Gå til innhold

MDG, leker de politikk?


Anbefalte innlegg

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

 

Det kan man godt mene, men når man går såpass hardt ut for å sørge for at folk ikke bruker bil, og fremhever trikk, buss og bane som så ekstremt viktig, virker det noe rart at man ikke velger noen av disse alternativene når de er så tilgjengelige. Når en selv ikke er villig til å bruke noen få minutter ekstra en mandags kveld, oppfattes det fort noe snålt å tvinge folk til å bruke mye mer tid daglig på å reise kollektivt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Det er vel litt merksnodig at de ikke tillater tyngre kjøretøyer å kjøre i 'taxi' feltet med tanke på forurensning med køkjøringen. Varer må butikkene ha - taxi har man alternativer til ganske ofte.

 

Edit: Forøvrig sier han:

– Selvsagt, og derfor er det helt greit å få litt kjeft for bilen min. Men De Grønnes poeng er ikke at folk skal være perfekte eller å forby folk å ha bil når de trenger den.

 

Litt morsomt at de nevner 'ikke forby' - utifra hva de sier så er det vel nettopp forbud som er deres politikk på det meste. Så det er greit å forby, men ha åpning for egne behov - andres er underordnet.

Kollektivfeltet er jo allerede sprengt med teslaer og andre elbiler. Å putte lastebiler inni der ville bare ført til det komplette kaos. Kunne like godt bare ha fjernet kollektiv biten fra feltet da.

Lenke til kommentar

 

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

 

Med de taxiprisene vi har i Norge, så vil jeg forvente at billøse tar mindre taxi. 

 

Jeg har ikke bil, men hadde jeg vært med i den debatten så hadde jeg ihvertfall ikke tatt taxi hjem. Jeg jobber ikke en hel dag, for å kunne betale fortjenesten på en taxitur. Men jeg mistenker at det er ikke var hun som betalte for taxien. 

 

 

Hvorfor? Billøse har både mer nytte av taxi og dessuten mere penger enn folk med bil i ellers samme situasjon.

 

Det koster forøvrig ikke en hel dags fotjeneste å ta en liten taxitur med 2 andre i norge, selv om det er dyrt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

 

Det kan man godt mene, men når man går såpass hardt ut for å sørge for at folk ikke bruker bil, og fremhever trikk, buss og bane som så ekstremt viktig, virker det noe rart at man ikke velger noen av disse alternativene når de er så tilgjengelige. Når en selv ikke er villig til å bruke noen få minutter ekstra en mandags kveld, oppfattes det fort noe snålt å tvinge folk til å bruke mye mer tid daglig på å reise kollektivt. 

 

 

En naturlig del av å ikke bruke bil er å bruke alternative transportmidler, som feks taxi, dette er en motsetning som folk fantaserer opp i hodet sitt, som har lite med noe som helst å gjøre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

 

Med de taxiprisene vi har i Norge, så vil jeg forvente at billøse tar mindre taxi. 

 

Jeg har ikke bil, men hadde jeg vært med i den debatten så hadde jeg ihvertfall ikke tatt taxi hjem. Jeg jobber ikke en hel dag, for å kunne betale fortjenesten på en taxitur. Men jeg mistenker at det er ikke var hun som betalte for taxien. 

 

 

Hvorfor? Billøse har både mer nytte av taxi og dessuten mere penger enn folk med bil i ellers samme situasjon.

 

Det koster forøvrig ikke en hel dags fotjeneste å ta en liten taxitur med 2 andre i norge, selv om det er dyrt.

 

AtW

 

Nei det koster ikke en dags fortjeneste å ta en liten taxitur, men hvorfor skal det stoppe der? Det er fult mulig at man blir nødt til å ta både 2, 3 og 4 taxiturer på en dag hvis man ikke kan bruke bil og må på kundemøter/forflytte seg raskt fra A til B. Det vil fort bli både opp mot, og mer, enn en dags fortjeneste.. Uten at den taxien forurenser noe mindre enn en vanlig bil.. Men fordi den har taxi-skilt så er det greit?

