Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

En liten sak fra FStoppers 50mm 1.8 vs 1.4 vs 1.2:

 

"Can You Tell The Difference Between a $100 Lens and a $1600 Lens?"

 

http://fstoppers.com/can-you-tell-the-difference-between-a-100-lens-and-a-1600-lens

 

Helt tydelig. 1.8 versjonen har en veldig nervøs og detaljert bokeh, mens 1.2 er smooth og deilig. 1.4 ligger midt imellom, kanskje noe nærmere 1.8 enn 1.2 versjonen, som jo er å forvente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten sak fra FStoppers 50mm 1.8 vs 1.4 vs 1.2:

 

"Can You Tell The Difference Between a $100 Lens and a $1600 Lens?"

 

http://fstoppers.com/can-you-tell-the-difference-between-a-100-lens-and-a-1600-lens

 

En 50 mm er ikke det aller mest krevende å lage, så det bør ikke være noen forventning om at en 1,2 gir noe særlig anderledes resultat enn en 1,8 ved f2. Om noe bør det være enklere å få en 1,8 til å yte bedre der, siden man ikke må inngå kompromisser for å få til 1,2. Den som kjøper et 1,2-objektiv bør ha (eller skape seg) "behov" for å bruke det ved 1,2, ellers har man kastet mye penger ut vinduet. Med dagens ytelse ved høy ISO er eneste mulig grunn til å bruke 1,2 at man må ha veldig liten DOF, men 50/1,2 og 85/1,4 har så liten DOF at det nesten er ubrukelig. Har 135/2,0, og det er nesten ikke mulig å få nok skarpt til å bruke 2,0 i noe tilfelle. Objektiver med svært høy lysstyrke hadde en god misjon den gang vi fotograferte med film, men i dag er det mindre poeng i dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at en 50mm f/1.4 er et greit kompromiss mellom pris og ytelse. Synd at Canon sin er like skjørt som skallet på et kolibri-egg. Heldigvis finnes det andre alternativer, som Sigma sin 50mm f/1.4.

 

Har tro på at det snart dukker opp en EF 50 f/2,0 IS laget omtrent som EF 35 f/2,0 IS. Det vil jeg tro at eventuelt kan bli et greit objektiv.

Lenke til kommentar

 

Har tro på at det snart dukker opp en EF 50 f/2,0 IS laget omtrent som EF 35 f/2,0 IS. Det vil jeg tro at eventuelt kan bli et greit objektiv.

Det kan bli fine saker det. Men den blir vel overpriset i en periode, som alle de nye objektivene til Canon. Og f/2 høres greit ut i og med at det blir med IS; men jeg tror det er mange som vil ha f/1.4

Lenke til kommentar

Jeg synes at en 50mm f/1.4 er et greit kompromiss mellom pris og ytelse. Synd at Canon sin er like skjørt som skallet på et kolibri-egg. Heldigvis finnes det andre alternativer, som Sigma sin 50mm f/1.4.

 

50/1,4 fra Canon og Nikon er optisk helt i toppklasse, og prisen er det ingenting å si noe på. Har selv en 50/1,8D, som teoretisk er ørlite dårligere enn 50/1,4G, men det er uansett så bra at jeg ikke ser noen som helst grunn til å bytte det ut. Har et utgammelt Series E 50/1,8, som du sikkert kan få tak for en hundrelapp på bruktmarkedet. Selv den yter godt nok til hva som helst, bare du unngår direkte sollys på frontglasset.

Lenke til kommentar

Det kan bli fine saker det. Men den blir vel overpriset i en periode, som alle de nye objektivene til Canon. Og f/2 høres greit ut i og med at det blir med IS; men jeg tror det er mange som vil ha f/1.4

 

Ja prisen blir sikkert på 7000 i starten for så å synke ned til 5500-6000 etter en stund. Blir neppe veldig billig nei.

Lenke til kommentar

Vel - når jeg her har grunnen til at det ikke blir noe ny optikk på en stund, så hadde det vært artig med litt annet artistisk synsing av dere som også bryr dere litt om hvordan utstyret ser ut - hva sier dere om en av disse to?

post-71211-0-10300600-1384554672_thumb.jpg

post-71211-0-22395800-1384554653_thumb.jpg post-71211-0-70203000-1384554662_thumb.jpg

 

 

Den venstre (med V-vendte flammer) har IMHO bløtere farger, mer flammer i toppen og litt unøyaktigheter i flammene på venstresiden. Har en "bløtere" fremtoning.

Den høyre (med A-vendte flammer) har vel mer distinkte flammer, bløtere toner i toppen, litt unøyaktigheter i flammene på høyresiden og mer tydelige årringer på langs. Et litt "tøffere" look.

 

 

 

 

Likte umiddelbart først best den til venstre (med V-vendte flammer), men jo mer jeg kikker, jo mer er det noe over den til høyre (med A-vendte flammer) - spesielt på bildet av den alene...

Og joda - begge er 2012 Les Paul Standard http://www.thomann.de/dk/gibson_les_paul_standard_2012_hcs.htm (med AAA topp - typo i beskrivelsen).

 

 

 

Har fått bilder fra Thomann med to stk - det er en ganske så god pris, og jeg har veldig lyst på en.

 

Hva sier dere? :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Den venstre (med V-vendte flammer) har IMHO bløtere farger, mer flammer i toppen og litt unøyaktigheter i flammene på venstresiden. Har en "bløtere" fremtoning.

Den høyre (med A-vendte flammer) har vel mer distinkte flammer, bløtere toner i toppen, litt unøyaktigheter i flammene på høyresiden og mer tydelige årringer på langs. Et litt "tøffere" look.

 

Hva sier dere? :)

Flammer ?, tror du mener årringer :)

 

Liker mønstret til venstre, siden det gir et inntrykk av at armen blir ført innover mot kassa, ellers så ville jeg nok heller valgt en halvakustisk gitar :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...