Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Nå har Black Friday salget startet, med 50% på Homeseer software.

Jeg har HSPro. Er det verdt å oppgradere til HS3?

Det tror jeg du vet best selv. For meg var det selvsagt.

Det er litt som med Windows-oppdateringer. En eller annen gang må du oppdatere. Hvorfor ikke når det er på tilbud? ;)

Jeg lurer også på det samme. Er det utviklet mange plugins til HS3 enda? Squeezebox, UltraGcir, RFXcom, osv...

Squeezebox, og RFXcom er iallfall der. UltraGCir er nok på vei.

Men tenk fremdeles på HS3 som beta. Jeg kommer ikke til å bruke HS3 som hovedsystem enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har brukt Owl enheter for å måle strømforbuk?

Min viser altfor høyt forbruk, siden 25/10 og til nå har den målt 800kwh mer enn faktisk forbruk..

Spenning er stilt på 230v, kan ikke se stort annet å stille på.

Ser du sliter litt med dette, skal prøve og hjelpe :)

Måler du i et IT-nett?

Lenke til kommentar

Det tror jeg du vet best selv. For meg var det selvsagt.

Det er litt som med Windows-oppdateringer. En eller annen gang må du oppdatere. Hvorfor ikke når det er på tilbud? ;)

Saken er at mitt hjemmeautomasjons-prosjekt stoppet opp rett etter jeg kjøpte HSPro.

Så har ikke fått oppdatert meg på HS3, annet enn at håndteringen av events er blitt bedre.

For meg så virker ikke det som en 800kr oppdatering. Regner med at det er mye annet, men ikke fått oppdatert meg enda..

Men går nok for en oppdatering, bare lurte på om andre synes det var verdt pengene..

Lenke til kommentar

Kanskje du kan konkretisere hvorfor du ikke er fornøyd med Tellstick.Net.

Med Events er det nesten bare egen fantasi som setter begrensningene.

(Er vel noe, men vet ikke hva....)

Selv har jeg 2 stk Telldus.Net (Hytta og hjemme) samt et 50-talls diverse Nexa'er (brytere, dimmere og sendere)

Har styring på mange lys, TV, varmeovner, shuntventil til sentralfyr, varmekolber og vv bereder, vannstopp, rullgardin og en "hjemme/borte" -bryter ved utgangsdøra som styrer noen lys og kameraer.

Med 3.part Templight kan du få grafisk fremstilling av temperaturer og fukt.

Det jeg savmer mest er tilbakerapportering fra Nexa-brytere, så der har jeg "snekret" noen bokser selv, men bare med enkel bruk av std komponeter.

Eneste problemet en en litt ustabil Oregon temp-giver, men den er "pensjonert".

....

Har forløpig ikke styring på uttrekksvifte (vurderer div med varmegjenvinning).

Regner med å montere noe etterhvert. Evt. med fuktstyring fra forskjellige rom.

...

Ta en titt på Events så kanskje du "ser lyset".

Jeg ser også etter "lyset" når det gjelder Tellstick net. Har det kommer oppdateringer på dette i det siste?

Hvor ligger begrensningene på Tellstick net vs RFXCom?

Har du noen screenshots eller noe å dele av disse eventene?

Lurer fælt på dette, men finner ikke noe om det.

Lenke til kommentar

Som nevnt over, så stoppet hjemmeautomasjons-prosjektet mitt litt opp..

Det jeg tenkte nå er å få kjøpt meg en laptop som kan fungere som server.

Da jeg ikke bare skal kjøre homeseer på den, men også tv-server og nedlastningsserver, så lurer jeg på om noen har noe tips til en laptop som er bra nok.

Regner med at mange her inne også bruker serveren til mye av det samme jeg har tenkt på.

Har i utgangspunktet tenkt følgende som skal kjøre på maskinen:

Homeseer med HS Touch (4-5 klienter)

MediaPortal backend med tv server for RiksTv (eller et annet backend program om noen har tips)

Sabnzbd, Couchpotato og Sickbeard for nedlastning

OwnCloud eller lignende

Logitech media server (spotify på squeezebox)

Og kanskje noen andre små ting

Hvor kraftig laptop trenger jeg til dette? Er vel tv serveren som krever mest.

Helst noe som kan kjøpes på Elkjøp, Lefdal eventuelt bestilles på nett.

Håper det lar seg gjøre med noe under 5000kr.. Eller?

Lenke til kommentar

Har noen Aeotec DSB05 multisensorer som kan gå både på batterier og USB-strøm. Han hos smarthus sier de fungerer mye bedre med USB-strøm og jeg har litt småproblemer med de, samt at de bruker en del batteri. Ønsker derfor å kjøre de på USB-strøm, men er litt skeptisk til å ha en USB-lader stående plugget inn hele tiden, spesielt når vi er bortreist etc (brann osv). Noen som kjenner til et eller annet som kan gi USB-strøm på en trygg og god måte? Helst ikke alt for stort, og gjerne hvitt da den ene må stå veldig synlig i stikkontakten i gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er at mitt hjemmeautomasjons-prosjekt stoppet opp rett etter jeg kjøpte HSPro.

Så har ikke fått oppdatert meg på HS3, annet enn at håndteringen av events er blitt bedre.

For meg så virker ikke det som en 800kr oppdatering. Regner med at det er mye annet, men ikke fått oppdatert meg enda..

Men går nok for en oppdatering, bare lurte på om andre synes det var verdt pengene..

tja... last ned demoen og test? HS3 har nok kommet for å bli, og har nok en lengre fremtid enn HS2.

Jeg ser også etter "lyset" når det gjelder Tellstick net. Har det kommer oppdateringer på dette i det siste?

RFXCOM støtter flere dingser og har generelt bedre dekning. Har også mulighet til å koble til en ekstern antenne for enda bedre dekning. Tellstick.net har fordelen med at den kan kjøre mer "standalone", selv om det også kan "ordnes" for RFXCOM med en Raspberry Pi.

Eventer (regner jeg med, hvis de mener det samme som andre gjør) er muligheten til å gjøre litt kulere vurderinger av når noe skal skje. "Når klokken blir 07:20 skru på motorvarmeren hvis temperaturen er under 7 grader".

Som nevnt over, så stoppet hjemmeautomasjons-prosjektet mitt litt opp..

Det er ikke automasjonen som setter kravet her, men media-serveren din. Svaret er at du vil ha en så kraftig laptop som du har råd til, med så mye minne du klarer.

Lenke til kommentar

Må du kjøre en Laptop?

Hva med en Barebone?

http://www.komplett.no/shuttle-xh61v-barebone-sort/762448

http://www.komplett.no/crucial-ddr3-so-dimm-1600mhz-16gb-kit/752034

http://www.komplett.no/intel-pentium-g2140-processor/790026

http://www.komplett.no/kingston-hyperx-3k-ssd-120gb-25/750724

= 4262,-

og/eller med 1Tb Vanlig disk

Lenke til kommentar

Jeg har kikket ganske nøye på slidere i HSTouch Designer for HS2 (Finnes det noen egen for HS3 ?) og de består kun av to statiske grafiske elementer: Background og Button. Begge kan gis med Alpha kanal (Gjennomsiktighet fra feks. PNG filer) Button beveger seg og background står stille.

Jeg tror derfor at det kan bli vanskelig å få til den søylen som "vokser"..

Jeg har en video her: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=158518 som beskriver slider produksjon

Lenke til kommentar

Jeg har IT nett ja, hadde vært artig å fått dette til å virke, fikk svar på mailen til Owl, de ante ikke hva IT/TN var for noe..

Du skrev tidligere her at du hadde innstilt på 230V. Dette skal være 130V i IT nett, dvs 230V/sq(3)=130V

(hvor sq(3) er roten av 3).

Da skulle effekten bli rett. 1800kWh/sq(3)=1039kWh.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Her finner du endel info om Telldus.Net events.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=20949462

Det har kommet flere oppdateringer av Telldus Live/Events i høst, men forløpig ikke tilgjenglig for alle. De "ruller ut" i rolig tempo. Antagelig for å vurdere belastning på servere.

Begrensningene/forskjellene i forhold til RFX kan jeg ikke si så mye om. Jeg kom aldri igang med RFX pga manglende levering og gikk derfor for Telldus. Har ikke angret.

RFX kan benyttes mot flere typer brytere etc og av antatt høyere kvalitet, men også til vesentlig høyere pris.

Telldus kan også styre en lang rekke brytere etc, men har selv stort sett klart meg med NEXA (Kjøpes hos Clas Olhsson / Jula)

Med TelldusNet behøver du ingen server hjemme, men man er avhengig av at Telldus sin(e) servere er stabile. Min erfaring etter et par år er god, har ikke hatt problemer med driften av den grunn.

For å få tilgang til alle de nye funksjonene må man tegne et abb. se http://www.telldus.com/

I utgangspunktet foretrekker man jo at ting er gratis, men etterhvert som man er blitt "avhengig" ser jeg fordelen i å betale litt, det gir større sikkerhet for at sereveren er tilstede også i framtiden.

post-31410-0-36216100-1385575545_thumb.jpg

Omtrtent slik ser det ut der man registrerer events. Bak hver av ikonene finnes diverse valg. Litt vanskelig få til å vise alle muligheter.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...