 

Jeg, liker å kunne dra på golfen (når jeg vil), dra på hyttetur (når jeg vil), dra på skitur (når jeg vil), dra til venner som bor et stykke unna (når jeg jeg vil) osv. Jeg liker også å kjøre til kino/oslo s/restaurant/jobben/etc når jeg kunne tenke meg det (noe som ikke er så ofte siden jeg bor i byen, men likevel...).

 

Det dette kommer til å gjøre er at folk som vanligvis fant parkeringsplass på kort tid, både før og etter jobb, må begynne å kjøre (mye) lengre rundt for å finne det (mer forurensing). Hadde dette vært personer med noenlunde IQ så ville de skjønt at de må bygge ut kollektivtrafikken FØRST.

 

Og til den/de idiotiske komentarene om at det er bare å ta taxi, da kunne jeg vel for F fått lov til å kjøre min egen bil, eller forurenser den taxien mindre av en eller annen grunn? Har folk sett taxier som står på holdeplassene og venter på kunder i den kalde årstiden her til lands (noe som er mesteparten av året)... De står på tomgang for å kunne ha det varmt i kupeen. JÆVELIG miljøvenlig da, istedenfor at bilen til de som er i byen står parkert med motoren av...

Lenke til kommentar

 

 

 

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

 

Med de taxiprisene vi har i Norge, så vil jeg forvente at billøse tar mindre taxi. 

 

Jeg har ikke bil, men hadde jeg vært med i den debatten så hadde jeg ihvertfall ikke tatt taxi hjem. Jeg jobber ikke en hel dag, for å kunne betale fortjenesten på en taxitur. Men jeg mistenker at det er ikke var hun som betalte for taxien. 

 

 

Hvorfor? Billøse har både mer nytte av taxi og dessuten mere penger enn folk med bil i ellers samme situasjon.

 

Det koster forøvrig ikke en hel dags fotjeneste å ta en liten taxitur med 2 andre i norge, selv om det er dyrt.

 

AtW

 

Nei det koster ikke en dags fortjeneste å ta en liten taxitur, men hvorfor skal det stoppe der? Det er fult mulig at man blir nødt til å ta både 2, 3 og 4 taxiturer på en dag hvis man ikke kan bruke bil og må på kundemøter/forflytte seg raskt fra A til B. Det vil fort bli både opp mot, og mer, enn en dags fortjeneste.. Uten at den taxien forurenser noe mindre enn en vanlig bil.. Men fordi den har taxi-skilt så er det greit?

 

 

Jo, det forurenser mindre, fordi folk gidder ikke å kjøre taxi så mye at de bruker hele lønna si på det, det sier seg vel selv? 

 

Ellers er det fint at du liker å reise rundt, jeg har sympati for det, men reisingen din har en kostand for resten av samfunnet, dette må balanseres.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

Det kan man godt mene, men når man går såpass hardt ut for å sørge for at folk ikke bruker bil, og fremhever trikk, buss og bane som så ekstremt viktig, virker det noe rart at man ikke velger noen av disse alternativene når de er så tilgjengelige. Når en selv ikke er villig til å bruke noen få minutter ekstra en mandags kveld, oppfattes det fort noe snålt å tvinge folk til å bruke mye mer tid daglig på å reise kollektivt.

En naturlig del av å ikke bruke bil er å bruke alternative transportmidler, som feks taxi, dette er en motsetning som folk fantaserer opp i hodet sitt, som har lite med noe som helst å gjøre.

 

AtW

Taxi er altså ikke bil?

 

Politikeren hadde her muligheten til å velge mellom flere transportmidler. Hun ønsker at folk i størst mulig grad skal benytte seg av trikk, buss og bane for å få minst mulig utslipp. Hun befant seg ved en av Norges klart beste steder å benytte seg av disse tilbudene, og hun forventer at folk som har betydelig større utfordringer/dårligere tilbud skal benytte buss, trikk og bane. Hun valgte likevel bil for å spare noen få minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor? Billøse har både mer nytte av taxi og dessuten mere penger enn folk med bil i ellers samme situasjon.

