fo2re Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Nice, gjerne en rapport fra ett "vant til olympus-hus"-perspektiv Hva er verre, hva er bedre? Er art-filterene like artige som på olympus? (Joda, jeg er ingen god fotograf, så jeg er harry nok til å bruke slikt) AtW Har ikke fått mulighet til å bruke det utendørs ennå pga en rygg som syns det var greit å låse seg på nyåret, men har fått rast gjennom alt av menyer og satt det opp og brukermessig så syns jeg Lumixen virker mer logisk enn Olympus selv med mangel på fysiske knapper. Var mest redd for størrelsen men kjøpte en kjipo Hama håndrem som heldigvis passer da er lite grep og sånt. Hvis været tillater det blir det første turen ut i morgen og ta bilder, batteriet som nevnt i de fleste testene kan være ett minus. Sjekket siste gang var utendørs med Olympus inkl bilder av Heddal Stavkirke som jeg la ut, og tok da nesten 400 bilder, Lumixen ville sannsynligvis knelet før den tid men ekstra batteri er bestilt sammen med Think Tank Mirrorless Mover 5 og skal også se om finner en "pouch" eller minimal løsning for å legge rundt det når har det i jakkelomma så det har litt beskyttelse. Jeg digger selv Art Filter som Olympus har spesielt sort-hvit variantene, syns på ingen måte det er harry og komme hjem med bilder som jeg syns trenger minimal eller ingen redigering, ville tatt tid å gjenskapt det samme i LR og da er vel det bortkastet tid muligens. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Fuji X har fått sitt 85mm portrettobjektiv og i går lanserte Panasonic sitt motsvar i samarbeid med Leica, noe som utseende også minner om. http://www.dpreview.com/news/2014/01/06/panasonic-formally-launches-leica-dg-nocticron-42-5mm-f1-2-asph Gratis blir det ikke ;-) Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Så denne i tilbudstråden, men er vel kanskje greit å poste den her, E-M5 med 14-42mm II til kr 5000,- må da være et knallbra kjøp? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=174284&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=Prisguide_Prisjakt&utm_source=Prisjakt&utm_medium=link Var forøvrig liten respons på innlegget vedr. Lightroom og E-M1. Ingen som bruker denne kombinasjonen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Var forøvrig liten respons på innlegget vedr. Lightroom og E-M1. Ingen som bruker denne kombinasjonen? Har ikke E-M1 ? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Så denne i tilbudstråden, men er vel kanskje greit å poste den her, E-M5 med 14-42mm II til kr 5000,- må da være et knallbra kjøp? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=174284&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=Prisguide_Prisjakt&utm_source=Prisjakt&utm_medium=link Var forøvrig liten respons på innlegget vedr. Lightroom og E-M1. Ingen som bruker denne kombinasjonen? Har både nyeste lightroom og E-M1, men nå bruker jeg ikke akkurat mye presets... Har ikke en spesielt god skjerm heller, men det kommer til å endre seg snart... Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Så denne i tilbudstråden, men er vel kanskje greit å poste den her, E-M5 med 14-42mm II til kr 5000,- må da være et knallbra kjøp? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=174284&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=Prisguide_Prisjakt&utm_source=Prisjakt&utm_medium=link Var forøvrig liten respons på innlegget vedr. Lightroom og E-M1. Ingen som bruker denne kombinasjonen? Jeg vurderte å hoppe på denne selv, men klarer ikke bestemme meg for hvilket kamera jeg skal oppgradere/bytte til. Har en Nikon D80 nå, og lurer litt på Olympus E-P5. Andre alternativer jeg burde vurdere? Alternativet til mft er nok Nikon D7100, evt fullformat. Men liten størrelse frister veldig mye nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Med tanke på hovedregelen større (sensor) = bedre (bildekvalitet) så er det bare et spørsmål om hvor mye du gidder å bære på hvor ofte og hvor mye du gidder å betale. Størrelse og vekt på optikken følger som regel sensorstørrelsen. Fullformat er antagelig det dyreste alternativet, avhengig av hvilken optikk du har fra før og trenger. Nikon DX er det rimeligste siden du kan benytte dine nåværende objektiver. Et D5300 kamerahus koster for eksempel omtrent det samme som Olympus E-P5. Størrelsemessig er det store variasjoner for hvert system. For eksempel er Olympus E-M1 mye større enn Panasonic GM1. Med tanke på bildekvalitet er det likegyldig om du velger D3300, D5300 eller D7100. D7100 er det eneste værtette og som gir AF på noen del gamle objektiver. Sjekk om dette gjelder dine objektiver. D5300 er det eneste med vippeskjerm. D3300 er billigst, minst og kommer med nytt og krympet kitobjektiv. Det "lille" 1,5x crop-kameraet D3300 er omtrent like stort som det "store" 2,0x cropkameraet E-M1. Nikons krympede kitobjektiv er betydelig mindre enn E-M1 sit kitobjektiv 12-50mm, men litt større enn E-P5 sit kitobjektiv 14-42mm. Betjeningsmessig er det sånn at større kamerahus leveres med flere knapper, hjul og dippedutter. Sjekk derfor hvor langt ned du kan gå på betjeningssiden. Vurder også hvor avhengig du er av søker. E-P5 kommer uten søker så du må påregne håndholdt fotografering med kameraet et stykke fra ansiktet om du ikke kjøper søker som ekstrautstyr. E-M1, E-M5 og alle Nikon D-serie kamera har inkludert og innebygget søker. PS. Vurder også å ha to kamera. Et lite og nett med lite fast eller normalzoom objektiv til tilfeldig daglig fotografering pluss et større med større utvalg objektiver som du tar med når du skal målrettet fotografere. Endret 10. januar 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Size is everything er jo noe man hører i ymse sammenhenger. Onsdag 08.01.2014 var jeg i studio sammen med en fotoklubb jeg er medlem i. Med meg hadde jeg Nikon D700 fullformat og 24-70mm f.2.8+70-200mm f.2.8, Lumix GM1 med 12-32mm kit mest for å vise hvor lite ett systemkamera kan lages og Olympus OM-D E-M5 med 45mm f.1.8. Jeg ville for første gang teste Olympusen/mFT i studiosammenheng for å se hvordan dette fungerte. Har kun brukt dette utendørs på noen raske portretter 3 ganger tidligere uten noen form for blitser eller annet kunstig lys. Resultatet ble over all forventning og skarpheten på 45mm n gjør at det definitivt blir direkte sammenligninger mot Nikon for å se hvor stor forskjellen er i praksis. Mot slutten av kvelden ble ett bilde tatt av samme modellen som var med tatt med Nikon D800, Fuji X-E2 og Olympus OM-D E-M5 hentet opp på en kalibrert Eizo 30". Oly og Fuji bildene så svært like ut med flotte farger og hudtoner, Nikon D800 så mer livløst ut, men det har vært diskutert mye på nettet at denne modellen har ett svakt grønnskjær i RAW filene. Ene bildet jeg har lagt ut på Facebook, ble akseptert av Vogue.it og dagens bilde på Akam 10.01.2014 viser ett resultatet som gjør at jeg ikke angrer på at Nikon utstyret lå ubrukt i veska. Angrer ikke ett sekund på anskaffelse av mFT og er spennende og se hvordan speilløst vil utvikle seg framover, prognosene i en bransje på vei nedover og spådommer om at kun Nikon, Canon og Sony overlever håper jeg virkelig ikke slår til, for alle er tjent med mangfold og konkurranse. Samtidig håper jeg flere oppdager disse småtassene da størrelsen på kameraene ikke gir noen dårligere resultater. Skjermdump fra Vogue.it profilen Ene Olympus OM-D gruppen på Facebook ønsket dette som toppbilde Skjermdump fra Akam 2 Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Med tanke på hovedregelen større (sensor) = bedre (bildekvalitet) så er det bare et spørsmål om hvor mye du gidder å bære på hvor ofte og hvor mye du gidder å betale. Størrelse og vekt på optikken følger som regel sensorstørrelsen. ... Jeg er forsåvidt klar over det. Samtidig er det liten tvil om at kvaliteten høyst sannsynlig er mer enn god nok også på mft, ihvertfall til mitt bruk. Mitt gamle Nikon D80 tar utmerkede bilder, men jeg savner mer muligheter i dårlig lys. Der er den for dårlig, sammenlignet med nyere kamera. Optikk jeg har i dag: Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Har også en blitz (SB-600). Så bare et objektiv jeg absolutt må bytte ut ved evt bytte til fullformat. Men bør nok spytte i noen kroner på dyrere optikk i så fall. Optimalt ville jeg nok hatt to kamera, men mistenker da at ett ville blitt lite brukt. Det frister å selge Sigmaen og 70-300'en (de eneste som er verdt noe særlig), kjøpe en liten mft og se om det holder til mitt bruk. Size is everything er jo noe man hører i ymse sammenhenger. ... På soverommet mitt henger det to lerrett i 50x70 cm. Det er bilder av ungene mine tatt når de var omtrent 7-8 mnd. De er nå henholdsvis 3 og 6 år. Det ene er tatt med Nikon D80 med Sigma 105mm nevnt over (tror jeg). Det andre er tatt med et Canon IXUS ett-eller-annet. Jeg tror de færreste ser hvilket som er tatt med hvilket kamera. Men det er ingen tvil om hvilket kamera som gir mest muligheter. Og det er nettopp mulighetene jeg er redd for å miste om jeg går over til et mft som f.eks E-P5. Er denne bekymringen grunnløs? I gangen hjemme hos mine foreldre henger det et bilde jeg tok for mange år siden under en seilas. Pappa sendte inn bildet til en fotokonkurranse i forbindelse med seilasen og stakk av med førstepremien. Tatt med "kompakt", en Konica Minolta KD500Z om jeg husker rett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Og det er nettopp mulighetene jeg er redd for å miste om jeg går over til et mft som f.eks E-P5. Er denne bekymringen grunnløs? I verste fall vil du ha samme muligheter med E-P5, som det du har med D80. Med et unntak - du vil få mer dybdeskarphet på samme blender og bildevinkel i forhold til D80. Ut i fra optikkparken din, så tror jeg ikke smal DOF er det du er mest opptatt av. Når det gjelder ren bildekvalitet i praksis, så passerte µ-4/3 D80 i forrige generasjon. Selv om DXOmark sikkert vil mene noe annet. E-P5 ligger mer eller mindre på samme nivå D7000 i bildekvalitet, og du kan bruke den opp til ISO 3200 uten store bekymringer. Håndteringen er god, og systemet har objektiver som erstatter det du har i dag. Ulempene med E-P5 er at du må ha ekstern søker. Jeg selv hadde nok heller kjøpt E-M5 på tilbud, selv om betjeningen ikke er like god som på E-P5; størrelsesforskjellen er marginal, selv om det kanskje ikke ser slik ut. Andre alternativer er Panasonic GX7 og G6. Sistnevnte er nok i største laget ut ifra det du har sagt her. edit: Hvis du holder til i Oslo-området, så har vi et lite treff på søndag; jeg har litt m-4/3 utstyr med meg, og da kan du få teste hvis du vil. Endret 10. januar 2014 av tomsi42 Lenke til kommentar
Norseman1968 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hvordan er det å bruke hansker med Olympus E-M1? spesiellt med tanke på betjenning av knapper og brytere. Går det greit? Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 I verste fall vil du ha samme muligheter med E-P5, som det du har med D80. Med et unntak - du vil få mer dybdeskarphet på samme blender og bildevinkel i forhold til D80. Ut i fra optikkparken din, så tror jeg ikke smal DOF er det du er mest opptatt av. Når det gjelder ren bildekvalitet i praksis, så passerte µ-4/3 D80 i forrige generasjon. Selv om DXOmark sikkert vil mene noe annet. E-P5 ligger mer eller mindre på samme nivå D7000 i bildekvalitet, og du kan bruke den opp til ISO 3200 uten store bekymringer. Håndteringen er god, og systemet har objektiver som erstatter det du har i dag. Ulempene med E-P5 er at du må ha ekstern søker. Jeg selv hadde nok heller kjøpt E-M5 på tilbud, selv om betjeningen ikke er like god som på E-P5; størrelsesforskjellen er marginal, selv om det kanskje ikke ser slik ut. Andre alternativer er Panasonic GX7 og G6. Sistnevnte er nok i største laget ut ifra det du har sagt her. Takk. Jeg er glad i liten dybdeskarphet, og ser dette ofte nevnes som et ankepunkt mot mft. Men det kan jo også ha sine fordeler. I forhold til objektivene jeg bruker i dag tror jeg uansett ikke dette blir et stort problem, som du så riktig påpeker. Etter et raskt søk på Flickr etter bilder tatt med E-P5 fikk jeg ikke noe mindre lyst på det ihvertfall. Men så er det E-M5 da... Av hva jeg forstår er forskjellene mellom E-M5 og E-P5 hovedsakelig at førstenevnte har optisk søker og bedre værtetting. Til gjengjeld har E-P5 raskere lukkertid, lavere ISO (E-M5 går bare ned til 200?) - begge deler kan være en stor fordel på sydenturer hvor solen steker, men kanskje ikke like viktig med typisk norsk vær. E-P5 har også Wifi. Hvorvidt wifi vil bli brukt er jeg svært usikker på... Og ellers er det jo mer eller mindre samme kamera, med samme sensor, like stor skjerm. Og jeg liker så absolutt designet på begge. Vekt og størrelse ser ut til å være ganske likt ja. Nå gjenstår det bare å finne en butikk som har de inne, så jeg kan få sett skikkelig på de. Eventuelt henge meg på fototuren på søndag og håpe noen har et eksemplar. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Takk. Jeg er glad i liten dybdeskarphet, og ser dette ofte nevnes som et ankepunkt mot mft. Men det kan jo også ha sine fordeler. I forhold til objektivene jeg bruker i dag tror jeg uansett ikke dette blir et stort problem, som du så riktig påpeker. Etter et raskt søk på Flickr etter bilder tatt med E-P5 fikk jeg ikke noe mindre lyst på det ihvertfall. Men så er det E-M5 da...Det er ikke så vanskelig å få til smal DOF på µ-4/3; det krever bare litt mer arbeid. Av hva jeg forstår er forskjellene mellom E-M5 og E-P5 hovedsakelig at førstenevnte har optisk søker og bedre værtetting. Til gjengjeld har E-P5 raskere lukkertid, lavere ISO (E-M5 går bare ned til 200?) - begge deler kan være en stor fordel på sydenturer hvor solen steker, men kanskje ikke like viktig med typisk norsk vær. E-P5 har også Wifi. Hvorvidt wifi vil bli brukt er jeg svært usikker på...Det er godt oppsummert - wifi kan være kult - du kan fjernestyre kamera fra tablet, og få bilder rett ned på tablet når du tar de. Og ellers er det jo mer eller mindre samme kamera, med samme sensor, like stor skjerm. Og jeg liker så absolutt designet på begge. Vekt og størrelse ser ut til å være ganske likt ja. Nå gjenstår det bare å finne en butikk som har de inne, så jeg kan få sett skikkelig på de. Eventuelt henge meg på fototuren på søndag og håpe noen har et eksemplar. Jeg låner en E-M5 for tiden, så du kan ihvertfall tafse på en slik en. Husk å ta med ledige SD kort 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Så denne i tilbudstråden, men er vel kanskje greit å poste den her, E-M5 med 14-42mm II til kr 5000,- må da være et knallbra kjøp? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=174284&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=Prisguide_Prisjakt&utm_source=Prisjakt&utm_medium=link Var forøvrig liten respons på innlegget vedr. Lightroom og E-M1. Ingen som bruker denne kombinasjonen? Pokker.......det var billig. Jeg som kjøpte E-PL5 til 4200,- for to måneder siden og en søker på vei til 1600,- Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 En forskjell til på de 2 Oly modellene er E-M5 kan fåes med 2 delt grep med eller uten batterikassen som er kjekt for de som tar mye portretter eller syns det blir lite å ta i uten. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Det er ikke så vanskelig å få til smal DOF på µ-4/3; det krever bare litt mer arbeid. Det er godt oppsummert - wifi kan være kult - du kan fjernestyre kamera fra tablet, og få bilder rett ned på tablet når du tar de. Jeg låner en E-M5 for tiden, så du kan ihvertfall tafse på en slik en. Husk å ta med ledige SD kort Kan jeg spørre hvilket objektiv det bildet er tatt med? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Kan jeg spørre hvilket objektiv det bildet er tatt med? Olympus 45mm f/1.8 - på f/1.8 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Olympus 45mm f/1.8 - på f/1.8 Knall , et objektiv jeg selv vurderer. Kjøpte nettopp et 17 mm f1.8 og jeg synes det er veldig bra. Synes jeg får fin DOF ut av det , og bedre enn fryktet. Selvfølgelig ikke samme 3D look som fra 5D MkIII sammen med 35mm f1.4 som jeg hadde , men det skulle da bare mangle. Vurderer 45mm f1.8 fordi den er så rimelig , men ser at det begynner å dra seg til med kostnader likevel. Skulle egentlig spare en del penger når jeg solgte 5D'en men pengene renner ut. Har en søker på vei fra fotovideo akkurat nå også. Ikke store beløpene men sammen blir de ganske store likevel Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Knall , et objektiv jeg selv vurderer.Jeg tror du vil bli fornøyd. Jeg solgt riktgnok min 45mm, da jeg sjeldent eller aldri brukte den mer åpent enn f/2.8. Og jeg har allerede Panasonic Leica ME 45mm f/2.8 Kjøpte nettopp et 17 mm f1.8 og jeg synes det er veldig bra. Synes jeg får fin DOF ut av det , og bedre enn fryktet. Selvfølgelig ikke samme 3D look som fra 5D MkIII sammen med 35mm f1.4 som jeg hadde , men det skulle da bare mangle. Har også 17mm-en o den bruker jeg mye. Nydelig sak. At det ikke er helt på samme nivå som 5DIII/35mm 1.4 er å forvente. Men er det verdt prisforskjellen? Vurderer 45mm f1.8 fordi den er så rimelig , men ser at det begynner å dra seg til med kostnader likevel. Skulle egentlig spare en del penger når jeg solgte 5D'en men pengene renner ut. Har en søker på vei fra fotovideo akkurat nå også. Ikke store beløpene men sammen blir de ganske store likevel Når du har kjøpt 45mm-en, så er du nok godt dekket en stund. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg tror du vil bli fornøyd. Jeg solgt riktgnok min 45mm, da jeg sjeldent eller aldri brukte den mer åpent enn f/2.8. Og jeg har allerede Panasonic Leica ME 45mm f/2.8Har også 17mm-en o den bruker jeg mye. Nydelig sak. At det ikke er helt på samme nivå som 5DIII/35mm 1.4 er å forvente. Men er det verdt prisforskjellen?Når du har kjøpt 45mm-en, så er du nok godt dekket en stund. Ja du har sikkert rett , men 12 mm f2 frister også. Ligger en brukt tilsalgs for 3200,- :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå