Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Z-wave plus har ikke noe med software å gjøre. Det er Sigma sin 500 brikke som er z-wave plus og den har vært ferdig en god stund. Finnes flere z-wave produkter på markedet med den nye 500 brikken.

Protokollen har med software å gjøre, men da som firmware på en controller.

For å dra nytte av Z-wave Plus må man jo også ha utstyr som støtter det, men det er vel da iallfall noen skritt nærmere. Tydeligvis at ting endelig skjer fortere enn jeg har trodd (vi har jo hørt rykter lenge om Plus), men det gjør jo ikke noe. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har kjøpt en leilighet i Oslo og før jeg flytter inn jeg planlegger å gjøre det et smarthjem (selv installasjon). Leilighet er fra 1930 med tykke vegger, så jeg tenkte om en trådløs løsning (som kabelføring er ikke et alternativ). Jeg lest om hjemme automasjon på engelsk og tysk forums men jeg trodde det ville være godt å få en «norsk løsning/norsk standard» - tenker på å få hjelp med mitt oppsett og også å investere i noe som vil bli bokført når selge leilighet til slutt.

Mine kraver:

• Kontroll og dimme lysene
  • Kontroll stikkontakter
  • styre elektriske radiatorene med termostater
  • rullegardiner
  • integrere kameraer for sikkerhetsformål (alarmsystem)
  • elektronisk dørlås
  • integrere Sonos trådløs musikkanlegg (eller annet forslag?)
  • alt skal være kontrollerbar av smarttelefon/nettbrett (Android)

Hva er systemer som støtter disse tingene og fremtidige tillegg? hva er fordelene / ulempene med disse systemene og priser?

Jeg håper dette er det riktige stedet å spørre og tusen takk for hjelpen på forhånd (beklager min rustne norsk).

Thomas

Jeg kjører domotiga på en raspberrypi med en rfxtrx433 og en zwave usb stikk funker knallfint

https://www.domotiga.nl/projects/domotiga/wiki og så bruker jeg smartvisu for remote web gui.

Lenke til kommentar

Z-wave plus har ikke noe med software å gjøre. Det er Sigma sin 500 brikke som er z-wave plus og den har vært ferdig en god stund. Finnes flere z-wave produkter på markedet med den nye 500 brikken.

Protokollen har med software å gjøre, men da som firmware på en controller.

For å dra nytte av Z-wave Plus må man jo også ha utstyr som støtter det, men det er vel da iallfall noen skritt nærmere. Tydeligvis at ting endelig skjer fortere enn jeg har trodd (vi har jo hørt rykter lenge om Plus), men det gjør jo ikke noe. :)

Firmwaren er utviklet av det selskapet som produserer modulene som innholder Sigma sin 500 brikke og har egentlig ikke noe med z-wave plus å gjøre utenom å ta i bruk mulighetene som 500 brikken tilbyr.

AeoTec sin feed var ikke veldig informativ, og nevner iallfall ingen Plus stick...

https://twitter.com/Aeotec

Hvis du zoomer inn på bildet hvor de har den hvite z-sticken utstilt så ser du at den er merket med z-wave plus ikonet.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har kjøpt en leilighet i Oslo og før jeg flytter inn jeg planlegger å gjøre det et smarthjem (selv installasjon). Leilighet er fra 1930 med tykke vegger, så jeg tenkte om en trådløs løsning (som kabelføring er ikke et alternativ). Jeg lest om hjemme automasjon på engelsk og tysk forums men jeg trodde det ville være godt å få en «norsk løsning/norsk standard» - tenker på å få hjelp med mitt oppsett og også å investere i noe som vil bli bokført når selge leilighet til slutt.

Mine kraver:

• Kontroll stikkontakter
  • rullegardiner
  • elektronisk dørlås

Hva er systemer som støtter disse tingene og fremtidige tillegg? hva er fordelene / ulempene med disse systemene og priser?

Jeg håper dette er det riktige stedet å spørre og tusen takk for hjelpen på forhånd (beklager min rustne norsk).

Thomas

Jeg kjører domotiga på en raspberrypi med en rfxtrx433 og en zwave usb stikk funker knallfint

https://www.domotiga.nl/projects/domotiga/wiki og så bruker jeg smartvisu for remote web gui.

Jeg prøvde Domotiga for en stund tilbake, men hadde veldig problemer med z-wave motoren. Var nesten alltid en 5-10 sekunder forsinkelse hvis du skulle slå av eller på flere moduler samtidig. Har dette blitt fikset i de senere versjonene?

Kjøpte nylig en Home Center 2 og begynner å tvile etter all lesingen på Fibaro sin hjemmeside, og at eg hører svært lite snakk om den her.

Bør eg bytte eller beholde ? Kjør debatt!

Jeg har prøvd en del programvare i min tid og gikk faktisk fra Homeseer til Home Center 2. Men etter en del problemer og forsinkelser med v4.0 ble jeg lei all maset fra kona og gikk for Indigo Domotics isteden etter et tips av noen brukere fra fibaro sitt forum. Dette har jeg ikke angret på et sekund og jeg har fått til mer i huset mitt nå på 6 måneder enn jeg greide på 3år med de andre produktene. Dette har også noe med at jeg er vant med Python språket som blir brukt flittig i Indigo.

Lenke til kommentar

Firmwaren er utviklet av det selskapet som produserer modulene som innholder Sigma sin 500 brikke og har egentlig ikke noe med z-wave plus å gjøre utenom å ta i bruk mulighetene som 500 brikken tilbyr.

... og å ta i bruk mulighetene til 500-brikken er jo hele poenget. ;)

EDIT: Vi er uansett enige, men spikker fliser på semantikken.

Hvis du zoomer inn på bildet hvor de har den hvite z-sticken utstilt så ser du at den er merket med z-wave plus ikonet.

Tja... :hmm:

B6smX6qIcAAFG6P.jpg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

For min egen del liker jeg å ha full kontroll på utstyr, helt ned til å endre kode på plugin osv. usikker på hvor stengt den Home Center 2 er.

Da er du nok godt over gjennomsnittet interessert. HomeCenter2 er ikke åpen, mye er likevel mulig, men jeg synes det er mer knot i HC2 enn HomeSeer.

Personlig preferanse, riktignok.

Lenke til kommentar

Eg må bare presiserer at eg kan ingenting om koding osv.

Eneste eg er på jakt etter er det letteste produktet til å få lage scener, styring borte fra hjemmet osv

Det enkleste er en gateway; dvs. en boks som tar seg av sending og mottak av signaler og hvordan dette tolkes.

Det er imidlertid også vesentlig mindre fleksibelt enn et program som kjører på en PC eller f.eks. Raspberry Pi, rett og slett fordi det ikke er like enkelt (eller mulig) for tredjeparter å lage innstikk/plugins, og skal du gjøre mer enn å kun styre lys så er du bunden av at gateway-leverandøren har implementert det for deg.

Det er fordeler og ulemper med alle systemer...

Lenke til kommentar

Hei,

Mine kraver:

• Kontroll stikkontakter
  • rullegardiner
  • elektronisk dørlås

Thomas

Jeg prøvde Domotiga for en stund tilbake, men hadde veldig problemer med z-wave motoren. Var nesten alltid en 5-10 sekunder forsinkelse hvis du skulle slå av eller på flere moduler samtidig. Har dette blitt fikset i de senere versjonene?

Kjøpte nylig en Home Center 2 og begynner å tvile etter all lesingen på Fibaro sin hjemmeside, og at eg hører svært lite snakk om den her.

Bør eg bytte eller beholde ? Kjør debatt!

Jeg har prøvd en del programvare i min tid og gikk faktisk fra Homeseer til Home Center 2. Men etter en del problemer og forsinkelser med v4.0 ble jeg lei all maset fra kona og gikk for Indigo Domotics isteden etter et tips av noen brukere fra fibaro sitt forum. Dette har jeg ikke angret på et sekund og jeg har fått til mer i huset mitt nå på 6 måneder enn jeg greide på 3år med de andre produktene. Dette har også noe med at jeg er vant med Python språket som blir brukt flittig i Indigo.

Hei, vet ar det har vært en minne lekasje i openzwawe,men jeg har ikke noe problem nå. kjører delay på 1 sec mellom hver device. så action stua off/on med ca 10 devicer funker fint. har også en razberry som jeg leker med der har jeg koblet opp en yale dørlås samt noe annet smått. jeg er veldig fornøyd i alle fall. stadige oppdateringer fra utviklerne er det også. :D

Lenke til kommentar

Men det høres jo enklere ut å bare legge inn ett ferdig plugin ?

Hmm, kanskje eg retunerer HC2 boksen. Har noen raspberry pi liggende som eg brukte til multimedia for en stund tilbake.

Har jo f.eks lyst å få persienner til å lukkes til ett spes tidspunkt, kanskje få lyset til å dimmes når eg trykker play i vlc/xbmc .

Forlat hjemme funksjon.

Får bare trykke mye på den Hc2`en før angreretten går ut også får eg se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Hei, vet ar det har vært en minne lekasje i openzwawe,men jeg har ikke noe problem nå. kjører delay på 1 sec mellom hver device. så action stua off/on med ca 10 devicer funker fint. har også en razberry som jeg leker med der har jeg koblet opp en yale dørlås samt noe annet smått. jeg er veldig fornøyd i alle fall. stadige oppdateringer fra utviklerne er det også. :D

Dette er godt å høre. DomotiGa er uten tvil en av de bedre gratis platformene der ute. Ihvertfall med tanke på at de har full støtte for CommandFusion sin iViewer klient. :D

Men det høres jo enklere ut å bare legge inn ett ferdig plugin ?

Hmm, kanskje eg retunerer HC2 boksen. Har noen raspberry pi liggende som eg brukte til multimedia for en stund tilbake.

Har jo f.eks lyst å få persienner til å lukkes til ett spes tidspunkt, kanskje få lyset til å dimmes når eg trykker play i vlc/xbmc .

Forlat hjemme funksjon.

Får bare trykke mye på den Hc2`en før angreretten går ut også får eg se hva som skjer :)

Problemet med HC2 er at måten du lager scener på via "blocks" er kun brukbart for enkle oppgaver. Med en gang du vil gjøre noe mer avansert så må du ty til lua kode og dette vil du irritere deg over hvis du ikke tar deg tid til å lære språket.

Det er her kraften til Homeseer og Indigo kommer frem hvor du kan gjøre meget avanserte oppgaver uten å bruke en linje med kode.

HC2 introduserte plugins i v4.0, men problemet er at du ikke kan bruke funksjonene til plugin modulene fullt ut via "blocks" når du lager scener som gjør at du igjen må ty til lua kode.

Indigo Domotics og Homeseer (hvis jeg ikke husker feil) integrerer plugins modulene helt i programvaren slik at de oppfører seg som standard moduler og kan brukes fullt ut i en hver scene du lager uten å måtte tilføye mer koding.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

Hmm, skal no gi HC2 boksen en sjans, men eg rekker nok ikkje å bli kjent med den før eg må bestemme meg om eg skal beholde den eller ikkje.

Men er det virkelig knoting med å få en el. Motor til å bli styrt via dette?
Troddr hc2 skulle være mer plugg and play :-/

Edit:

No er eg mer eller mindre blitt skremt vekk fra HC2 via Fibaro forumet. Er veldig masse klaging der no og det går grenerelt igjen at kjøp av HC2 er bortkastet.

Enheten koster tross alt 5000 så eg er ikkje interessert i å hive vekk de pengene.

SÅ, om eg går for Homeseer ( ser det blir mye anbefalt ) , hva trenger eg da?

Er det bare software installert på en pc, eller må eg ha noen sticker ??

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Hmm, skal no gi HC2 boksen en sjans, men eg rekker nok ikkje å bli kjent med den før eg må bestemme meg om eg skal beholde den eller ikkje.

Men er det virkelig knoting med å få en el. Motor til å bli styrt via dette?

Troddr hc2 skulle være mer plugg and play :-/

Edit:

No er eg mer eller mindre blitt skremt vekk fra HC2 via Fibaro forumet. Er veldig masse klaging der no og det går grenerelt igjen at kjøp av HC2 er bortkastet.

Enheten koster tross alt 5000 så eg er ikkje interessert i å hive vekk de pengene.

SÅ, om eg går for Homeseer ( ser det blir mye anbefalt ) , hva trenger eg da?

Er det bare software installert på en pc, eller må eg ha noen sticker ??

Skal du betale for programvaren så ser jeg kun 2 ordentlige valg:

Er du en microsoft bruker går du for Homeseer med en Aeon z-stick 2. Dette har blitt bevist flere ganger at er en god match.

Er du en apple bruker går du for Indigo Domotics med en UZB1 stick. Dette er noe jeg bruker selv og er veldig fornøyd med.

En ting du må ta i betraktning er at Aeon sin z-stick 2 er gammel teknologi og firmwaren har ikke blitt oppdatert på over 3 år. UZB1 sticken er nyere teknologi og firmwaren blir fortsatt utviklet og forbedret. Av egen erfaring så fungerer UZB1 sticken mye raskere og er mer pålitelig enn Aeon sin z-stick. Jeg husker selv når jeg gikk fra HC2 til Aeon sin stick at jeg var skuffet over hvor mye forsinkelse det var i z-wave nettverket når du f.eks skal kjøre en godnatt scene hvor alle lys og moduler skulle slåes av. I HC2 så skjer dette umiddelbart, men jeg opplevde med Aoen sin stick at dette kunne ta fra 1-3 sekunder. Med UZB1 så har jeg samme følelse som med HC2. Alt skjer umiddelbart. Dette har så klart noe med routingen å gjøre og måten hver stick behandler selve nettverket.

Det om Homeseer vil legge til støtte for denne sticken i fremtiden vet nok Moskus eller de andre Homeseer brukerne bedre enn meg.

Endret av _iblis_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det om Homeseer vil legge til støtte for denne sticken i fremtiden vet nok Moskus eller de andre Homeseer brukerne bedre enn meg.

Takk for svar.

Er en windows bruker, men noe delay blir ikkje aktuellt.

Hmm, ingen lett løsning på dette skjønner eg..

Får håpe på noen positive svar fra Moskus eller de andre Hs brukerene ;)

Lenke til kommentar

Disse er støttet i HS3 pr. dags dato:

Ssr1A.jpg

Om "Sigma Designs UZB" er den samme UZB1 som _iblis_ snakker om, eller om det er denne, vet jeg ikke. Kanskje de er kompatible?

Men skal du styre dørlåser, så for all del dobbeltsjekk at controlleren din støtter det, for det er det visstnok ikke alle som gjør. :(

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...