 

Det koster forøvrig ikke en hel dags fotjeneste å ta en liten taxitur med 2 andre i norge, selv om det er dyrt.

 

AtW

 

Fordi hovedgrunnen til at folk ikke har bil, er fordi det er for dyrt å ha bil. Da gir det lite mening å betale enorme summer for å ta taxi.

 

En vanlig arbeider vil tjene ca 1000 kroner netto per dag. Trekker vi fra faste utgifter får man kanskje en fortjeneste på 500 kroner. Det er det samme som en taxitur fra Oslo Sentrum til Vestre Aker på natten. For de fleste så er det fullstendig uakseptabelt, og da får man heller komme hjem litt senere.

 

De fleste som bor i Oslo, tar kollektivtransport hjem, selv om det vil ta litt lengre tid. Da forventer jeg at hun gjør det samme, spesielt når hun ønsker å gjøre det enda dyrere, og vanskeligere å eie bil i Oslo.

Lenke til kommentar

 

 

 

Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi-kjøring.

 

AtW

Det kan man godt mene, men når man går såpass hardt ut for å sørge for at folk ikke bruker bil, og fremhever trikk, buss og bane som så ekstremt viktig, virker det noe rart at man ikke velger noen av disse alternativene når de er så tilgjengelige. Når en selv ikke er villig til å bruke noen få minutter ekstra en mandags kveld, oppfattes det fort noe snålt å tvinge folk til å bruke mye mer tid daglig på å reise kollektivt.

En naturlig del av å ikke bruke bil er å bruke alternative transportmidler, som feks taxi, dette er en motsetning som folk fantaserer opp i hodet sitt, som har lite med noe som helst å gjøre.

 

AtW

Taxi er altså ikke bil?

 

Politikeren hadde her muligheten til å velge mellom flere transportmidler. Hun ønsker at folk i størst mulig grad skal benytte seg av trikk, buss og bane for å få minst mulig utslipp. Hun befant seg ved en av Norges klart beste steder å benytte seg av disse tilbudene, og hun forventer at folk som har betydelig større utfordringer/dårligere tilbud skal benytte buss, trikk og bane. Hun valgte likevel bil for å spare noen få minutter.

 

 

Ikke kjører bil som i ikke eier sin egen bil og kjører den, snakker da ikke om taxi, bilkollektiv osv.

 

Forventer hun at folk ikke tar taxi? En naturlig del av byer med effektivt kollektivsystem og lite biltrafikk er et godt taxi-system.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvorfor? Billøse har både mer nytte av taxi og dessuten mere penger enn folk med bil i ellers samme situasjon.

 

Det koster forøvrig ikke en hel dags fotjeneste å ta en liten taxitur med 2 andre i norge, selv om det er dyrt.

 

AtW

 

Fordi hovedgrunnen til at folk ikke har bil, er fordi det er for dyrt å ha bil. Da gir det lite mening å betale enorme summer for å ta taxi.

 

En vanlig arbeider vil tjene ca 1000 kroner netto per dag. Trekker vi fra faste utgifter får man kanskje en fortjeneste på 500 kroner. Det er det samme som en taxitur fra Oslo Sentrum til Vestre Aker på natten. For de fleste så er det fullstendig uakseptabelt, og da får man heller komme hjem litt senere.

 

De fleste som bor i Oslo, tar kollektivtransport hjem, selv om det vil ta litt lengre tid. Da forventer jeg at hun gjør det samme, spesielt når hun ønsker å gjøre det enda dyrere, og vanskeligere å eie bil i Oslo.

 

 

Ja, for man har kun to valg, bruke mindre enn de som eier bil, eller "enorme summer", det er en tøvete forsimpling. Det er å forvente å man bruker mer taxi om man ikke har egen bil, ikke "enorme summer", men mer.

 

En "vanlig arbeider", dvs en gjennomsnittlig person i fullt arbeid tjener ca 500 000 og er på jobb under 250 dager i året. Og en taxitur fra marienborg til sentrum kl 21 koster kanskje 300, delt på 3 stykker.

 

Dine forventninger er tydeligvis basert på et ganske tøvete grunnlag, så at de ikke ivaretas er vel ikke så overraskende i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda, stemmer kanskje det AtW, men du kan ikke sammenligne kollektivtrafikken i Trondheim med Oslo da de er på 2 forskjellige nivåer. Trondheim og Oslo og bortimot samme antall busser utifra det jeg har sett i bybildet, men det er jo en vesentlig forskjell i innbyggertall og brukere av kollektivnettet! I trondheim har de gjort det attraktivt å benytte buss, faktisk såpass atraktivt at når jeg besøker en kompis som bor i byen pleier jeg å kjøre til hotellet, dumpe bagasjen på rommet, kjøre bort til kompis og parkere bilen der til jeg skal hjem igjen, og busse rundt for resten. Og for den nevnte taxituren din, greit det koster ca 300kr når dere er tre som deler på den, men hva da når du må reise alene? Venter du da på at det kommer to andre som skal samme vei, eller forventer du at det skal koste 300kr fordi du reiser alene? 

Lenke til kommentar

Joda, stemmer kanskje det AtW, men du kan ikke sammenligne kollektivtrafikken i Trondheim med Oslo da de er på 2 forskjellige nivåer. Trondheim og Oslo og bortimot samme antall busser utifra det jeg har sett i bybildet, men det er jo en vesentlig forskjell i innbyggertall og brukere av kollektivnettet! I trondheim har de gjort det attraktivt å benytte buss, faktisk såpass atraktivt at når jeg besøker en kompis som bor i byen pleier jeg å kjøre til hotellet, dumpe bagasjen på rommet, kjøre bort til kompis og parkere bilen der til jeg skal hjem igjen, og busse rundt for resten. Og for den nevnte taxituren din, greit det koster ca 300kr når dere er tre som deler på den, men hva da når du må reise alene? Venter du da på at det kommer to andre som skal samme vei, eller forventer du at det skal koste 300kr fordi du reiser alene? 

 

Dette var et konkret eksempel på en taxitur, som såvidt jeg har fått med meg var 3 stk som tok. Jeg har aldri argumentert for at taxi er kjempebillig på noe vis, tvert imot, det er ganske dyrt i oslo, men når vi snakker om hva en konkret taxi-tur koster så er det vel best å holde seg til realitetene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har folk sett taxier som står på holdeplassene og venter på kunder i den kalde årstiden her til lands (noe som er mesteparten av året)... De står på tomgang for å kunne ha det varmt i kupeen. JÆVELIG miljøvenlig da, istedenfor at bilen til de som er i byen står parkert med motoren av...

I Oslo bruker taxiene ca 70% av tiden med til tomkjøring, dvs mest sannsynlig tid på holdeplass.

 

Det er skikkelig miljøvennlig ja. Og så var det dette med prisene da som er skyhøye pga løyveordningen.

 

Kilde: Osloby.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette er noe helt annet, ja. Ta dem på sak, det er nok å ta av der. Bare synd at det ikke ble gjort før valget...

 

Geir :)

 

Herre for noen intetsigende svar disse menneskene klarer å lire av seg, og dette er altså mennesker som blir lønnet med våre skattepenger. Fantastisk. :)

Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært ny politiker selv som skal forsøke å komme på banen med masse nye forbud, så hadde jeg gjort et ekstra poeng ut av å fremstå som et forbilde. Når jeg befinner meg i en såpass eksponert posisjon er det for meg ren logikk at man strekker seg ekstra langt i å følge det man selv taler for. Så får man heller gi faen i det senere om man egentlig ikke mener at de samme forbud og regler skal gjelde for seg selv. Men som jeg tidligere har indikert om denne politikeren: Hun later absolutt ikke til å være den skarpeste kniven i skuffen. Hvordan i all verden hun har endt opp som toppkandidat er helt uforståelig. God øyeblikks-underholdning men veldig trist i realiteten. :( AP må jo rive seg i håret over situasjonen de har kommet i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...