifte blunderen de fikk til med Crimson utgaven ( fikset i betaen).Hva får du med å velge GTX 980 over GTX 970? GTX 980 er bare marginalt bedre enn GTX 970 og koster en god del mer. Hvis GTX 970 er for svakt så er det GTX 980 Ti som er alternativet. Nei Effikan, det er ikke snakk om anekdoter , det er en forskjell på hvordan skjermkortene fungerer og sånn sett er 980 TI et langt bedre kort , men 980 er heller ikke så veldig langt bak og har fordelene med lavere effektforbruk enn det TI har og man kan trolig få tak i et relativt billig om man får det brukt, ergo et soleklart bra kjøp. At Nvidia sin generasjon har en arkitektur som ikke er helt optimalt i forhold til DX12 mens AMD faktisk har en arkitektur som jobber bedre i DX12 enn den gjør i DX11 er jo ikke akkurat en nyhet heller , at du fortsatt velger å komme med uttalelser som "Alpha programvare" viser jo egentlig hvor opphengt du er i bagateller når det ikke er noe tvil egentlig om at Nvidia sine produkt gir mest ytelse og kan overklokkes langt bedre enn det Fury X kan på toppnivå , men jeg kommer heller ikke til å si at man derfor skal hoppe over samtlige produkt til AMD da det vil være avhengig av flere faktorer og per dags dato viser flere "alpha" tester at det ser ut som Amd rett og slett fungerer langt bedre enn det Nvidia gjør i DX12. Men langt bedre betyr ikke nødvendigvis at kortene yter mer enn Nvidia sine kort , bare så det er klart. Nå var jeg nylig og fikk ordnet en SLI kombinasjon etter at MIST'en tok kvelden til et familiemedlem og det var en del knoting før vi fikk ting til å fungere greit nok i W10 , dette var med relativt nye drivere til Nvidia og vi slet med "Flikkering" på skjermen som var G-sync klar. Det løste seg til slutt etter en del knoting med SLI tilkoblingen og driverknoting og lesing av forumposter angående det spillet som ga problemer , men nå ser ting ut til å fungere glatt der også. Så en del erfaring har jeg faktisk fått med W10 og Nvidia og jeg ser at de har fortsatt en del å jobbe med for å gjøre ting enklere for forbrukeren og for å finne eventuelt årsaken til diverse problemer som dukker opp. Det går jo selvsagt greit å logge seg på nettet for å lese via Nvidia sine sider , men svært mye av dette har kunnet vært forenklet via programvaren når man først prøver å løse et problem. Lenke til kommentar
sprintball96 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Når anser dere at Pascal kortene kommer til salgs? Tenker å kjøpe GTX 970 nå, eller mener dere at jeg bør vente? Endret 7. desember 2015 av sprintball96 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Q2/Q3 2016 for Pascal gen 1. Kjøp 970 med mindre du har allerede et habilt kort. 1 Lenke til kommentar
sprintball96 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Okei, er forsatt en stykke til det kommer.Har GTX 670, Går greit med den, men svakt for VR og har skjerm med 144hz, må nå nesten justere ned grafikken på alle spillene.Asus Strix 970 eller MSI Twin Frozr V, hva ville dere ha valgt? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg ville tatt Evga, men av de to så hadde nok valget falt på MSI. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 det er en forskjell på hvordan skjermkortene fungerer og sånn sett er 980 TI et langt bedre kort , men 980 er heller ikke så veldig langt bak og har fordelene med lavere effektforbruk enn det TI har og man kan trolig få tak i et relativt billig om man får det brukt, ergo et soleklart bra kjøp.Hvor i all verden er logikken her? I 1440p yter GTX 980 ~12% bedre og koster 77% mer mens GTX 980 Ti yter ~40% bedre men koster 116% mer. Hvis du først er villig til å betale for GTX 980 så bør du legge på de 1200 kr ekstra for å få GTX 980 Ti. Det handler rett og slett om forståelse av tall og rasjonalitet. At Nvidia sin generasjon har en arkitektur som ikke er helt optimalt i forhold til DX12 mens AMD faktisk har en arkitektur som jobber bedre i DX12 enn den gjør i DX11 er jo ikke akkurat en nyhet hellerBasert på hva? Frem til vi har et godt utvalg av Direct3D 12-programvare så kan ikke du som sluttbruker trekke slike konklusjoner. Det blir rett og slett bare useriøst. 