Mgut Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Har planer om å kjøpe 2 nye ssd'er å sette dem i raid, så hvilke burde jeg kjøpe, trenger minst 250GB med lagringMen vil ha en grei pris da, vet ikke hvilke ssd'er som er bra. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Crucial M550 eller Samsung 840 evo er billige og bra ssder De koster vel ca 11-1200kr for 256GB. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Hvis han skal ha RAID0 holder det forsåvidt med 2x 128GB. (På den annen side er større SSD-er raskere). Ellers enig - Samsung evo virker som et godt valg; jeg har ikke testet crucial på noen generasjoner. Ikke at jeg ville styret med RAID0 for SSDer. For prisen av 2x 120GB EVO får du en 240GB, og for prisen av 2x 240GB får du en 500GB, og de er raske nok enkeltvis. (Men for all del, det er gøy å overdimensjonere - jeg trenger ikke ZFS-arrayet mitt heller. Kjør på. ) Endret 4. april 2014 av Djn Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 (endret) Parallelliserings effekten for read/write i ssd kontroller begynner gjerne i 256GB og større grunnet designet og størrelse/antall nand brikker og bør helst være av 64Gbit (8GB) nand. "Som regel". Så regelen til nå har vært at å lage raid0 med lav kapasitets ssder andre produsenter ( <250GB) er bare å være klovn. Om man ikke skal ha raid0 av andre årsaker som training med raid e.l. Man må studere internal ssd design av sized modell, om det er noen vits i det å lage raid0 vs en enkel større ssd gir noen bra effekt. Crucial derimot begynte med 128Gbit (16GB) nand dies i m500 av kapasitet/pris hensyn. Og crucial m500 , vil ihvertfall være et dårlig valg i den sammenheng da de bruker 128Gbit nand packages. Da har man enda en halverings faktor i forhold til paralellisering performance med denne typen ssd (128Gbit nand dies). AnandTech v/Kristian Vättö forklarer det ifb med review av m550 i kap " Lesson: Why Die Capacity Matters" Modern SSDs usually have between 8 and 64 NAND dies depending on the capacity and the rule of "the more, the better" applies here, at least to a certain degree. .. While the M500 used solely 128Gbit NAND, Crucial is bringing back the 64Gbit die for the 128GB and 256GB M550s. The switch means twice the amount of die and as we've now learned, that means twice the performance. .. Man må studere internal ssd design av modell og dennes størrelse for SSD man velger å kjøpe OG om det er noen vits i det å lage raid0 vs en enkel større modell i samme serie gir noen bra effekt. Dette må trådstarter selv ta i betraktning. Dvs komme med noen konkrete valg og alternativer selv av utvalgte ssd modeller/størrelser når man ber om råd. Endret 5. april 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 5. april 2014 Forfatter Del Skrevet 5. april 2014 Takker, vell vet ikke så mye om ssd'er, men fint innlegg du hadde der Syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Sette 6 stk ssd i raid0 på en areca kontroller som nizzen er selvfølgelig en helt annen ball game og gir en hel masse andre faktorer for ytelse. Men mgut , antar du snakker om raid0 rett på hovedkort med 2.stk ssd ? 2 kjipe 120GB i raid0 kan fort bli [ikke så veldig alright] sammenliknet med f.eks 1.stk Samsung 840 pro eller evo 500GB med caching. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 En tredje faktor er båndbredden per disk med SATA - hvis han skal lese store filer (som f.eks. spilldata) kan det kanskje være at summen av to OK SSD-er er høyere enn makshastigheten man kan få ut av en enkelt kanal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå