Herr Brun Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Du har to års reklamasjonsrett mot selger i følge kjøpsloven, men for å få medhold er det en del omstendigheter som er gjeldende. Bilens alder og tilstand er avgjørende her, så faglig innsikt er ganske viktig for å kunne komme med innspill på det du spør om. Et registerkjede skal ikke forventes å måtte byttes. Det skal vare i bilens levetid. Det er det samme som om man må "forevente at motoren sprenges" over 120.000km. Jeg mener TS har en meget sterk sak, noe tidligere saker også understreker. Jeg har hengt på bilforum i noen år, og ahr lest flere ganger at selger har måttet ta tilbake bilen, eller betale for utlegg. Jeg er helt enig i at et kjede skal vare lenge, gjerne bilens levetid. Det er likevel flere andre faktorer som spiller inn her: En reklamasjon er heller ikke det samme som en garanti. En reklamasjon innebærer, etter det jeg vet, at feilen skal kunne bevises å ha vært der siden varen var ny. Det er ingen enkel sak å bevise etter 11 år.Nei. Reklamasjonen innebærer at mangelen må ha vært der da bilen ble solgt. Ikke første gang, men siste gang. Altså 3 dager før feilen manifesterte seg. Ting som har skjedd før dette er selgers risiko. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Hvilke førerfeil er det som leder til ødelagt registerkjede, mener du?Hvor i allverden har jeg nevnt at registerkjede kan svikte grunnet førerfeil ? Både fabrikasjonsfeil og mekanikertabber er mangler. Det kreves ikke noen "skyldige", en mangel er ikke i seg selv noe klanderverdig.Sant nok. En ting som bare går i stykker lenge før alle andre tilsvarende deler forventes å gå i stykker, har en mangel. Denne mangelen er dårlig holdbarhet, eller dårlig konstruksjonskvalitet om du vil.Så... Alt som viser seg å ha en kortere levetid enn hva man burde kunne forvente, kan sies å ha en mangel fra den dagen det ble tatt i bruk? Hmm, da burde vi jo kunne avskaffe garanti- og reklamasjonstid. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) 1: Her: Noen ganger grunnet førerfeil andre ganger kan man bare gjette på fabrikasjonsfeil, mekanikertabber el. Det er "shit happens"-faktoren, ingen åpenbare skyldige. Det er også urimelig å anta at det i ethvert tilfelle "må ha vært noe feil på et tidligere tidspunkt" med delen som avgikk med døden.Om du mente det ikke var aktuelt i denne saken så er det jo unødvendig å bruke det som argument her. 2: Ja, alt som har dårligere levetid enn hva man kan forvente (eller for ting solgt "som den er", som vel gjelder alle bruktbiler: Vesentlig dårligere) har en mangel. I forbrukerkjøp følger det av fkjl. § 15 (§ 17 når solgt som den er), for andre kjøp av kjl. §§ 17 og 19. Se ellers rt. 1998 s. 774, spesielt følgende: Etter disse rettskilder hadde Føreland med den pris han betalte, krav på alminnelig god vare, og det foreligger en mangel hvis videospilleren ikke oppfylte dette kravet. Spørsmålet er derfor om kravet til alminnelig god vare innebærer at IR-mottakeren skulle være funksjonsdyktig vel tre og et halvt år etter leveringen av videospilleren. Avgjørende for så vidt er hvilken holdbarhet Føreland hadde grunn til å forvente. Man kan også se dette som et spørsmål om Føreland har skjellig eller rimelig grunn til å besvære seg over den svikten i IR-mottakeren som viste seg. Hva du mener med reklamasjonstiden skjønner jeg ikke helt. Mangler kan ikke påberopes etter 2, i noen tilfeller 5 år. Hva har det med saken å gjøre her? Endret 8. april 2015 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Å si at registerreim eller kjede ikke ryker på 3 dager er det mest latterlige jeg har hørt.. Det ryker ikke på 3 dager.. Det har du rett i.. Pang sier det, helt uten forvarsel i99% av alle tilfeller. Garanterer at selger ikke visste om dette. Selv om det skulle vært en form for raslelyd noe som ikke engang er sikkert så skal du være sjukt bilkyndig om du i det hele tatt klarer å knytte det til at "nå kommer kjedet til å ryke". Bilen er 11 år en plutselig feil skjer. Javel synd, men ingen garanti/reklamasjon. Hva hvis det var multireima som hadde røket da? Tatt med seg løpehjul, strammehjul osv. Fort gjort å få en reperasjon til 25000.- på det også.. Hadde det vært greit siden den er en vanlig reim eller burde bilen vært som ny og selger skulle da dekket den også? Forventer dere garanti på gamle brukte biler så kjøp heller nye biler. Biler ryker og hvis selgere skulle hatt ansvar for alle brukte biler og feil på dem som det hadde vært så kan ingen lenger selge brukte biler, ei heller kjøpe nye for du må sitte å vente å ta kostnadene på de gamle bilene du har solgt før! Endret 8. april 2015 av ARJ 2 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Nei. Reklamasjonen innebærer at mangelen må ha vært der da bilen ble solgt. Ikke første gang, men siste gang. Altså 3 dager før feilen manifesterte seg. Ting som har skjedd før dette er selgers risiko. Beklager, du har helt rett. Det er jeg som roter noe helt forferdelig her. Du skal kunne bevise at feilen var der når du mottok varen for å ha krav på reklamasjon, så lenge du reklamerer innenfor fristen som er to år. I dette tilfellet tror jeg uansett at det vil bli vanskelig å pårope seg reklamasjon. Jeg tviler på at det kommer til et punkt der man kan påstå at dette ikke er et problem som man måtte kunne regne med og som man kan påstå at ikke skal kunne oppstå på en 11 år gammel bil som er gått såpass langt. Jeg ser heller ikke at det kan påstås at selger visste om dette. Ikke en gang om tidligere eier var bilmekaniker kunne han forutsett et slikt havari. Igjen, jeg kan ta feil, men jeg står fast ved at dette er en dårlig sak for kjøper. Endret 8. april 2015 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Jeg skal ikke ta stilling til om man har en god eller dårlig sak, for det må man kunne mer om bil og kvalitet på deler enn jeg kan for å svare på. Min hensikt er bare at det rettslige grunnlaget for drøftelsen i tråden skal være så korrekt som mulig, så man ikke snakker forbi hverandre. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Om TS har betalt 75.000 for denne bilen som det sto i en av postene så må man kunne forvente at den er i såpass god stand at den ikke havarerer etter 3 dager er nå min mening. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Om TS har betalt 75.000 for denne bilen som det sto i en av postene så må man kunne forvente at den er i såpass god stand at den ikke havarerer etter 3 dager er nå min mening. Men feilen oppsto jo etter kjøpet. Da er det jo strengt tatt ikke noe å reklamere på? Synes denne tråden er spennende, da jeg snart skal selge bil. 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Om TS har betalt 75.000 for denne bilen som det sto i en av postene så må man kunne forvente at den er i såpass god stand at den ikke havarerer etter 3 dager er nå min mening. Men feilen oppsto jo etter kjøpet. Da er det jo strengt tatt ikke noe å reklamere på? Synes denne tråden er spennende, da jeg snart skal selge bil. Kjøper kan fint reklamere, men jeg betviler at han får medhold hvis selgeren nekter grunnet bilens alder og kjørelengde. Feilen kunne også gjerne vært der på salgstidspunktet uten at selger visste det, men dette er umulig å bevise. På samme tid er det nesten ingen feil som man kan påstå at ikke skal kunne oppstå på en såpass gammel bil. Hvis du skal selge en eldre bil, så er det ofte lurt å få med i kontrakten at du som selger fraskriver deg alt ansvar for bilen etter overtagelse. På den måten sikrer du deg mot reklamasjoner som ofte ikke fører noen steder, men som lager mye styr i ettertid. Mange tror at det holder å oppgi at den selges "som den er", men som man ser i denne tråden er ikke det tilfellet. Endret 9. april 2015 av LiamH 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Om TS har betalt 75.000 for denne bilen som det sto i en av postene så må man kunne forvente at den er i såpass god stand at den ikke havarerer etter 3 dager er nå min mening. Men feilen oppsto jo etter kjøpet. Da er det jo strengt tatt ikke noe å reklamere på? Synes denne tråden er spennende, da jeg snart skal selge bil. Hvis du skal selge en eldre bil, så er det ofte lurt å få med i kontrakten at du som selger fraskriver deg alt ansvar for bilen etter overtagelse. På den måten sikrer du deg mot reklamasjoner som ofte ikke fører noen steder, men som lager mye styr i ettertid. Mange tror at det holder å oppgi at den selges "som den er", men som man ser i denne tråden er ikke det tilfellet. Generelle ansvarsfraskrivelser hjelper ikke, du er fortsatt omfattet av kjøpsloven § 19. Det følger av ordlyden "eller med liknende alminnelig forbehold". Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Hvis du skal selge en eldre bil, så er det ofte lurt å få med i kontrakten at du som selger fraskriver deg alt ansvar for bilen etter overtagelse. På den måten sikrer du deg mot reklamasjoner som ofte ikke fører noen steder, men som lager mye styr i ettertid. Mange tror at det holder å oppgi at den selges "som den er", men som man ser i denne tråden er ikke det tilfellet. Generelle ansvarsfraskrivelser hjelper ikke, du er fortsatt omfattet av kjøpsloven § 19. Det følger av ordlyden "eller med liknende alminnelig forbehold". Er ikke kjøpsloven kun gjeldende der andre avtaler ikke er inngått mellom partene, jamfør § 3? Kjøpsloven gjelder da utover de avtaler som er inngått mellom kjøper og selger. Jeg er klar over at forbrukerkjøpsloven, jamfør § 3, er ufravikelig for selger og at man ikke kan avtale seg bort fra det lovverket som den omfatter, men denne loven gjelder da ikke i dette tilfellet. Endret 9. april 2015 av LiamH 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Man kan avtale seg bort fra § 19, men det følger av forarbeidene at dette må gjøres ved et spesifikt mangelforbehold, det vil si at man spesifiserer hvilke mangler kjøper ikke skal kunne gjøre gjeldende. For mange deler av § 19 (herunder opplysningssvikt) vil andre avtalerettslige ugyldighetsregler gjøre seg gjeldende, som man ikke kan avtale seg bort fra, typisk reglene om svik og avtaler i strid med god forretningsskikk. For "vesentlig dårligere stand"-alternativet vil både avtaleloven § 36 og avtalerettens regler om bristende forutsetninger kunne spøke i bakgrunnen. Norsk rett har ellers tradisjonelt sett vært veldig tilbakeholdne ved å akseptere totale ansvarsfraskrivelser (se om dette Hagstrøm i TfR 1996 s. 421). Å avtale seg bort fra § 19 vil derfor fort kunne være illusorisk. Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 her er en ting som "kan" hjelpe kjøper ulyd er vanskelig for en vanlig bruker.. selger og kjøper vet ikke noe. selger kan ha sjekket kamaksel posisjon sensor med diagnoseutstyr (VCDS), og da se at den er utenfor spec (kjedestrammer/skinner er slitt) for så holde kjeft og selge bilen.. umulig å bevise. MEN, hvis bilen har hatt service/rep på merkeverksted, så vil (mest sannsynlig) verkstedet fortelle bileier at strammeren/skinnene må skiftes. dette kan vel kunne dokumenteres via verksted-historikken til bilen, hvis så er tilfelle så er det vel bevis for at selger visste om det? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Å si at registerreim eller kjede ikke ryker på 3 dager er det mest latterlige jeg har hørt.. Det ryker ikke på 3 dager.. Det har du rett i.. Pang sier det, helt uten forvarsel i99% av alle tilfeller. Det er en prosess som går over tid helt til du får et bristepunkt. Denne prosessen må nødvendigvis ha startet lenge før bilen ble solgt, da kjedet ikke går fra topp stand til ødelagt på 3 dager, med mindre du fysisk stikker noe inn der og roter. Garanterer at selger ikke visste om dette. Selv om det skulle vært en form for raslelyd noe som ikke engang er sikkert så skal du være sjukt bilkyndig om du i det hele tatt klarer å knytte det til at "nå kommer kjedet til å ryke". 1 - Reigsterreim skal holde 80.000km (holder mye mer enn det men det kalles sikkerhetsmargin) 2 - Registerkjede skal holde bilens levetid. 3 - Hvorvidt selger var klar over dette har absolutt INGENTING med saken å gjøre. Bilen er 11 år en plutselig feil skjer. Javel synd, men ingen garanti/reklamasjon. Ja, feil skejr. Man kan forvente slitt forstilling, rusten eksos, dårlige bremseklosser. Det er SLITASJEDELER. Men en bil gådd rett over 120.000km skal ikke ha problemer med registerkjede. Og det er langt under den standen man forventer av en 11 år og 120.000km bil. Dersom den hadde hadd registerREIM som ikke var bytta på 120.000km kunne man forvente noe slikt. Hva hvis det var multireima som hadde røket da? Tatt med seg løpehjul, strammehjul osv. Fort gjort å få en reperasjon til 25000.- på det også.. Hadde det vært greit siden den er en vanlig reim eller burde bilen vært som ny og selger skulle da dekket den også? Dersom serviceintervallet på denne var fult til punkt og prikke og byttet for 6 måneder side, og den raser 3 dager etter salg så ja, da er det desverre selgers ansvar. Det kommer ann på hvilket vedligehold man kan forvente, og hvilken stand man kan forvente. Leg merke til at kjøper har spesifikt spurt om registerkjedet, og selger sier "den skal aldri byttes". Da er forventningen at denneskal aldri bli ett problem. Forventer dere garanti på gamle brukte biler så kjøp heller nye biler. Biler ryker og hvis selgere skulle hatt ansvar for alle brukte biler og feil på dem som det hadde vært så kan ingen lenger selge brukte biler, ei heller kjøpe nye for du må sitte å vente å ta kostnadene på de gamle bilene du har solgt før! Slippery slope much? Det er ingen som har sagt ALLE feil. Det gjelder kun når bilen er i dårligere stand enn man kan forvente. Om man kjøper en 5 år gammel bil som man oppdager har gjennomrustet gulv, så er det en mangel, eller om man kjøper en bil kjørt 120.000km som får registerras etter 3 dager, så er det også en mangel. Loven sier: Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Bilen var ikke i vesentlig dårligere stand enn forventet.. Den ble kanskje i dårligere stand. Pang så ryker de.. skal selger liksom stå ansvarlig for det? Jeg har eget diagnoseutstyr til vw/audi selv og er vw/audi entusiast. Du kan ikke se om kjedestrammer er slitt, du kan kanskje se om kamakselsensoren er utav det, men det krever at du er mekaniker for å sjekke innstillingene. Jeg er også utdannet metallurg. Det kan ha oppstått sprekker i kjedet som ikke er synlige for noen. Kan være strammere og skinner er hele, men du har ikke sjanse til å se det uten å ta massive tester av det. Dersom det var en 30 år gammel bil som var kjørt 10000 km, hadde saken da stilt seg annerledes? For det vi vet også så har TS skamkjørt bilen som kan ha en innvirkning på både motor og drivverk. Gutten er 18 år, så hvem vet.. ikke for å greie alle landets 18 åringer under en kam, men det viser jo fint igjen på statistikkene hvem som mister lappen på grisekjøring og herjing. Nei kjør på og lag sak.. jeg HÅPER at dette er en sak kjøper taper, for det vil jo være fritt fram å få dekket hvilke som helst reperasjoner dersom en sånn sak går gjennom noe rettsvesen og kjøper vinner. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Bilen var ikke i vesentlig dårligere stand enn forventet.. Den ble kanskje i dårligere stand. Pang så ryker de.. skal selger liksom stå ansvarlig for det? Den var jo i åpenbart vesentlig dårligere stand siden den ikke varte i mer enn 3 dager før den gikk i dass. Om du kjøper deg bruktbil til 80 laken, med abre 120.000km på klokka så forventer ingen at motoren skal rase etter 3 dager. Hvor mange kjeder ryker faktisk på 120.000km? Det må være særdeles få, og derfor er det ikke noe kjøper kan regne med skal skje. Og dersom det skjer, er det en mangel. Men om det er slik at man kan forvente at VAG ikke tåler mer enn 120.000km på kjedet så står det dårligere til med tyskerne enn jeg noen gang hadde trodd. Jeg har eget diagnoseutstyr til vw/audi selv og er vw/audi entusiast. Du kan ikke se om kjedestrammer er slitt, du kan kanskje se om kamakselsensoren er utav det, men det krever at du er mekaniker for å sjekke innstillingene. Jeg er også utdannet metallurg. Det kan ha oppstått sprekker i kjedet som ikke er synlige for noen. Kan være strammere og skinner er hele, men du har ikke sjanse til å se det uten å ta massive tester av det. For ørtende gang. Hvorvidt man kunne vite at det var noe galt med den har INGENTING å si for hvorvidt det er en mangel. Dersom det var en 30 år gammel bil som var kjørt 10000 km, hadde saken da stilt seg annerledes? Nei? Med mindre det er en del som er sårbar for lader, noe kjeder ikke er. Registerreim som ikke hadde vært byttet på 30 år har stillt seg anderledes. Men ikke kjede. Min tidligere veteran var nærmere 40 år, kjørt godt over 300.000km, og har aldri bytta kjede. For det vi vet også så har TS skamkjørt bilen som kan ha en innvirkning på både motor og drivverk. Gutten er 18 år, så hvem vet.. ikke for å greie alle landets 18 åringer under en kam, men det viser jo fint igjen på statistikkene hvem som mister lappen på grisekjøring og herjing. Da må du forklare meg hvordan "skammkjøring" fører til økt slitasje på registerkjedet? Drivverk og lager har jeg til en viss grad se hvordan man skal ta knekken på ved svinkjøring, men ikke registerkjedet. Samtidig er ikke det en forutsetning man bare kan legge til grunn. Nei kjør på og lag sak.. jeg HÅPER at dette er en sak kjøper taper, for det vil jo være fritt fram å få dekket hvilke som helst reperasjoner dersom en sånn sak går gjennom noe rettsvesen og kjøper vinner. Igjen, så er det jo på ingen måte det? Har du vanskelig for å lese det som blir skrevet?? La meg gjennta, i tilfelle det var vanskelig: Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. Hvor står det at hvilken som helst reperasjon dekkes????? Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Pang så ryker de.. skal selger liksom stå ansvarlig for det? Jeg har eget diagnoseutstyr til vw/audi selv og er vw/audi entusiast. Du kan ikke se om kjedestrammer er slitt, du kan kanskje se om kamakselsensoren er utav det, men det krever at du er mekaniker for å sjekke innstillingene. jeg formulerte meg litt utydelig.. man kan jo ikke se at skinnene/strammeren er slitt med diagnoseutstyr, men når sensoren er utafor, så er sannsynligheten for slitasje på skinnene stor.. spesielt når de motorene er kjent for det problemet. jeg har også diagnoseutstyr, og er vag entusiast ps. trådstarter gjorde jo feil med IKKE å stoppe bilen med en gang motorlampa kom på... han var jo nesten fremme ved hytta.. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Pang så ryker de.. skal selger liksom stå ansvarlig for det? Jeg har eget diagnoseutstyr til vw/audi selv og er vw/audi entusiast. Du kan ikke se om kjedestrammer er slitt, du kan kanskje se om kamakselsensoren er utav det, men det krever at du er mekaniker for å sjekke innstillingene. jeg formulerte meg litt utydelig.. man kan jo ikke se at skinnene/strammeren er slitt med diagnoseutstyr, men når sensoren er utafor, så er sannsynligheten for slitasje på skinnene stor.. spesielt når de motorene er kjent for det problemet. jeg har også diagnoseutstyr, og er vag entusiast ps. trådstarter gjorde jo feil med IKKE å stoppe bilen med en gang motorlampa kom på... han var jo nesten fremme ved hytta.. Men som flere sier, dette er jo relativt kjent ved disse motorene, og det florer skrekkhistorier i ymse nettfora. Hvor langt går kjøpers underssøkelsesplikt i ett salg som dette, der den aktuelle feilen er en relativt godt kjent svakhet? Lenke til kommentar
JDM86 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Du tror at selger viste om feilen? En feil som et verksted brukte 10k på å finne. Mange her sier at det er en vanlig feil på disse motorene. Husk å undersøke vanlige feil på de bilene du kjøper. Endret 9. april 2015 av JDM86 Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Men om det er slik at man kan forvente at VAG ikke tåler mer enn 120.000km på kjedet så står det dårligere til med tyskerne enn jeg noen gang hadde trodd. VW gikk tilbake til reim (iallfall) på 1,2 motoren i 2012, og 1,4 i 2013 men hvorfor de ga opp kjede? det får vel vi aldri vite... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå