Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Du snakker om 100% tilpasning, men møter deg selv i døra.

La oss se litt på hva vi kan lære om historien. Vi har jo velkjente Lier sykehus:

http://no.wikipedia.org/wiki/Lier_sykehus#Overgrep

Jeg ser fortsatt ikke relevansen. Dette er metoder som jeg ikke har sagt et ord om og som dermed ikke inkluderer den institusjonen jeg ser for meg. Skal du angripe meg for du gjøre det utifra mine meninger, ikke utifra noe jeg aldri har sagt/skrevet.

PS: Din signatur hinter til at du er forferdelig blodtørstig. Jeg har imidlertid ikke angrepet deg pga. signaturen din selv om det står at du vil slå seler i hjel og drikke deres blod .Kanskje noe å tenke over...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jo svart en rekke ganger. Hvis noen vil la et barn bli født vell vitende om at dette barnet vil bli født med en funksjonshemning så burde ikke vedkommende ha barn!

Jeg tillater meg å purre på et svar:

Du kan godt mene at vedkommende ikke burde ha barn, men hva om hun er uenig og vil ha det allikevel? Hvis en vordende mor ikke vil ta abort, hvordan skal det skje uten å tvinge henne?

Og videre: Hvis en psykolog vil snakke med meg hjemme hos meg eller seg, hvordan skal du hindre det uten å tvinge ham til å la være?
Hva gjør du hvis en av dine funksjonshemmede ikke vil eksperimenteres på, og du ikke skal tvinge ham/henne?
Og hva hvis flesteparten rett og slett heller vil være funksjonshemmet på gata enn på din institusjon?
Svar på disse, helt konkret.
Geir :)
Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke relevansen. Dette er metoder som jeg ikke har sagt et ord om og som dermed ikke inkluderer den institusjonen jeg ser for meg.

Relevansen blir tydelig for deg dersom du hadde svart på spørsmålene som TWFA kommer med. Ref innlegg #1053. Problemet er at du ikke tør å svare på hvilke metoder du forestiller deg.

For å ta ett spørsmål: "Hva gjør du hvis en av dine funksjonshemmede ikke vil eksperimenteres på, og du ikke skal tvinge ham/henne?"

På Lier så løste de en slik problemstilling blant annet med tvangstrøyer og belter. Hvordan skal du løse det?

Skal du angripe meg for du gjøre det utifra mine meninger, ikke utifra noe jeg aldri har sagt/skrevet.

PS: Din signatur hinter til at du er forferdelig blodtørstig. Jeg har imidlertid ikke angrepet deg pga. signaturen din selv om det står at du vil slå seler i hjel og drikke deres blod .Kanskje noe å tenke over...

På hvilken måte har jeg angrepet deg? Jeg påpeker jo bare at argumentasjonen din ikke henger sammen. Du får ikke 100% tilpasning når pasientene dine blir stengt inne mot sin vilje og forsket på. Det er ikke jeg som har hatt som vane å tilegne andre meninger de ikke har. Det står ingen plasser at jeg har lyst til å slå seler i hjel, og drikke blodet deres. Dette er et vers av Lars Roar Langlset. Nå har forøvrig signaturen min veldig lite med saken å gjøre, men jeg skjønner at det er lett å vende mot person når man går tom for argumenter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva i all verden er poenget ditt? Hvem snakker du egentlig om? Hvis du tenker på uføre eller trygdede som ikke kommer i jobb pga. et idiotisk og inkompetent system så har det ingen ting med funksjonshemmede å gjøre.

Mitt poeng er at du snakker om en type handikap, og jeg om ett annet - begge medfører at samfunnet taper penger og ressurser. Du vil ikke fjerne mennesker, men tingen "handikap" - derfor mener jeg at begge typer hadikap må ses under ett, ellers blir det bare en personlig sak, og ikke ett fast prinsipp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser fortsatt ikke hvordan babyer kan sammenlignes med funksjonshemmede.

Hvor gammel var du til du kunne si at du stod støtt på egne ben? Den tiden det tok deg å komme dit, er den samme du var helt avhengig av andres godhet for å overleve og få nødendig opplæring - dermed var du i prinsippet funksjonshemmet, du fungerte ikke i samfunnet uten støtteordninger ..

Så du har vært funksjonshemmet, i likhet med de du vil fjerne, men du fikk det altså til, og dermed havner ikke du under forsknings lupene. For deg tok det kanskje 15 år eller mer .. Men for ganske mange andre, blir de aldri helt ferdig med å lære, og må ha vår støtte hele livet ut.

Det av ulike årsaker, fordi livet ikke gir noen som helst garantier på forskudd, men de er nå likevel funksjonshemmet og lever "falske liv".

Nå er det sånn at vi er betinget av hverandre, eller av ulike stimuli, for å være fullt ut funksjonsdyktige - og så lenge vi finner plass hos oss, sammen med oss, for disse få med downs til å leve på lik fot og med like muligheter, synes jeg det er tøvete forskjellsbehandling, å peke dem ut som noe verre, enn alle de andre "legaliserte" handikap

Lenke til kommentar

for disse få med downs til å leve på lik fot og med like muligheter, synes jeg det er tøvete forskjellsbehandling, å peke dem ut som noe verre, enn alle de andre "legaliserte" handikap

Hvis det hadde vært mulig å diagnostisere andre handikap som ikke har med feil på kromosomer å gjøre, i fosterlivet, ville alle typer medfødte funksjonshemninger gradvis blitt utryddet. Unntatt psykopati og grusomhet, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor?

Jeg forsøker å hinte til at du bør konsentrere deg om de seriøse debattantene dine, og som du vet er ikke jeg en av dem, du får meg mest til å flire godt og litt oppgitt. "herzeleid", oppfordret deg direkte, men du passer på å nesten unngå de som er seriøse, og har et fast bitt i rævkjøttet ditt, tenker nå jeg .. :p

Så, tilbake til arbeidsbordet nå!

Ha en fin aften videre :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er fremdeles hva relevansen mellom babyer og funksjonshemninger er...

Nå har du allerede fått en del spørsmål, som du likevel ignorerer. TWFA har blant annet prøvd å få deg til å svare på et spørsmål over flere sider nå. Jeg og Herzeleid har mange ubesvarte spørsmål, så ikke vær så rask på avtrekkeren og krev svar på spørsmål selv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

tom waits for alice har spurt om det samme flere ganger og jeg har svart ham flere ganger. Vet ikke om noe han har spurt om som jeg ikke har besvart. Vi er uenige i konklusjonene våre, men jeg har svart ham på alt så vidt jeg vet. Hvilke spørsmål har du som du ikke har fått besvart? Etter det er det på tide at dere forteller hva slags system dere ser for dere da dere er så klart uenige i mitt. herzeleid overser jeg da jeg har trukket den konklusjonen at han er et troll etter det han skrev om stråmenn, synd og god dag mann økseskaft

Men jeg er faktisk VELDIG interessert i å få vite relevansen mellom babyer som vokser opp samt funksjonshemmede folk!

Lenke til kommentar

herzeleid overser jeg da jeg har trukket den konklusjonen at han er et troll etter det han skrev om stråmenn, synd og god dag mann økseskaft

Jeg synes det er en rar konklusjon all den tid jeg oppfatter at jeg har diskutert saklig med deg og kun etterspurt det man burde kunne forvente som ett minimum av kilder, og når du har kommet med usannheter har jeg påpekt dette. Det tror jeg de andre som leser tråden vil si seg enige i.

Samtidig er det påfallende hvordan du velger å unngå å svare direkte på spørsmålene fra Geir, og forespørslene om kilder fra Quote og meg selv.

Lenke til kommentar

Vi holder persondiskusjonen til et minimum.
Er noen uenige så trenger man ikke å poengtere at man ikke svarer en gitt person , ignorer og bli ferdig med det.

Videre innlegg som går delvis eller direkte på person og ikke sak vil bli fjernet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Men jeg er faktisk VELDIG interessert i å få vite relevansen mellom babyer som vokser opp samt funksjonshemmede folk!

Enkelte med DS kan ha jobber, det er ei jente som har fått en pris for å skrive dikt. Dessuten hender det ikke sjelden at legene tar feil. De sier at damer ikke kan få barn, og det viser seg å være feil. Og de sier at fostre aldri kan leve opp, og det viser seg å være feil. Så hvordan kan vi stole på dem? Du vet aldri helt hva du fjerner.

Antar du ikke vil ha noen abortgrense på 22 uke, du vil sikkert ikke ha noen problemer med senaborter, antar jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...