Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å filme politiet.


Dufen

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nordnytt/vil-provosere-politiet-med-filming-1.11741156

 

En del kommentarer går på at dette bare er til unytte og kun er provoserende samt at man skal ikke unødig forstyrre politiet.

Jeg mener det kan være på sin plass å filme politimenn så lenge man ikke er til forstyrrelse eller skaper farlige situasjoner.

 

Hva sier lovverket her?

Hva synes dere om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det kommer fram av artikkelen er det lov å filme, så jeg ser ingen problem med det. Om en politimann (eller kvinne) tar seg nær av det, regner jeg med at det er fordi den personen har noe å skjule, noe som ikke bør ut i det offentlige rom, med dertil større grunn til å filme. Så lenge folk viser vett og ikke står i veien for politiet når de filmer bør det ikke være noe problem. Ellers synes jeg personlig at filmer som blir lagt ut bør legges ut uredigert, slik at ikke filmen framstiller hendelser feilaktig.

Lenke til kommentar

Lovverket sier at man ikke skal gripe inn i politiets tjenestehandlinger eller forsøke å påvirke politiet til å gjøre eller unnlate noe de ellers ikke ville gjort. Rent passiv filming gjør ingen av delene.

 

Jeg har imidlertid stor forståelse for at ingen ønsker å bli filmet, heller ikke offentlige tjenestemenn. Personer som filmer politiet er som regel kjente medlemmer av gruppen "storforbrukere av YouTube og filmredigeringsprogramvare".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket sier at man ikke skal gripe inn i politiets tjenestehandlinger eller forsøke å påvirke politiet til å gjøre eller unnlate noe de ellers ikke ville gjort. Rent passiv filming gjør ingen av delene.

 

Jeg har imidlertid stor forståelse for at ingen ønsker å bli filmet, heller ikke offentlige tjenestemenn. Personer som filmer politiet er som regel kjente medlemmer av gruppen "storforbrukere av YouTube og filmredigeringsprogramvare".

Og her er en del av problemet.

Youtubefantikere som eksempelvis kaller seg copblockers o.l. ødelegger en del av det man kunne brukt filming til.

Lenke til kommentar

 

 

De overvåker oss. Vi er i vår fulle rett til å overvåke dem.

Føler du deg overvåket?
Man ER overvåket...

Alle kjøp man foretar på nett eller med eget kort er det laget algoritmer for for å kunne beregne adressert reklame.

Så, norsk politi overvåker oss ved å analysere kredittkortbruken vår på nettet og sende oss reklame?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

De overvåker oss. Vi er i vår fulle rett til å overvåke dem.

Føler du deg overvåket?
Man ER overvåket...

Alle kjøp man foretar på nett eller med eget kort er det laget algoritmer for for å kunne beregne adressert reklame.

Så, norsk politi overvåker oss ved å analysere kredittkortbruken vår på nettet og sende oss reklame?

 

 

åååh-fyfaen :tease: nei til reklame ass!

Lenke til kommentar

 

 

 

De overvåker oss. Vi er i vår fulle rett til å overvåke dem.

Føler du deg overvåket?
Man ER overvåket...

Alle kjøp man foretar på nett eller med eget kort er det laget algoritmer for for å kunne beregne adressert reklame.

Så, norsk politi overvåker oss ved å analysere kredittkortbruken vår på nettet og sende oss reklame?
Gud hjelpe...

 

Du skjønte ikke at det var snakk om generell overvåking?

Jeg ville latt være å poste et så idiotisk innlegg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra samme artikkel: "Også polititjenestemenn må gi sitt samtykke før en person kan legge en video på Youtube eller Facebook, sier påtaleleder Einar Sparboe Lysnes ved Troms politidistrikt."

Fordi det må være av samfunnsinteresse før video kan legges ut.

Alt politiet gjør er av samfunnets interesse så dermed blir den uttalelsen bare synsing av Sparboe.

En tjenestemann kan ikke forøvrig gi privat samtykke i profesjonell sammenheng...

Lenke til kommentar

Nei, ikke alt politiet gjør er av en slik art at det er unntatt fra reglene i åndsverksloven § 45c. Men veldig mye er det.

 

Og her er en del av problemet.
Youtubefantikere som eksempelvis kaller seg copblockers o.l. ødelegger en del av det man kunne brukt filming til.

 

Eggzactly. Dette fenomenet har for det meste vært en amerikansk greie (der de har en litt annen politikultur enn her), og der har det også utviklet seg en del kreativ klipping mv. I Norge er det antibarneverngrupper som står i spissen for mye av det samme.

Lenke til kommentar

Ja, der har du noko nytt eg kom over her om dagen. Ein video av barnevernet som kom og henta ein unge. Alt skal på Youtube og Facebook i dag.

 

I det store og heile så trur eg filminga kan vere positivt for alle partar. For politiet sin del, så får dei eit større press på seg til å halde seg innanfor sine rammer og opptre aktsamt. Det er utvilsomt eit forstyrrelseselement. Eg ville ikkje likt å bli filma på jobb. Spesielt om eg hadde jobba som politi. Det er noko politiet må trene seg opp til å bli vane med, utan at det går ut over jobben dei gjer. Det er sjølvsagt ikkje greit dersom filminga hindrar politiet sitt arbeid, men det gjer det nok sjeldan.

 

Seriar som Politiet er nok med på å gjere situasjonen litt mindre dramatisk. Der blir det sjølvsagt valgt ut dei episodane dei vil vise, samt redigert, men det gjev eit innsyn i politiarbeidet frå deira side.

 

Når det gjeld overvåkingsdebatten, så synest eg denne traff godt:

post-20187-0-16465900-1401444241_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig lovlig å filme politiet i deres arbeid. Det bør det også være. Det som ikke er lov er å hindre politiet i deres tjeneste. En god tommelfingerregel dersom man ønsker å dokumentere politiets arbeid er derfor å følge de lovlige påbudene som gis, og å holde den avstanden man bes om å holde. Du trenger ikke ligge stå en halv meter fra en pågripelse der den pågrepne er kraftig utagerende og politiet har store problemer med å få kontroll. For å sette det på spissen.

 

Norske rettsavgjørelser har likevel vært ganske konsekvente i å opprettholde retten til å fotografere (og i fortsettelsen filme, vil jeg tro) politiet. Ved en anledning skrev Oslo tingrett rett ut at siden fotografering ikke er ulovlig kunne ikke politiet normalt gi et påbud om at fotografering skal opphøre, for eksempel. Sletting av bilder er selvfølgelig heller ikke noe politiet kan gjøre med tvang, i alle fall ikke uten videre.

 

Når statsadvokaten intervjues i NRKs sak misforstår han litt. Det er ikke et krav at politiets adferd er objektivt kritikkverdig for at publiseringen skal kunne ha offentlig interesse. Loven er bevisst vag på dette punktet, men det er så vidt jeg forstår lagt ganske vide føringer for dette i rettspraksis.

 

Det kan også argumenteres for at man ikke avbilder personer med en slik video, men en situasjon. Altså at avbildingen av personen er mindre viktig enn innholdet.

 

Det er essensielt at man viser politiet respekt i deres arbeid. Man bør følge deres pålegg og gjøre seg så lite intrusiv som mulig om man ønsker å dokumentere arbeidet deres, og om du aktivt prøver å provosere dem er du et dårlig menneske. Det kan nok også være straffbart om du er plagsom nok.

 

Gudene skal vite at "folk flest" ikke vet opp ned hvordan en pågripelse gjennomføres på et praktisk plan, og for "folk flest" ser en helt normal og forsvarlig pågripelse ofte ut som den verste politivolden siden Pinochet (gjerne med et søtt naivt tilrop: "må dere være så mange, hun er jo så liten, det er ikke rettferdig!"). Jeg forstår at politiet kan bli irriterte når de filmes. Men det er en del av jobben deres, og de må rett og slett bare leve med det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...