Gå til innhold

Generell diskusjon rundt World of Tanks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var inne på et botforum da jeg forsket litt på hvor utpreget det var med botting, og det var en del som hadde blitt banna for det. Og jeg ble banna fra forumet da jeg var inne og la inn litt latterliggjøring av folka der inne. :p Var noen som hadde klaga på ban til WG og fått svar på tiltale som de hadde posta, så litt underholding var det. :D

 

Men jeg skulle gjerne tatt en captcha før hver kamp om det er hva som skal til for å holde botsa ute. Men det virker ikke som det er noe som plager WG nevneverdig, de banner vel fra botrapporter innimellom. Skulle meldt meg opp som GM om de hadde hatt noe slikt :p

Lenke til kommentar

Grunnen til ikke ferdighets basert matthmaking er at de mener(mente) at å kunne pwne nubs skulle være en belønning. Vi ser jo alle hvordan det utarter seg når man er den "eneste" på begge lagende som kan tenke.

En annen ting er at XP/credit-systemet måtte omdesignes med skillMM, hvis ikke hadde ikke spillet hatt noen insentiver igjen for å bli bedre.

Lenke til kommentar

Nå må de begynne å balansere med hjelp av statistikk fra Xvm snart.

 

Skal jeg ikke påstå at jeg har alle argumentene her, men noen jeg har fått med meg fra f.eks. Mighty Jingles er som følger:

 

- Ved skillbasert matchmaking så er det kun tanken som utgjør forskjellen. Er det mer morsomt å tape fordi tanken man spiller er dårligere enn en tilsvarende på andre laget? Det blir fortsatt ubalansert.

- Så kan man jo utjevne forskjellen med å bruke gull ammo. Er du sånn passe habil så gjør motstanderen det også, status quo opprettholdes.

- Så mister man alle de kampene hvor man møter motstand som ikke vet bak eller frem på tanken sin og man kan steamrolle å få massevis med WN8.

- Og ikke minst så mister man de kampene hvor XVM sier at sjangsen for å vinne er relativt laber, men alikvel så ender man opp med å vinne. Her må jeg personlig hevde at det føles svært, svært godt de gangene man får til det.

 

Slik det er nå så kan man spille bra og bli belønnet med høy WN8 selv om resten av laget gjør det dårlig og man taper. Og WN8 er målemetoden man bruker, siden den tar høyde for at man kan ha uflaks selv om man selv gjør det bra.

 

Så er det også slik at hvis man bare møter like god motstand som en selv så blir det vanskelig å bli bedre, med en gang man går litt opp og møter bedre spillere så må man lære noen nye ting veldig fort. Om man da blir bumpet ned fra 50% winrate spillere til 49% winrate spillere så føles vel det ganske kjipt ettersom man må ha erfaring for å komme seg opp men erfaringen er såpass dyrkjøpt at man kan ende opp med å dette ned igjen.

 

Dette blir fra mitt ståsted det samme som å klage på at man blir bunntier. Det er sånt som skjer. Hvis man syntes det blir for ille så får man spille kun tier 10 eller tanker med limited matchmaking.

 

Like greit å lage platoon og heller prøve å bedre sjangsene sine gjennom å være gode på lagspill som å whine over ting man ikke får gjort noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må ikke ta den der uleselige dritten da, tar jo den med nummerskiltene eller noe annet som er greit nok å tolke. Kan legge inn kjente og kjære uttrykk som siemka, udv, stronk osv. :p

I stedet for captcha er jo muligheten for å legge inn litt faktisk spillveiledning til stede.

 

Ikke det at man trenger noe supplement til den fantastiske tutorialen vi allerede har. Ja, den som lærer deg at kamerat Stalins kommunistpanser er langt på vei overlegent fascistenes Kruppstål, som bevist i den store fedrelandskrigen

 

Spøk til side, tviler på at captcha kommer. Selv om den offisielle linjen er at botting er ulovlig og straffes, er det finansielt sett lønnsomt å la det pågå til en viss grad, da botting gjerne krever premiumkonto for å lønne seg og botprogrammene ikke fungerer med mindre du bruker premiumkonto. Så lenge de virkelige spillerne ikke slutter å spytte inn penger fordi det er en bot med i annenhver kamp, vil det ikke lønne seg å kvitte seg med bottene.

 

Prøv forøvrig å starte en T1-kamp i ett-, totiden, og se alle bottene reklamere for billig gull fra Dewey, Cheatem & Howes russiske søsterfirma. Innbiller meg at mange botter kan benyttes gratis i T1/2, men at de spammer chatten som bare fy.

 

Nei, fy faen. Captcha er riktignok effektivt, men jeg synes det blir feil å "straffe" alle, for å ta bots. Da hadde det ikke blitt mer wot på meg.

 

I teorien kunne man jo begrenset det til de som gjennomgående spiller elendig, men sjansen er nok stor for at veldig mange spillere som gjør det like dårlig som en bot vil slutte å bruke penger på T8 premiumvogner når de må taste nummere inn.

 

Ikke noen nevneverdig forskjell med Frankfurt, men sitter dog på trådløst nett ja. Men nå er det bare jeg som bruker det.

 

Men det har kjørt greit i dag, skulle vel bli litt mer trafikk utover nå. Får se får se.. :p

 

Husk at om du bor i tettbebygd strøk er det typisk flere trådløsnett enn det egentlig er plass til. Dette kan også bli et problem på kveldstid når det er høy trafikk på flere nett i nærheten.

Ideelt bør ditt nett være to kanaler fra andre nett grunnet interferens, men det er ofte nær håpløst å få til med mindre f.eks. alle i nærheten kjører en standardkanal og ruteren ikke er av typen som velger kanal selv.

Det beste er kanskje om du har både ruter og trådløskort som støtter 802.11a (kontra 11b/g/n etc. som er mest vanlig). Det er mer plass til kanalene i førstnevnte, som i tillegg sender på en annen frekvens enn b/g/n og er relativt lite brukt.

 

Bruk Netstumbler (fungerer ikke på alle trådløskort) eller finn "Wireless scanner" i f.eks. Androids appstore.

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

 

I teorien kunne man jo begrenset det til de som gjennomgående spiller elendig, men sjansen er nok stor for at veldig mange spillere som gjør det like dårlig som en bot vil slutte å bruke penger på T8 premiumvogner når de må taste nummere inn.

 

De fleste bots vil operere i et mønster. Mange av dem ganske fast også. Å kun ta etter stats vil kunne ramme ultranubs, og det vil man ikke.

 

 

Med bots mener dere et program for å starte wot og begynne å spille kamper mens eieren av kontoen sitter og ser på film?

 

Ja

Lenke til kommentar

Ja. Disse programmene varierer fra noe som startet en runde og står AFK, til ganske intelligente aimbots som kjører rundt med større kompetanse enn en gjennomsnittlig siemka spiller.

 

Jeg ser dessverre ingen måte WG kan fikse dette på, med muligens unntak av captcha.

De fleste konkurransedrevne spill har bots i den forstand at de hjelper en spiller med å vinne gjennom å plassere siktet hans, se gjennom vegger og lignende.

 

WoT handler om å høste XP og credits. Om du er villig til å bruke 70-100kr/mnd og 400kr på en tier 8 premium, er det overkommelig med tanke på tålmodighet. Men som jeg har nevnt tidligere, WoT er en crew training simulator, der et godt trent crew utgjør en verden av forskjell.

 

For å tjene på denne mekanikken har Wargaming lagt in litt ''fuck you''

Bytte tanks? Her, bruk 500 gull på ''crew retraining''.

Camo på tanksen din? Her, bruk 300 gull på det også.

Bytte ut den GLD greia som det tok deg 25 kamper å sankte credits til å kjøpe? Haha, det er billig! Bare 5 gull takk.

Liker du ikke hvordan din nye vogn er ubrukelig? Her, bruk (x) antall gull på ''free-xp''

 

Ingen liker dette. Det er griskt, og en modell som egentlig er ''pay for advantages'', noe som er farlig nært pay to win.

 

Her kommer bots inn. Man kan betale 100kr+/mnd for meningsfull progresjon gjennom spillet, eller 20kr måneden for en bot som gjør det automatisk. Sluttresultatet er det sammme: credits, tanksen du vil ha, og et sterkt crew som bemanner den.

 

Matchmaking i et slikt miljø er umulig. Siden en siemka spiller er like inkompetent som en bot, kan man si et 40-50% av metaen i spillet er formet rundt ''retards'', og Wargamings filosofi om å tjene penger på spillerbasen.

 

 

Jeg er sånn passe flink med dataspill. Men hva som plager meg er at som en noob med 5000 kamper, har jeg WN8 i den 99% (!) persentilen. Det sier så mye mer om spillet enn det gjør om meg.

 

Her er hvorfor. I et spill som Counter Strike er det egentlig en ting som betyr noe; å vinne. Du starter med alle våpen spillet har, og hver avgjørelse man tar in-game er for å bedre sannsynligheten for å vinne.

 

I World of Tanks er det å vinne kult, men ikke spesielt viktig. Eneste incentivet man har faktisk, er den lille XP/credits bonusen som en seier gir. For mange personer så kommer ikke gleden av å vinne gjennom å påvirke utfallet av kampen. Men heller det å få neste tanks, ny kanon, motor osv.

 

 

 

Dette innlegget ble litt lengre enn hva jeg hadde tenkt. Skulle være et svar på hva en bot var for noe til Ozelot, men endte opp som en metaanalyse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har de riktignok cracka hardt ned på bots i det siste, jeg ser ikke så manga av de på tier 9/10 som jeg spiller lengre.

Mulig det er mange fler jo lengre ned tier messig man går.

Hvis man leser FTR, ser man at på RU har de bannet flere tusen, US har en egen tråd over bots (name & shame!), EU har ingen offisielle ting.

 

Jeg kjøper absolutt ikke argumentasjonen til Jingles. (han er forøvrig en meget average spiller, og har noen forskrudde views på ting).

 

MM bør gjennomgås og endres på, og da snakker jeg ikke om og gjøre om på +-2, men og fordele tanksene etter at laget har blitt valgt.

Når 1 side har 12 mediums på Stepps, og den andre har 3, da er det gitt hvilket lag som vinner. Hadde man heller fordelt de 15 mediums på 7 og 8...

De gjør jo allerede dette med platoons og arties.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...