nicho_meg Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Forbrukerkjøpslovens § 51: Tap av krav på heving og omlevering: "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." Jeg har lagt ved linken siden jeg misstenker at du ikke har giddet å lese selv. Men for sikkerhets skyld, må jeg tilsynelatende nesten understreke også da, at dette ikke er "egne meninger". Hvis du trykker på den linken vil du faktisk komme til lovdatas sider der det står nøyaktig det samme, bare uten mine understrekinger. Det er svart på hvitt som loven er skrevet. Og det spesifiserer ditt problem nøyaktig, der det burde heve enhver tvil om hvorvidt du fremdeles har rett til å heve kjøpet. Men jeg antar du mener dette er kverulering. Det kan jo umulig være at det er du selv som "bare er opptatt av dine egne meninger og at du må få rett samme hva". Men om gjenstanden er "broken beyond repair" er den ikke da i samme mengde og stand selv om man ødelegger den litt mer? Et vrak av en bruktbil som ikke en gang starter kan ikke sies å tape verdi om du får en ripe i støtfangeren. Lenke til kommentar
vk Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Godt sagt! $51 m.m ble forresten grundig diskutert i den opprinnelige tråden. Se f.eks innlegg #31 på side 2 av Emancipate datert 17. juni. Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1671219&page=2 (Det er bl.a dette jeg mente da jeg skrev om at man bør lese litt nøyere tråden før man kommer med "nye" momenter.) Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Men om gjenstanden er "broken beyond repair" er den ikke da i samme mengde og stand selv om man ødelegger den litt mer? Et vrak av en bruktbil som ikke en gang starter kan ikke sies å tape verdi om du får en ripe i støtfangeren. Det er bare det at denne saken er mer omvendt. Bilen startet og det meste gikk fint utenom klokken i dashbordet. Men når verkstedet fikk bilen inn for å se på den, så hadde den motorhavari i tillegg. Ok, viktigheten av den opprinnelige feilen kan debatteres, men da uten at det egentlig er relevant. Det som er relevant er at Komplett hadde rett til å utføre avhjelpsforsøk i henhold til §29. Altså de hadde en rett til å teste kortet selv, og derfra ta en avgjørelse på om de ville omlevert eller rettet feilen, eller hevet kjøpet slik vk ønsker. Men sannsynligvis, i henhold til egne rutiner; forutsatt at de hadde klart å påvise feilen som vk mener han har dokumentert. Og det er nettopp det som er problemet, vk har effektivt fjernet muligheten for Komplett til å utføre sine egne verifiserende tester. Det er ikke uten grunn at han i henhold til §51 da mistet sin rett til å heve kjøpet. I den andre tråden blir det spekulert i om han likevel beholder den retten i henhold til §51b, det har jeg ikke kommentert fordi det gjør han altså åpenbart ikke. For det første var det ikke nødvendig å fjerne prosessoren som "en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel". Og når han likevel valgte å gjøre det (noe han selvfølgelig ikke kan klandres for), så var det heller ikke nødvendig å bøye pinnene i sokkelen. Det lar seg fint gjøre å fjerne CPU fra sokkelen og montere plastbeskyttelsen tilbake for transport uten å bøye pinnene. Det paragrafen sikter til er for eksempel om noe hadde vært limt, eller på annet vis hindret demonteringen fra å kunne utføres uten å påføre videre skader. Og det er altså ikke tilfellet. Spørsmålet nå, er om vk, ved å selv bøye pinnene på plass igjen har "reparert" CPU sokkelen. Eller om den som følge av skadene måtte vært fullstendig byttet for å kunne regnes som reparert. I det ene tilfellet har vk da kanskje fått tilbake retten til å reklamere på hovedkortet på grunn av den originale feilen. I det andre tilfellet er det "status quo". Personlig mener jeg det må være nok om hovedkortet nå virker slik at Komplett kan få verifisert den originale feilen. Men i henhold til vk så har de altså ikke klart å reprodusere den. Om det stemmer kan det godt være en indikasjon på at det er en annen komponent i vks oppsett som er ustabil slik at feilen kun vil opptre hjemme hos han. I så fall et svært godt eksempel på hvorfor hovedkortet skulle vært levert tilbake i "vesentlig samme stand" i utgangspunktet. Lenke til kommentar
vk Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Gabri3L du søker igjen kalven under oksen... RTC kan ikke repareres! Alle vet det (spør gjerne Asus). Kortet skulle vrakes uansett. Og et annet kort fungerer perfekt på nøyaktig samme PC (har nå gjentatt dette 'ørten ganger). Bare disse to momentene alene gjør det du skriver uinteressant og overflødig. La meg en siste gang nevne også at det ikke foreligger noen dokumentasjon på at det er jeg som har bøyd noen pinner. Vi har bare Komplett sin påstand om at det er slik. Jeg har faktisk utvist så pass respekt for butikken at jeg har lot være å kjempe denne påstanden og har bare akseptert det de sier siden jeg ikke kan bevise at dette ikke har skjedd hos meg. Også fordi det er ikke dette som utløste retursaken. Stikk motsatt. Retursaken førte til bøyde pinner! (derav §51b). Når det er sagt så har Komplett bekreftet at bøyde pinner ikke lenger er noen faktor. Tvert imot. De klarer faktisk ikke å finne noen feil med kortet overhodet. Så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du fortsetter å mase om alt dette om og om igjen. Hakk i plata? EDIT: Just in case... Komplett har altså testet kortet. Om noe så har jeg faktisk gitt dem muligheten til å kunne gjøre dette. Det foreligger forresten ingen dokumentasjon på hvordan de har testet kortet (bare deres ord) og heller ikke noe bevis på at kortet er feilfritt nå (igjen bare deres ord). Jeg derimot har dokumentert alt jeg sier, grundig. Endret 5. august 2015 av vk Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig å forstå at komplett har rett til å teste om hovedkortet virkelig er defekt. Om det testet ok i Kompletts testbenk så skulle det kanskje ikke "vrakes uansett". Og i så fall har du faktisk ikke dokumentert en dritt annet en at det ikke fungerte hos deg. Noe som i så fall gjør hver eneste post av dine her uinteressante og overflødige. Mens mitt "mas" og "hakk i plata" er bevist ved hjelp av tusen englers tålmodighet.. korrekt. Du har ymtet tidligere om at du ikke kan skjønne hvordan du har klart å bøye pinnene. Og det kan virkelig ikke jeg heller. Men det er du som har sagt at du ikke ville krangle med Komplett på dette punktet. For meg så høres det ut som så nærme en innrømmelse det er mulig å komme fra deg. Og muligheten for at det i stedet skulle ha skjedd i transit eller hos Komplett virker nå fjernere og fjernere. Jeg må nesten også spørre om mailen du referer til her er ditt "bevis" på at Asus har sagt at RTC ikke kan fikses. Jeg har antatt at du hadde noe bedre enn det fra Asus så bastant som du har uttalt deg. Samtidig synes jeg det var rart at du i så fall i stedet referer her til en mail der Asus representanten kun sier at om det er en feil med RTC, så finnes det ikke noen enkel måte å reparere det på. Jeg synes du sa du hadde fått det bekreftet å være defekt, og umulig å reparere? Deretter anbefaler han deg å RMA'e hovedkortet. Jeg vet på dette tidspunktet (helt ærlig, ikke for å være frekk) ikke en gang om du forstår hva det betyr. RMA står for Return Merchandise Authorization, altså rett og slett bare at du burde innhente autorisasjon fra Komplett til å returnere hovedkortet til dem for nærmere inspeksjon. Det er ikke nødvendigvis en bekreftelse fra Asus på at kortet er defekt ihvertfall. Og for siste gang prøver jeg igjen fra en litt annen vinkel, så kanskje det vil demre. Prøv å les det litt sakte om nødvendig: Dersom det med enkelhet er mulig å fjerne en CPU fra sin sokkel uten å på noen måte skade sokkelen, eller noen av dens pinner, kan man vanskelig gjøre §51b gjeldende. §51b ville kanskje ha gjeldt, dersom det var vanskelig å fjerne CPU, uten å påføre ekstra skader. Dersom du vil gjøre §51b gjeldende så ville det betydd at du aldri kan oppgradere CPU etter at den er montert, fordi det med stor sannsynlighet vil ødelegge sokkelen å ta den ut igjen. Skjønner du da hvorfor du ikke kan bruke det som argument? Og ja, for ørtende gang, så da må jeg vel nesten gå litt i detalj på det også; at et annet hovedkort fungerte beviser ingenting. Det er en kraftig indikasjon, bevares. Og omtrent så bra feilsøking som det lar seg gjøre å utføre hjemme med begrenset HW-utvalg til å teste med. Men jeg har vært i nesten nøyaktig samme situasjon med et hovedkort som ikke ville fungere i et oppsett der et annet hovedkort fungerte helt topp. Jeg lot være å sende det tilbake til utsalgssted nettopp fordi jeg regnet med at jeg ville få det i retur med "testet ok" merkelapp, og regning på feilsøking. Senere testet jeg det i et annet oppsett, og gjett hva? Det fungerte helt topp! Det er bare sånn det er noen ganger. Og det er en av grunnene til at utsalgssteder ikke på noe tidspunkt er forpliktet til å akseptere kunders amatør feilsøking uten å gjøre sine egne undersøkelser selv. Det lar seg vanskelig gjøre med defekt CPU sokkel, kanskje derfor de i henhold til loven ikke er forpliktet til å prøve? Lenke til kommentar
vk Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Du vet ikke første ting om hva jeg har av utstyr eller fasiliteter, men så slenger du med leppa som vanlig. Snakk om deg selv! Jeg har nå håndtert noen titalls HK og CPUer her i livet uten problem, men s** happens. Ikke med deg selvfølgelig. Du er proff såklart. Ikke bare det men du fabulerer for egen regning at jeg har bøyd noen pinner da jeg skulle ta ut CPUen... Hvor har du dette i fra? Egen erfaring? RTC elektronikken ligger i disse dager integrert i SB og i teorien kan man sikkert teste og bytte noen chip på kortet i fabrikken men ingen produsenter gidder å gjøre det. Det koster helt enkelt mer enn det smaker. Men ikke ta mitt ord for det. Også dette ble diskutert tidligere i den opprinnelige tråden. Men du vet tydeligvis bedre (om du har lest disse innleggene overhodet). Og ja, for ørtende gang. RTC er ikke noe som påvirkes av hva du ellers bruker av komponenter. Les deg opp på emnet før du presser deg frem som en bedreviter. I praksis er det enten batteriet (sjekket ut) eller hovedkortet som er problemet (f.eks dårlig loddepunkt, strømlekkasje, defekt krets eller kodensator, osv.). Dette gjør det faktisk enda vanskeligere å finne ut hvorfor RTC feiler, og feilen kan til og med komme og gå. Kanskje ble det ristet på plass da Komplett testet? Jeg var heldig å oppdage feilen i så måte, og gidder ikke å leve med en latent feil på kortet. Les dette avsnittet ekstra sakte så kanskje det vil demre (ditt uttrykk). Jeg gidder ikke å kjede folk her med hele korrespondansen rundt saken bare for din skyld, men her kommer i hvert fall den andre email fra Asus som understreker deres konklusjon. Klart nok. (De hadde fått min dokumentasjon av feilen forresten.) From: asus_nordic5 [mailto:[email protected]]Sent: Wednesday, 10 June, 2015 11:15To: -Subject: Re:RE: RE: <TSD> Server X99-E WS [iD=RTM20150609202705-607] HiPlease return the device to the store you bought it from for RMA processing. We do not issue rma directly for these.Best Regards,SebastianASUS NordicTechnical Support Department Lenke til kommentar
vk Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Gabri3L, jeg tror ikke denne "diskusjonen" oss to i mellom fører noen steder eller har noen hensikt, annet enn å underholde eller irritere de andre medlemmene her, alt ettersom... Så jeg foreslår at vi simpelthen avslutter vår smule disput her før det har utartet helt. Denne type språk og tone som har eskalert etter hvert byr meg egentlig imot, og jeg angrer på at jeg lott meg bli revet med på denne. Jeg dermed melder meg ut av denne "debatten" oss i mellom, men du må selvsagt gjøre som du vil. Jeg snakker bare om meg selv. Rett og slett ser ikke hensikten i å delta videre. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Så jeg foreslår at vi simpelthen avslutter vår smule disput her før det har utartet helt. Det var en god idé 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 At ASUS tar inn kortet betyr ikke at du ikke kan kortet i retur, det betyr bare at de aksepterer å se på det. Hvem her inne har opplevd at f.eks. komplett sier "nei" til en RMA-forespørsel? Dette skjer uhyre skjelden, hvis ikke aldri.Forøvrig er vel dette et såpass dyrt kort at å bytte en chip fort kan lønne seg for produsent. Mener det er mulig å bytte sokkel, også - men det koster. Det er intet annet enn ord mot ift hvem som har ødelagt pinnene, da det foreligger null dokumentasjon på at sokkelen var feilfri i utgangspunktet. Det hele koker vel ned til hvem som har bevisbyrden her, men jeg vil tro det er en STOR statistisk overvekt av ukyndig montering av kjøper som ligger bak slike tilfeller. Om noen føler seg truffet gir jeg beng i, objektivt sett er det den mest naturlige forklaringen på hele sokkelproblematikken. Jeg skal hvertfall sjekke sokkelen på nye HK i butikk/PuP neste gang jeg kjøper, så da er det tydeligvis flere som har lært noe av denne tråden Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Gabri3L, jeg tror ikke denne "diskusjonen" oss to i mellom fører noen steder eller har noen hensikt, annet enn å underholde eller irritere de andre medlemmene her, alt ettersom... Så jeg foreslår at vi simpelthen avslutter vår smule disput her før det har utartet helt. Denne type språk og tone som har eskalert etter hvert byr meg egentlig imot, og jeg angrer på at jeg lott meg bli revet med på denne. Jeg dermed melder meg ut av denne "debatten" oss i mellom, men du må selvsagt gjøre som du vil. Jeg snakker bare om meg selv. Rett og slett ser ikke hensikten i å delta videre. Når du ikke svarer på direkte spørsmål så kan det vanskelig kalles en diskusjon. Og jeg har overhodet ingen disput med deg. Det som jeg ikke ser ut til å klare å formidle til deg er at det er forskjell på å finne en feil selv. Og at forhandler verifiserer den feilen. Det er totalt uinteressant om feilen er der eller ikke, når forhandler blir fratatt mulighet til å verifisere selv. Dette vil du tilsynelatende ikke innrømme. Selv når jeg berømmet deg for å ha utført en feilsøking så godt som noen av oss amatører kan håpe på å oppnå med våres begrensede muligheter, blir du indignert. Men du har på intet tidspunkt identifisert deg selv som noen med profesjonell bakgrunn. Om du er det, så beklager jeg at jeg ikke har skjønt det. Men jeg synes altså ikke at det i så fall har kommet særlig tydelig frem fra dine innlegg. Jeg har til nå tatt det for gitt at hovedkortet ditt har en mangel. Og også at den mangelen kan være av en slik art at det ikke vil lønne seg for Komplett å prøve å reparere. Så det har ikke egentlig vært nødvendig for deg å hamre inn det poenget. Igjen: Alt jeg sier er at Komplett har rett til å teste selv. I blant annet min post #43 tar jeg ditt parti når jeg sier: "Personlig mener jeg det må være nok om hovedkortet nå virker slik at Komplett kan få verifisert den originale feilen." Det ser ut til å ha gått deg hus forbi. Og jeg synes det er vanskelig å diskutere med noen som tilsynelatende ikke vil lese innleggene mine i annet enn verste mulige mening. Nå har jeg lest din "dokumentasjon" på at Asus sier hovedkortet er defekt. Jeg ser knopflerbruce er enig i min tolkning om at korrespondansen du til nå har fremvist fra Asus, overhodet ikke har sagt at kortet er defekt. Men rett og slett sier at de ikke kan hjelpe deg mer fra hvor de sitter, og at du bør anskaffe RMA fra forhandler. Det har gjort at jeg har tatt meg bryet med å kikke på dine dokumentasjoner fra post #28 som du mener bekrefter ditt ståsted. Det er jo bare dette som muligens kunne vært brukt i så måte. Jeg tillater meg å gjøre deg oppmerksom på punkt 3.2.1 i nevnte dokument der det blant annet står: "The RTC circuit oscillates with extremely low bias current (refer to specific component datasheet for IccRTC maximum value); therefore, this signal is very sensitive to the environmental conditions such as board residue (solder flux, dust), humidity, etc. For example, touching directly on this circuit may cause leakage that can completely attenuate the oscillation signal and make the RTC oscillation stop." Det som du mener garantert er en defekt som gjør at hele hovedkortet må kastes, ser altså ut til å kunne i noen tilfeller ordnes med litt isopropyl for å fjerne eventuelle fettmerker fra den aktuelle kretsen. Eller til og med litt trykkluft på boks til å blåse vekk støv. Videre i punkt 3.3.4: "Condensation from humidity can also affect the RTC accuracy due to leakage on RTC signals". Ja vi har jo ikke hatt en særlig fuktig sommer vel? Men om vi hadde hatt det, så kan i det minste litt høy luftfuktighet lett ordnes med et klimaanlegg. Ellers når det gjelder RTC kretsen så får den strøm fra batteri når PC er skrudd av. For lav spenning fra det batteriet kan gjøre at oscilatoren ikke gir fra seg et korrekt signal. Dette er grunne til at man anbefaler å prøve å bytte batteriet dersom man har slike feil. Men når PC er skrudd på, så er det PSU som skal forsyne RTC kretsen med strøm for å spare batteriet. Det betyr at en for lav spenning fra PSU kan gi RTC feil. Ligger PSU'en i grenseland betyr det at den kan fungere med et hovedkort, men ikke et annet tilsynelatende identisk, fordi spenningsfallet over kretsen ikke nødvendigvis er 100% identisk. Det kan komme fra forskjeller i produksjonen på en enkel batch, eller variasjon fra HW revisjon. Noe jeg var inne på tidligere. Men alt dette har jeg prøvd å unngå, fordi det sikkert finnes haugevis av mulige årsaker til feilen. Og akkurat som deg ser jeg ikke poenget i å grave i det, når alt til nå stopper opp i at: Komplett har rett til å sjekke selv. Så for siste gang angående de bøyde pinnene. Om du hadde tenkt å nekte for at det er du som har bøyd dem, så synes jeg du skulle gjort det fra første post. Hadde du gjort det, så ville ikke jeg ha beskyldt deg for å ha bøyd dem, men tatt ditt ord for at det må ha skjedd i transit eller hos Komplett. Igjen tilegner du meg ikke mye ære om du tror at jeg ville klandret deg for dette om du hadde sagt at du var 99,99% sikker på at det ikke er du som bøyde pinnene. Jeg skrev i en tidligere post at et av alternativene er at en av Kompletts ansatte kan ha vært uheldig men ikke turt å innrømme feilen. Folk er rare i så måte, det er vanskelig å innrømme feil for enkelte. Men du har i stedet innrømmet at det kan være deg som har gjort skaden selv. Nå anklager du meg for å ha "fabulert" det frem. Jeg skjønner det bare ikke, det er så unødvendig.. 1 Lenke til kommentar
vk Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 FYI: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1671219&page=5&do=findComment&comment=22673204 Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Ref. eksempel caset her. ASUS ryddet opp i dette, og jeg får pengene mine tilbake. Skulle bare mangle... Se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1671219&do=findComment&comment=22703618 Det er altså IKKE slik at du mister reklamasjonsrett når butikken ikke klarer (eller ønsker) å finne mangelen som du har dokumentert. Men enkelte butikker vil sikkert prøve å slite deg ut ved å trenere saken i det uendelige, så du må være beredt på å holde ut og tenke stadig nye løsningsmuligheter m.m. Selvfølgelig finnes det mange ordentlige butikker også... (heldigvis). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Du må gjerne nevne disse andre. Komplett har et godt rykte, og uansett hvilke butikker du nevner kan det lett graves frem misfornøyde kunder. Har selv hatt en disputt med komplett for et par år siden, så de får ikke 10/10 av meg om du tror det. Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Noen tips (basert på min erfaring): Mindre (spesialiserte) butikker tilbyr ofte bedre priser og personlig kundeservice Se gjerne etter butikker som henter varer fra utlandet (f.eks. Proshop) Unngå butikker som reparerer eller lager PCer (mulig unntak Digitalimpuls - bare gode erfaringer med dem) Mindre butikker kan ofte tilby bedre utvalg og nye varer tidligere (de store er som REMA - bare populære varer, få merker) Bruk aktivt agenter som Prisjakt, Kelkoo, Prisguide, o.l men med omhu og vurder selv alle aspekter (ikke bare pris) Listen er klart ikke uttømmende på noen som helst måte, så om du ønsker å dele dine tips med oss andre er det bare å fyre løs. EDIT: Når det gjelder selve produktet leser jeg user reviews på Newegg o.l på forhånd (for PC relaterte saker). Endret 21. august 2015 av vk Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Komplett/mpx og Digital Impuls er de tre som ligger best an ift brukerscore på prisjakt, hvertfall. mellom 8.4 og 8.8 i snitt siste år. Dustin, Amentio, Deal, PS, Multicom f.eks. ligger godt under, så blant de større sjappene har du ikke så mange valgmuligheter om du skal ha en "trygg" handel. Du har egentlig utelukket halvparten av mulighetene dine om du aldri handler hos komplett igjen pga denne saken.Den minste databutikken jeg vet om som kan tenkes å ha endel ting jeg er ute etter er faktisk DI... uten at jeg påstår at jeg vet om alle. Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Jeg typisk foretekker PC-butikker som ikke selger damevesker, shampoo og sengetøy o.l på si... så jeg vet hva de fokuserer og skårer på. Ikke så opptatt av selve statistikken som noe mål i seg selv (heller det som ligger bak). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå