Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PCen vil ikke lenger boote fra windows-ssden

Anbefalte innlegg

Noe har skjedd som gjør at pcen min ikke lenger kan boote fra ssden jeg har windows på. Når pcen starter får jeg bare beskjed om boot failure, insert bootable media, eller noe i den dur. SSDen er fortsatt førstevalg å boote fra i BIOS, og det gir samme resultat hvis jeg finner frem bootmenyen og velger den derfra.

SSDen ser ut til å funke, hvis jeg booter med ubuntu live for eksempel, så får jeg tilgang til disken og lest data fra den, og den ser tilsynelatende normal ut. Jeg tror det er en Intel 330 120GB SSD.

Noen som vet hva som kan ha skjedd, og om det lar seg fixes på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid bootet fra SSDen. Har ikke gjort noen maskinvareendringer i forbindelse med dette. Det var bare plutselig stopp etter en omstart. Skal kikke på startup repair. Det starter ihvertfall ikke av seg selv :) Det funker vel å lage en usbpinne med windows installasjonen på og starte derfra forhåpentligvis.

Når jeg tenker meg om så var det kanskje noe maskinvaretrøbbel som gjorde at jeg gjorde den omstarten, men problemet var at dvdbrenneren ser ut til å ha tatt kvelden. Jeg holdt på å brenne en plate, og det bare gikk og gikk, og etterpå så har den ikke vært frisk. Den lager rare lyder og henger seg opp hele tiden hvis jeg prøver å bruke den. Hvordan dette har gjort at SSDen ikke lenger booter skjønner jeg ikke, men det skjedde samtidig. Skal teste å nappe den ut og se om det endrer på noe, selv om jeg tviler litt på at det skulle bety noe.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Tja, kanskje sammenhengen er den at SSDen feilet og brenneprogrammet derfor ikke greide å lese filen som skulle brennes på dvden?

Men skjedde dette like før du tok omstart og du ikke hat fått startet maskinen siden, eller er det lengre siden dette skjedde og du har fått start på maskinen etterpå siden du sier at dvd brenneren ikke har vært frisk siden?

Lenke til kommentar

Gå inn i bios og se at maskinen starter fra korrekt harddisk. Jeg opplevde en gang på min nybygde pc at den endret harddiskprioritering mellom en omstart. Måtte inn og korrigere dette for å boote. Etter dette skjedde det ikke flere ganger.

Lenke til kommentar

Pcen funket etter at brenningen feilet, helt til jeg restartet den. Og filene jeg prøvde å brenne befinner seg på en annen stasjon, ikke SSDen. Og brenneren funker ikke nå etterpå, mens SSDen funker i ubuntu. Har kopiert ut hele innholdet til en ekstern disk. Jeg må boote fra usb, for dvdbrenneren klarer ikke å lese plater ordentlig.

Pcen prøver å boote fra SSDen. Det er valgt i bios, og jeg har prøvd å velge det eksplisitt fra boot-menyen. Maskinen funker fint i ubuntu live, inkludert SSDen, tilsynelatende ihvertfall. Den vil bare ikke boote windows. Ikke vært hjemom enda, så jeg har ikke fått testet startup repair enda.

Lenke til kommentar

Startup repair gjorde susen. Tok 1 minutt og så var det på stell. Valgte startup repair, så sto det diagnosing og så sto det attempting repair og så restartet pcen og så funket det igjen. Strålende greier. Takker for alle tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...