2 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Tja, ser heller på DX12 som en flaskehals , trolig blir neste generasjon Nvidia gpu'er bedre der.Det er direkte komisk hvordan enkelte fremdeles kverner på anedoktene fra alpha-programvare.Sånn sett skal man ha et kort så hopper man glatt over 970 og går for 980 serien om man har råd for det , hvis ikke kan man fint vurdere noe på AMD siden da det gir en grei ytelse og fungerer stort sett noe bedre i DX12 og win10 per dags dato enn det Nvidia kort gjør , selv med den enorme vifte blunderen de fikk til med Crimson utgaven ( fikset i betaen).Hva får du med å velge GTX 980 over GTX 970? GTX 980 er bare marginalt bedre enn GTX 970 og koster en god del mer. Hvis GTX 970 er for svakt så er det GTX 980 Ti som er alternativet. Nei Effikan, det er ikke snakk om anekdoter , det er en forskjell på hvordan skjermkortene fungerer og sånn sett er 980 TI et langt bedre kort , men 980 er heller ikke så veldig langt bak og har fordelene med lavere effektforbruk enn det TI har og man kan trolig få tak i et relativt billig om man får det brukt, ergo et soleklart bra kjøp. At Nvidia sin generasjon har en arkitektur som ikke er helt optimalt i forhold til DX12 mens AMD faktisk har en arkitektur som jobber bedre i DX12 enn den gjør i DX11 er jo ikke akkurat en nyhet heller , at du fortsatt velger å komme med uttalelser som "Alpha programvare" viser jo egentlig hvor opphengt du er i bagateller når det ikke er noe tvil egentlig om at Nvidia sine produkt gir mest ytelse og kan overklokkes langt bedre enn det Fury X kan på toppnivå , men jeg kommer heller ikke til å si at man derfor skal hoppe over samtlige produkt til AMD da det vil være avhengig av flere faktorer og per dags dato viser flere "alpha" tester at det ser ut som Amd rett og slett fungerer langt bedre enn det Nvidia gjør i DX12. Men langt bedre betyr ikke nødvendigvis at kortene yter mer enn Nvidia sine kort , bare så det er klart. Nå var jeg nylig og fikk ordnet en SLI kombinasjon etter at MIST'en tok kvelden til et familiemedlem og det var en del knoting før vi fikk ting til å fungere greit nok i W10 , dette var med relativt nye drivere til Nvidia og vi slet med "Flikkering" på skjermen som var G-sync klar. Det løste seg til slutt etter en del knoting med SLI tilkoblingen og driverknoting og lesing av forumposter angående det spillet som ga problemer , men nå ser ting ut til å fungere glatt der også. Så en del erfaring har jeg faktisk fått med W10 og Nvidia og jeg ser at de har fortsatt en del å jobbe med for å gjøre ting enklere for forbrukeren og for å finne eventuelt årsaken til diverse problemer som dukker opp. Det går jo selvsagt greit å logge seg på nettet for å lese via Nvidia sine sider , men svært mye av dette har kunnet vært forenklet via programvaren når man først prøver å løse et problem. Amd langt bedre enn nvidia i dx12? Spis dine ord Dette er ikkje nyeste driver eller patch til spillet engang. Jeg har spillet, så tester gjerne mot noen av dere med Amd skjermkort http://techfrag.com/2015/10/16/new-driver-helps-nvidia-beat-amd-in-ashes-of-the-singularity-dx12-benchmark/ 1 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Tja, ser heller på DX12 som en flaskehals , trolig blir neste generasjon Nvidia gpu'er bedre der.Det er direkte komisk hvordan enkelte fremdeles kverner på anedoktene fra alpha-programvare.Sånn sett skal man ha et kort så hopper man glatt over 970 og går for 980 serien om man har råd for det , hvis ikke kan man fint vurdere noe på AMD siden da det gir en grei ytelse og fungerer stort sett noe bedre i DX12 og win10 per dags dato enn det Nvidia kort gjør , selv med den enorme vifte blunderen de fikk til med Crimson utgaven ( fikset i betaen).Hva får du med å velge GTX 980 over GTX 970? GTX 980 er bare marginalt bedre enn GTX 970 og koster en god del mer. Hvis GTX 970 er for svakt så er det GTX 980 Ti som er alternativet. Nei Effikan, det er ikke snakk om anekdoter , det er en forskjell på hvordan skjermkortene fungerer og sånn sett er 980 TI et langt bedre kort , men 980 er heller ikke så veldig langt bak og har fordelene med lavere effektforbruk enn det TI har og man kan trolig få tak i et relativt billig om man får det brukt, ergo et soleklart bra kjøp. At Nvidia sin generasjon har en arkitektur som ikke er helt optimalt i forhold til DX12 mens AMD faktisk har en arkitektur som jobber bedre i DX12 enn den gjør i DX11 er jo ikke akkurat en nyhet heller , at du fortsatt velger å komme med uttalelser som "Alpha programvare" viser jo egentlig hvor opphengt du er i bagateller når det ikke er noe tvil egentlig om at Nvidia sine produkt gir mest ytelse og kan overklokkes langt bedre enn det Fury X kan på toppnivå , men jeg kommer heller ikke til å si at man derfor skal hoppe over samtlige produkt til AMD da det vil være avhengig av flere faktorer og per dags dato viser flere "alpha" tester at det ser ut som Amd rett og slett fungerer langt bedre enn det Nvidia gjør i DX12. Men langt bedre betyr ikke nødvendigvis at kortene yter mer enn Nvidia sine kort , bare så det er klart. Nå var jeg nylig og fikk ordnet en SLI kombinasjon etter at MIST'en tok kvelden til et familiemedlem og det var en del knoting før vi fikk ting til å fungere greit nok i W10 , dette var med relativt nye drivere til Nvidia og vi slet med "Flikkering" på skjermen som var G-sync klar. Det løste seg til slutt etter en del knoting med SLI tilkoblingen og driverknoting og lesing av forumposter angående det spillet som ga problemer , men nå ser ting ut til å fungere glatt der også. Så en del erfaring har jeg faktisk fått med W10 og Nvidia og jeg ser at de har fortsatt en del å jobbe med for å gjøre ting enklere for forbrukeren og for å finne eventuelt årsaken til diverse problemer som dukker opp. Det går jo selvsagt greit å logge seg på nettet for å lese via Nvidia sine sider , men svært mye av dette har kunnet vært forenklet via programvaren når man først prøver å løse et problem. Amd langt bedre enn nvidia i dx12? Spis dine ord Dette er ikkje nyeste driver eller patch til spillet engang. Jeg har spillet, så tester gjerne mot noen av dere med Amd skjermkort http://techfrag.com/2015/10/16/new-driver-helps-nvidia-beat-amd-in-ashes-of-the-singularity-dx12-benchmark/ Hvor seriøst skal man ta en person som mener 980 ikke ligger langt bak 980 Ti? 3 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Hvor seriøst skal man ta en person som mener 980 ikke ligger langt bak 980 Ti? Godt poeng. Kanskje GTX 980 burde bytte navn så det ble mindre forvirring? "GTX 970 Ti"? 3 Lenke til kommentar
mna Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Godt poeng. Kanskje GTX 980 burde bytte navn så det ble mindre forvirring? "GTX 970 Ti"? Hadde faktisk blitt mer rett. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har hørt fra mange her på forumet at siden man kan overklokke et 970 til stock 980 ytelse så er det ikke noe vits med 980, fordi 980 er for mye dyrere. I andre diskusjoner vil gjerne samme person si at ytelse per Watt er det aller viktigste, og derfor er 970 bedre enn AMDs R9 390 for eksempel. Så, 980 har 2048 Cuda Cores mot 970s 1664. Klokk for klokk er jo åpenbart 980 et bedre kort. Når det i tillegg gir denne høyere ytelsen, men trekker mindre strøm enn 970, burde jo disse samme personene komme til konklusjonen at 980 ikke er så verst. Spesielt når man ser på 980 kortene som kan klokkes til å gi nesten stock 980ti ytelse, men til 1200Kr mindre. Også har man den "peace of mind" man får med 4GB ikke fragmentert VRAM. Alt i alt, ikke et dårlig kort skulle man jo tro. Merkelig hvordan akkurat de samme argumentene kun gjelder for et av kortene... 3 Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Nei, jeg har 980, det blir nedverdigende og gå ned til 970TI. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Vilket 980 ti är 1200 dyrare än 980? Bägge har tredjepartskylare räknar jag med? Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har hørt fra mange her på forumet at siden man kan overklokke et 970 til stock 980 ytelse så er det ikke noe vits med 980, fordi 980 er for mye dyrere. I andre diskusjoner vil gjerne samme person si at ytelse per Watt er det aller viktigste, og derfor er 970 bedre enn AMDs R9 390 for eksempel. Så, 980 har 2048 Cuda Cores mot 970s 1664. Klokk for klokk er jo åpenbart 980 et bedre kort. Når det i tillegg gir denne høyere ytelsen, men trekker mindre strøm enn 970, burde jo disse samme personene komme til konklusjonen at 980 ikke er så verst. Spesielt når man ser på 980 kortene som kan klokkes til å gi nesten stock 980ti ytelse, men til 1200Kr mindre. Også har man den "peace of mind" man får med 4GB ikke fragmentert VRAM. Alt i alt, ikke et dårlig kort skulle man jo tro. Merkelig hvordan akkurat de samme argumentene kun gjelder for et av kortene... For det første, hvorfor trekker 980 mindre strøm enn 970? Og 980 overklokkes til å nesten matche 980? Man kan vel også overklokke 980Ti? En kjapp sjekk viser at prisforskjellen på Gaming-serien hos MSI (tok utgangspunkt i denne hos Komplett: 970: 3640,- 980: 5490,- 980Ti: 7490,- Altså rundt 2000 kr mellom hvert kort. FPS i 1080p/1440p BF4: 970: 77.9 / 50.2 980: 92.5 / 56.0 980Ti 129.4 / 84.7 You do the math Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Spørs jo mye på hva man har av skjermkort fra før da når man skal oppgradere. Ikke noe poeng å gå fra et 780Ti til 970 f.eks. Jeg savner også tiden da toppkortet kostet rundt 5000 kroner og ikke 11 000 kr som nå... Greit at Titan X er et entusiast kort, men prisen det har er mer det man forbinder med workstation kort for 3D jobbing. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Altså rundt 2000 kr mellom hvert kort. FPS i 1080p/1440p BF4: 970: 77.9 / 50.2 980: 92.5 / 56.0 980Ti 129.4 / 84.7 Hvis man ser på tallet for 980Ti i 1440p, så er det vesentlig mer spillbar fps enn de andre korta. Vel verdt det etter min mening, men så bør jeg ikke snakke som har 2 stk 980Ti Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Bäst pris per krona i dag har väl R9 390. I stort sett samma ytelse som gtx 980 men till 3400 kronor. Är väl egentligen bara i Fallout 4 av de nyare spelen där 980 drar i från R9 390. Edit: Vafan är bäst pris per krona? <-----facepalm Endret 7. desember 2015 av mackanz Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Bäst pris per krona i dag har väl R9 390. I stort sett samma ytelse som gtx 980 men till 3400 kronor. Är väl egentligen bara i Fallout 4 av de nyare spelen där 980 drar i från R9 390. Nå har vel 390 blitt bedre med tiden pga nye drivere, men TPU rangerer 390 under 970 i anmeldelsen av PowerColor sitt 390. Selve ytelsen til 390 er dog bedre, 970 er i grenseland på 1440p. TPU bruker jo også amerikanske priser, er litt større variasjon her til lands. R9 390 er uten tvil et bra kjøp. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Nå får vi fabrikkoverklokkede GTX 970 under prisen til R9 390, og vi finner også versjoner av GTX 970 som kan konkurrere mot R9 390X til en lavere pris. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) For det første, hvorfor trekker 980 mindre strøm enn 970? Og 980 overklokkes til å nesten matche 980? Man kan vel også overklokke 980Ti? En kjapp sjekk viser at prisforskjellen på Gaming-serien hos MSI (tok utgangspunkt i denne hos Komplett: 970: 3640,- 980: 5490,- 980Ti: 7490,- Altså rundt 2000 kr mellom hvert kort. FPS i 1080p/1440p BF4: 970: 77.9 / 50.2 980: 92.5 / 56.0 980Ti 129.4 / 84.7 You do the math Det er jo akkurat det som er poenget mitt. Om 970 er så bra fordi det kan overklokkes til stock 980 ytelse, så må vel nesten 980 også være ganske bra som kan overklokkes til nesten stock 980ti ytelse? Jeg har vel aldri sagt at 980ti ikke også kan overklokkes? Men det er jo nesten litt mer imponerende å få 980s 2048 Cuda cores opp i nesten samme ytelse som 980tis 2884. (Selv om det åpenbart henger sammen med lavere baseclock.) Men altså, der 970 må ta igjen under 400 ekstra Cuda Cores, så må 980 ta igjen over 800 ekstra.. Prisforskjellen tok jeg utgangspunkt i efikkans, som jeg regnet med var billigste 980 mot billigste 980ti fra prisjakt. Jeg synes det kanskje blir vel så riktig å gjøre slik som du gjør med å ta utgangspunkt i samme serie fra samme produsent. Men nå var jo ikke poenget mitt pris. Det var at man kan overklokke 980 til nesten samme ytelse som kortet over i serien. Dette er altså veldig bra for et 970, men tydeligvis ikke noe å rope hurra for når man snakker om 980.. Som jeg også sa, så er det de som mener 970s lave strømforbruk er fantastisk. Enkelte sier sågar at ytelse per Watt er det aller viktigste. Vel på akkurat det punktet er jo 980 overlegent alt annet. Men da var det kanskje ikke så viktig likevel da? Personlig er jeg av typen som kjøper det jeg har kommet frem til er best for meg. Har jeg ikke råd, så venter jeg heller til jeg har råd. Heller det, enn å kjøpe noe jeg regner med jeg ikke blir 100% fornøyd med. Så jeg gikk for 980ti selv. Men om det ikke hadde eksistert, og valget stod mellom 970 og 980 til dagens priser... Jeg hadde nok ikke vurdert 970. NVidias Win10 drivere suger balle. Og jeg har ingen tro på at 3,5+0,5GB løsningen er tilfredsstillende. Sannsynligvis er det markedsavdelingen som har trøkket det ned i halsen på engineering at kortet MÅ ha 4GB fordi det er det folk har svart i spørreundersøkelser at det neste skjermkortet demmes skal ha. Jeg sier ikke at 3,5+0,5GB ikke vil fungere bra. Jeg sier at jeg personlig kommer alltid til å lure på om hvert minste hakking i spill stammer derfra. Mens med 4 "ekte" GB VRAM så får man "peace of mind". Disse 3 tingene sier jeg gjør 980 litt mindre amøbe enn de fleste i denne tråden ser ut til å mene. Det er merverdi her som enkelte velger å se bort fra. Det er ingen her som vil påstå at ikke stock 980 er raskere enn stock 970. Normalt for andre serier er at man ikke får høyere ytelse uten å trekke mer strøm. Med 980 så får du mer ytelse samtidig som det trekker mindre strøm. 980ti igjen er ikke så gal på ytelse per Watt den heller, men med så mye ytelse blir det sannelig ikke lite Watt det er snakk om heller lenger. Du må jo ha minst 100W større PSU til et 980ti. 100W større PSU pleier å være litt dyrere enn 100W mindre PSU. Må ikke de ekstra pengene til PSU i mange PC-Bygg da legges til i kostnaden med å ha et 980ti i stedet? Hva skjer med prisforskjellen da. I ditt eksempel er den allerede 2000Kr opp til 980ti. Edit: Ser nå at jeg husket feil angående antall Cuda cores på 980ti. Jeg trodde det var 2884, men det er altså "bare" 2816, og altså ikke mer enn 800 flere enn 980, slik jeg skrev i posten. Endret 7. desember 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå