Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Utdannelse sier i grunn ikke så veldig mye om ett menneske. Hvor mange år du bruker på skolen gjenspeiler i grunn ingenting av hva du klarer å utrette i arbeidslivet. Eller i livet øvrig.

Det er ganske godt korrelert, så det gjennspeiler en god del.

AtW

Så en sykepleier vet mer om samfunnsøkonomi enn en entrepenør og det er en skreve regel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdannelse sier i grunn ikke så veldig mye om ett menneske. Hvor mange år du bruker på skolen gjenspeiler i grunn ingenting av hva du klarer å utrette i arbeidslivet. Eller i livet øvrig.

Ikke nødvendigvis nei, men det sier ofte noe om kunnskapsnivå. Selvsagt vil det ikke alltid være sånn, men gjennomsnittlig kunnskapsnivå er antagelig noe høyere blant dem med et par år på universitet enn hos de som ikke har fullført videregående. Ihvertfall på noen områder.

Det store spørsmålet er hvor lenge det er representabelt og hva man legger i kunnskap. Jeg har eksempelvis ingen formell utdanning men ser på meg selv om en forholdsvis samfunnsorientert mann :-)

Men åpenbart nok samfunnsorientert nok til å skjønne at anekdoter som dette er ganske verdiløst når man ser på statistiske sammenhenger?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

AtW

Så en sykepleier vet mer om samfunnsøkonomi enn en entrepenør og det er en skreve regel?

Ingen har sagt det, du snakket om hva man klarer å utrette i livet/arbeidslivet, i den grad suksess kan måles, så er utdannede som gruppe mere suksessfulle, og de er som gruppe smartere også, dette burde ikke være kontroversielt.

AtW

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis nei, men det sier ofte noe om kunnskapsnivå. Selvsagt vil det ikke alltid være sånn, men gjennomsnittlig kunnskapsnivå er antagelig noe høyere blant dem med et par år på universitet enn hos de som ikke har fullført videregående. Ihvertfall på noen områder.

Det store spørsmålet er hvor lenge det er representabelt og hva man legger i kunnskap. Jeg har eksempelvis ingen formell utdanning men ser på meg selv om en forholdsvis samfunnsorientert mann :-)

Men åpenbart nok samfunnsorientert nok til å skjønne at anekdoter som dette er ganske verdiløst når man ser på statistiske sammenhenger?

AtW

Absolutt, men statistikk er ikke alltid representativ, eller relevant for den saksskyld.

AtW

Ingen har sagt det, du snakket om hva man klarer å utrette i livet/arbeidslivet, i den grad suksess kan måles, så er utdannede som gruppe mere suksessfulle, og de er som gruppe smartere også, dette burde ikke være kontroversielt.

AtW

Det er en relativ i forhold til hva du mener med suksess. For min del mener jeg suksess i arbeidslivet kan måles i noe de fleste får engang i månen.

Lenke til kommentar

Uansett var det ikke arbeidslivet vi snakket om, men velgergrupper. Velgergruppene er såpass store, og forskjellen mellom partiene så markant, at det sannsynligvis sier en hel del om kunnskapsnivået.

Forøvrig - hvorfor utdanner folk seg hvis det ikke sier noe om kunnskapen deres?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

At "gruppe A har i snitt høyere intelligens enn gruppe B" ikke er det samme som at "etthvert medlem i gruppe A har høyere intelligens enn etthvert medlem i gruppe B" er så selvfølgelig, at det nesten ikke er noe poeng å poengtere en gang, "ingen" tror sistnevnte er riktig.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det har litt med hvilken velger-gruppe de sikter seg innpå. Det er som tidligere nevnt de som ikkje forstår seg på det økonomiske aspektet av poltikken som stemmer FrP. De har gjerne ett ønske om at vi skal leve litt som folk gjør i Dubai.

Det er en selvfølge det jeg sier nå men...

... det du sier her gjelder ikke på langt nær alle som stemte på FrP.

Lenke til kommentar

Eh, det er ikke en myte at FrP gjør det dårlig blant høyt utdannede. Forskerne har pekt på dette lenge. Faktisk klarte de knapt sperregrensen blant dem med mer enn fire års høyskole- eller universitetsutdanning. Disse stemmer gjerne på partier som Høyre, Venstre og SV.

http://blogg.tv2.no/kjetilloset/2013/05/25/det-store-gubbepartiet/http://blogg.tv2.no/kjetilloset/2013/05/25/det-store-gubbepartiet/

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/229194

Riktig at utdannelse ikke nødvendigvis sier noe om hvor smart du er, men naturlig å tro at det ihvertfall er en indikator på kunnskapsnivå. :)

Vi har offentlig skole i norge, og den er veldig venstrevridd.

Høyt utdannede betyr ikke smarte heller. Eneste man trenger for å komme langt i norsk skole er god hukommelse. Klarer man å huske veldig mye av det man leser, så kommer man langt. Hvor mye man er i stand til å reflektere over ting, har ingen ting å si i Norsk skolevesen. Norsk skole er blant de dårligste i verden av de landene som bruker mest penger på skole, og den er stappmett av venstrevridd propaganda.

Oppsumert, trenger man bare en veldig god hukommelse for å gå høyt opp i gradene, men man kan være dum som et brød ellers, og når skolebøkene, som f.eks. historiebøkene (som da bruker svært mye tid på APs historie osv, og ingen ting på DLF..) og samfunnsfagsbøkene kun og utelukkende tar opp venstrevridde temaer, og ingen høyrevridde, da vil dette feste seg i den gode hukommelsen, og de støtter ut i fra det de husker... Skolene setter høyreorientert politikk i alt annet enn positivt lys når de skal beskrive dem.

Og det gjøres ingen forsøk på å lære bort hva de ulike ideologiene står for og hva de ulike mener for noe, slik det burde være. Men hele bøkene er venstrevridde temaer....

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunnskap designet av sosialister...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg også presiserte i det innlegget du siterte - hvor lang utdannelse du har sier ikke nødvendigvis noe om hvor smart du er, men kan være en grei indikator på kunnskapsnivå i en statistisk sammenheng. To forskjellige ting, der sistnevnte var det vi snakket om.

Om norsk skole er venstrevridd er en annen diskusjon, i dette tilfellet handler det uansett i hovedsak om høyere utdanning. De fleste utdannelser handler om annet enn politikk, og mange har tatt utdannelsen sin i utlandet for saks skyld.

Du kan altså like gjerne snu argumentet på hodet - de som bare har grunnskole/VGS er ikke eksponert for en blå, eller utenlandsk høyere utdanningsinstitusjon - kun "norsk venstrevridd skole", og skulle dermed i enda større grad stemt rødt med din logikk ;)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Eh, det er ikke en myte at FrP gjør det dårlig blant høyt utdannede. Forskerne har pekt på dette lenge. Faktisk klarte de knapt sperregrensen blant dem med mer enn fire års høyskole- eller universitetsutdanning. Disse stemmer gjerne på partier som Høyre, Venstre og SV.

http://blogg.tv2.no/kjetilloset/2013/05/25/det-store-gubbepartiet/http://blogg.tv2.no/kjetilloset/2013/05/25/det-store-gubbepartiet/

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/229194

Riktig at utdannelse ikke nødvendigvis sier noe om hvor smart du er, men naturlig å tro at det ihvertfall er en indikator på kunnskapsnivå. :)

Vi har offentlig skole i norge, og den er veldig venstrevridd.

Høyt utdannede betyr ikke smarte heller. Eneste man trenger for å komme langt i norsk skole er god hukommelse. Klarer man å huske veldig mye av det man leser, så kommer man langt. Hvor mye man er i stand til å reflektere over ting, har ingen ting å si i Norsk skolevesen. Norsk skole er blant de dårligste i verden av de landene som bruker mest penger på skole, og den er stappmett av venstrevridd propaganda.

Oppsumert, trenger man bare en veldig god hukommelse for å gå høyt opp i gradene, men man kan være dum som et brød ellers, og når skolebøkene, som f.eks. historiebøkene (som da bruker svært mye tid på APs historie osv, og ingen ting på DLF..) og samfunnsfagsbøkene kun og utelukkende tar opp venstrevridde temaer, og ingen høyrevridde, da vil dette feste seg i den gode hukommelsen, og de støtter ut i fra det de husker... Skolene setter høyreorientert politikk i alt annet enn positivt lys når de skal beskrive dem.

Og det gjøres ingen forsøk på å lære bort hva de ulike ideologiene står for og hva de ulike mener for noe, slik det burde være. Men hele bøkene er venstrevridde temaer....

Hva? Studiet bruker mer tid på norges største parti enn ett sært lite parti av nyere dato som aldri har vært på tinget og bare får stemmer av noen hundre virkelighetsfjerne teoretikere? Skandale, det bare må jo være en sosialistkonspirasjon.

AtW

Lenke til kommentar

Hva? Studiet bruker mer tid på norges største parti enn ett sært lite parti av nyere dato som aldri har vært på tinget og bare får stemmer av noen hundre virkelighetsfjerne teoretikere? Skandale, det bare må jo være en sosialistkonspirasjon.

AtW

En lærebok skal lære oss om de ulike ideologiene, og hva de går ut på og hva slags ideer de lærer bort og hva de står for. Og man skal ikke ta noen hensyn til størrelse på parti eller hvor lenge de har styrt. Dette er irrelevant. Det relevante er at folk får kunnskap om hva slags partier som eksisterer, og hva disse partiene står for.

Det er dere som er så venstreorienterte som det du er som er fjerne teoretikere, ikke liberalistiske økonomer og liknende. Slik jeg ser det i alle fall... Du har aldri prøvd å sette deg inn i liberalisme og liberalistisk økonomi osv. Det tviler jeg på, for da hadde du ikke sagt det er virkelighetsfjernt.

Det siste der kunne du spart deg for.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For du har jo så fornuftige ting å si? Nei....

Dette er støttet av premissene dine hvordan, sa du?

Har du så mye mer fornuftige ting å si enn det jeg har?

På hvilken måte? Hvorfor har du så i mot meg egentlig?

Har jeg gjort deg noe?

Og jeg liker svært dårlig å bli sammenliknet med Hrodebert.

Det er den største idioten som har vært på forumet her.

Han er jo etter alt å dømme en nynazist eller noe i den retningen...

Trist at du setter meg i samme bås som den fyren der. :(

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du velger å sno deg rundt hele poenget, og jeg trenger ikke å ha noe direkte tilskudd så lenge jeg bidrar med å, tjah, fjerne ugress.

Forøvrig har jeg plenty av fornuftige ting å si, men jeg tviler sterkt på at du er villig til å høre. Jeg vil tro i du i stedet sirkulere rundt en kombinasjon av finne-seg-selv-ramblings og oppramsing av diverse sannheter du fant rundt om på diverse blogger. Dessuten gir det lite til både meg, debatten og samfunnet som helhet, så jeg vil tro jeg tjener mer på å bruke kreftene mine et annet sted.

Jeg ser på det å stoppe ramblingene dine som verdt kostanden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du velger å sno deg rundt hele poenget, og jeg trenger ikke å ha noe direkte tilskudd så lenge jeg bidrar med å, tjah, fjerne ugress.

Sno meg rundt poenget? Hva er det du mener med det siste der?

Forøvrig har jeg plenty av fornuftige ting å si,

Det har jeg også.

men jeg tviler sterkt på at du er villig til å høre.

Jo. Jeg hører jeg...

Jeg vil tro i du i stedet sirkulere rundt en kombinasjon av finne-seg-selv-ramblings og oppramsing av diverse sannheter du fant rundt om på diverse blogger.

Jaha? Hvor har jeg skrevet noe sånt som: "finne seg selv ramblings" ? Kan du gi eksempel på dette? Og hva er det siste du snakker om her? Bruker jeg mye blogger?

Dessuten gir det lite til både meg, debatten og samfunnet som helhet, så jeg vil tro jeg tjener mer på å bruke kreftene mine et annet sted.

Du er her på diskusjon.no for å gi mye til deg, debattene og samfunnet i sin helhet?

Hvordan kan du tjene på å bruke kreftene dine et annet sted?

Jeg ser på det å stoppe ramblingene dine som verdt kostanden.

Kostnad? Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du redigerer i stedet for å poste nytt får jeg lead by example.

Har jeg gjort deg noe?

Nei, ikke såvidt jeg vet. Hvorfor antar du det er personlig?

Ingen har sammenlignet deg med han.

Mange runner-ups isåfall.

Jeg har ikke lyst til å brande med nynazist willy-nilly, men det er plenty av tankesett han deler med de. Det var aldri poenget.

Det gjør jeg ikke. Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du redigerer i stedet for å poste nytt får jeg lead by example.

Har jeg gjort deg noe?

Nei, ikke såvidt jeg vet. Hvorfor antar du det er personlig?

Jeg tok det innover meg.

Gikk jo på en måte på angrep på meg...

Er alt det jeg skriver like på trynet som Hrodeberts rablerier? Virkelig?

Ingen har sammenlignet deg med han.

Du tar meg like seriøst som Hrodebert.

Det er meget trist å lese.

Mange runner-ups isåfall.

Usikker på hva det betyr. Hva mener du med runner-ups? =)

Jeg har ikke lyst til å brande med nynazist willy-nilly, men det er plenty av tankesett han deler med de. Det var aldri poenget.

Det gjør jeg ikke.

OK. Godt å høre det da, i det minste.

Forøvrig må jeg være ærlig å si at jeg ikke husker noen innlegg du har skrevet.

Og hva du står for politisk, vet jeg ikke.

Og har ikke noe grunnlag for å dømme deg og det du har skrevet. Så jeg beklager.

Men det er trist at du ser på meg som en tulling som skriver bare rablerier og linker til dårlige blogger, om det er det inntrykket du sitter med fra det jeg har skrevet her inne.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...