Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående temaet om Qatar VM.

 

Jeg er sannsynligvis veldig alene om denne meningen, men jeg tror Qatar kommer til å bli tidenes VM.

Grunnen til det er først og fremst avstanden imellom vertsbyene, max 1 time kjøring imellom hver by.

Så får du nye topp-topp-moderne stadioner (med feks innlagt air-conditon inne på stadion). I tillegg kommer alt til å være på plass i henhold til infrastruktur, som transport, hoteller, osv.

 

Hva så om Qatar har kjøpt sin rett til å holde et fotball VM. Kan vi være 100% sikre på at et av verdens mest korrupte land, Brasil, ikke har utlevert en koffert med dollar under bordet? Jeg var i Brasil for 2 år siden, og det jeg så var ikke direkte imponerende når det kommer til transport, engelsk-kunnskap, standard på hoteller, osv osv.

 

Feks. så var vi på den Internasjonale flyplassen i Sao Paolo, der det ikke var en kjeft som snakket engelsk. All info over høyttaler-anlegget gikk på portugisk.

 

Jeg skal ihvertfall ned til Qatar VM 2022 å kose meg glugg ihjel!! :)

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Angående temaet om Qatar VM.

 

Jeg er sannsynligvis veldig alene om denne meningen, men jeg tror Qatar kommer til å bli tidenes VM.

Det blir sikkert ett bra VM, men det endrer ikke faktum at det er bygget opp av slaver. De får det til ene og alene fordi de bryter menneskerettighetene.

At du vil dra ned dit å legge igjen penger til ett land som holder på slik får du ta på din kappe. Selv har jeg ikke samvittighet til slikt.

 

Brasil fikk helt sikkert ikke VM på helt lovlig vis de heller, men det er flere gode argumenter for å ha VM i Brasil. Men jeg finner ingen legitime grunner for å ha det i Qatar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir sikkert ett bra VM, men det endrer ikke faktum at det er bygget opp av slaver. De får det til ene og alene fordi de bryter menneskerettighetene.

At du vil dra ned dit å legge igjen penger til ett land som holder på slik får du ta på din kappe. Selv har jeg ikke samvittighet til slikt.

 

Brasil fikk helt sikkert ikke VM på helt lovlig vis de heller, men det er flere gode argumenter for å ha VM i Brasil. Men jeg finner ingen legitime grunner for å ha det i Qatar.

 

For en rar holdning i mine øyne. Tror du Qatar er det eneste landet i verden som bryter menneskerettigheter?

 

Jeg har vært i Dubai også, skal jeg ha dårlig samvittighet for det?

Ellers, er vel ikke akkurat BRASIL kjent for å ta vare på noen menneskerettigheter når di rensker favellaene for folk og fe. Kanskje du burde se Tropa de Elite (ja, filmen er veldig over the top, men fremdeles) så kan du se hvor godt menneskerettighetene i brasil blir ivaretatt :)

 

Jeg sier ikke at jeg ikke bryr meg om menneskerettigheter, men skal du ta en så må du ta alle!

Lenke til kommentar

Qatar er veldig spesielt i hvert fall hvis man sammenligner med Brasil.

Jeg kjenner ikke så veldig godt til de andre landene i emiratene annet enn at jeg ikke har lyst til å sette foten min der.

 

De fleste som bor og jobber der er arbeidsinnvandrere, kun 15% av innbyggerne er faktisk fra Qatar. Og reglene i landet gjør at arbeidsgiveren din har totalt kontroll over deg. Hvis du vil reise hjem så må dette godkjennes fra arbeidsgiver, selv om du slutter i jobben.

Så sier du opp jobben så eier de deg fortsatt, da kan nekte deg å reise hjem til familien din.

 

Vil anbefale å lese disse artiklene.

 

Når fotball blir politikk

Frykter 4000 døde for å lage fotball-VM

Qatar VM er som en moderne form for slaveri

 

 

Spørsmålet som bør stilles er om det er riktig å gi slike nasjoner VM. Personlig var jeg også veldig i mot at Kina fikk OL og at Russland nå skal ha OL.
Det bør være ett krav at arrangøren følge internasjonale lover.

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For en rar holdning i mine øyne. Tror du Qatar er det eneste landet i verden som bryter menneskerettigheter?

 

Nei, det er dette som er en rar holdning. "Fordi Qatar ikke er det eneste landet som bryter menneskerettigheter så trenger jeg ikke boikotte det".

 

Og det "argumentet" med at "hvis man skal ta en, må du ta alle" er ikke noe argument.

 

 

(Notèr at jeg ikke kommenterer din bruk av actionfilm som kildehenvisning).

Endret av Mchansern
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Og det "argumentet" med at "hvis man skal ta en, må du ta alle" er ikke noe argument.

 

Neivel?

 

Som Danielzu påpeker så er det menneskerettighetsbrudd i Sør Afrika også.

Hvor var hylekoret da? Det var faktisk mer fokus på vuvuzela enn det temaet!

 

Kommer du til å boikotte feks OL i Sotsji pga deres holdninger?

 

Jeg er dog enig i det første du skriver. Menneskerettighetsbrudd er uakseptebalt uansett. Dårlig formulert av meg!

Lenke til kommentar

Kommer du til å boikotte feks OL i Sotsji pga deres holdninger?

Ja, hadde egentlig tenkt til å reise for å se på ishockyen, men dropper det.

 

Fattern og jeg har også en tradisjon hvor vi reiser å ser ett par av Norges kamper i ishockey VM, men vi kommer ikke til å gjøre det i år fordi det arrangeres i diktaturet kalt Hviterussland.

Lenke til kommentar

 

Neivel?

 

Nei, det må da være lov til å boikotte / protestere mot arrangementer ute i verden uten at folk skal skrike ÅJA, DU PROTESTERER MOT QATAR, MEN SKAL SE PÅ SOCHI JA, ÅJA

 

Selvsagt høyst selektivt (og hyklersk) hva man protesterer mot, men det er ikke et argument at man må protestere mot alt når man protesterer mot en ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du utdype?

Jeg syns jo FIFA skal ta på seg ansvaret ved å kontrollere at alt rundt arrangementet foregår på riktig måte.

Med det tenker jeg også på forberedelsene. Men de driter jo lang mars i det.

 

Her har man faktisk en gyllen mulighet for å påvirke landet til å drive mer i riktig retning, men i stede snur man rygge til alle lovbruddene. Dette gjelder som nevnt ikke bare Qatar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns jo FIFA skal ta på seg ansvaret ved å kontrollere at alt rundt arrangementet foregår på riktig måte.

Med det tenker jeg også på forberedelsene. Men de driter jo lang mars i det.

 

Her har man faktisk en gyllen mulighet for å påvirke landet til å drive mer i riktig retning, men i stede snur man rygge til alle lovbruddene. Dette gjelder som nevnt ikke bare Qatar.

Drives ikke Qatar i mer riktig retning ved å få tildelt VM? Lovbrudd? Tenker du på barnearbeid da?

Lenke til kommentar

 

Nei, det må da være lov til å boikotte / protestere mot arrangementer ute i verden uten at folk skal skrike ÅJA, DU PROTESTERER MOT QATAR, MEN SKAL SE PÅ SOCHI JA, ÅJA

 

Selvsagt høyst selektivt (og hyklersk) hva man protesterer mot, men det er ikke et argument at man må protestere mot alt når man protesterer mot en ting.

 

Så det er greit å protestere imot Qatar pga di er oljesjeiker og arabere, men ikke imot brasil og russland pga hva da? Som du sier selv, hyklersk, så fortell meg igjen hvorfor det ikke er et argument med "skal man ta en må man ta alle"?

 

Og ps: jeg brukte en actionfilm som et eksempel på hva som kan foregå. Jeg tror vi alle er klar over at det som blir gjenspeilet i den filmen er langt verre i virkeligheten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...