Gå til innhold

Partibarometer for sommeren 2014


  

76 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Arbeiderpartiet
      10
    • De Kristne
      0
    • Demokratene i Norge
      0
    • Fremskrittspartiet
      15
    • Høyre
      5
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kristent Samlingsparti (KSP)
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      3
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Piratpartiet
      4
    • Rødt
      1
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      16
    • ???Ukjent liberalistisk parti??? (http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1796405/tittel/nytt-liberalistisk-parti-i-norge)
      5
    • Blankt
      3
    • Annet
      3
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Arbeiderpartiet
      11
    • De Kristne
      1
    • Demokratene i Norge
      0
    • Fremskrittspartiet
      13
    • Høyre
      6
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kristent Samlingsparti (KSP)
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Piratpartiet
      1
    • Rødt
      1
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      18
    • Blankt
      5
    • Annet
      5
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  3. 3. Hvilke(t) parti(er) ser du helst at sitter i regjering?

    • AP og Høyre (storkoalisjon)
      3
    • AP, SV, SP og MDG
      5
    • AP, SP og SV
      2
    • AP og SV
      3
    • AP, KRF og SP
      3
    • AP, KRF, SP, Venstre og MDG
      5
    • Høyre, KRF og Venstre
      4
    • Høyre og FrP
      16
    • Høyre, KRF, Venstre og FrP
      2
    • Høyre, Venstre, KRF og SP
      0
    • Høyre, FrP og Venstre
      8
    • Høyre, FrP og KRF
      1
    • AP
      5
    • Høyre
      0
    • Annet
      6
    • Ingen av de nevnte
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  4. 4. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

    • Fremskrittspartiet
      24
    • Høyre
      0
    • Venstre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Senterpartiet
      6
    • Sosialistisk Venstreparti
      24
    • Arbeiderpartiet
      7
    • Miljøpartiet De Grønne
      5
  5. 5. Hvem ønsker du som statsminister i Norge?

    • Erna Solberg
      12
    • Jonas Gahr Støre
      17
    • Siv Jensen
      9
    • Trine Skei Grande
      9
    • Trygve Slagsvold Vedum
      1
    • Audun Lysbakken
      1
    • Knut Arild Hareide
      1
    • Rasmus Hansson
      3
    • Hadija Tajik
      1
    • Raymond Johansen
      0
    • Trond Giske
      0
    • Jan Tore Sanner
      0
    • Thorbjørn Røe Isaksen
      0
    • Nikolai Astrup
      0
    • Annen
      14
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  6. 6. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Arbeiderpartiet
      27
    • Sosialistisk Venstreparti
      12
    • Senterpartiet
      7
    • Venstre
      32
    • Kristelig Folkeparti
      4
    • Miljøpartiet De Grønne
      13
    • Fremskrittspartiet
      24
    • Høyre
      21
    • Vet ikke/ingen formening
      12
  7. 7. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre-fløy
      4
    • Venstre
      6
    • Sentrum-venstre
      14
    • Sentrum
      7
    • Sentrum-høyre
      8
    • Høyre
      17
    • Ytterste høyre-fløy
      9
    • Annet
      6
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  8. 8. Hvilke(t) land mener du Norge kan lære av politisk? (Mulig å krysse av på flere)

    • Danmark
      18
    • Sverige
      6
    • Finland
      14
    • Tyskland
      12
    • Frankrike
      3
    • Nederland
      12
    • Sveits
      31
    • Østerrike
      2
    • Australia
      8
    • Canada
      15
    • Tyrkia
      0
    • Cuba
      0
    • Singapore
      5
    • USA
      4
    • Spania
      0
    • Russland
      4
    • Estland
      2
    • Polen
      2
    • Tsjekkia
      1
    • Venezuela
      0
    • Kina
      2
    • Island
      5
    • Italia
      1
    • Annet
      7
    • Vet ikke/ingen formening
      13
    • Ingen av disse
      9
  9. 9. Hvilke saksområder er viktigst for deg i forhold til valg av parti? (Mulig å krysse av på flere)

    • Samferdsel
      28
    • Økonomi
      44
    • Utenriks
      14
    • Justis
      24
    • Klima
      19
    • Naturvern
      14
    • Invanndring og integrering
      33
    • Forsvar
      17
    • Familie
      11
    • Skole og høyere utdanning
      41
    • Næring
      14
    • Arbeid og sosial
      25
    • Landbruk
      16
    • Helse
      27
    • Personvern
      31
    • Valgordning og det politiske systemet
      18
    • Kultur
      14
    • Kommune/fylke/region-struktur
      10
    • Eldreomsorg
      14
    • Olje og energi
      24
    • Fiskeri
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      3
    • Annet
      6
  10. 10. Er du interessert i politikk?

    • Missliker politikk/bryr meg ikke i det hele tatt
      1
    • Ganske uinteressert i politikk
      1
    • Interesserer meg i enkeltsaker
      4
    • Er litt interessert i politikk
      14
    • Er interessert i politikk
      35
    • Er veldig interessert i politikk
      18
    • Er politisk nerd - ekstremt interessert
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      1
  11. 11. Hvilken karakter gir du dagens regjering? (Erna Solbergs regjering/Høyre-FrP regjeringen)

    • 1
      9
    • 2
      14
    • 3
      18
    • 4
      19
    • 5
      13
    • 6
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  12. 12. Har du endret politisk ståsted/parti siden forrige barometer?

    • Ja
      7
    • Nei
      61
    • Vet ikke/ingen formening
      8


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

 

Lars Jøran.

 

Omsider slapp katta ut av sekken. Jeg fant altså raskt ut riktig navn den gangen.

Ja, men jeg klarte jo å lure deg til å tro at jeg het Kjell. T. Ringen! :D

Da holdt jeg på å le meg skvett i hjel! :D

 

Det var da morsomt at du greidde å lure pus med ei tremus. Alle kan ta feil sa pinnsivnet å klatret ned fra klesbørsten.

 

Lykke til med bloggen din.

 

Du bør gjerne søke kongen om å endre navn til Kjell. T. Ringen om du får legalisert narkotika.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Lars Jøran.

 

Omsider slapp katta ut av sekken. Jeg fant altså raskt ut riktig navn den gangen.

Ja, men jeg klarte jo å lure deg til å tro at jeg het Kjell. T. Ringen! :D

Da holdt jeg på å le meg skvett i hjel! :D

 

Det var da morsomt at du greidde å lure pus med ei tremus. Alle kan ta feil sa pinnsivnet å klatret ned fra klesbørsten.

 

Lykke til med bloggen din.

 

Du bør gjerne søke kongen om å endre navn til Kjell. T. Ringen om du får legalisert narkotika.

 

Ja, hehe. Jo takk!

 

Målet mitt er ikke å legalisere narkotika, men å tale for legalisering, som jeg mener er riktig å gjøre. Målet er å påvirke folk, med tanker som ikke dominerer samfunnet fra før av, for at de skal få se saken fra flere sider enn bare en.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ja, hehe. Jo takk!

Målet mitt er ikke å legalisere narkotika, men å tale for legalisering, som jeg mener er riktig å gjøre. Målet er å påvirke folk, med tanker som ikke dominerer samfunnet fra før av, for at de skal få se saken fra flere sider enn bare en.

 

 

Og dermed vil du vel legalisere russisk rulett og barns lek med fyrstikker bør læres allerede i barnehagen?

Lenke til kommentar

 

Ja, hehe. Jo takk!

Målet mitt er ikke å legalisere narkotika, men å tale for legalisering, som jeg mener er riktig å gjøre. Målet er å påvirke folk, med tanker som ikke dominerer samfunnet fra før av, for at de skal få se saken fra flere sider enn bare en.

 

 

Og dermed vil du vel legalisere russisk rulett og barns lek med fyrstikker bør læres allerede i barnehagen?

 

Nei. Det er ganske forskjellige ting. Les bloggen min, så ser du begrunnelsene mine for at jeg vil legalisere.

 

http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1404750121_legalisering_av_narko.html

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har intet behov for å lese mer om dette da jeg delto ganske aktivt i denne monstertråden

 

[www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609]

 

Og cannabis er noe helt annet enn narkotika. Jeg er mot legalisering av Cannabis som er godt dokumentert i den tråden.

Lenke til kommentar

Har intet behov for å lese mer om dette da jeg delto ganske aktivt i denne monstertråden

 

[www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609]

 

Og cannabis er noe helt annet enn narkotika. Jeg er mot legalisering av Cannabis som er godt dokumentert i den tråden.

«Dagens lovforbud mot narkotika har på ingen måte forhindret at mange mennesker likevel bruker narkotika. Samtidig har forbudet ført til en økning i reell kriminalitet: de som ønsker å bruke narkotika må ofte begå reell kriminalitet for å finansiere sitt narkoforbruk; narkotikaforbudet medfører jo at prisene på narkotika er svært høye. Vårt primære syn er dog at voksne mennesker har rett til selv å bestemme hvilke rusmidler de vil bruke. DLF går derfor inn for en dekriminalisering av all narkotikavirksomhet.»

 

 

kgun: Den politikken du står for, er umenneskelig, og skaper mye mer lidelse og død, enn den jeg står for. Dessuten har du ingen rett til å bestemme hva andre voksne mennesker skal få ruse seg på eller ikke.

 

 

Det å mene at alkohol skal være lov, som du nå gjør, og det å være i mot legalisering av cannabis er ekstremt dobbeltmoralsk.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja det er mye kriminalitet i samfunnet. Mener du at man kan avskaffe all kriminalitet ved å legalisere alt? Har ikke tenkt å bumpe dine tråder der du reklamerer for leglaisering av narkotika. Det overlater jeg til andre. Du finner mitt standpunkt i ovennevnte tråd.

 

God natt. :sleep:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja det er mye kriminalitet i samfunnet. Mener du at man kan avskaffe all kriminalitet ved å legalisere alt?

Nei, men svært mye kriminalitet blir borte. Jeg har beskrevet hvordan dette vil ha seg i bloggen min som du ikke vil lese, siden du helt sikkert er allergisk mot fargen lilla. :)

 

Har ikke tenkt å bumpe dine tråder der du reklamerer for leglaisering av narkotika. Det overlater jeg til andre. Du finner mitt standpunkt i ovennevnte tråd.

 

God natt. :sleep:

Syntes i alle fall at du skal tenke grundig igjennom konsekvensene av å legalisere det.

Ta med alle faktorer. Og sannsynlighetsberegne hvordan og hvilken effekt det vil ha i motsetning til den vi har i dag, hvor vi gjør det rimelig bra i forhold til overdosedødsfall osv. Med liberalistisk politikk vil sannsynligvis ikke så mange dø som i dag, så da må jo dette være noe AP missliker, siden da blir det mindre arveavgift i statskassa.

 

Uansett: God natt :sleep:

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krysset av for FrP på det meste da jeg syns de har gjort en veldig god jobb så langt. Ga dem terningkast 5. Dessverre har de blitt holdt tilbake av minipartiene V og KrF, og dermed har det ikke blitt de store endringene, men jeg avventer til neste statsbudsjett for å se om de kutter hardt nok ned på skatter og avgifter, samt statlige utgifter, byråkrati etc. Av utenlandske politiske landskap vi kan lære av, krysset jeg av for Sveits. Mer makt til folket, mindre til politikerne og byråkratene. Et direktedemokrati der vi kan avgjøre saker for landet vårt er viktig, slik som f.eks. et OL til flere titalls milliarder kroner. FrP foreslo nasjonal avstemning ang. OL, men ble avslått av AP og andre parti da de mente at "Norge ikke har tradisjon for slikt". Sier vel litt om hva AP står for, det er ihvertfall ikke tillit og forståelse for folkets ønsker. Av partier jeg liker minst, krysset jeg av for MDG. Det stod mellom dem og AP, men MDG har vært enestående i å skape kvalme ved å spre sin tvangs og forbudsideologi på folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

@turbo

 

nå skal jeg si noe som låter håvent.

men at du ikke kvalitetskontrollerer kildene dine, gjør at du fremstår mer som en kverulant enn debatant til tider.

 

for meg er det faktisk veldig interessant å konfronteres direkte og hyggelig med holdningene og meningene. lærer masse av det og tar meg ofte tid til å lese referansene og kildene og videoene du poster. etterhvert fordi jeg finner dem interessante, autorative og i varierende grad udokumenterte.

 

det er en type kilder jeg ikke har vært eksponert for tidligere, og for meg er det bra både å se dem og gjennom deg se at de blir benyttet.

 

men jeg må innrømme at det makes sense når du (parafrasert) sier at:

jeg sjekker ikke kildene fordi dette er en nettdebatt.

 

jeg må innrømme at det gjør at jeg uvegerlig får mer respekt for andres syn, enten de er fundert i fakta eller overbevisning eller begge deler.

 

det å få 100 uverifiserte referanser som støtter ditt syn, gjør ikke egentlig argumentene dine sterkere, bortsett gjennom utmattelse :-)

 

om dette fremstår som en unødig snobbete/konservativ kommentar, så får jeg unnskylde.

 

har forøvrig mye sympati for mange av de liberalistiske tankene du fremmer. selv om det for meg ser ut til at du ikke ser på dem som universelle :-)

 

om jeg er "out of line" med denne kommentaren, så får det være.

 

jeg er her fordi jeg tror debatter som disse faktisk kan ha betydning. ikke fordi jeg nødvendigvis mener at det er så artig å argumentere for ting jeg tror på... :-)

Lenke til kommentar

@turbo

 

nå skal jeg si noe som låter håvent.

men at du ikke kvalitetskontrollerer kildene dine, gjør at du fremstår mer som en kverulant enn debatant til tider.

Lurer på hva jeg skal svare på sånne påstander.

Om jeg ikke gjorde det med akkurat den linken som kgun refererer til har (og som jeg har slettet), så betyr ikke det at jeg ikke vet hva jeg linker til og ikke har "kvalitetssikret" dem. Det er ofte også irrelevant for å få frem et budskap.

 

 

for meg er det faktisk veldig interessant å konfronteres direkte og hyggelig med holdningene og meningene. lærer masse av det og tar meg ofte tid til å lese referansene og kildene og videoene du poster.

Godt å høre.

 

 

etterhvert fordi jeg finner dem interessante, autorative og i varierende grad udokumenterte.

Hva mener du med varierende grad udokumenterte?

 

 

det er en type kilder jeg ikke har vært eksponert for tidligere, og for meg er det bra både å se dem og gjennom deg se at de blir benyttet.

Det er alltid flere sider ved en sak. NRK og norsk media generelt forteller deg bare det de vil du skal høre, ikke særlig mer enn det.

 

men jeg må innrømme at det makes sense når du (parafrasert) sier at:

jeg sjekker ikke kildene fordi dette er en nettdebatt.

Egentlig bare tull. Fordi jeg sjekker kildene mine stort sett.

Stort sett alt jeg kommer med har jeg lest skikkelig før jeg poster her.

Så dette er dårlig argument. Kan hende at det er dager og tilfeller jeg er dårligere på dette enn andre. Men denne generaliseringen hvor du tar alt under en kam, mener jeg er urettferdig.

 

jeg må innrømme at det gjør at jeg uvegerlig får mer respekt for andres syn, enten de er fundert i fakta eller overbevisning eller begge deler.

Hva er det du egentlig tenker på?

 

 

det å få 100 uverifiserte referanser som støtter ditt syn, gjør ikke egentlig argumentene dine sterkere, bortsett gjennom utmattelse :-)

Hva er en uvertifiserbar refferanse? Kan du vise meg refferanser som jeg linker til som er uvertifiserte? Hvem skal vertifisere det? NRK?

 

om dette fremstår som en unødig snobbete/konservativ kommentar, så får jeg unnskylde.

Det fremstår som et ullent karakterdrap. Generalisering av alt det jeg måtte komme med gjennom et tidsforløp på mange år...

 

Snobbete og konservativ er man dersom man tror man er så jævlig mye mer enn alle andre, og om man ønsker å legge seg bort i alt det andre måtte gjøre. Altså ønsker å bestemme over andres liv i stor detalj. Ikke akkurat noe å trakte etter.

 

har forøvrig mye sympati for mange av de liberalistiske tankene du fremmer. selv om det for meg ser ut til at du ikke ser på dem som universelle :-)

Hva mener du? Jeg har et helhetlig perspektiv, følger en helhetlig filosofi: Objektivismen.

 

om jeg er "out of line" med denne kommentaren, så får det være.

 

jeg er her fordi jeg tror debatter som disse faktisk kan ha betydning. ikke fordi jeg nødvendigvis mener at det er så artig å argumentere for ting jeg tror på... :-)

Helt i orden. Men prøv å ikke generaliser så mye. :-)

10534257_689981324423235_493180606012829

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg har tre forslag:
-Maksimalt mulig å sitte på tinget eller i regjering i to perioder i løpet av livet (rotasjonsprinsipp)
-Forby politiske partier og tving alle til å kjøre som kandidater lokalt (for å forhindre nepotisme og demokratisk sentralisme)

-Én stemme skal faen meg telle som én stemme. En stemme i Finnmark, Nordland osv. skal ikke telle tre ganger mer enn en stemme i de folkerike fylkene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+2534

Vi burde mangedoblet bistanden. Norge tjener seg søkkrike på å stjele naturressurser fra fattige land, og så sender vi ned litt lommerusk for å forbedre samvittigheten vår. Vi har det godt, fordi de har det jævlig. Jeg blir kvalm.

 

Hvem er denne "vi" du snakker om? Og ville ikke en bedre løsning vært at "vi" slutter å stjele?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg bruker ikke min stemmerett fordi jeg har ingen politisk makt i et indirekte demokrati.

Demokrati i sin reneste form gir alle likhet og politisk makt.

En annen grunn er at demokrati er et korrupt styreform hvor statsministeren ikke representerer befolkningen. Enda en grunn er at minoriteten ikke kan motsi majoriteten.

Du må huske på at vi i Norge har parlamentarisme med en opplyst elite på toppen. Dagens såkalte "demokrati" er langt i fra de prinsipper som den norske grunnloven talte for i 1814.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...