HKS Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Joda, jeg kan gå med på at det er noe av et «PR-prosjekt» i den forstand at påvirkningen på industrien ellers er viktigere enn adopsjonen av Mantle som API i seg selv. Men utviklingen av et API gir også kunnskap og erfaring, slik at om Mantle nå faktisk har staket ut kursen for resten av industrien (og slik sett vært et vellykket PR-grep), står AMD også igjen med et kunnskapsforsprang. Det er mye mer verdt enn PR-en i seg selv.Problemet er at det er ikke noe kunnskapsforsprang, da både Intel, Nvidia (og andre aktører i industrien) har vært sentrale i utviklingen av DX12 fra før Mantle ble lansert. Da sitter man igjen med PR effekten. Det samme gjelder utviklingen av Vulkan. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Leser mye på diverse nettforum gjennom jobben, og man trenger ikke lete lenge før man finner flere poster der folk skriver ting som "DX12 kom pga Mantle", "Vulkan er basert på Mantle", "AMD var først ute med low level API" osv osv. Jeg husker også alle forumpostene fra da AMD lanserte Mantle. Man kan trygt si at det ikke ble den store fordelen for kjøpere av AMD-kort som man i utgangspunktet påstod det ville bli. Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Leser mye på diverse nettforum gjennom jobben, og man trenger ikke lete lenge før man finner flere poster der folk skriver ting som "DX12 kom pga Mantle", "Vulkan er basert på Mantle", "AMD var først ute med low level API" osv osv. Jeg husker også alle forumpostene fra da AMD lanserte Mantle. Man kan trygt si at det ikke ble den store fordelen for kjøpere av AMD-kort som man i utgangspunktet påstod det ville bli. Leser også mye på nett, men sitter ikke igjen med det inntrykket over hode. Fins folk som tror det, men er på ingen måte den allmenne oppfatningen. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Leser mye på diverse nettforum gjennom jobben, og man trenger ikke lete lenge før man finner flere poster der folk skriver ting som "DX12 kom pga Mantle", "Vulkan er basert på Mantle", "AMD var først ute med low level API" osv osv. Jeg husker også alle forumpostene fra da AMD lanserte Mantle. Man kan trygt si at det ikke ble den store fordelen for kjøpere av AMD-kort som man i utgangspunktet påstod det ville bli. Leser også mye på nett, men sitter ikke igjen med det inntrykket over hode. Fins folk som tror det, men er på ingen måte den allmenne oppfatningen. Ta en tur i samtlige tråder som omhandler AMD på OCN Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Er det noen her som skal kjøpe Vanlig Fury med luftkjøler? Sapphire Tri-x virker som et veldig bra valg igjen. De vel best av alle 290/290x kjølerene også. https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-fury-4gb-hbm/850217 Lenke til kommentar
VikingIM Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Er det noen her som skal kjøpe Vanlig Fury med luftkjøler? Sapphire Tri-x virker som et veldig bra valg igjen. De vel best av alle 290/290x kjølerene også. https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-fury-4gb-hbm/850217 Har vurdert det, men synes prisforskjellen på det og Fury X er i minste laget. Ellers så er Tri-X kjøleren veldig bra, har 290 kort med den nå. Vurderer dog å hive på en fullcover blokk på den nå, for enda bedre kjøling og lavere støynivå, selv om det ikke akkurat bråker mye nå heller. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 AMD reportedly has priority supply agreement regarding HBM, HBM2 http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/amd-reportedly-has-priority-supply-agreement-regarding-hbm-hbm2/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 AMD reportedly has priority supply agreement regarding HBM, HBM2 http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/amd-reportedly-has-priority-supply-agreement-regarding-hbm-hbm2/ HBM minne er i likhet med GDDRx og DDRx minne en JEDEC standard. HBM2 minne kommer også til å produseres av andre selskap en SK Hynix. Samsung et et eksempel. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Jo, det kommer sikker til å bli produsert i fremtiden av andre selskap , men per dags dato, såvidt jeg vet , er SK Hynix de som står for det meste av produksjonen og blir nok de første med HBM2 tilgjengelig i kvanta som er grei for selskaper som har behov for det. Jeg vil anta at andre selskap får ikke ordentlig igang produksjonen før etterspørselen øker , så antageligvis slutten av 2016. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Leser mye på diverse nettforum gjennom jobben, og man trenger ikke lete lenge før man finner flere poster der folk skriver ting som "DX12 kom pga Mantle", "Vulkan er basert på Mantle", "AMD var først ute med low level API" osv osv. Jeg husker også alle forumpostene fra da AMD lanserte Mantle. Man kan trygt si at det ikke ble den store fordelen for kjøpere av AMD-kort som man i utgangspunktet påstod det ville bli. Leser også mye på nett, men sitter ikke igjen med det inntrykket over hode. Fins folk som tror det, men er på ingen måte den allmenne oppfatningen. Dette her må slås ned på og avdekkes én gang for alle. Her får dere en referanse til senere bruk: Fra Tek.no-/HW.no-artikler: 2013-09-26: (ref) "AMD selv skal ikke Mantle bare være enklere å bruke enn DirectX, men også kunne by på bedre ytelse – både CPU og GPU skal visstnok få en lettere jobb med det nye grensesnittet." Nei. "Men de sier også at det er et åpent grensesnitt, som da like godt kan tas i bruk av Intel eller Nvidia." Løgn. "AMDs produktsjef Devon Nekechuck skal nemlig ha sagt at et AMD R9 Radeon 290X ved hjelp av Mantle vil «latterliggjøre» Nvidia GeForce GTX Titan i Battlefield 4-ytelse." Usant. 2013-11-07: (ref) "Med et slikt verktøy trenger ikke programmererne å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare grafikken skal kjøres på" Nei, Mantle er nettopp GCN-spesifikt, det er hele poenget. "Mantle skal være bedre skikket enn dagens DirectX fra Windows, siden Mantle vil legge mindre last på prosessor og grafikkprosessor, med en dertil bedre ytelse som følge." Nei, API-optimaliseringene skal legge mer last på GPU pga. mindre overhead. 2014-01-08: (ref) "Ifølge Skynner skal ytelsen med Mantle på et AMD-skjermkort være inntil dobbelt så høy som uten Mantle aktivert." Har vist seg å være totalt feil. 2014-01-31: (ref) "Allerede i desember skulle vi alle sammen få se AMDs nye og fantastiske spill-API, Mantle, i aksjon." Hvorfor er det så fantastisk? (*kremt* noe upartisk av artikkelforfatter) "Med Mantle vil ikke programmererne trenge å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene deres skal kjøres på lengre" Igjen, nei. "Både CPU og GPU skal visstnok få en lettere jobb med det nye utviklerverktøyet." Igjen, nei. 2014-02-03: (ref) "Nå kan du få nesten 50 % bedre ytelse i Battlefield 4" Totalt urealistiske forventninger. "Driverpakken Catalyst 14.1 beta er nå tilgjengelig for nedlastning, og med denne følger Mantle. Støtte for både Windows og Linux er på plass." Løgn, Linux-støtte kom aldri. "For alle spillere der ute vil dette direkte kunne oversettes til et betydelig ytelsesløft i støttede titler." Korreksjon: Ubetydelig ytelsesløft. "De sier likevel at Mantle er et åpent grensesnitt, som like godt kan tas i bruk av Intel eller Nvidia." Direkte løgn. 2014-02-05: (ref) "Mantle er spesielt utviklet for arkitekturen til AMD-skjermkort, Graphics Core Next, selv om API-en er åpen. Med andre ord kan Nvidia velge å støtte den" Løgn igjen. 2014-03-21: (ref) "Med DirectX 12 skal Microsoft ha gjort API-en sin litt likere AMDs Mantle" Usant, Mantle er basert på Direct3D 12, ikke motsatt. 2014-04-07: (ref) "I den harde konkurransen med AMD og deres nye Mantle-API, har Nvidia nå gjennomført en skikkelig oppgradering av sine egne drivere" Hvor har dere dette fra? 2014-05-01: (ref) "en konkurrent til selveste DirectX. Med Mantle skulle både spillene og programmeringen av dem kunne gå kjappere enn med Microsofts velkjente API" Tull, utviklingen går ikke raskere av den grunn. 2014-06-23: (ref) "Men Mantle er i bunnen et åpent grensesnitt som like godt kan tas i bruk av Intel eller Nvidia i fremtiden" Samme løgn igjen. 2014-08-15: (ref) "Det populære grensesnittet har vært mer eller mindre enerådende på Windows-plattformen, men fikk tidligere i år skikkelig konkurranse av AMD og deres API kjent som Mantle." Mantle har aldri vært en reell konkurrent. Felles for samtlige artikler er at all PR-bullshit fra AMD har vært svelget rått og glorifisert, ingen av artiklene har vist noen form for kritisk tenkning eller teknisk innsikt fra forfatter. Alle som leser dette vil forstå at forventningene og lovnadene til Mantle var totalt skivebom. Et knippe eksempler fra her på forumet: Direct3D 12 er "basert på" Mantle: (1) (2) Mantle har "tvunget frem" Direct3D 12: (1) (2) (3) (4) (5) (6) Mantle er ikke låst til Windows: (1) Vulkan er basert på Mantle: (1) (2) Diverse ville spekulasjoner: (1) Andre eksempler på at Mantle som PR virker for kjøpsdiskusjoner: (skremmende lesing) (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) (16) (17) (18) og mye mer... Andre forumer er oversvømt med slikt. Fra diverse andre nettsider som sprer feilinformasjon: AMD's Revolutionary Mantle AMD's Mantle API makes creating games for the PC more efficient than ever AMD wants to improve gaming in Linux and Steam boxes with its Mantle tools (så full av bullshit at det renner over) Mantle is a Vulkan: - Påstår Vulkan er basert på Mantle, som er løgn. - Påstår Mantle hadde suksess blant utviklere, som også er løgn. AMD’s Mantle powers new Vulkan API The Vulkan API is based on Mantle AMD’s Mantle Lives On In Vulkan – Lays The Foundation For The Next OpenGL Vulcan API Uses Mantle Technology for OpenGL DirectX 12 vs. Mantle Påstår DirectX 12 er et resultat av Mantle. Microsoft DirectX 12 is DirectX 11 with Mantle Integrated La oss nå sette en stopper for denne meningsløse diskusjonen. Fakta er enkle: - Mantle er en forgrening av Direct3D 12. - Mantle var alltid ment som en mellomløsning frem til Direct3D 12, og primært som et ekstra salgsargument for AMD. Mantle var aldri ment til å gi reell konkurranse til Direct3D. - Både Direct3D 12 og Vulkan hadde kommet like raskt uten Mantle. - Vulkan er et frittstående API som har hentet noe initiell inspirasjon fra utformingen til Mantle, men APIet som helhet og underliggende funksjonalitet er helt forskjellig. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Effikan : Slik du poster har jeg på følelsen at du er svært ensidet i denne diskusjonen , jeg sitter selv faktisk med en FX 8350 og en R9 280 skjermkort og kan faktisk påpeke at ytelseøkning her ikke har vært ubetydelig. Det er snakk om at noen titler som Thief kan gå fra ca 50-55 fps til 60+ fps noe som gjør at spillet blir mer "mykt" . Men det er absolutt dine egne subjektive meninger du pressiserer ovenfor her og noe kan du jo også dokumentere , men jeg er på ingen måte helt enig med din konklusjon , derimot skal jeg heller ikke nekte for at Mantle har blitt godt brukt av Amd og at trolig hensikten bak det hele var å få økt salget av skjermkortene sine og produktene sine , men siden det nå ser ut som Amd snart går konkurs og vi alle sammen blir sittende med Intel og Nvidia Monopol så går vi en trivelig stund i møte. 1 Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) Kan bekrefte at mantel faktisk har noe å si, selv om det ikke er allverden. Ca 10% i BF 4 multiplayer for meg. Har da en i7 4770k @ 4,7Ghz. Endret 19. juli 2015 av Gralle Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Kan bekrefte at mantel faktisk har noe å si, selv om det ikke er allverden. Ca 10% i BF 4 multiplayer for meg. Har da en i7 4770k @ 4,7Ghz.Akkurat dette er lett å teste Stå på båtvraket med helikopterspawn på Paracel storm. Stå stille og ta screenshot med fps teller på. Switch om på dx 11 uten å røre deg. Ta screenshot igjen Akkurat her fikk jeg mere fps med 6 kjerner vs 4 kjerner da jeg testet for lenge siden. Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Nizzen du har rett, ser ingen bedring med mantel uten folk på server. 54 med mantel og 57 med DX11 (15.7 driver). Lenge siden jeg har testet dette, men mantel var bedre for 1 år siden Tidene endrer seg ^^. Mulig det endrer seg med 64 folk på serveren da, men nesten umulig med likt senario i multiplayer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Mantle ser ut til å fungere bedre på en "Tregere cpu" enn på de kjappeste cpu'ene. Så er det jo mye som teoretisk burde ha vært bedre på mantle, men heldigvis takket triks og optimaliseringer i DX så kan man få grei ytelse der selv om de har klare begrensinger på områder der Mantle ikke har det. Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) Nizzen du har rett, ser ingen bedring med mantel uten folk på server. 54 med mantel og 57 med DX11 (15.7 driver). Lenge siden jeg har testet dette, men mantel var bedre for 1 år siden Tidene endrer seg ^^. Mulig det endrer seg med 64 folk på serveren da, men nesten umulig med likt senario i multiplayer. Må restarte spillet mellom testene bare så det er klart. Fikk samme FPS om jeg ikke gjorde det. Endret 19. juli 2015 av Gralle Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Opplevd det samme nå med AMD at faktisk dx11 gir bedre ytelse i BF4 enn Mantle. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Jepp, ikke så veldig rart heller vil jeg anta da du har en steike god cpu ( 5930k / 5960x ) antar jeg? Det er APU'ene og noen FX'er i kombinasjon med AMD gpu'er som får det største ytelseløftet , men har man high end cpu og high end skjermkort er det ikke så mye å hente. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) AMD har nesten utelukkende fått lovprising av (inkompetente)artikkelforfattere og (-"-)forumbrukere verden over for Mantle, selv om nesten ingen av de forstår hva Mantle er og hvilken relevans det har. Mantle har vært et billig og effektivt PR-stunt, hensikten har aldri vært noe annet. Nei, såklart. Etter Mantle, har hele industrien fulgt etter med sine løsninger som er basert på det samme (Vulkan, Direct3D 12, Metal). Såklart er ikke Mantle viktig i det hele tatt.... Din opprinnelige påstand om at Mantle var basert på Direct3D 12 har du selvfølgelig ingen belegg for. Det motsatte derimot, er enkelt å bevise. Endret 19. juli 2015 av La Menthe Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Prøvde igjen nå Nizzen med 64 player samme sted, vinkler etc. Fikk 1 FPS mer med mantel da, altså ingen betydelig forskjell i multiplayer med 64 folk. Skulle hatt en bedre måte og teste på. Et program som fungerte i både mantel og DX11 som tokk min, max og avg FPS over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå