Gå til innhold

Ny norsk e-boktjeneste er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klassekampen skriver at Ebok.no får Kindle-løsning:

 

"Det Schibsted-eide nettstedet Ebok.no kommer til å etablere samme Kindle-modell som Aschehoug når nettbokhandelen åpner om kort tid. Løsningen innebærer ikke at forlagene inngår en avtale med Amazon, men at e-bøkene kan konverteres til denne plattformen gjennom et eget verktøy."

 

Link til artikkelen på klassekampen.no

Lenke til kommentar

"Det Schibsted-eide nettstedet Ebok.no kommer til å etablere samme Kindle-modell som Aschehoug når nettbokhandelen åpner om kort tid. Løsningen innebærer ikke at forlagene inngår en avtale med Amazon, men at e-bøkene kan konverteres til denne plattformen gjennom et eget verktøy."

 

Link til artikkelen på klassekampen.no

Foreløpig er det kun 1000 bøker som støtter den løsningen. :(

Lenke til kommentar

 

 

En del av de tilgjengelige bøkene kan også brukes på Amazon Kindle og andre e-boklesere i tillegg til ebok.nos egen leser, men det gjelder langt i fra alle. Hvilke plattformer boken vil fungere på, er oppgitt på bestillingssiden for hver enkelt bok.

 

 

Klassekampen skriver at Ebok.no får Kindle-løsning:

 

"Det Schibsted-eide nettstedet Ebok.no kommer til å etablere samme Kindle-modell som Aschehoug når nettbokhandelen åpner om kort tid. Løsningen innebærer ikke at forlagene inngår en avtale med Amazon, men at e-bøkene kan konverteres til denne plattformen gjennom et eget verktøy."

 

Link til artikkelen på klassekampen.no

 

Er ikke problemet at de fleste bøkene på ebok.no er i epub format og bruker Adobe DRM? Hvis det er tilfelle er det bare å fjerne DRMen og konvertere filene til Kindle format selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Håper flere bøker vil støtte Kindle. Venter selv på nyeste generasjon Kindle Paperwhite som kommer om en ukes tid. :D

 

De bruker også Sony PRS-650 eller BeBook Neo

 

http://hjelp.ebok.no/entries/24667868-Hva-er-et-lesebrett-

 

Jeg vet ikke om de plattformene er bedre enn Kindle.

Her http://hjelp.ebok.no/home finner man det meste om tjenesten deres.

 

Mer om Kindle her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517366

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Er ikke aktuelt å betale mer enn 5kr per bok.

 

Det kan være en svært god betaling om man skriver en bok på engelsk. På norsk er der desverre et lite marked.

 

I norsk muntlig skulle jeg tolke diktet Følg Kaldet av Wergeland, der han sammenligner seg med en kongeørn på grunn av begrensningene i det norske språket.

 

http://www.dokpro.uio.no/wergeland/WI3/WI3119.html

 

 

Kongeørn, med Lænke spændt

om sit Been og Vingen brudt,

som i over tyve Aar,

siden den blev halvdød skudt,

har for simpel Gaardhund tjent

paa en ensom Bondegaard,

lider dog

ei den arme Digters Vaande

som i lidet Folk er født,

hen i Verdens Hjørne stødt,

med et Sprog,

som ei rækker fra sin Krog

længer end dets Læbers Aande.

 

 

Mer om Wergeland i gårsdagens dagsytt 18 debatt:

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56100913/09-10-2013

 

(40.20 ute i sendingen).

 

Henrik Ibsen skrev selv ”Så langt min diktning tenner sinn i brann, så langt går grensen for mitt fedreland”. For oss nordmenn er selvsagt Ibsen vår dikter, men når man ser hvordan hans diktning engasjerer på et annet kontinent og i et annet århundre, da skjønner vi hans universale aktualitet.

 

Kilde: http://www.norway.org.zw/Norsk/Aktuelt/Ibsen-i-mote-med-ungdom-i-det-sorlige-Afrika/#.Ulaoq-XG7WE

 

 

Ibsen regnet vel med å bli oversatt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Er virkelig 240kr for en bok på 450kr latterlig?

 

Er enig i at det ikke er billig, men jeg synes ikke det er spesielt dyrt heller.. Er ikke mye om du tenker pris per time den underholder deg :)

 

Når det er sagt synes jeg prisnivået på nye bøker i Norge er alt for høyt. En ny roman som blir gitt ut i dag er ligger typisk rundt 399kr før rabatter.

 

 

Når det gjelder e-bøker i Norge, så har de både sine fordeler og ulemper.

Systemer som blir brukt i dag er tungvindt, men bare pga rot med DRM.

Det brukes 3 typer DRM fra de norske forlagene i dag.

NDRM = Ingen DRM, desse blir som regel levert som PDF

SDRM = Sosial DRM, også kjent som vannmerking. Desse blir som regel levert som epub.

TDRM = Teknisk DRM, desse er beskyttet med Adobe sin DRM, blir levert som ascm-fil som autentiseres mot Adobe og så blir lastet ned som Epub. Krever en Adobe-id.

 

 

Problemene med dette er mange.

Det er ikke alle lesere som støtter Adobe sin DRM, det er heller ikke alle lesere som støtter PDF, og mange flere som støtter PDF dårlig.

 

Ikke minst er det et problem at man i Adobe sitt eget program kan velge å lese bøkene uten en Adobe ID, men at de da blir låst til "ingen id" - og om man prøver å autentisere senere, eller å for eksempel lese bøkene i en app som er autentisert, så får man det ikke til.

 

Det er slettes ikke vanskelig å få til de norske e-bøkene om man bare gjør ting i riktig rekkefølge, første gang, men det er ofte vanskelig for folk å forstå dette.

 

Når det er sagt så kommer dette også med sine fordeler, den viktigste er at du får fysiske filer som du eier og disponerer som du vil, og kan lese i akkurat den leseren du vil (så lenge den støtter Adobe-DRM).

 

Kindle har gjort prosessen med å handle og lese bøker ekstremt enkel, det samme gjelder andre levrandører. Men det kommer også med den ulempen at bøkene du handler ikke er dine, og skulle Amazon finne det for godt, så sletter de hele databasen din.

I tillegg er du låst til deres leser/app/programvare.

 

 

Både Ark og ebok.no har prøvd å løse dette ved å intigrere alt i en app. Personlig synes jeg ikke det er en god løsning, da noen av snarveiene de tar for kundene, skaper problemere senere.

 

 

Jeg er nok ganske stertk farget i meningene mine av mange mange timer brukt på kundesupport på dette området.

Vil også avslutte med å si at dette er kun mine presonlige meninger, og de er ikke nødvendigvis de samme som arbeidsgiveren min har. :)

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...