allak Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Hei, Hvor mye av maskinvaren i pcn benyttes egentlig ved bilderedigering i LR, samt ved import/export av bilder, med råfiler fra feks Nikon D600/D800- Canon Mark 111 etc? Er det slik at LR har stor fordel av en 4-kjernes prosessor, eller utnytter den uansett ikke alle kjernerne slik at LR jobber like godt med en prosessor med kun to kjerner? Eksempel: Vil det for eksempel være betydelig forskjell fra en 2,5 GHz dual-core Intel Core i5 vs Intel Core i5 3570K- 4 kjerner? Er ram og SSD vesentlig viktigere ved alt som har med bilderedigering å gjøre i Adobe LR eventuelt CC enn om prosessoren har 2 eller 4 kjerner, eller er prosessoren like viktig? Endret 5. september 2014 av Nikon D600 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Har ikke peiling på det mer tekniske du spør om, men både RAM og SSD er praktisk i LR. Jeg opplever også LR som betydelig tyngre enn CC. Hvis du har arbeidet litt med bildene (spesielt med selektive justeringer og spot-removal), vil maskinen arbeide hardt når du går inn på det aktuelle bildet. Jeg har for øvrig den kraftigste MacBook Pro-en. Likevel hender det LR er tungt. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Det som virker som gjør LR tregt er når databasen blir stoooor. En jeg tar bilder med lager en ny for hver shoot og der raser det avgårde, mister tagging og noen av funksjonene for å organisere bildene. Lenke til kommentar
allak Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Hei og takk for svar:-) Ingen som vet hva LR bruker av prossessor? fore: Tror ikke helt jeg skjønner med hva det innebærer å lage ny database..., kunne du matet det inn med teskje? Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Hvor mye av maskinvaren i pcn benyttes egentlig ved bilderedigering i LR, samt ved import/export av bilder, med råfiler fra feks Nikon D600/D800- Canon Mark 111 etc? Har ikke testet selv på en stund, men jeg har forstått det slik: - LR er ikke veldig god på å bruke mange kjerner/prosessorer og bruker ikke skjermkort HW for prosessering. - PS bruker skjermkortet for å få bedre ytelse, vet ikke hvor bra den er på å utnytte mange kjerner, men støtte for flere kjerner blir sikkert bedre etter hvert som det blir stadig vanligere. Hva du trenger i praksis avhenger veldig av hvordan du jobber. For enkel bruk, selv med middels store filer (18-20MP) funker selv min flere år gamle laptop med treg prosessor og 3GB minne i et nødstilfelle. Men importerer jeg 500 RAW-bilder og skal lage 1:1 previews i LR går det selvsagt sakte. Det gjør det sikkert med store filer og mange lag (som jeg sjelden bruker) i PS. En annen ting er at LR sannsynligvis kommer i ny verjson snart, og det vile vært merkelig om en ny verjson ikke utnytter skjermkort (men man vet jo aldri), og flere kjerner bedre. Både RAM og SSD er en fordel, og skulle jeg kjøpt noe nå ville jeg gått for min 8GB RAM (gjerne 16), helst ikke bare integrert grafikk (men high end skjermkort er heller ikke nødvendig). Jeg ville valgt firekjerners prosessor fremfor to, og helst SDD med plass til systemdisk, LR base og scratch disk. Hvis det er stasjonær kan to SSD'er være smart for å ha en ren systemdisk og en for LR/PS, pluss en vanlig disk med mer plass for bildene. På en laptop ville jeg kjøpt største SSD'en jeg hadde råd til hvis det bare var plass til en disk. Husk at skjermen er det viktigste av alt! Endret 5. september 2014 av se# Lenke til kommentar
allak Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Hva tror dere om denne Macbook Pro, med vist spesifikasjon. Blir denne for spe med sin prosessor, eller burde dette være en grei redigeringsmaskin?(tilkoblet ekstern skjerm).Gitt en ekstern HDD til oppbevaring av bilder. http://eplehuset.no/webshop/macbook-pro/?v=1452&configure=true#364,370,367,253 Endret 10. september 2014 av Nikon D600 Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hva tror dere om denne Macbook Pro, med vist spesifikasjon. Blir denne for spe med sin prosessor, eller burde dette være en grei redigeringsmaskin?(tilkoblet ekstern skjerm).Gitt en ekstern HDD til oppbevaring av bilder. http://eplehuset.no/webshop/macbook-pro/?v=1452&configure=true#364,370,367,253 Dette vil helt klart fungere, det er mange som editerer på en MBP. Personlig ville jeg ville kjøpt kraftigste prosessor. Maks 8GB er også "nok", men ikke en overflod av minne. 128GB intern synes jeg er lite. Du får bra ytelse på eksterne disker, men min erfaring med laptoper er at det er veldig nyttig med en del plass internt også så man slipper å alltid ha med eksterne disker. Hvis det er mulig å bytte disk selv på MBP ville jeg heller kjøpt med den minste harddisken, og en 1TB (eller 512) SSD og satt inn den istedet. Jeg hadde nok gått for en 15-tommer, da jeg synes 13-tommer blir vel liten skjerm å jobbe på, men har du alltid ekstern skjerm for mer seriøs jobbing kan en 13-tommer fungere bra. Skjermstørrelse er alltid et dilemma, man vil jo ha størst mulig skjerm og minst mulig laptop så det er nødt til å bli et kompromiss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå