Gå til innhold

Motorisert slider til video og timelapse, anbefalninger?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser for tiden etter en slider jeg skal bruke til både video og timelapse. Tenkte at den like gjerne kunne være motorisert for å få mykest mulig bevegelser til video også.

 

Har ingen praktisk erfaring med denne typen utstyr, men har lest endel på nett.

 

Har såvidt sett på DigiSlider og Revolve, men det er jo bedre å spørre om noen her kan anbefale noe eller komme med noen innspill i stedet for å sitte å gjette på nett. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig sikler jeg på Edelkrone sin, som har en fiffig løsning hvor slideren beveger seg på to plan, slik at den bare er halvparten så lang som den kan slide.

 

De har dessverre ikke motor klar helt enda, men motoren de utvikler ser ut til å bli ganske snasen, den også: http://www.cinema5d.com/news/?p=17309

 

Hvis størrelse og vekt ikke er så farlig for deg, er jo selvsagt ikke Edelkrones patent på mer kompakt slider så veldig nøye. Jeg har dog en fetish for utstyr som går i handbagasjen på flyet. :p

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Edelkrone sin var jo skikkelig snasen, den tillater jo da i samme slengen mye lenger inn/ut bevegelser. Leveringstiden var derimot ganske lang, 3-4 uker før den sendes, i tillegg til at motorene ikke var tilgjengelig enda. Later heller ikke til at det er tenkt på noe timelapse av noe slag.

 

Har fått i oppdrag å lage et par mindre reklamefilmer, og kunne vært kjekt å ha alt i hus iallfall i løpet av to-tre uker, men alt jeg ser som jeg har lyst på er enten bare pre-order eller er under utvikling.

 

Takk for Dynamic Perception, de har jeg sett på før også. Syns Edelkrone og Revolve virker mer snasne, men det var dette med leveringstid.

Lenke til kommentar

Sendte mail til Edelkrone. De sa at 4 ukers leveringstid var reelt, men at både motor og timelapsemodul skulle være leveringsklare i løpet av to måneder.

 

Lurer på å bare smelle inn en bestilling på den største slideren deres, den er jo ikke så stor uansett, og antar at det alltid er greit å ha mest mulig å gå på. Er aldri ute på lange turer i skog og mark med masse utstyr, som regel er jeg aldri mer enn fem minutter gange fra en bil. Allikevel ser jeg at Edelkrone er noe for seg selv!

Lenke til kommentar

Ser det, men jeg har virkelig ikke noe videoutstyr overhodet, utover D800/NEX-5n og optikk. Tror ikke jeg bikker den 4kg grensa med det første. Antar også at hvis jeg holder meg til å bruke den midtre delen av slideren, så tåler den eventuelt mer vekt.

 

Jeg må imidlertid få meg et bra stativ (og hode), det jeg har nå er et Manfrotto 718B som jeg kjøpte for mange år siden. Knapt nok egnet til stillbilder, brukes sjeldent fordi jeg sjelden har bruk for stativ. Tror jeg har sansen for de som kan felle bena skikkelig-skikkelig bredt ut, og kan stå nesten nede på bakkenivå.

Lenke til kommentar

Bestilte akkurat Edelkron SliderPLUS v2 Lagre. Tenker at hvis jeg ikke blir fornøyd så kan jeg alltids selge den, det burde ikke være noe problem. Tok også både maintencance kit og protection plan. Hater å vente på deler, og det kostet ikke rare greiene. Med Protection Plan så får man også 5% fratrekk på neste ordre, så får sikkert pengene igjen om jeg skal handle motorer om noen måneder.

 

Men angående stativ og hoder, noen som vil komme med noen anbefalninger? Antar at jeg vil ha et treveis videohode montert på slideren, og kanskje et kulehode på stativet. Har aldri brukt kulehoder før. Jeg liker at stativet kan gjøre slik som på bildet til venstre her:

 

versatile1_grande.jpg?917

Lenke til kommentar

Bestilte akkurat Edelkron SliderPLUS v2 Lagre. Tenker at hvis jeg ikke blir fornøyd så kan jeg alltids selge den, det burde ikke være noe problem. Tok også både maintencance kit og protection plan. Hater å vente på deler, og det kostet ikke rare greiene. Med Protection Plan så får man også 5% fratrekk på neste ordre, så får sikkert pengene igjen om jeg skal handle motorer om noen måneder.

 

Men angående stativ og hoder, noen som vil komme med noen anbefalninger? Antar at jeg vil ha et treveis videohode montert på slideren, og kanskje et kulehode på stativet. Har aldri brukt kulehoder før. Jeg liker at stativet kan gjøre slik som på bildet til venstre her:

 

versatile1_grande.jpg?917

 

Induro AKB2 er greie stativ til slider.

Du bør iallfall ha noke med skikkelig lastekapasitet. Det verste eg opplever med min slider frå Dynamic Perception, som har to stk AKB2 til støtte, er når stativa og kulehodet begynner å gje etter. Det skjer innimellom, og kan vere ganske stress. Så har du peng nok, kjøp to veldig solide stativ. Viss ikkje anbefaler eg AKB2 pga prisen, og at det fungerer heilt greit. Til horisontal bør du dog helst ha to stk for best balanse. Skal du berre ha ett stativ, blir det fort veldig dyrt.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Slideren jeg har kjøpt fungerer bare med ett stativ, så det bør være skikkelig solid. Hater å bruke energi på ting som ikke fungerer optimalt, betaler heller ekstra for bedre kvalitet.

 

Slideren veier 1.9kg. D800 + tungt objektiv er maks 2,5kg, men vanligvis ikke mer enn 2,0kg. Videohode/kulehode som monteres på slideren kan ikke veie mer enn 1,5kg. Manfrotto MVH500AH ser fornuftig ut, på 0,9kg. Under vanlig bruk vil det da være nesten 5kg (1,9kg + 2,0kg + 0,9kg), eller maks 5,5kg på stativet. Det er da selvfølgelig viktig både at bena på stativet kan spres bredt (minst 110cm mellom den), i tillegg til at stativet er så stabilt som mulig. Tror ikke jeg vil bruke mer enn 4000kr på stativet, men selvfølgelig så lite som mulig.

 

Hvordan er Manfrotto 055XPROB stativene (f.eks. sammenlignet med Induro AKB2) med tanke på stødighet? Manfrotto har disse lure sentersøylene som kan vippes horisontalt for å komme virkelig lavt ned. Ser samtidig at 055 og M190 har lastekapasitet på maks 5kg, syns det virker veldig lavt. De har jo også 055CXPRO3, som koster 3500kr og tar 8kg. Det klinger bedre i mine ører, men dette er jo bare tall, og sier ikke nødvendigvis noe om hvor stabile de er sammen med en slider.

Lenke til kommentar

Jeg tror du fort vil finne ut at de stativene du har linket til er alt for svake, spesielt hvis du også skal bruke slideren for video.

Selv med timelaps og motorisering så vil du risikere at lukker vibrasjoner og motorisert step-fremdrift kan sette hele saken i vibrasjons modus og du vil lure på hvorfor bildene aldri blir så skarpe som du forventer.

Det samme gjelder kulehoder. De blir som å balansere kamera på en pinne.

Maks belastningen på disse stativene er max før de kneler, ikke hvor stive, solide og vibrasjonsfrie de er.

 

Du kan alltis prøve ved å f.eks. låne et stativ fra noen, men hvis du kjøper kan det fort bli et bomkjøp.

 

Jeg ville gått for et solid video stativ med 75mm eller 100mm "half-bowl" på stativet og et av de større billigste video hodene for å feste kamera på slideren.

 

Største feilen folk gjør er å bruke underdimensjonerte stativer og kule/video hoder.

 

Noen forslag som viser typene jeg mener duger. Det er mulig du kan finne like bra og billigere kombinasjoner fra de Kinesiske produsentene under navn som Fancier og Weifeng.

 

Manfrotto Videostativ Kit MVK502AM 4 995,- kjøp et ekstra 502 hode så er du dekket.

 

Kanskje det beste forslaget; Benro Videostativ KH-25 m/hode

Videostativ med oljedempet videohode Kr. 1995.- pluss ett solid video hode.
Skal du investere i for fremtiden og ha noe riktig mobilt og solid; Manfrotto 536 Videostativ Karbon 26-201cm, max 25kg, 75/100mm bowl Kr. 8995.-
Og hvis ikke lommeboken din har fått nervesammenbrudd av den prisen så får den det når den får vite at den trenger å investere i minst det samme i to video hoder. :huh:

 

Dette er selvfølgelig langt over ditt budsjett, men siden du valgte Edelkrone slideren, fremfor Dynamic Precision hvor du kunne ha brukt to mindre stativer, så er det der du vil ende opp tilslutt, ..........garantert.

 

(PS; Ikke forvent at du får den Edelkrone motoriseringen innen to-tre måneder, de sa det samme i April)

 

Det finnes billigere og like bra Stativ og Hode løsninger hvis du kjøper direkte fra India eller Kina, men det får vi komme tilbake til hvis du er interessert.

 

Rot litt rundt hos CheesyCam, han pleier å være flink til å finne billige og bra løsninger på det meste, og er ikke redd for å si fra hvis det billige ikke duger.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Tusen takk for godt innlegg med masse informasjon! Det er mye mulig at jeg ender opp med videostativet fra Manfrotto til 9000kr med et par feite videohoder til slutt, for det er akkurat så perfeksjonist jeg egentlig er. Litt usikker på om det er overkill akkurat nå.

 

På hvilken måte vil jeg merke at f.eks. 055CXPRO3-stativet ikke holder til sliderbruk? Jeg ser at gutta fra Edelkrone har montert slideren direkte på et stativ med vanlig skruefeste på alle reklamebildene deres, og tenkte at dette måtte være en grei måte å få horisontale slides på. Ellers forstår jeg skarphet mtp timelapse og vibrasjoner, stativet jeg har nå vibrerer i 10 sekunder etter at speilet er flikket opp...

 

De "billige" videostativene ser verken ut til å gå høyt nok eller lavt nok for meg.

 

Jeg tenker at enten så går jeg for et "vanlig stativ" og et videohode til å feste kameraet til slideren med, eller så blir det den dyre Manfrottoen med to videohoder.

 

Dette var forresten svaret angående motorene, men som du sier... Folk fatter ikke hvor mye tid den siste delen av en produksjonsprosess kan ta. Jeg er egentlig nyutdannet ingeniør innen industriell design, men lever og ånder for foto for øyeblikket. :)

 

Motor and Time Lapse module will be available within 2 months at the most. Designs have been completed, quality control tests are being carried out currently.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fått slideren i dag. Testet den på JapanPhoto, monterte slideren til et Induro CT213 stativ med et BHD2 kulehode i mellom. Det ser ut til at kulehodet og stativet holdt i bøtter og spann. Joda, karbonfiberstativet vrir seg noe hvis man trykker nedover på kulehodet og vrir rundt, men jeg tror ikke at det vil være et problem for meg. Jeg kommer imidlertid til å gå for modellen over, CT313, som er rangert til 18kg (samme som kulehodet) i tillegg til å gå høyere med bena spredt bredt.

 

MEN, kulehodet har et svært dårlig hurtigfeste når man skal ha 3/8", som er sliderens monteringshull. 1/4"->3/8" adapteret skaper nemlig en millimeter avstand mellom slideren og selve hurtigfesteplaten, og gjør at slideren balanserer på et område tilsvarende en liten femtiøring og derav tipper fram og tilbake.

 

Jeg likte kulehodet veldig godt, og lurer på om noen kan anbefale en hurtigfeste som kan fungere med dette kulehodet?

 

Kan f.eks. dette Manfrotto-hurtigfestet fungere? Det er åpenbart at det fungerer bedre med 3/8", men jeg aner ikke hvordan de vanligvis er festet utover at det er en enkelt skrue som holder Induro-festet på plass på BHD2-hodet.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt det Manfrotto-hurtigfestet ved flere anledninger og har vært godt fornøyd med det. Men BHD2-hodet er jo dog Arca Swiss-kompatibelt, så det bør jo være en enkel sak å finne en Arca Swiss-plate som er tilpasset 3/8"? Arca Swiss selv har i alle fall dette: http://www.arca-shop.de/en/camera-plates//Camera-plate-80mm-3/8

Finnes sikkert rimeligere alternativer fra andre produsenter.

 

Hva synes du om slideren ellers? Virker det som kvalitet? Gikk det greit å få den levert, eller var Edelkrone håpløse?

Lenke til kommentar

Ja, jeg begynte også å lete etter Arca Swiss plater, men fant ikke noe i Norge. Platen du linker til ser midt i blinken ut, hvis jeg ikke måtte bestille den fra utlandet... Vet du om noen som selger slikt i Norge? Antar at det fort kommer på 5-600kr å få den der inn i Norge eks mva, og da er jeg brått oppe i 2400kr i tillegg til hazzle og ventetid. Lurer like greit på å kjøpe dette kulehodet fra Gitzo i stedet, kameraplaten ser fin ut og det tåler 21kg, samtidig som det later til å ha ergonomi på høyde med Indurohodet. Men, det kan hende at plate/hurtigfestesystemet er litt for stort og kommer borti railsa, og jeg leste en kundeanmeldelse som ikke var spesielt positiv... Argh!

 

Ellers har jeg ikke prøvd slideren så mye enda. Inntrykket er god kvalitet. Eneste "snarveien" de har tatt er bena, som blir løse med en gang du skrur de litt ut. De er egentlig bare skruer med et stort hode, som kan skrus helt ut. Ikke noe problem for min del tror jeg. Virket som at det var litt mye motstand når jeg bare kjørte vognen med fingrene i forhold til hva jeg har forventet. Den glir ikke avgårde på egenhånd uten noe vekt oppå. Tror det kan justeres, men vet ikke om det er noe problem. Syns alt virker solid og velbygd. Gleder meg til å få prøvd den litt mer.

 

DHL leverte den på døra (bor på Rygge), den ble sendt på lørdag, kom fram i dag (mandag). Forventer å få en saftig regning fra DHL med både mva, mvautleggsgebyr, tollbehandlingsgebyr, utlegg for tollbehandligsgebyrgebyr og sikkert noe complex entry drit de pleier å legge på også. Det var ikke andre fraktalternativer. Edelkrone har levert til tiden de anslo, alt er plettfritt fra deres side.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

 

DHL leverte den på døra (bor på Rygge), den ble sendt på lørdag, kom fram i dag (mandag). Forventer å få en saftig regning fra DHL med både mva, mvautleggsgebyr, tollbehandlingsgebyr, utlegg for tollbehandligsgebyrgebyr og sikkert noe complex entry drit de pleier å legge på også. Det var ikke andre fraktalternativer. Edelkrone har levert til tiden de anslo, alt er plettfritt fra deres side.

Hvis du kjøper det igjennom firmaet ditt blir det endel dyrere, brukte selv DHL på en leveranse fra England og det kostet meg over 800.- i mange forskjellige kreative gebyrer.

Lenke til kommentar

 

 

MEN, kulehodet har et svært dårlig hurtigfeste når man skal ha 3/8", som er sliderens monteringshull. 1/4"->3/8" adapteret skaper nemlig en millimeter avstand mellom slideren og selve hurtigfesteplaten, og gjør at slideren balanserer på et område tilsvarende en liten femtiøring og derav tipper fram og tilbake.

 

Jeg likte kulehodet veldig godt, og lurer på om noen kan anbefale en hurtigfeste som kan fungere med dette kulehodet?

 

Kan f.eks. dette Manfrotto-hurtigfestet fungere? Det er åpenbart at det fungerer bedre med 3/8", men jeg aner ikke hvordan de vanligvis er festet utover at det er en enkelt skrue som holder Induro-festet på plass på BHD2-hodet.

Den Manfrotto komboen du har linket til kan festes rett på stativet, men da får du ikke noe kulehode feste.

Den kan også brukes til å feste (sjekk at den har flere dimensjoner skruehull) rett på en Benro hurtigplate, men da begynner du å bygge mye i høyden så du må vurdere hvor stabilt det er.

Lavest mulig tyngdepunkt er det man ønsker.

 

1/4" og 3/8" skruer er helt vanlige på hurtigfeste plater for video stativ, men de platene er mye større enn platene som brukes på kulehoder, så jeg tror du vil få problemer med å finne en hurtigfeste plate som passer på kulehode og har 3/8" skrue alternativet med mindre du finner noe spesial utstyr som du må betale skjorta for.

 

Min Manfrotto plate med 1/4" og 3/8" skruer er ca. 5cm på det bredeste, i tillegg har jeg en som er noen millimeter større og som derfor ergerlig nok akkurat ikke passer til Manfrotto.

 

Enkleste i lengden og mest stabile blir å bruke video hode(r.), og holder deg til en størrelses standard, da går alt tilleggsutstyr om hverandre.

Du får solide nok video hoder (inkludert hurtigplate) som du kan bruke som et slags adapter og som du kan skru rett på det stativet du har fra ca. en tusenlapp (så lenge du ikke skal bruke hodet for mye video arbeid).

 

Jeg rabler videre med løsninger :)

Hvis du kjøper en 3/8" kamera skrue, borrer litt større åpning i enden av sporet 1/4" skruen nå sitter, så får du 3/8" kamera skruen igjennom.

3/8" kamera skruene er bare gjenget i toppen og er smalere mellom skrue hodet og gjengene så den sklir lett i sporet. (litt dårlig bildet av skrue typen her)

Sett en kraftig tape over hullet du borrer så hindrer du at den detter ut og blir mistet når hurtigplaten ikke er monter (det er gjerne en gummi propp på hurtigplater som har den funksjonen).

 

Nå burde jo dette skrue adaptere gjøre nytten uten at du skal få avstand mellom slideren og hurtigplaten, men jeg vet ikke om det er det adapteret du har prøvet?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange innspill!

 

Jeg så endel på mulighetene for å borre større hull i platen til Induro, men kom fram til at det egentlig var en kronglete plate å borre i med tanke på alle hullene med så kort avstand mellom hverandre. Skrueadapteret du linker til på slutten er det som fungerte dårlig, fordi det ble avstand mellom hurtigplaten og slideren av det. Kunne jo frest ned en kant i platen for å unngå det, men jeg landet på at jeg ikke ville styre så mye med det når jeg ikke har verktøyet selv.

 

Det var stort Black Friday-tilbud på Japan Photo i dag, blant annet 40% avslag på Induro kulehoder og 40% på CT414-stativet. Endte med å kjøpe CT414 (3600kr), Gitzo kulehode (2800kr), Røde Videomic Pro (20%, ~1300kr), Manfrotto MV500AH videohode (1300kr) og noe annet stæsj. Syns ikke jeg kom så alt for galt ut av det, selv om jeg kanskje begynner å angre på at jeg ikke dro med et Induro-hode bare for å teste når jeg kunne fått BHD2 til 1100kr...

Lenke til kommentar

Dette later til å fungere helt utmerket. Takk for all hjelpen!

 

CT414-stativet til Induro vridde seg betydelig mindre enn CT213-stativet deres. Jeg syns hele oppsettet virker dønnsolid. Joda, slideren gir selvfølgelig littegrann etter fra ytterpunkt til ytterpunkt, men det er helt levelig og er veldig lineært. Tror ikke det går an å forvente noe bedre med dette oppsettet.

 

Litt startvansker i dag, da slideren "hakket" betydelig for hver femte centimeter. Viste seg at et veldig lite sandkorn hadde festet seg på et av hjulene. Fikk funnet det og pirket det vekk på en snau halvtime, og forstår at jeg kommer til å bruke endel tid på vedlikehold.

 

post-50769-0-86498300-1386276592_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Litt startvansker i dag, da slideren "hakket" betydelig for hver femte centimeter. Viste seg at et veldig lite sandkorn hadde festet seg på et av hjulene. Fikk funnet det og pirket det vekk på en snau halvtime, og forstår at jeg kommer til å bruke endel tid på vedlikehold.

Hva med og kjøpe en sprayboks med trykkluft på biltema/jula ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...