Gå til innhold

Anbefalt strømforskyning, 750W + ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du spesifiserer litt mer om hva den skal brukes til (hvilke komponenter), og eventuelle fremtidsplaner, og kanskje hva du er opptatt av (modulære løsninger, støy, kvalitet, pris etc..).

Du får ikke pose og sekk når det kommer til strømforsyninger, og det er ingen åpenbare valg som går for alle. De har alle sine fordeler og negative sider, alt etter hva man er ute etter.

Lenke til kommentar

Ok, da vet vi hvilket skjermkort du skal ha.
Da mangler jeg bare å vite resten av komponentene. ;)

(ellers har jeg ikke mulighet til å gi en vag anbefaling en gang)

Samt om du kunne svare på:

hva du er opptatt av (modulære løsninger, støy, kvalitet, pris, overklokking etc..).
Lenke til kommentar

? Hehe, du kan ikke kjøpe overklokking. Det er noe du gjør. ;)

Slik det ser ut nå, så holder faktisk PSUen din til et GTX 770, men da ikke med noen voldsom margin, spesielt siden den ikke er av spesielt god kvalitet heller. Hovedkortet du har, har vel ikke noe mulighet til overklokking av CPU slik jeg har forstått det.

Nå er det en forholdsvis billig maskin, og siden du ikke har sagt så mye om krav til støy, pris eller kvalitet, så har jeg prøvd å finne noe som matcher resten av maskinen.

F.eks:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=684671

God kvalitet, billig (mye for penga), mer enn god nok størrelse (egentlig ganske overkill, da også 520W versjonen funker), men støyer litt, er ikke modulær og har ikke den beste effektiviteten.

Dette er et godt alternativ som bare skal ha en grei PSU.

Ellers så har du noe mer skikkelig utstyr:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1648864

Topp kvalitet, grei pris, masse kapasitet (holder selv om du skulle finne på å bytte HK + ekstra skjermkrot/overklokking), modulær, god effektivitet og lav støy.

Eller kanskje denne faller mer i smak:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1478083
Hvis du er veldig opptatt av lite støy så er denne vifteløs (null støy), har overlegen kvalitet og effektivitet, nok kapasitet, men koster litt.

Edit: Jeg kan jo nevne at den xClaymanx linket til, baserer seg på samme PSU som den øverste linken min, og forskjellene ligger i litt flere kontakter (som du ikke trenger) og modulært design, som jo kan komme nytte med. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Veldig gode (og kostbare) strømforsyninger som ligger godt i pris får du fra Corsair og Fractal Design som regel. Corsair RM-serien (gold), stillegående og god. Ellers har du AX-serien (ta den med en i på slutten, f.eks. AX760i). Fra Fractal Design har vi Newton serien som egentlig er ganske lik AX, men kanskje en smule mer stillegående. De to siste seriene er Platinum-sertifisert. Bronse, sølv, gull, platinum osv. er egentlig bare en gradering på effektiviteten (som fører til god kvalitet, lite støy osv.).

Du trenger heller ikke mer enn rundt 750 W. Corsair RM er et godt valg om du ikke vil betale så mye.

Angående å overklokke så er ikke dette noe du trenger å kjøpe sånn sett, men du må ha en prosessor som støtter det (K-modellene fra Intel), et godt hovedkort og selvsagt en god strømforsyning. I tillegg trengs det en god kjøler.

Sjekk Prisjakt.no for pris.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Corsair er et minefelt. En del gode PSUer og en del dårlige. Selv innenfor samme "merkegruppe" så har Corsair forskjellig kvalitet og produsent.

F.eks så var HX-serien kun laget av kvalitetsprodusenten seasonic, men etterhvert så gikk corsair til billigere produsenter, og er litt blandet kjeks.

Deres AXi-serie er toppserien, men strengt talt så virker AX-serien (bortsett fra 1200Wern) som deres beste.

RM-serien har jeg ikke sett så mye på, men flere ting jeg ville jeg vært skeptisk til. Billig kinesisk produsent og CWT... Nei da går du heller for en skikkelig PSU, selv om man kanskje må litt ned i effektivitet for å få lik pris.

Lenke til kommentar

Nei da går du heller for en skikkelig PSU, selv om man kanskje må litt ned i effektivitet for å få lik pris.

Helt klart.

I de fleste tilfeller vil jo en 650w være mer enn godt nok om du ikke skal kjøre sli / xfire eller har en 10-12 disker som skal kjøres samtidig. Men ville nok ha gått for xfx sin black eller seasonic platinum om jeg skulle ha valgt en ny en idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...