Simen1 Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Det stemmer det med flere lisenser per husstand, men bare hvis det er flere økonomiske forsørgere i husstanden. Er man student uten studielån/inntekt eller uten arbeid og uten trygd kan man argumentere for at forsørgeren i husstanden, den som betaler den andre lisensen, forsørger deg og dermed skal betale én lisens for begge tv-ene. Alternativt kan du gi tv-en i gave til den andre i husstanden som betaler lisens og informere NRK lisensavdelingen om at du ikke lengre eier tv-en og hvem som er den nye eieren. Da vil vedkommende selvsagt ikke måtte betale to lisenser for sine to tv-er. Endret 25. november 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Til stadig irriterer jeg meg kraftig over denne lisensen. Som student er 3000 kroner i året en god del - det er faktisk nesten 10% av studiestipendet mitt. Det er billigere å leve på Netflix og Viaplay enn det er å ha en TV stående. Min TV gikk på "hue og ræva" ut etter at lisenskontrollør kom på døra, samtidig som at jeg bet i det sure eplet og betalte den ene regninga for lisens ut året. Så mye for gratis analog grunnpakke fra GET fra utleier. Endret 17. november 2013 av Camorra Lenke til kommentar
icefighter35 Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Det stemmer det med flere lisenser per husstand, men bare hvis det er flere økonomiske forsørgere i husstanden. Er man student uten egen inntekt eller trygdet kan man argumentere for at forsørgeren i husstanden, den som betaler den andre lisensen, forsørger deg og dermed skal betale én lisens for begge tv-ene. Alternativt kan du gi tv-en i gave til den andre i husstanden som betaler lisens og informere NRK lisensavdelingen om at du ikke lengre eier tv-en og hvem som er den nye eieren. Da vil vedkommende selvsagt ikke måtte betale to lisenser for sine to tv-er Må jeg betale lisensregninga som har kommet hvis jeg gir bort tven da? Har ikke betalt den enda siden jeg har fått den betryggende meldinga"NRK Lisensavdelingen har mottatt din henvendelse. Vi har for tiden stor saksinngang, og det kan ta noe tid før din henvendelse blir behandlet. Din lisens er stoppet til saken blir behandlet." Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Du er nok dessverre nødt til å betale regninga. Hvis jeg ikke husker feil er det en minstefakturering på 1 termin (1340,28 kr). Overdragelse til ny eier bør skje i terminskiftet for å unngå at lisensavdelingen skal forsøke seg på en dobbeltfakturering. Lisenstermin 1 gjelder for perioden 1. januar til 30. juni, med forfallsdato 31. januar.Lisenstermin 2 gjelder for perioden 1. juli til 31. desember, med forfallsdato 31. juli. Lenke til kommentar
Kluvert Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Må man betale lisensen så lenge man tar inn signaler? Altså hvis jeg ser på tv2 jeg må betale lisensen ikke sant? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Det enkle svaret er ja. Det lange svaret er at det er en rekke hvis og men, nærmere spesifisert i forskriften om fjernsynsmottakere. 3 Lenke til kommentar
Kluvert Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Det enkle svaret er ja. Det lange svaret er at det er en rekke hvis og men, nærmere spesifisert i forskriften om fjernsynsmottakere. ok takk for svaret Lenke til kommentar
zfc Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Nå har svaret fra Medietilsynet kommet. De har dessverre vurdert saken i NRKs favør. Da blir neste trinn for meg å betale det jeg skylder og deretter å plombere TV-apparatet. Det er surt, men nå har jeg gått så langt som jeg er villig til å gå. Her er brevet jeg fikk av dem: Dato: 21.11.2013 Klage på innkreving av kringkastingsavgift Medietilsynet viser til din klage av 16. august 2013 vedrørende NRKs krav om betaling av kringkastningsavgift, samt øvrig korrespondanse i saken. NRK, ved Lisensavdelingen (heretter NRKL), tok ikke klagen til følge og oversendte saken til Medietilsynet for endelig avgjørelse i brev av 29. oktober 2013, jf. forvaltningsloven § 33 fjerde ledd og forskrift om kringkasting § 8-2. Medietilsynet har kommet til at du ikke får medhold i klagen. Anførsler i klagen Du anfører at du ikke skal betale kringkastingsavgift for perioden 1. juni 2013 til 31. desember 2013, fordi fjernsynet kun brukes til monitor og du ikke benytter dekoderen som er innebygd i fjernsynsmottakeren. Utgangspunkt for Medietilsynets vurdering Reglene om kringkastingsavgift mv. fremgår av bestemmelsene i kringkastingsloven, kringkastingsforskriften og forskrifter om fjernsynsmottakere. Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift fastsatt av Stortinget. Det følger av kringkastingsloven, forskrifter om fjernsynsmottakere og Stortingets årlige budsjettvedtak at den som har fjernsynsmottaker skal betale kringkastingsavgift. Avgiften skal betales to ganger i året. NRKLs krav på kringkastingsavgift gjelder måneden etter anskaffelsen av mottaker og betales for et halvt år av gangen. Lisensterminene løper fra 1. januar til 30. juni (termin 1) og fra 1. juli til 31. desember (termin 2). Avgiften faller bort fra og med terminen etter at skriftlig melding er mottatt hos NRKL om at mottakeren er solgt, ikke lenger er i bruk eller lignende. Medietilsynet viser særlig til bestemmelsene i §§ 8-1 og 8-3 i kringkastingsloven og §§ 1 og 2 tredje ledd i forskrifter om fjernsynsmottakere, når det gjelder den generelle plikten til å betale lisensen. Medietilsynets vurdering Medietilsynet har i henhold til forvaltningsloven § 34 vurdert det påklagede vedtaket, og har gjennomgått klagen og sakens dokumenter. Du anfører at TV-skjermen ikke benyttes til fjernsynssendinger, og at du dermed heller ikke har forståelse for at du skal betale kringkastingsavgift. Til dette vil Medietilsynet bemerke at kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som knyttes opp mot det å ha (enten man eier, leier eller låner) en fjernsynsmottaker, jf. forskriften § 1. Kringkastingsavgiften er således ikke et vederlag for et abonnementsforhold eller knyttet opp mot et bestemt antall kanaler. Man plikter å betale kringkastingsavgift uansett hvilke kanaler fjernsynsmottakeren kan ta inn, eller hvilke kanaler man velger å se på. Begrepet «fjernsynsmottaker» er teknologinøytralt. Dette innebærer at alle tekniske innretninger som det er mulig å ta inn fjernsyn på, er omfattet av forskriften. Eksempler på fjernsynsmottakere er TV-apparater, DVD/video-spillere m/tuner, satelittmottakere, dekodere, PC-er med TV-kort/tuner og lignende. TV-apparater har normalt en mottakerteknologi innebygd som gjør at selve apparatet omfattes av forskriftens definisjon av «fjernsynsmottaker». Lisensplikten gjelder i disse tilfellene uavhengig av hvorvidt man faktisk benytter seg av muligheten for å ta inn fjernsynssendinger. I NRKL sin saksfremstilling fremkommer det at mottakeren du kjøpte inneholder en innebygget MPEG4-mottaker (digitaldekoder). Denne dekoderen kan ta inn fjernsynssendinger som ligger ukryptert i nettet. På bakgrunn av ovennevnte slutter Medietilsynet seg til NRKLs vurdering om at den skjermen du er innehaver av, er å anse som en «fjernsynsmottaker» som utløser plikt til å betale kringkastingsavgift, jf. forskriften § 1. Anførselen om at det er urimelig at du skal betale kringkastingsavgift siden mottakeren ikke benyttes til fjernsynssendinger, kan etter dette ikke føre frem. Medietilsynet gjør oppmerksom på at det kan være mulig å unngå avgiftsplikt for fremtidige terminer ved at en autorisert forhandler/verksted utfører plombering av fjernsynsmottakeren. Du må selv gjøre dette og så sende NRKL dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Medietilsynets konklusjon og vedtak Medietilsynet finner ikke å kunne ta klagen til følge. På denne bakgrunn har Medietilsynet fattet følgende vedtak: Medietilsynet opprettholder NRK Lisensavdelingens vedtak mot NN om betaling av lisens for 2. termin 2013 med kr 1563,66. Medietilsynets avgjørelse i denne saken er endelig, og kan ikke påklages, jf. forvaltningsloven § 28 tredje ledd. Med hilsen Medietilsynet Se her for tidligere korrespondanse. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Og da har Medietilsynet konkludert på samme måte som jeg leser lovverket, noe som er grunnen til at man rett og slett setter bort hele TV-en og gir NRK beskjed om det og ikke diskuterer tolkninger med dem. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Trist avslutning! Jeg kan fortsatt ikke tolke forskriften på den måten. 1. Mottakeren er som det ligger i ordet, en mottaker, ikke et framvisingsapparat, selv om sistnevnte måtte ha en mottaker innebygget. Da er det et framvisningsapparat med innebygget dekoder. Det bør holde i lange baner å erklære mottakeren for ikke i bruk. Men jeg får vel ta til etteretning og korrigere standardoppskriften med tanke på tolkningen om at hele tv-apparatet anses for å være tv-mottaker. Med dagens teknologi der mottakeren vitterlig er en modulær del som kan være montert/innebygget i appratet eller ikke, så kan jeg ikke skjønne annet enn at NRKL og medietilsynet måtte ha tapt en sånn sak i retten. 2. Plombering for egen regning. Det kan jeg over hodet ikke se noen som helst hjemmel for i forskriften. Jeg kan ikke skjønne annet enn at både NRKL og medietilsynet ville tapt en sånn sak i retten. Og medietilsynets avgjørelse er ikke så endelig at det ikke går an å starte en sivil sak. Trist avslutning og skremmende praksis. PS. Tips media og forklar saken. NRKL og medietilsynets praksis bør frem i lyset og bidra til endring av praksis eller ennå bedre: avvikling av hele lisensordningen. 2 Lenke til kommentar
