Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

Min tankerekke bak konklusjonen om at F35 er ett valg som kanskje kommer til å føye seg inn i rekken av misslykkede satsinger fra Forsvaret er hovedakelig kostnad til innkjøp som ser ut til å ikke være klart enda, annet enn at det blir dyrere enn en fikk forestilt seg i 2008. I tillegg tidligere belasning på forsvaret i 2017-20 når disse flyene skal innfases sammen med mye annet. En skal også avslutte Bodø og ruste opp Ørlandet samtidig. Hvordan dette skal finansieres kan jo bli spennende å se om det er politisk vilje til å gjennomføre.

 

Videre så stillte jeg meg den gang og er fortsatt undrende til trusselbildet og vektleggingen av 5. generasjon, stealth og innebygd sensorteknologi som ble lagt til grunn i 2008. Jeg anser betydningen av stealth slik som det er tenkt brukt i Norge, hvis jeg har forstått det riktig, som sterkt overdrevet betydning. Ny radar og IR teknologi klarer å se F-35 relativt enkelt, også på lang avstand noe som gjør at flyet mister sitt tiltenkte fordel om å være litt mindre synlig som det heter... Videre, å intergrere sensor teknologi slik F35 gjør er flott og nytt og gir en stor fordel ifm situasjonsforståelsen. Men dette vil være unikt for F35 i ca 5 år til, innen da kan sannsynligvis bort i mot alle moderne fly ettermontere liknende teknologi.

 

Faktum er at f.eks Grippen NG er av enkelte komentatorer hevdet til å være 6. generasjons flyet pga sin modulbaserte oppbygging og "off the shelf teknologi", rimelige drift. I tillegg er det så lite at det sannsyligvis har bare marginalt større radarsignatur enn F35 (med utvendig montert våpen..) http://aviationweek.com/defense/saab-s-new-gripen-future-fighters

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

 

Norge velger amerikanske fly. Vi stoler ikke på europeere når vi får kniven på strupen.

 

Er du oppmerksom på denne

 

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

 

monster tråden på nær 100 sider. Du finner nok de synspunkter du trenger der.

 

Jeg hadde selv sansen for det svenske flyet. Det kunne vært aktuelt om vi hadde fått en skandinavisk forsvarsallianse.

 

Nå ser jeg at svenskene snakker om Nato medlemskap på Svt.se.

 

 

Tror du vil se om du leser litt i den tråden at Mr Vice er veldig aktiv der... :)

 

 

Er det en amerikaner som var delaktig i kjøpet?

Lenke til kommentar

 

 

Norge velger amerikanske fly. Vi stoler ikke på europeere når vi får kniven på strupen.

 

Er du oppmerksom på denne

 

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

 

monster tråden på nær 100 sider. Du finner nok de synspunkter du trenger der.

 

Jeg hadde selv sansen for det svenske flyet. Det kunne vært aktuelt om vi hadde fått en skandinavisk forsvarsallianse.

 

Nå ser jeg at svenskene snakker om Nato medlemskap på Svt.se.

 

 

Tror du vil se om du leser litt i den tråden at Mr Vice er veldig aktiv der... :)

 

 

Er det en amerikaner som var delaktig i kjøpet?

 

 

 

Kan jeg aldri tenke meg.... :)

Lenke til kommentar

Personnlig så synes jeg at Gripen har masse spennende egenskaper som ville vært geniale å innføre i Norge og kunne gitt oss et skikkelig løft i forsvars evnen. Dessverre ville dette krevd at en måtte tenke nytt i forsvaret, og det er utopi...

 

Her er noen som ser litt ut av boksen mtp nytt fly til Kanada.

http://gripen4canada.blogspot.no/p/the-saab-gripen-ng-capable-and.html

 

Noe slikt ville vært spennende om noen hadde prøvd seg på i Norge... (i 2007)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Faktum er at f.eks Grippen NG er av enkelte komentatorer hevdet til å være 6. generasjons flyet pga sin modulbaserte oppbygging og "off the shelf teknologi", rimelige drift. I tillegg er det så lite at det sannsyligvis har bare marginalt større radarsignatur enn F35 (med utvendig montert våpen..) http://aviationweek.com/defense/saab-s-new-gripen-future-fighters

 

Interessant, særlig dette

 

The world has changed a bit. Operation Allied Force in 1999 presaged the air campaigns of the 2000s, when targets were soft but hard to find, and harder yet to pick out of the civilian environment. We can say little for certain about the nature of future conflict, except that it is likely to be led by, and revolve around, intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR). For the individual pilot, sailor or soldier, that translates into situational awareness.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The reason that the JAS 39E may earn a Gen 6 tag is that it has been designed with these issues in mind. Software comes first: The new hardware runs Mission System 21 software, the latest roughly biennial release in the series that started with the JAS 39A/B.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
However, what should qualify the JAS 39E for a Gen 6 tag is what suits it most for a post-Cold War environment. It is not the world's fastest, most agile or stealthiest fighter. That is not a bug, it is a feature. The requirements were deliberately constrained because the JAS 39E is intended to cost less to develop, build and operate than the JAS 39C, despite doing almost everything better. As one engineer says: “The Swedish air force could not afford to do this the traditional way”—and neither can many others.
It's an ambitious goal, and it is the first time that Sweden has undertaken such a project in the international spotlight. But if it is successful, it will teach lessons that nobody can afford not to learn.

 

 

Norge velger amerikanske fly. Vi stoler ikke på europeere når vi får kniven på strupen.

Er du oppmerksom på denne

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

monster tråden på nær 100 sider. Du finner nok de synspunkter du trenger der.


Burde ikke egentlig denne tråden legges inn under den nevnte? Det er vel samme tema?

 

 

Jo kanskje, men det er litt vanskelig å følge den monster tråden og nye argumenter har som forventet kommet til. Vurderer danskene situasjonen på nytt?

 

 

Her er noen som ser litt ut av boksen mtp nytt fly til Kanada.

http://gripen4canada.blogspot.no/p/the-saab-gripen-ng-capable-and.html

 

Noe slikt ville vært spennende om noen hadde prøvd seg på i Norge... (i 2007)

 

Why the Saab Gripen NG is right for Canada

 

If we consider the F-35 not suitable for Canada's needs, what is the alternative? Despite the argument to the contrary, there are plenty of options available. Of course, each of those options offers different capability, cost, and political considerations.

 

 

 

Greier vi å skille reklame fra fakta? Vi på utsiden vet sikker ikke alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Foretrekker et skandinavisk fly i en skandinavisk forsvarsallianse. Synes USA noen ganger er for aggressive i sin geopolitiske utenrikspolitikk som global supermakt.

 

Forsvar pr investert krone er viktigst for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Senere i 2008 kommer Norge med en påstand om at vis 44 gripen’s levetid vil koste 165 – 170 billioner NOK, mens svenske kalkulasjoner etter 100 000 fly timer’s erfaring med Jas gripen C\D fant de ut at det ville koste 55 billioner NOK.

 

Her forveksler du nok amerikanske "billions" med norske billioner som er 1000 millarder ("billions"). Håper ikke du har samme presisjonsnivå i resten av innlegget ditt.

 

1 Amerikansk billion = 1 Norsk milliard.

 

Videre til dette er det en rekke spørsmål som den norske evalueringsgruppe har valgt ikke å svare på, for eksempel hvilke konkrete valutakursen ble brukt, hva prisen ble brukt for å beregne kjøp av ytterligere fly, hva andre hensyn i beregningen som hadde anskaffelsen pris som grunnlag for beregning og hvor mye våpen anskaffelser ble anslått til. "

 

 

USD (Dollaren) stiger kraftig og NOK (Norske kroner) faller kraftig. Dette kan bli dyrt med flytende eller justerbar kurs.

 

Det er nok ikke bare de blå-blå som vil ha kloa i vårt oljefond som kan være nesten like viktig som 52 fly.

 

Skattelette til de 5 % rikeste og store valutakurstap i en usikker tid, det kan være farli det.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg gjentar denne

 

Forsvar pr investert krone er viktigst for meg.

 

Der er nok av immaterielle verdier i denne investeringen som ikke er direkte målbare:

  1. Først og fremst forholdet til USA (og de andre natolandene). Som økonom forutsetter jeg at et valg av Gripen ikke ville få amerikanerne til å furte.
  2. Det ville styrke svensk økonomi og dermed norsk.
  3. I 2015 har nok Sverige og Norge mer identisk verdigrunnlag enn Norge og USA.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er teori som gjelder mellom produsent og konsument. Mener du at offentlig konsum ikke er konsum?

 

Verdi kan betraktes på mange måter.

  1. Nåverdien av forsvarsutgifter for å dekke forsvarsbehov.
  2. Verdien av et forsvar som en realopsjon.

Men dette er vel avsporing.

Lenke til kommentar

Men Saab kjempet sterkt i 2 år til, de ville ha Norge med Sverige for å sikre Nordiske interesser. Men Norge valgte at USA vet bedre hva som passer for Norden enn hva Norden selv vet. Når den da værende regjeringen valgte å sette Jas Gripen i ett dårlig lys med falske anklager gikk SV og V ut å sa sannheten, den Norske regjeringen har blitt presset politisk av USA til å kjøpet flyet. De hadde blitt presset til å skrive under en kontrakt på at det Amerikanske flyet skulle ha noen ekstra poeng i kampen om nytt kampfly.

 

Hahaha ja ikke sant...

 

SV som:

XrnhXiXkonvolutt_858_1188451754_11884517

 

– Ja, jeg vil kjøpe svenske jagerfly. Jeg har alltid vært for et norsk-svensk militært samarbeid, for å ta opp tråden fra Gerhardsen, sier Ørnhøi.

 

 

Statholdergaarden tirsdag klokka 20.30: De tre våpenhandlerne løfter glassene og smaker på en hvitvin fra Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling.

Stemmene er høylytte. Tilfeldigvis sitter Dagbladet på nabobordet.
Servitøren serverer en fiskesuppe med høvlede hvite sommertrøfler på toppen. Herrene løfter skjeen noen ganger før Solvang bryter stillheten og stiller et spørsmål:
– Hvordan kan våre industrielle ledere komme inn i den politiske prosessen?
– Det fikser jeg, sier Stein Ørnhøi. Han tar en siste smak av suppa før han fortsetter.
– Jeg skal lese gjennom dokumentene og gi dere en tilbakemelding på innholdet før lunsj i morgen. Klokka 13 skal jeg møte en Dagblad-journalist. Deretter tar jeg kontakt med Statsministerens kontor, sier Stein Ørnhøi. Det får Solvang til å utbryte:
– Keisere snakker med keisere.
De to andre herrene nikker samtykkende, før advokaten fortsetter:
– Han Aftenpost-journalisten Frank Lynum har bare skrevet edder og galle om oss. Vi må få stoppet ham.
– Jeg skal snakke med Harald (Stanghelle, politisk redaktør i Aftenposten, red.anm.), svarer Ørnhøi.
Herrene sitter og snakker om gamle og nye penger. At Røkke er nyrik, og at Wallenberg-familien representerer de gamle. Om at det er kulturkrasj når disse to mektige næringslivslederne møtes.

 

Også denne:

Luksusmiddag, konvolutt over bordet, uklare roller og våpenselgere. Ai, ai, ai.

 

Kan du stave korrupsjon SimUnic?

For her er det SV som står bak korrupsjonen. Stikk motsatt av hva du prøver å fremstille det som.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det kokte for meg, men det var ikke før i Oktober 2014 at det tokk av. Norge hadde invistert i en super drone som en av 7 nasjoner. Vi hadde gitt miliarder til prosjektet. Men Norge blir stående som eneste av de sju nasjonene som ikke får ha det i sitt eget land eller at våre drone piloter skulle få fly det.

 

Hvilken drone?

 

Og Norge har ingen dronepiloter i tradisjonell forstand. De eneste dronene vi har er måldroner som vi bruker til å trene på å skyte på luftmål med.

Lenke til kommentar

Men mitt problem med designet er at det er ett multirolle fly basert på et scenario som USAF har diktert og jeg er ikke sikker på at det er iht Norges behov.

 

Konkret hvilke behov er det Norge har som USA ikke har når det gjelder kampfly? Og hvordan er noen av de andre flyene bedre til dette?

Lenke til kommentar

Slik sett ville JAS Gripen NG vært ett mye bedre valg da dette besviselig er mye rimeligere og kanskje vist seg å være mer anvenelig slik dagens trusselbilde utspiller seg..

 

Hvis man har råd til å kjøpe enten en Lamborghini Aventador eller 10 Volvo V60'er. Hvilket av de to valgene vil da sørge for at du vinner flest løp på en bane? Volvo'ene eller Lamob'en?

Lenke til kommentar

 

Klart dere kan få diskutere det. Har ikke sagt noe annet, men det virker så rart at forumbrukere her mener at F-35 er et dårlig valg, og at vi kunne gjort bedre valg. Tviler på at noen her har kyndigheten eller vitenskapen til å begrunne hvorfor.

Flyet er splitter nytt, og å sammenligne det mot andre fly (som JAS), er rett og slett for tidlig.

 

 

Jas gripen 39 NG er Like nytt og er fortsatt under dannelse. Første fly blir levert til Sverige i 2018

 

 

Nei det er en oppgradering av et gammelt fly.

Det er det samme som om vi skulle ha kjøpt f.eks F-16E/F Block 60. Altså et gammelt fly hengt på noe nye elektronikk bokser.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...