Gå til innhold

Hva hvis butikken ikke finner feilen du reklamerer på?


vk

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk lest det. Det er derfor jeg anbefalte deg å lese tråden igjen (http://www.diskusjon...owtopic=1671219). HW er ikke individer mht feil. Ytelse o.l kanskje men ikke feil på en selvtest. Ellers hadde det ikke vært noen vits i å ha disse testene - de ville jo feile hele tiden ut fra det du sier at HW ikke skal oppfylle visse funksjonelle krav men skal betraktes som individer... Nope. Ikke i min bok.

Endret av vk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk lest det. Det er derfor jeg anbefalte deg å lese tråden igjen (http://www.diskusjon...owtopic=1671219). HW er ikke individer mht feil. Ytelse o.l kanskje men ikke feil på en selvtest. Ellers hadde det ikke vært noen vits i å ha disse testene - de ville jo feile hele tiden ut fra det du sier at HW ikke skal oppfylle visse funksjonelle krav men skal betraktes som individer... Nope. Ikke i min bok.

 

Det hele munner ut i noe av det samme - nemlig en komponents evne til å takle "unormale" innstillinger. Si en eller annen secondary timing er automatisk satt slik at kun noen hovedkort av en gitt type takler den. Sånn er det i denne verdenen, dog var nok dette mer aktuelt før "alt" ble integrert i CPUen, men det KAN fortsatt være en individuell HK-faktor her.

 

Poenget mitt med RTC-feilen er at det a) kan være forårsaket av en defekt pin (les: "rettet opp"), og b) at denne feilen i seg selv synes å være harmløs, og dermed lite å bry seg med. Da kjemper du en prinsippsak med en solid neve tusenlapper i potten. Jeg er ikke uenig i at det er galt (hvis vi antar at programvaren er 100% god) at denne testen feiler.

Lenke til kommentar

Det er skumle greier dette her med å sende i retur noen ganger, avhengig av feilen. Jeg har brent meg på noe liknende for lenge siden, og blant annet derfor foretrekker jeg faktisk Komplett nå. Med 45 dagers returrett er det god sjanse for å oppdage eventuelle feil innenfor returretten. Finner jeg da "ulumskheter" i det jeg har handlet, så returnerer jeg det på angreretten i stedet for å kreve retting eller om levering. Jeg oppgir selvsagt hvorfor jeg benytter angreretten, så får det være opp til Komplett hva de gjør med informasjonen. Kanskje de feilsøker og kommer til konklusjonen: "Ingen feil funnet". Men da er ikke det mitt problem.

 

Når det gjelder din sak med hovedkortet. Er det nøyaktig samme hardware revisjon på begge kortene? Det er klart en BIOS kan være ment å skulle fungere med flere HW rev. av et kort, uten at det nødvendigvis er tilfellet. Ellers som du selv var inne på; dårlig kontakt i en lodding kan selvfølgelig og sikkert typisk nok gjøre at du får feil på kortet, men etter litt risting og bøying i transit så fungerer det helt topp hos Komplett.

 

I så fall tenker jeg du kan vurdere å prøve å se saken litt fra Komplett sin side: De innvilger RMA på en RTC feil, men får tilbake et hovedkort med en helt annen feil (ødelagt CPU sokkel). Deretter sender du på nytt hovedkortet inn, men denne gangen uten noen feil som deres teknikere klarer å reprodusere. Hva tenker du det vil være naturlig for Komplett å tro i en slik situasjon?

 

Vi har på det rene at du testet CPU ok, og du mener selv at den ikke ville gjort det om pinnene i sokkelen var bøyd når du testet. Altså er det til din tilfredsstillelse bevist at CPU sokkelen var i orden når du fikk kortet. Komplett dokumenterer at pinnene er bøyd på deres verksted. Da er det jo bare 3 mulige scenarier: 1. Du har bøyd pinnene ved et uhell før du sendte kortet, 2. Det skjedde i transit, 3. Kompletts tekniker var uheldig og bøyde pinnene selv, men har ikke ryggrad til å innrømme det.

 

Nå, personlig mener jeg at selv om Komplett ikke finner feil med hovedkortet nå, så kan de ikke med god samvittighet selge hovedkortet som "demobrukt" til noen andre. Ikke når de vet at pinnene i sokkelen har vært bøyd. Det er jo rimelig god sjanse for at det kortet da ville funnet veien tilbake til Komplett med enda en ny RMA fra enda en kunde. Kortet er altså verdiløst for Komplett, og de vet med stor grad av sikkerhet for dem, at det er du som har gjort det slik.

 

Nå mener jeg at Komplett kunne nok vært mer smidige i denne situasjonen. Men din fullstendige svartmaling av Komplett får jeg heller ikke helt til å stemme i forhold til hva som har kommet frem.

 

Men problemstillingen du tar opp er absolutt interessant. Har du vurdert å se om du kan få tak i en tredje part som kan verifisere feilen? Sett sammen maskinen slik den feiler, og ta den med deg til et PC-verksted av noe slag. Regningen får Komplett når/om du vinner i FTU. :)

Lenke til kommentar

Det er skumle greier dette her med å sende i retur noen ganger, avhengig av feilen. Jeg har brent meg på noe liknende for lenge siden, og blant annet derfor foretrekker jeg faktisk Komplett nå. Med 45 dagers returrett er det god sjanse for å oppdage eventuelle feil innenfor returretten. Finner jeg da "ulumskheter" i det jeg har handlet, så returnerer jeg det på angreretten i stedet for å kreve retting eller om levering. Jeg oppgir selvsagt hvorfor jeg benytter angreretten, så får det være opp til Komplett hva de gjør med informasjonen. Kanskje de feilsøker og kommer til konklusjonen: "Ingen feil funnet". Men da er ikke det mitt problem.

 

Når det gjelder din sak med hovedkortet. Er det nøyaktig samme hardware revisjon på begge kortene? Det er klart en BIOS kan være ment å skulle fungere med flere HW rev. av et kort, uten at det nødvendigvis er tilfellet. Ellers som du selv var inne på; dårlig kontakt i en lodding kan selvfølgelig og sikkert typisk nok gjøre at du får feil på kortet, men etter litt risting og bøying i transit så fungerer det helt topp hos Komplett.

 

I så fall tenker jeg du kan vurdere å prøve å se saken litt fra Komplett sin side: De innvilger RMA på en RTC feil, men får tilbake et hovedkort med en helt annen feil (ødelagt CPU sokkel). Deretter sender du på nytt hovedkortet inn, men denne gangen uten noen feil som deres teknikere klarer å reprodusere. Hva tenker du det vil være naturlig for Komplett å tro i en slik situasjon?

 

Vi har på det rene at du testet CPU ok, og du mener selv at den ikke ville gjort det om pinnene i sokkelen var bøyd når du testet. Altså er det til din tilfredsstillelse bevist at CPU sokkelen var i orden når du fikk kortet. Komplett dokumenterer at pinnene er bøyd på deres verksted. Da er det jo bare 3 mulige scenarier: 1. Du har bøyd pinnene ved et uhell før du sendte kortet, 2. Det skjedde i transit, 3. Kompletts tekniker var uheldig og bøyde pinnene selv, men har ikke ryggrad til å innrømme det.

 

Nå, personlig mener jeg at selv om Komplett ikke finner feil med hovedkortet nå, så kan de ikke med god samvittighet selge hovedkortet som "demobrukt" til noen andre. Ikke når de vet at pinnene i sokkelen har vært bøyd. Det er jo rimelig god sjanse for at det kortet da ville funnet veien tilbake til Komplett med enda en ny RMA fra enda en kunde. Kortet er altså verdiløst for Komplett, og de vet med stor grad av sikkerhet for dem, at det er du som har gjort det slik.

 

Nå mener jeg at Komplett kunne nok vært mer smidige i denne situasjonen. Men din fullstendige svartmaling av Komplett får jeg heller ikke helt til å stemme i forhold til hva som har kommet frem.

 

Men problemstillingen du tar opp er absolutt interessant. Har du vurdert å se om du kan få tak i en tredje part som kan verifisere feilen? Sett sammen maskinen slik den feiler, og ta den med deg til et PC-verksted av noe slag. Regningen får Komplett når/om du vinner i FTU. :)

 

RTC-feilen ble diskutert med Asus Teknisk Support den 9. juni, lenge før noen pinner ble bøyd. Da var kortet i praksis erklært død og skulle vrakes. Hadde jeg ikke måttet demontere og sende kortet i retur så hadde heller ikke noen pinner bli bøyd. Dårlig loddepunkt o.l er klart ikke noe som noen kan leve med og vente på at dette slår til igjen - med eller uten bøyde pinner.

 

Jeg bare forteller hva som har skjedd og hvordan Komplett har agert. Om dette høres ut som svartmaling så sier det mer om Komplett enn hva jeg opplever. Jeg synser ikke men fremlegger fakta etter beste evne. Selvfølgelig er jeg frustrert og dette sikkert merkes i tonen til min fortelling men jeg verken lyver eller spekulerer (i motsetning til Komplett). Dette handler ikke om personlige oppfatninger og hva noen tror, men om dokumenterte tilstander som man sikkert kan finne 1000 feil med hvis det er det man ser etter istedenfor å se på hva dokumentasjonen egentlig forteller.

 

Jeg vet dessverre ikke om kortene har samme HW revisjon (har ikke det første kortet lenger), men tviler på at ulike revisjoner vil utløse en RTC-feil. Hele diskusjonen rundt bøyde pinner er egentlig ganske uvesentlig (post mortem) ettersom RTC-feilen var oppdaget før det. At Komplett nå ikke finner noen feil betyr åpenbart ikke at RTC-feilen som jeg har knipset bilder av både 9. juni og dereter 25. juni (etter opprettelse av pinner) ikke eksisterer. Det er i mitt hode så enkelt som at kortet feilet RTC-testen pr. 9. juni og dermed skulle erstattes uansett, i hvert fall ifølge Asus selv. Dette kortet kunne allerede på dette tidspunktet ikke brukes eller selges videre med god samvittighet!

 

Komplett har sagt selv at hvis de aksepterer returen så må de avskrive kortet og dette faller dem tungt for brystet. Dette forteller ganske mye om hvorfor de holder på med sånt. Men siden du spør så kan jeg snu på flisa og spørre tilbake - har de tenkt på hva betyr for en privat kunde å kaste nesten 5000 spenn ut av vinduet? Jeg vet ikke hvor mye Komplett tjener i året generelt og på mine tidligere kjøp spesielt, men det er lett å innse at det blir både urettferdig og uetisk å la være å ta noe ansvar for det som har skjedd.

 

Ja, jeg har faktisk prøvd å snakke med andre om å få en nøytral test og uttalelse etter at Komplett satte seg på bakbena. Ingen ville gjøre det og det skjønner jeg godt. Bransjen i Norge er ganske gjennomsiktig og det å komme imellom i en tvist som dette er mildt sagt å be om juling og ugunstig for en 3. part. Ja, hvorfor skulle de gjøre det? Uansett, ville de ikke kunne fremlegge noe mer enn ytterligere et bilde av Asus PC Diagnostics med RTC feilet. Det har jeg allerede gjort.

 

Jeg ser at du etterlyser en mer nyansert fremstilling og skjønner godt at du reagerer slik. Jeg jobber fortsatt med å bli helt perfekt og mine kommunikasjonsevner kan utvilsomt bli mange hakk bedre. Men når vi skreller bort formen og språket, så står de nakne fakta klare igjen. Nemlig at jeg i god tro har fulgt rådet til Asus og returnert kortet den 10. juni og at dette utløste hele mareritet som fulgte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har du gjort med hovedkortet siden du ikke har det lenger? Er det fremdeles hos Komplett?

 

Jeg sa at man nettopp kan prøve å se det fra Komplett sin side, fordi din side nå er behørig belyst både her og i den andre tråden.

 

Slik jeg ser det, så kunne det vært at en annen komponent i ditt oppsett fikk hovedkortet til å feile hos deg. Men fordi hovedkortet ikke ble levert tilbake i "vesentlig samme stand". Så gjorde det det umulig for Komplett å verifisere din påstand. Du mener det ikke har noe å si, fordi kortet allerede var dokumentert defekt. Men faktum er at du har ikke dokumentert at det var defekt. Du har dokumentert en mangel, men du leverte tilbake et kort som var defekt.

 

Det er mange andre sider ved denne saken nå. Men det som du mener er det bærende punktet. Mener jeg er uten betydning, Komplett må selvfølgelig få kortet tilbake i en stand som muliggjør at de kan feilsøke selv og eventuelt bekrefte kunders feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Komplett har kortet nå.

 

Jeg er ikke så opptatt av "sider" men at kortet ikke var friskt pr. 9. juni da dette hele startet og at Asus konkluderte med at det skal returneres. Dette er saken, og ikke hva jeg eller Komplett måtte mene på siden.

 

De fleste ser at det kunne IKKE vært en annen komponent særlig fordi det nye kortet funker som det skal med eksakt samme PC. Videre er alt jeg har fremlagt av dokumentasjon ikke min påstand men fakta. Jeg påstår ikke at Asus PC Diagnostics finner feil. Det gjør verktøyet selv.

 

"Mangel" eller "defekt" er bare semantikk. Kortet er defekt nettopp fordi det har en mangel eller feil om du vil. Det blir litt spesielt å prøve å lage en sak ut av ordspillet her, synes du ikke det? Kortet er uansett ikke det jeg har betalt for.

 

At Komplett MÅ bekrefte selv feilen de ser klart på bildet av Asus PC Diagnostics er ikke nødvendigvis en selvfølge! Det er jo nettopp det denne tråden her handler om. Ja, må de det? Hvofor? Feilen er jo allerede dokumentert. Jeg kan åpenbart ikke fabrikkere denne feilen eller det som Asus PC Diagnostics viser. Faktisk har jeg ingen interesse til å gjøre noe sånt heller. Jeg skulle gjerne hatt et kort som virker Ok og kjørt videre med prosjektet mitt istedenfor å sløse bort masse tid og krefter på denne tåpelige saken her.

 

Jeg ser at enkelte her prøver å ta mannen istedenfor ballen, og dette er litt trist. Hva ville du gjort i min situasjon? Mener du at Komplett ikke har noe ansvar overhodet og alt er din skyld? Eller hva mener du egentlig?

 

Edit: Trykkleif...

Endret av vk
Lenke til kommentar

Jeg mener du hadde en god sak helt til pinnene i sokkelen ble bøyd.

 

Jeg mener det er en kjent sak at i mange av returene som alle firmaer må ta seg av viser det seg at det er brukerfeil.

 

Jeg mener at spesielt på dyre komponenter vil det være naturlig for firmaene å teste selv at de innrapporterte feilene er reproduserbare.

 

Jeg mener at når du ønsker å benytte forbrukerkjøpsloven til å reklamere på hovedkortet, så må du forholde deg til den loven. Og loven sier at selger har anledning til å forsøke å rette eventuelle feil.

 

Jeg mener du effektivt hindret muligheten til Komplett til selv å feilsøke, og eventuelt rette feil, når du etter all sannsynlighet ved et uhell, selv bøyde pinnene i sokkelen.

 

Jeg mener forskjellen på en mangel og en defekt er vesentlig, og ikke bare semantikk. Hvis du ikke kan starte maskinen på grunn av bøyde pinner i cpu sokkelen er det åpenbart et defekt hovedkort (gitt at det fremdeles er det som er problemet), men om en av usb portene ikke virker alltid, så er det en mangel.

 

Jeg mener at du har dokumentert en mangel, i ditt oppsett. Om denne mangelen ikke er reproduserbar hos andre, er det anledning til å anta at det er noe annet feil i ditt oppsett.

 

Jeg mener at selv om du testet alt ok med nytt hovedkort. Så betyr ikke det at det gamle hovedkortet ikke kunne vært fikset, med for eksempel en BIOS oppdatering. Feilen kunne vært en innstilling som stod feil i en BIOS versjon der den kunne vært endret. Men så blitt låst i feil posisjon når den ble oppdatert til en versjon der den innstillingen ikke lenger kan endres. For eksempel. Når Komplett mottok kortet hadde ikke de mulighet til å undersøke denne, eller for den saks skyld, noen andre muligheter lenger.

 

Jeg mener til slutt, at du burde be Komplett om bildebevis på at de har utført uten feil, samme test som feilet hos deg.

 

Men jeg antar at Kompletts service avdeling nå har overført saken til juridisk avdeling. Og neppe kommer til å røre hovedkortet igjen.

Lenke til kommentar

Bra resonnement i teorien men mye av det du tar opp er dessverre irrelevant for det konkrete tilfellet.

 

RTC er som kjent ikke noe som kan repareres eller forårsakes av brukeren, så kortet var dømt allerede i din første setning. Asus selv sier dette (og hele verdens erfaringen for øvrig). BIOS virker ikke slik du tror og har aldri vært nevnt av verken Asus, Komplett eller noen. Med rette.

 

Bøyde pinner er jo for lengst forbigått stadium og Komplett har bekreftet at pinnene er Ok nå, så det å gå tilbake til dette gir ingen mening. Vi må videre.

 

Komplett prøvde å sende et bilde fra deres test som ikke kunne åpnes. De fant problemet men har ikke sendt noe siden, men så for meg er dette egentlig uinteressant. I beste fall viser et slikt bilde at de ikke greier å finne feilen, og ikke at den ikke finnes (jf. mine bilder som tydelig viser feilen før og etter bøyde pinner).

 

Så hva snakker vi om her?

 

PS: Et vesentlig moment her er at kortet var kvalifisert for retur av Asus pga RTC feil, før noe annet skjedde, og at bøyde pinner m.m kom i kjølvannet av at kortet måtte demonteres, pakkes inn, og sendes tilbake til Komplett nettopp av den grunn. Ellers hadde det ikke skjedd. Men dette som sagt gjør ikke kortet mer ubrukelig enn det allerede var med RTC feil (i hvert fall ifølge Asus).

 

EDIT:

Apropos, sjekk denne her som oppsummerer RTC polemikken på en folkelig måte:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110217114537AAX9OhD

og denne: http://www.engineersgarage.com/mygarage/how-computer-clock-works

 

også har du denne her:

http://www.intel.com/content/dam/doc/application-note/ich-family-real-time-clock-accuracy-considerations-note.pdf

Endret av vk
Lenke til kommentar

BIOS ble nevnt i den andre tråden din angående denne saken. Derfor jeg valgte en problemstilling jeg selv har vært borti for å illustrere hvordan to identiske hovedkort med samme BIOS kan oppføre seg forskjellig. Sånn sett er det relevant for denne saken, selv om det ikke er en løsning på denne spesifikke feilen.

 

Når det gjelder de bøyde pinnene så skjedde det ikke fordi du måtte sende kortet i retur. Da kan du like godt si det skjedde fordi du måtte montere CPU for å bygge PC'en. De fleste som bygger PC klarer både å montere CPU, og å plukke CPU ut av sokkelen igjen uten å bøye pinnene. Jeg har en kompis som sa en gang at han aldri skulle besøke faren sin igjen. Jeg tenkte naturlig nok at de måtte ha kranglet eller noe sånt. Men det viste seg altså at han hadde fått fartsbot på vei til faren. Det hadde jo aldri skjedd om han ikke hadde besøkt faren, ikke sant? Vel, jeg håper du himler med øynene like mye som jeg gjorde. Men samtidig så er ikke din egen logikk så veldig langt unna. Komplett har all grunn og rett til å forvente at den som bygger en PC også klarer å plukke ut CPU'en uten å bøye pinnene i sokkelen. Hvis ikke har du ikke noe med å bygge PC'er i utgangspunktet.

 

Men uansett synes jeg det er merkelig at Komplett ikke dokumenterer sin påstand om at kortet er uten feil nå. Jeg tenker det gir deg en god sak i forbrukerråd/FTU. Men må du dokumenter at RTC feil ikke er en uvesentlige feil, hadde jeg funnet en litt mer "seriøs" kilde enn "Yahoo Answers".

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Huff da... Nei, jeg skulle nok aldri fått lov å bygge noen PC'er. Så rett, så rett. Takk for dette velmente bidraget til diskusjonen her!

 

Jeg valgte tre linker på ulikt faglig nivå, nettopp for å være sikker på at du fikk med deg hva dette handler om. I kjent still kommenterte du selvfølgelig det som passet din holdning, og ikke innholdet der.

 

Her er forresten hva Asus sa om saken den 9. juni:

 

From: asus_nordic5 [mailto:[email protected]]
Sent: Tuesday, 09 June, 2015 15:05
To: -
Subject: Re:RE: <TSD> Server X99-E WS [iD=RTM20150609201148-512]

Hi

if the RTC is malfuctioning there is no easy way to fix this and i would recommend that you RMA the motherboard.

Ystävällisin Terveisin / Best Regards,
Sebastian
ASUS Nordic
Technical Support Department

Lenke til kommentar

Når jeg begynte å lese, og så besvarte din forrige post, var det bare en link der. Jeg ser nå at du har redigert inn 2 linker til. Men jeg har altså ikke benyttet hverken min "kjente stil" eller hva det nå enn er du mener min holdning måtte være. Det var faktisk bare et velment råd ut fra at det faktisk bare var en link der, og da altså til "Yahoo Answers" når jeg besvarte posten.

 

Om du ikke føler deg trygg på å montere eller ta ut CPU'er så bør du åpenbart ikke bygge datamaskiner, det sier seg selv. Men bevares; øvelse gjør mester. Bare at kostnadene når du feiler bør du ta på deg selv, det er vel bare rett og rimelig?

Lenke til kommentar

Retur? Pft.

 

Prøv Facebook siden deres. Skriv ordentlig og pent som du gjør her, sett dem i dårlig lys. Profit?

 

All PR er god PR

Negative kommentarer på facebook gir dem en muliget til å vise den gode siden for kundene, nemlig ved å sende deg et nytt produkt uten diskusjon.

 

A shot in the dark, men er vel verdt 5 minutter av din tid? :)

 

Lykke til, må for øvrig nevne at det er "kjipt" for begge parter, selv om det koster deg en hel del mer enn det gjør for dem. De er som oss, vanlige folk med regler satt av overordnede.

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Om du ikke føler deg trygg på å montere eller ta ut CPU'er så bør du åpenbart ikke bygge datamaskiner, det sier seg selv. Men bevares; øvelse gjør mester. Bare at kostnadene når du feiler bør du ta på deg selv, det er vel bare rett og rimelig?

 

I rest my case.

Lenke til kommentar

Retur? Pft.

 

Prøv Facebook siden deres. Skriv ordentlig og pent som du gjør her, sett dem i dårlig lys. Profit?

 

All PR er god PR

Negative kommentarer på facebook gir dem en muliget til å vise den gode siden for kundene, nemlig ved å sende deg et nytt produkt uten diskusjon.

 

A shot in the dark, men er vel verdt 5 minutter av din tid? :)

 

Lykke til, må for øvrig nevne at det er "kjipt" for begge parter, selv om det koster deg en hel del mer enn det gjør for dem. De er som oss, vanlige folk med regler satt av overordnede.

 

Takk "Trouble"! Satte veldig pris på litt moralsk støtte her. Du har absolutt et kjempepoeng her. Jeg er nok bare et fagmenneske som (naivt) tror på saklige løsninger, og dessverre ikke så dreven i PR og politiske strategier. Jeg kvier meg dog for å gå åpent på FB mot Komplett, men ... kanskje jeg skal sugerere meg til mot likevel.

 

Jeg tror jeg avventer litt på det FR kommer med i neste omgang, så får vi se. Takk nok en gang for støtten!

 

PS: Viktig poeng at det er mennesker i begge ender, og at de som håndterer min sak hos Komplett ikke er ledelsen eller eierne, og har dermed sine handlingsrammer. Kjøper denne tvert!

Lenke til kommentar

 

Om du ikke føler deg trygg på å montere eller ta ut CPU'er så bør du åpenbart ikke bygge datamaskiner, det sier seg selv. Men bevares; øvelse gjør mester. Bare at kostnadene når du feiler bør du ta på deg selv, det er vel bare rett og rimelig?

 

I rest my case.

 

 

Ja, jeg ser det. Svare gjør du ihvertfall ikke. Jeg synes du kunne vært så ærlig å sagt helt fra begynnelsen av tråden at du kun er interessert i meningene til de som er enige med deg. Så kan alle andre som kunne ønsket å hjelpe deg spare seg for bortkastet tid og sure kommentarer tilbake.

 

Jeg kommer med et velment råd om at du bør bruke en bedre kilde enn den første du la inn i posten din, og får negative person karakteristikker om min "stil" og "holdning" tilbake. Jeg antar også at jeg er en av dem du tidligere beskyldte for å være ute etter å "ta mannen i stedet for ballen". Og alt jeg/vi har gjort er å ikke være 100% enige med deg.

 

Når jeg sier det åpenbare; nemlig at folk som ikke klarer å montere/demontere en CPU uten å bøye pinnene i sokkelen ikke burde bygge PC. Så tar du tilsynelatende det til deg som et personangrep. Jeg ser jeg kunne brukt ordet "man" i stedet for "du". Men det var altså det jeg mente, og det er du som eventuelt velger å ta det opp i verste mening. Jeg har ikke ment annet enn å illustrere hvilke forventninger Komplett har rett til å ha av en systembygger. Og de er de samme uansett hvilket ord jeg brukte. Hva mener du Komplett burde gjort? Skulle de sagt til deg at det er best du sender hovedkortet til dem med CPU montert så du ikke bøyer pinnene under demonteringen? Eller ser du at de har rett til å forvente at den skaden ikke hadde vært der når du returnerte kortet? Det er først i post #31 jeg spør deg direkte om ikke du burde føle noe ansvar selv dersom du ikke føler deg trygg på å montere/demontere CPU'er.

 

Men det var vel et håp i hengende snøre. Nå ser jeg du applauderer et forslag om å bruke sosiale medier som "blackmail" mot Komplett i stedet for å stole på en rettferdig saksgang gjennom de korrekte kanalene.

 

Nå, uavhengig av hva du måtte tro om mine holdninger og stil. Jeg har oppriktig sympati med deg for situasjonen du har havnet i. Jeg tenker du har vært maks uheldig, og det er ikke vanskelig å se at dette er utrolig kjedelige penger å eventuelt miste. Så jeg ønsker deg lykke til videre med saken din. Selv om jeg personlig mener at du har et større ansvar selv, enn det du øyensynlig er villig til å ta på deg...

Lenke til kommentar

Åh. Blackmail er ikke noe jeg vil at skal sammenlignes med det jeg sa. Mente enkelt og greit at enkeltsaker ikke synes for andre enn de "lavest" på rangen (dette er jo ikke nødvendigvis sant, men du tar poenget), og at disse som styrer med sosiale medier muligens har en del mer makt til å fikse opp i enkeltsaker som faktisk fortjener å bli sett. Dette er vel et mer spesielt tilfelle, og det er vel HELT normalt å bruke sosiale medier for å komme frem/klage? I min erfaring virker det jo også som de blir mer hjelpsomme da.

 

Hvis dette blir sett på som blackmail trekker jeg tilbake det jeg sa. Jeg ser jo at det veldig enkelt kan tolkes slik da, uheldigvis.

Lenke til kommentar

Åh. Blackmail er ikke noe jeg vil at skal sammenlignes med det jeg sa. Mente enkelt og greit at enkeltsaker ikke synes for andre enn de "lavest" på rangen (dette er jo ikke nødvendigvis sant, men du tar poenget), og at disse som styrer med sosiale medier muligens har en del mer makt til å fikse opp i enkeltsaker som faktisk fortjener å bli sett. Dette er vel et mer spesielt tilfelle, og det er vel HELT normalt å bruke sosiale medier for å komme frem/klage? I min erfaring virker det jo også som de blir mer hjelpsomme da.

 

Hvis dette blir sett på som blackmail trekker jeg tilbake det jeg sa. Jeg ser jo at det veldig enkelt kan tolkes slik da, uheldigvis.

 

Nei, jeg synes det du skriver og foreslår egentlig er helt innenfor. Det er snakk om hvordan man gjør det. Om man vet, eller burde vite at man ikke har en god sak. Men likevel velger å "prøve seg". Da synes jeg det blir litt utenfor. Men til syvende og sist er det jo opp til Komplett hvordan de velger å takle det. 

Lenke til kommentar

Ærlig talt Gabri3L. Jeg vet ikke hva som er problemet ditt men det er faktisk du som reagerer usaklig på motargumenter og går løs på andre medlemmer med "velmente" hentydninger om blackmailing, inkompetanse, uærlighet og uansvarlighet m.m. Denne type "sympati" skal jeg ha meg frabedt.

 

Jeg har svart flere ganger på dine grunnløse spekulasjoner og kverulering, men orker simpelthen ikke mer. Du hører jo ikke etter og bare er opptatt av dine egne meninger og at du må få rett samme hva. Sorry, jeg gidder ikke dette i fortsettelsen.

 

Jeg må beklage overfor forumet den lille utblåsningen her rett fra leveren. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere ting som er rimelig opplagt for de fleste, men bare måtte si i fra.

 

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å takke alle som har kommet med konstruktive innlegg, særlig de som har stilt spørsmål og gransket ting på  en saklig måte. Dette har hjulpet meg stort til å se saken fra flere vinkler og oppdage hull i min argumentasjon rundt ting som for meg har vært opplagt men som ikke kommer tydelig frem for folk som ikke er inne på detaljene. Takk for det!

Lenke til kommentar

Ærlig talt Gabri3L. Jeg vet ikke hva som er problemet ditt men det er faktisk du som reagerer usaklig på motargumenter og går løs på andre medlemmer med "velmente" hentydninger om blackmailing, inkompetanse, uærlighet og uansvarlighet m.m. Denne type "sympati" skal jeg ha meg frabedt.

Beklager at jeg sympatiserte med deg mot din vilje.

 

Jeg har svart flere ganger på dine grunnløse spekulasjoner og kverulering, men orker simpelthen ikke mer. Du hører jo ikke etter og bare er opptatt av dine egne meninger og at du må få rett samme hva. Sorry, jeg gidder ikke dette i fortsettelsen.

Sannheten er jo at du har aldri svart på om du synes det er riktig at Komplett bare skal akseptere at du ikke klarte å ta ut CPU uten å skade sokkelen. Ei heller om du mener at dette burde være et grunnleggende kompetansenivå for en systembygger. Selv etter å ha utført denne nybegynner feilen blir du indignert over at noen kan hinte om at du kanskje ikke er kompetent. Jeg misstenker at vi ikke kommer til å få noe svar nå heller..

 

Forbrukerkjøpslovens § 51Tap av krav på heving og omlevering:

 

"Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den."

 

Jeg har lagt ved linken siden jeg misstenker at du ikke har giddet å lese selv. Men for sikkerhets skyld, må jeg tilsynelatende nesten understreke også da, at dette ikke er "egne meninger". Hvis du trykker på den linken vil du faktisk komme til lovdatas sider der det står nøyaktig det samme, bare uten mine understrekinger. Det er svart på hvitt som loven er skrevet. Og det spesifiserer ditt problem nøyaktig, der det burde heve enhver tvil om hvorvidt du fremdeles har rett til å heve kjøpet.

 

Men jeg antar du mener dette er kverulering. Det kan jo umulig være at det er du selv som "bare er opptatt av dine egne meninger og at du må få rett samme hva".

 

Jeg må beklage overfor forumet den lille utblåsningen her rett fra leveren. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere ting som er rimelig opplagt for de fleste, men bare måtte si i fra.

 

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å takke alle som har kommet med konstruktive innlegg, særlig de som har stilt spørsmål og gransket ting på  en saklig måte. Dette har hjulpet meg stort til å se saken fra flere vinkler og oppdage hull i min argumentasjon rundt ting som for meg har vært opplagt men som ikke kommer tydelig frem for folk som ikke er inne på detaljene. Takk for det!

Som jeg sa i min første post her i tråden; så er det en interessant problemstilling du tar opp.

 

Men som det også kommer veldig tydelig frem av §51, så er dette ikke en problemstilling som du selv har. Det er "rimelig opplagt for de fleste".

 

Nå har jeg kommet med flere konstruktive forslag som for eksempel å skaffe tredjeparts verifikasjon (som ville vært svært enkelt), eller å etterspørre Kompletts bevis i bildeform, og å bruke gode kilder som dokumentasjon. Det var vel feil av meg det også. Jeg får bare beklage for det også da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...