Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Spilleren du har i PCen din overfører signalet digitalt gjennom SATA.

 

 

Elgen referer til den tiden der drev gjerne hadde minijack utgang på fremsiden, har du ikke sett slike?

 

Heh jo, jeg har hatt cd i pc siden 2x ca, men trodde ikke elgen hadde det...

 

en gang i tide brukte jeg en slik en .

jeg har gått runden via CD brenner

og nå har jeg an DVD brenner i pcen

 

Jeg har også en DV /hdd opptaker for gjør opptak av tv programmer.

Den koste 3 lapper da den ble kjøp

 

Hadde jeg vært en ihuga HIfi entusiast så måtte jeg ikke gidd meg før jeg kunne betale det 10 doblete.

 

Så det jeg ikke forstår helt hvorfor slik må koste så mye før dere hifi entusiaster blir fornøyde.

Å bare skylde på kvaliteten holder ikke i dag

 

 

Det må ikke koste mye, er mye bra å finne brukt eller på tilbud. Men det viktige for meg er at varene har kvalitet og at de er godt likt. Derfor leser jeg meg opp til jeg blir svimmel i anmeldelser og brukererfaringer. Når det koker hett rundt noe som er til relativt grei pris så blir jeg interessert. Jeg tenker, hvor mye er det mulig å få for pengene?

 

Det er sånn jeg tenker iaf, samt at enkelte merker har jeg veldig god erfaring med.

 

Dersom man bare bruker data til musikk og film, ikke har inntekt og bor hos mor med ukelønn, så ser ikke heller jeg noen vits i å investere i anlegg eller lignende. Da klarer du deg med et Logitech system. Jeg hørte et sånt stort Logitech system hos en kamerat, og det låt overaskende fett, tror faktisk det er morsommere lyd enn Bose som er lassevis dyrere.

 

Men jeg ville ikke hatt særlig eieglede av Logitech, da heller av den rå dataen eller HTPCn jeg hadde bygd. Det har ikke jeg bygd, for jeg er ikke særlig IT intressert annet enn at jeg må ha en Laptop å betale regninger med og chatte på Facebook og forum... Derfor har ikke jeg særlig eiegleda av min HP som jeg tror jeg ble lurt litt for på Elkjøp når jeg spurte om "Laptop til 5000", Det var mye råere og nyere laptops der som kostet 5400-5600 etc... Ja den er jo rask og grei, og har intel 4kjerne eller hva det heter og mye plass, men den har et maks irriterende tochpad, og har følelsen at det ikke var det nyeste de hadde. Heldigvis har den basic ting som camera og viktigste HDMI.

 

Anlegget mitt har jeg eierglede av og det oppfyller mine krav. Lyd og bilde er sef i hovedsetet, men akkurat som det er gjevt å eie en Ferrari, eller en BMW så er det gjevt å ha noe med et navn som klinger, som ser bra ut, og som har gullkontakter og som lyder sinnsykt bra...

 

Men nå diskuterer vi CD, Blurayspillere.. og jeg forstår virkelig ikke dealen at det er dyrt med en bluray spiller fra 400-1500kr. Iallefall ikke om man har en eller annen inntekt. Dersom det er billigere så koster jo fort en pakke gode sokker mer, og da begynner iallefall jeg å tenke på de stakkars lavtlønte arbeiderne på tvilsomme fabrikker i Kina. Folk skal ha lønn for å produsere en vare og bedriften skal ha betalt for å drive driften videre så enkelt er livet i den virkelige verden.

 

Enkelte av de dyreste hifimerkene fra Norge og England er håndlaget i Norge og England. Jeg tror Hegel lages i Norge i Oslo faktisk, arrest meg om jeg tar feil, Dali produserer vel i Danmark, Primare er vel også fra norden og produseres her, jeg tror også navn som Sugden etc lages i England for hånd. Det gjør sef at prisen presses opp fordi det er svindyrt å produsere her hjemme, og folk som har mye penger er opptatt at ting er håndlaget med de beste materialer i land med høyt ansett ekspertise, og har bedre kvalitet og levetid.

 

Studenter forstår jeg ser på prisen som negativt, da hadde jeg selv takket av med noen gode PC høytalere som jeg hadde spart til med ekstrajobb etc.

 

Studenter uten jobb har faktisk mindre penger enn de narkomane som står å selger =Oslo, for de får sosialhjelp og lønn for salg. Det er mye mer enn det en student får fra lånekassen.

 

Men det er jo ikke noe som varer evig, man kan jo finne deltidsjobb som student, og et eller annet sted på veien etter skole så venter det en Inntekt.

 

Når den tid kommer så kan man unne seg noe, og man får en litt annen oppfattelse av pris og kvalitet enn det dvd drevet man kjøper på tilbud for 100kr fra Komplett.no.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Spilleren du har i PCen din overfører signalet digitalt gjennom SATA.

 

 

Elgen referer til den tiden der drev gjerne hadde minijack utgang på fremsiden, har du ikke sett slike?

 

Heh jo, jeg har hatt cd i pc siden 2x ca, men trodde ikke elgen hadde det...

 

en gang i tide brukte jeg en slik en .

jeg har gått runden via CD brenner

og nå har jeg an DVD brenner i pcen

 

Jeg har også en DV /hdd opptaker for gjør opptak av tv programmer.

Den koste 3 lapper da den ble kjøp

 

Hadde jeg vært en ihuga HIfi entusiast så måtte jeg ikke gidd meg før jeg kunne betale det 10 doblete.

 

Så det jeg ikke forstår helt hvorfor slik må koste så mye før dere hifi entusiaster blir fornøyde.

Å bare skylde på kvaliteten holder ikke i dag

 

 

Det må ikke koste mye, er mye bra å finne brukt eller på tilbud. Men det viktige for meg er at varene har kvalitet og at de er godt likt. Derfor leser jeg meg opp til jeg blir svimmel i anmeldelser og brukererfaringer. Når det koker hett rundt noe som er til relativt grei pris så blir jeg interessert. Jeg tenker, hvor mye er det mulig å få for pengene?

 

Det er sånn jeg tenker iaf, samt at enkelte merker har jeg veldig god erfaring med.

 

Dersom man bare bruker data til musikk og film, ikke har inntekt og bor hos mor med ukelønn, så ser ikke heller jeg noen vits i å investere i anlegg eller lignende. Da klarer du deg med et Logitech system. Jeg hørte et sånt stort Logitech system hos en kamerat, og det låt overaskende fett, tror faktisk det er morsommere lyd enn Bose som er lassevis dyrere.

 

Men jeg ville ikke hatt særlig eieglede av Logitech, da heller av den rå dataen eller HTPCn jeg hadde bygd. Det har ikke jeg bygd, for jeg er ikke særlig IT intressert annet enn at jeg må ha en Laptop å betale regninger med og chatte på Facebook og forum... Derfor har ikke jeg særlig eiegleda av min HP som jeg tror jeg ble lurt litt for på Elkjøp når jeg spurte om "Laptop til 5000", Det var mye råere og nyere laptops der som kostet 5400-5600 etc... Ja den er jo rask og grei, og har intel 4kjerne eller hva det heter og mye plass, men den har et maks irriterende tochpad, og har følelsen at det ikke var det nyeste de hadde. Heldigvis har den basic ting som camera og viktigste HDMI.

 

Anlegget mitt har jeg eierglede av og det oppfyller mine krav. Lyd og bilde er sef i hovedsetet, men akkurat som det er gjevt å eie en Ferrari, eller en BMW så er det gjevt å ha noe med et navn som klinger, som ser bra ut, og som har gullkontakter og som lyder sinnsykt bra...

 

Men nå diskuterer vi CD, Blurayspillere.. og jeg forstår virkelig ikke dealen at det er dyrt med en bluray spiller fra 400-1500kr. Iallefall ikke om man har en eller annen inntekt. Dersom det er billigere så koster jo fort en pakke gode sokker mer, og da begynner iallefall jeg å tenke på de stakkars lavtlønte arbeiderne på tvilsomme fabrikker i Kina. Folk skal ha lønn for å produsere en vare og bedriften skal ha betalt for å drive driften videre så enkelt er livet i den virkelige verden.

 

Enkelte av de dyreste hifimerkene fra Norge og England er håndlaget i Norge og England. Jeg tror Hegel lages i Norge i Oslo faktisk, arrest meg om jeg tar feil, Dali produserer vel i Danmark, Primare er vel også fra norden og produseres her, jeg tror også navn som Sugden etc lages i England for hånd. Det gjør sef at prisen presses opp fordi det er svindyrt å produsere her hjemme, og folk som har mye penger er opptatt at ting er håndlaget med de beste materialer i land med høyt ansett ekspertise, og har bedre kvalitet og levetid.

 

Studenter forstår jeg ser på prisen som negativt, da hadde jeg selv takket av med noen gode PC høytalere som jeg hadde spart til med ekstrajobb etc.

 

Studenter uten jobb har faktisk mindre penger enn de narkomane som står å selger =Oslo, for de får sosialhjelp og lønn for salg. Det er mye mer enn det en student får fra lånekassen.

 

Men det er jo ikke noe som varer evig, man kan jo finne deltidsjobb som student, og et eller annet sted på veien etter skole så venter det en Inntekt.

 

Når den tid kommer så kan man unne seg noe, og man får en litt annen oppfattelse av pris og kvalitet enn det dvd drevet man kjøper på tilbud for 100kr fra Komplett.no.

 

Hva er det som er galt med logitech da ?

De lager da noe interessant , ikke minst til pc bruk

om ikke Høyaltrene er riktig type så må du synes at fjernkontrollene derfra er interessante ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spilleren du har i PCen din overfører signalet digitalt gjennom SATA.

 

 

Elgen referer til den tiden der drev gjerne hadde minijack utgang på fremsiden, har du ikke sett slike?

Heh jo, jeg har hatt cd i pc siden 2x ca, men trodde ikke elgen hadde det...

en gang i tide brukte jeg en slik en .

jeg har gått runden via CD brenner

og nå har jeg an DVD brenner i pcen

 

Jeg har også en DV /hdd opptaker for gjør opptak av tv programmer.

Den koste 3 lapper da den ble kjøp

 

Hadde jeg vært en ihuga HIfi entusiast så måtte jeg ikke gidd meg før jeg kunne betale det 10 doblete.

 

Så det jeg ikke forstår helt hvorfor slik må koste så mye før dere hifi entusiaster blir fornøyde.

Å bare skylde på kvaliteten holder ikke i dag

Det må ikke koste mye, er mye bra å finne brukt eller på tilbud. Men det viktige for meg er at varene har kvalitet og at de er godt likt. Derfor leser jeg meg opp til jeg blir svimmel i anmeldelser og brukererfaringer. Når det koker hett rundt noe som er til relativt grei pris så blir jeg interessert. Jeg tenker, hvor mye er det mulig å få for pengene?

 

Det er sånn jeg tenker iaf, samt at enkelte merker har jeg veldig god erfaring med.

 

Dersom man bare bruker data til musikk og film, ikke har inntekt og bor hos mor med ukelønn, så ser ikke heller jeg noen vits i å investere i anlegg eller lignende. Da klarer du deg med et Logitech system. Jeg hørte et sånt stort Logitech system hos en kamerat, og det låt overaskende fett, tror faktisk det er morsommere lyd enn Bose som er lassevis dyrere.

 

Men jeg ville ikke hatt særlig eieglede av Logitech, da heller av den rå dataen eller HTPCn jeg hadde bygd. Det har ikke jeg bygd, for jeg er ikke særlig IT intressert annet enn at jeg må ha en Laptop å betale regninger med og chatte på Facebook og forum... Derfor har ikke jeg særlig eiegleda av min HP som jeg tror jeg ble lurt litt for på Elkjøp når jeg spurte om "Laptop til 5000", Det var mye råere og nyere laptops der som kostet 5400-5600 etc... Ja den er jo rask og grei, og har intel 4kjerne eller hva det heter og mye plass, men den har et maks irriterende tochpad, og har følelsen at det ikke var det nyeste de hadde. Heldigvis har den basic ting som camera og viktigste HDMI.

 

Anlegget mitt har jeg eierglede av og det oppfyller mine krav. Lyd og bilde er sef i hovedsetet, men akkurat som det er gjevt å eie en Ferrari, eller en BMW så er det gjevt å ha noe med et navn som klinger, som ser bra ut, og som har gullkontakter og som lyder sinnsykt bra...

 

Men nå diskuterer vi CD, Blurayspillere.. og jeg forstår virkelig ikke dealen at det er dyrt med en bluray spiller fra 400-1500kr. Iallefall ikke om man har en eller annen inntekt. Dersom det er billigere så koster jo fort en pakke gode sokker mer, og da begynner iallefall jeg å tenke på de stakkars lavtlønte arbeiderne på tvilsomme fabrikker i Kina. Folk skal ha lønn for å produsere en vare og bedriften skal ha betalt for å drive driften videre så enkelt er livet i den virkelige verden.

 

Enkelte av de dyreste hifimerkene fra Norge og England er håndlaget i Norge og England. Jeg tror Hegel lages i Norge i Oslo faktisk, arrest meg om jeg tar feil, Dali produserer vel i Danmark, Primare er vel også fra norden og produseres her, jeg tror også navn som Sugden etc lages i England for hånd. Det gjør sef at prisen presses opp fordi det er svindyrt å produsere her hjemme, og folk som har mye penger er opptatt at ting er håndlaget med de beste materialer i land med høyt ansett ekspertise, og har bedre kvalitet og levetid.

 

Studenter forstår jeg ser på prisen som negativt, da hadde jeg selv takket av med noen gode PC høytalere som jeg hadde spart til med ekstrajobb etc.

 

Studenter uten jobb har faktisk mindre penger enn de narkomane som står å selger =Oslo, for de får sosialhjelp og lønn for salg. Det er mye mer enn det en student får fra lånekassen.

 

Men det er jo ikke noe som varer evig, man kan jo finne deltidsjobb som student, og et eller annet sted på veien etter skole så venter det en Inntekt.

 

Når den tid kommer så kan man unne seg noe, og man får en litt annen oppfattelse av pris og kvalitet enn det dvd drevet man kjøper på tilbud for 100kr fra Komplett.no.

Hva er det som er galt med logitech da ?

De lager da noe interessant , ikke minst til pc bruk

om ikke Høyaltrene er riktig type så må du synes at fjernkontrollene derfra er interessante ?

Er ikke noe galt med Logitech vel? Jeg tror jeg gav de ganske mye skryt? Sa bare at Logitech ikke gir meg eierglede.

 

Det er jo derimot lang vei fra Logitech til et hifi eller kinoanlegg med ordentlig Subwoofer.

 

Fjernkontroll har sjelden høytalere, må vel såfall være noen aktive. Jeg har aldri hatt høytalere med fjernkontroll. Edit:Jeg misforstod hva du mente hehehe, beklager....

 

Alle fjernkontrollene mine ligger i en skuff, Jeg har en fjernkontroll som heter Logitech Harmony One som styrer alt jeg eier på en gang automatisk for meg. Den Logitechen gir meg litt eierglede, og det er veldig lettvint framfor å ha 6-7 Fjernkontroller på bordet....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er det noen i denne tråden diske opp litt data på hva folk flest anser som "god lyd"?

 

Etter å ha brukt noen dager på head-fi forumet for å lese erfaringer med diverse hodetelefoner, og videre vært innom et par butikker for å lytte til kandidatene, virker det som om forskjellene mellom de ulike hodetelefonene er ganske store uten at noen av dem hørtes direkte dårlige ut i mine ører, bare annerledes (ett par, DT 770pro 80ohm, ga skjærende lyder i diskanten på et par chiptunes spor).

 

Jeg kan ikke diske opp så mye data der, men jeg vet at DT770 er veldig populære, og i alle fall her på forumet. Personlig synes jeg f.eks DT990 er mye bedre på alle måter, og det er bare noen hundrelapper som skiller dem.. ble det brukt forsterker?

 

Hodetelefoner som kan være gode alternativer:

 

Audio Technica ATH-M50

Beyerdynamic DT990 (mye det samme, men generelt bedre over hele linja, men ikke Så mye bass), halvåpne.

Sennheiser HD 600/650, men de er litt dyrere igjen. HD598 er gode, men koster mye mindre. De er i alle fall ikke "skjærende" sånn jeg husker dem, men alle disse er delvis åpne konstruksjoner.

Lenke til kommentar

 

 

Takker, lurer på hvordan denne JBL target oppnås i testene :whistle:

ref. http://seanolive.blogspot.no/2014/01/the-perception-and-measurement-of.html

 

 

Det står forklart i PDFene.

 

AtW

 

Jeg tenkte mer på hvordan de ulike testede hodetelefonene blir EQ'et. Den ene pdf'en som er gratis på den siden er kun sammendrag med veldig få detaljer.

 

 

De blir EQet til å ha en respons som enten tilsvarer den som er ved øret i ett godt rom med ett stereoanlegg som spiller flatt, eller det samme men med litt mindre diskant og bass.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et måleteknisk spørsmål:

Når disse grafene blir laget, er det da et sinus-sweep, med måling av respons på egnet sted?

Er det tatt hensyn til hva som skjer ved en mer avansert respons ved flere frekvenser samtidig (som all lyd er)?

Vil tro at to høyttalere/hodetelefoner, med samme målekurve, vil kunne ha forskjellige egenskaper når de skal produsere bass, mids og diskant samtidig, og ikke bare et sweep med enkeltfrekvenser?

Lenke til kommentar

Et måleteknisk spørsmål:

Når disse grafene blir laget, er det da et sinus-sweep, med måling av respons på egnet sted?

Er det tatt hensyn til hva som skjer ved en mer avansert respons ved flere frekvenser samtidig (som all lyd er)?

Vil tro at to høyttalere/hodetelefoner, med samme målekurve, vil kunne ha forskjellige egenskaper når de skal produsere bass, mids og diskant samtidig, og ikke bare et sweep med enkeltfrekvenser?

 

Det vet jeg ikke, men sinussveip tar lengre tid, og er hovedsaklig nyttige fordi de har (mye) bedre S/N, noe som neppe er kritisk i labtester som dette, så jeg vil tippe de bruker rød/rosa/hvit støy. Din bekymring om at høyttalere oppfører seg så veldig annerledes med sveip enn med støy tror jeg er relativt ubegrunnet dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Takker, lurer på hvordan denne JBL target oppnås i testene :whistle:

ref. http://seanolive.blogspot.no/2014/01/the-perception-and-measurement-of.html

 

 

Det står forklart i PDFene.

 

AtW

 

Jeg tenkte mer på hvordan de ulike testede hodetelefonene blir EQ'et. Den ene pdf'en som er gratis på den siden er kun sammendrag med veldig få detaljer.

 

 

De blir EQet til å ha en respons som enten tilsvarer den som er ved øret i ett godt rom med ett stereoanlegg som spiller flatt, eller det samme men med litt mindre diskant og bass.

 

AtW

 

Det er jo innlysende hvis man har tittet på den pdfen. Jeg mener de faktiske verdiene som ble endret. Det står det ingenting om i sammendraget.

Lenke til kommentar

Da regner jeg alle i denne delen av forumet har testet seg og anlegget: http://www.hifi-testen.no/

 

Den kanskje viktigste delen av testen ligger gjerne på deg selv, om du gidder å lytte gjennom A og B mange ganger, lytte etter detaljer og bry deg med å finne forskjellen dersom den ikke er så åpenbar at den dunker deg i panna.

Og i nesten omgang, er du villig til å lete etter produkter som vil gjøre forskjellen større og bruke de pengene som skal til for å høre slike forskjeller?

Lenke til kommentar

Så den testen på hifisentralen også. Nesten alle klarte alle korrekt.

 

Litt forvirrende, for jeg har hørt andre media etc si at det er små forskjeller på standar Mp3 og lossless.

 

Riktignok sier de som tester at det var små forskjeller, men de klarte å finne de.

Lenke til kommentar

Vil generelt tro at de som hører forskjell på 320kbps mp3 og lossless uten å bytte frem og tilbake på samme sporet konsentrerer seg om å være kritisk fremfor å kose seg med musikken. Forskjellene er jo svært små om kodingen er gjort skikkelig og ikke manipulert på noen måte.

Lenke til kommentar

OK. Men på aac gjelder det samme, er noen dårlige encodere. Hadde vært interessant å høre hvilken som var brukt. AtW

 

Der er jeg enig, alle detaljer er interessante. I tillegg til dårlige encodere (som i programvaren) så finnes det også dårlige encodere (som i personer som ikke aner hva de driver med).

 

Det er veldig merkelig om veldig mange skal høre forskjell på flac og 320kbps AAC... jeg har ikke tatt testen selv, men vet hvor hardt jeg har slitt med en del samples selv med "gammel" mp3 på forholdsvis lav bitrate. I noen tilfeller var v5 transparent...

 

Jeg har virkelig ikke "gullører", men veldig god evne til å høre forskjell i pitch :) Det hjelper dessverre lite når man skal høre forskjell på codec'er :\

 

Edit:

 

Her f.eks. (ikke at det gjør noe til eget bruk, men man kan ikke encode mp3 i 320kpbs VBR. Det er CBR per definisjon, siden 320kpbs er max bitrate...)

 

Konverterte The Killers, Flesh and Bone i FLAC til 320 bit varierende kbit/s mp3, og klarer ikke høre forskjell. 4 av 10 riktige og kunne like gjerne bare gjettet for jeg hører faktisk ikke forskjell. Satt opp i ABX test-plugin i Foobar2000 som fungerer på samme måte som Wimp testen.[/size]

Og Edit2:

 

Jeg tok testen... det var vanskelig og det gikk hovedsaklig på magefølelsen. Som sagt har jeg ikke gullører overhodet, så jeg kan ikke si stort mer enn at det var vanskelig nok til at jeg ikke vil anklage noen for juks...

 

NDJHd2NX.jpeg

 

Om det er noe juks her så er det i så fall ved å gi folk noen ekstra riktige :) Godt mulig at det er dårlig encodet, men jeg er ikke den rette til å si det.

 

Det som var dumt her i forhold til vanlig ABX var at sangen fortsatte å spille når man byttet kilde, så det var vanskelig å "finhøre" på én spesiell del...

 

5 tester er også alt for lite til å trekke noen konklusjoner.

 

Kan noen som ikke er helt rustne i matte regne ut hvor stor sannsynligheten er for å treffe 4/5 eller 5/5 ved ren gjetting?

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Nå jeg skal krype til korset og si at jeg overhodet ikke har sjangs og høre forskjell når jeg sitter og bytter mellom spotify og wimp (hifi) ? Prøvde med blindtest med en kompis, itte sjangs.

 

Sonos->Primare i22(dacversjon)->B&W CM1 ....

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...