stue Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Medietilsynet gjør oppmerksom på at det kan være mulig å unngå avgiftsplikt for fremtidige terminer ved at en autorisert forhandler/verksted utfører plombering av fjernsynsmottakeren. Du må selv gjøre dette og så sende NRKL dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Lurer på hvordan de kan være så bastante på at man selv må gjøre dette. De bør begrunne den setningen nærmere synes jeg. Hvor står det i forskriftene at man selv må gjøre dette? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det som står i forskriften er at en TV som er i bruk blir regnet som en mottaker. Det står og at en mottaker som ikke er i bruk kan bli krevd plombert av NRK, underforstått for deres regning, men zfc skal jo fortsatt bruke sin TV og den har en mottaker som i følge denne tolkningen av loven gjør at også mottakeren er i bruk. Det er jo dette jeg har påpekt hele tiden selv om f.eks. Simen1 har vært uenig. Og det er uansett derfor man bare meddeler NRK at mottakeren ikke mer skal være i bruk og ikke gir dem mer informasjon enn det. Vanskeligere er det ikke. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Medietilsynets svar er underlig kort på det med plombering. "Medietilsynet gjør oppmerksom på at det kan være mulig å unngå avgiftsplikt for fremtidige terminer ved at en autorisert forhandler/verksted utfører plombering av fjernsynsmottakeren. Du må selv gjøre dette og så sende NRKL dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted." Mulig jeg overtolker men de sier jo bare at det kan være mulig å slippe lisensen på den måten, ikke direkte at du må gjøre det slikt. Kan det være verd bryet å sitere retningslinjen og be de spesifisere konkret at de tolker det slik at å gi NRK lov til å plombere IKKE er å gi NRK anledning til å plombere apparatet? AtW Lenke til kommentar
Elgmos Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Jeg vant!! Edit - Legger til min siste mail: Saken er IKKE behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere. Jeg har gjort alt som dere har gjort krav på i henhold til forskriften og jeg forventer at dere følger deres egne retningslinjer. Kan dere vise til konkret vedtak fra medietilsynet som bekrefter at dette er akseptert forvaltningspraksis. Dette er siste svaret jeg fikk: KRINGKASTINGSAVGIFT Vi viser til melding mottatt 11.11.2013 angående oppsigelse av lisens. Etter ny gjennomgang av din sak er lisensnummer 500 943 804 er nå avsluttet i vårt register. Dette har vi besluttet siden du i tidligere e-post har skrevet at mottaker er satt bort og ikke i bruk. Vennligst se bort fra tilsendt krav. NRK Lisensavdelingen må få beskjed hvis avgiftspliktig mottakerutstyr tas i bruk igjen. Med avgiftspliktig mottakerutstyr menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr må betale kringkastingsavgift. Selvforsørgende husstandsmedlemmer må betale kringkastingsavgift dersom vedkommende har fjernsynsmottaker i bruk. Den som har trygd, studielån eller skattbar inntekt regnes som selvforsørget, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse. Med hilsen NORSK RIKSKRINGKASTING AS Endret 25. november 2013 av Elgmos Lenke til kommentar
zfc Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg vant!! (...) Ettersom jeg har forstått det så har du akkurat samme sak som meg. Det viser jo hvor inkonsekvente NRK er i sine vurderinger... Lenke til kommentar
stue Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Så lenge man sier at man har "satt bort mottakeren, og ikke tatt den i bruk" så har man sikret seg med andre ord? De går ikke inn engang på spørsmålet om plombering. Lenke til kommentar
Elgmos Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Er som det har blitt sagt tidligere, det kommer veldig an på saksbehandleren. Lenke til kommentar
Elgmos Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Ettersom jeg har forstått det så har du akkurat samme sak som meg. Det viser jo hvor inkonsekvente NRK er i sine vurderinger... Til slutt i svaret fra medietilsynet så står det "Medietilsynets avgjørelse i denne saken er endelig, og kan ikke påklages, jf. forvaltningsloven § 28 tredje ledd." Betyr dette at du kan klage igjen neste termin? Nå skal jeg ikke være veldig påståelig her, men plombering vil vel bryte med en evt. garanti du har på TVn din? Det vil vel kanskje være smartere da å prøve ut registreringen igjen til neste termin. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Så lenge man sier at man har "satt bort mottakeren, og ikke tatt den i bruk" så har man sikret seg med andre ord? De går ikke inn engang på spørsmålet om plombering. Ja... Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Min løsning ut av lisensen var at jeg fikk en tv/elektro montør jeg vet om til å skrive en rapport om at tv'en sin mottakeren var blitt plombert. Betalte 400-500 kr for dette, men dette er allerede tjent opp flere ganger etter avslutning av kravet. Til info så har jeg en 3-4 år gammel lcd flatskjerm uten integrert kortleser, derfor var det bare antenne inngangen som kunne betegnes som mottaker. Fikk også beskjed fra verkstedet at det ikke var vits å plombere antennen, siden den praktisk sett er ubrukelig. Kunne vel gjort som mange her har gjort, men gadd ikke å bruke tid på krangle med NRK i evigheter. Ting tar tid, og skal man ha noe gjort, så må man gjøre det selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå