Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stenge vanntilførsel fra privat brønn til nabo

janus88

Anbefalte innlegg

På naboeiendommen har nå tidligere eier solgt sitt hus og hvorpå en storfamilie har flyttet inn. Dette har medført til en kraftig økning i vannforbruket, noe som igjen førte til at brønnen ble tømt og dermed vannpumpe brent opp for to måneder siden.

Brønnen står på min eiendom og er opprettet privat og til privat bruk, altså ingen innblanding fra kommune eller lignende. Det finnes ingen avtale hverken skriftlig eller muntlig om at naboeiendommen skal bruke vann fra min brønn, likevel ble det aktuelle huset koblet på da brønnen til dette huset i sin tid krevde renovering for å kunne fungere optimalt (billigere å koble på vår brønn i stede for å renovere eksisterende brønn).

Tidligere huseier, slekt, har altså da solgt sitt hus og vi vil da gjerne kutte vanntilførselen til dette huset fra vår brønn da den ikke er dimensjonert for en storfamilie. Ettersom vannpumpa har brent opp og dette innebærer en betydelig kostnad, har det ikke vært vanntilførsel de siste to månedene. De nye huseierne påtar seg ingen kostnader ved dette, selv om det var deres vannforbruk som førte til skaden (generelt høyt vannforbruk med blant annet utendørs boblebad).

De nye huseierne har satt advokat på saken som i sin tur har sendt brev til oss hvor det kreves å åpne vanntilførsel (noe som er umulig uten ny pumpe). Har den nye huseieren noen som helst sak? Sikter da spesielt til følgende:

- Brønnen ligger på min private eiendom.
- Deres eiendom er ikke utarbeidet fra min (ingen tilknytning).
- Det finnes eksisterende brønn til deres hus på deres eiendom.
- Det finnes ingen avtale for bruk av vår brønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde en avtale med tidligere eier om midlertidig bruk av din brønn. Denne avtalen ble av skjønn, passivt sagt opp ved salg av eiendom. Er det samme som om naboen hadde for vane å låne gressklipperen din, det betyr ikke at ny eier kan gjøre dette også. Dem kan ikke kreve deg for noen ting. Dem har ingen bruksrett ei heller notaritet for midlertidig bruk av din brønn. Det er kanskje lurest å sette en advokat på dette selv. Nye eiere må gå på tidligere selger dersom han har solgt bolig med vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har nesten nøyaktig samme utfordring så jeg legger inn en post mest for å følge tråden.

Gammel brønn på min tomt som benyttes av nabo. Når avtalen i sin tid ble etablert var den mellom min bestefar og hans bror, en muntlig avtale. Nabohuset, altså hvor broren til min bestefar bodde, er solgt til fremmed familie for noen år siden. Denne familien er fastboende.

Jeg sitter med all jobb & alle utgifter til brønnen. Huset til mine besteforeldre (altså tomten hvor brønn er etablert) benytter jeg som feriebolig. Naboene har, selv etter oppførdring, ikke vist noen interesse for å hjelpe til med brønnen.

Jeg vurderer for tiden hvordan jeg skal håndtere dette fremover.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Trådstarter: Står det noe i brevet hvorfor de krever vannet 'åpnet'? Noe lovtekst/paragraf de henviser til?

Enten må dere selvfølgelig dele kostnadene på en måte ((sum / antall personer som bruker vann) * personer i husstanden f.eks) eller så må du vel sette opp vannmåler. Regner med at det uansett er billigere for de enn å legge inn kommunalt vann,

Btw, du har tilfeldigvis ikke egen septiktank på tomten og?

Tiltman: Hva med en dialog med naboen? Det er jo tross alt: naboen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...