Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk


Anbefalte innlegg

Tja, hvis Assad var arrestert og sendt til Haag, så ville det vel sende et signal til andre ledere. Det ville neppe stoppet borgerkrigen, men det gjør ikke en militæraksjon heller. De som sitter med makten over de kjemiske våpnene ville kanskje tatt hintet.

 

Gitt at politistyrken hadde internasjonal ledelse, hvem skulle de gjenværende lederne erklært krig mot?

 

Og om de gjorde det, så er vi der vi uansett kommer nå...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med Venstre og Krf? Jeg har sansen for Venstre på mange områder, men Krf er ett av de partiene jeg aldri kunne stemt på under noen omstendigheter. Venstre snakker om sosialliberalisme, men Krf er et av de minst liberale partiene som finnes i landet og fullt på høyde med SP, SV og AP når det kommer til å detaljstyre og moralisere over menneskers liv. Jeg har tidligere stemt på Venstre, men det er helt umulig for meg å stemme på et såkalt liberalt parti som nærmer seg Krf samtidig som de fjerner seg fra reelt liberale partier som Høyre og Frp.

Lenke til kommentar

Det spørs nok litt hva man legger mest vekt på. Du har helt rett i at når det gjelder liberalisme så er Venstre og Krf rake motsetninger og av samme grunn som for deg gjør det det helt utenkelig for meg å stemme Krf også, men når det gjelder svært mye annet er de to partiene veldig like og mener mye av det samme både angående økonomi, miljø, skole, innvandring, integrering og bistand.

Lenke til kommentar

Personvernet. Hva hver og en foretar oss på nettet er ikke noe en privat aktør har noe med. Det bør være en politioppgave og bør kun begrense seg til de tilfeller hvor det er en dokumentert mistanke.

 

Venstre er opptatt av personvern generelt, da er motstand mot DLD en naturlig konsekvens.

Lenke til kommentar

Personvernet. Hva hver og en foretar oss på nettet er ikke noe en privat aktør har noe med. Det bør være en politioppgave og bør kun begrense seg til de tilfeller hvor det er en dokumentert mistanke.

 

Venstre er opptatt av personvern generelt, da er motstand mot DLD en naturlig konsekvens.

Men det er vel kun politiet som har tilgang til informasjonen fra DLD?

Lenke til kommentar

Men det er vel kun politiet som har tilgang til informasjonen fra DLD?

Jeg ser jo nå ar det forrige svaret mitt var jo svar på noe helt annet enn det ble spurt om...

 

Takk for at du gav meg en anledning til å rette opp i det. :)

 

Du har rett i at intensjonen med DLD er at kun politiet skal ha tilgang på det. Jeg har heller ingen grunn til å mistenke myndighetene for å villede oss til å tro det mens realiteten er en annen. (Enkelte paranoide sjeler vil nok være uenig med meg der)

 

Men begrunnelsen for motstand mot DLD er at uansett hvor gode intensjonene er så ligger det en risiko i å ha persolige data liggende på en sever i lengre tid. Vi vet av erfaring at lekkasjer skjer. Det kan være resultat av forsømmelser eller av hacking rett og slett.

 

Det er en grunn til at vi har regler som begrenser hvor lenge data kan lagres. Det gjør det vanskelige / mindre sannsynlig at uvedkommende kommer over data de ikke skulle ha sett.

 

Ut fra et personvern synspunkt er det i vår interesse at data og logger lagres så kort tid som overhodet mulig. Da blir de nemlig slettet før de evt kommer på avveie.

Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålene mine Turbonello! :)

Okei. Prøver så godt jeg kan! =)

 

Jeg har et nytt og mer relevant et da: "Nestleder i Venstre mener at vi bør utføre militær aksjon i Syria uten FN mandat". Hvorvidt dette er noe Venstre står for (partiet) sto det ikke i artikkelen, men utifra det du vet om Venstre Turbonello, hva syns du? Det er ikke soleklart at regjeringen i Syria har gjort disse forferdelige handlingene, skal man da bruke militær makt på usikre bevis?

Nei. Det er ikke riktig av Venstre å støtte en militær aksjon uten mandat fra FN.

 

Her er noe relatert:

http://www.fn.no/Tema/Valg-2013/Venstre-og-FN

 

Jeg vil sitere følgende:

"Hva skiller deres utenrikspolitikk fra de andre partiene?

 

- Venstre er et liberalt parti, og en liberal utenrikspolitikk tar utgangspunkt i individets rett til frihet, uansett bakgrunn. Dette er det overordnede målet, og det skal være et fundament for vurderinger av Norges interesser og statens sikkerhet.

 

- Kampen for demokrati og menneskerettigheter står derfor sentralt i en liberal utenrikspolitikk. Venstre vil ha en tydeligere utenrikspolitikk som fremmer menneskerettigheter, demokrati og rettstat. Hensynet til disse verdiene skal veie like tungt i samarbeidet med land med tungt norsk næringsengasjement eller der Norge har sterke diplomatiske interesser, som overfor bistandspartnere. Venstre vil at Norge bidrar til å styrke utviklingen av rettsstater som gir likhet for loven, garanterte rettigheter og alminnelig rettssikkerhet gjennom uavhengige domstoler. Venstre vil arbeide for at også norske bedrifter ivaretar menneskerettighetshensyn og arbeidstakerrettigheter og at de viser større åpenhet om sin utenlandsvirksomhet.

 

- Dette skiller Venstres utenrikspolitikk i stor grad fra de dominerende partiene. Samtidig er Venstre også tydelig på at NATO-medlemskapet er vårt fundament i sikkerhetspolitikken, og på at EU er vår viktigste partner når det gjelder handel og europeisk samarbeid.

 

- Kampen for menneskerettigheter og mot folkemord og andre forbrytelser mot menneskeheten krever at vi tar konsekvensen av at deler av FN-systemet ikke alltid fungerer godt nok. FNs egen doktrine om forpliktelsen alle stater har til å beskytte en sivilbefolkning mot overgrep, også fra egne makthavere, må stå over systemhensyn. Venstre vil derfor at Norge som siste utvei støtter militære intervensjoner når det er nødvendig for å hindre slike forbrytelser, også om FN-mandat er uavklart. Militære operasjoner uten FN-mandat kun skal skje der det foregår utstrakt og uakseptabel voldsbruk mot egne borgere eller andre stater.

 

- I utviklingspolitikken kommer prioriteringene mellom ulike norske partier tydelig fram. For Venstre er det viktig at Norge fortsetter å gi bistand til vanskeligstilte land, men bistand alene er ikke nok. Norge må i større grad drive en helhetlig og utviklingspolitikk som fremmer næringsutvikling og handel, støtter opp om rettsstaten, og hvor det internasjonale rammeverket gir adgang til markedene for fattigere land. Utviklingspolitikken skal være samstemt, som vil si at alle Norges aktiviteter skal bidra til å nå de utviklingspolitiske målene. Venstre vil blant annet bruke Oljefondet aktivt i klima- og uviklingspolitikken. Vi vil blant annet utvide Oljefondets investeringsprogram rettet mot klimavennlige investeringer, og opprette utviklingsprogram med egne mandat rettet mot bærekraftige investeringer i fattige land og lavinntektsland."

Det kom ganske klart frem på TV2 at dette er kun Ola Elvestuens meninger og ikke Venstre som parti... Trine Skei Grande, var på stortinget og hun var blant alle de som var enige om å ikke angripe uten FN mandat.

 

Unge Venstre mener derimot at Norge burde angripe uten FN mandat.

http://www.ungevenstre.no/arkiv/redd-syria-fra-en-humanitaer-katastrofe-1

 

Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at slike umennskelige handinger ikke bør få internasjonal oppmerksomhet og må gjøres noe med. Men er virkelig denne USA holdningen på å fikse ting noe man bør se opp til?

Jeg er ingen fan av FN, men hva er poenget med organisasjonen hvis et land nekter å følge "reglene"?

Da er det liten vits... Derfor burede ikke Venstre støtte kriger uten FNs klarsignal.

 

 

Dette er mer et åpent spørsmål selvsagt, sier heller ikke at det er fasit svar på noe sånt, men for å være ærlig, så forventet jeg en slik holdning fra AP, Høyre og FRP, ikke Venstre. (ironisisk nok, er de imot militær aksjon uten FN mandat) Derfor vil jeg gjerne høre din mening.

Det er ikke Venstres holdning, men Ola Elvestuens. :)

Han har tydeligvis sterke meninger om dette som går litt på tvers av det Venstre som parti mener. Sannsynligvis vil han belyse temaet for å få flere engasjerte i spørsmålene.

 

 

Hva mener venstre om følgende saker:

 

-Karaktere på barneskolen?

-Søndagsåpne butikker?

-Privatisering av helsetjenester?

-Oljeborring utenfor Lofoten og Vesterålen?

 

Takk!

Vi vil ikke ha karakterer på barneskolen, fordi forskning på dette viser at det ikke har noen positiv effekt. Vi vil føre den politikken som er bevist at fungerer...

 

Søndagsåpne butikker skal være frivillig. De som jobber i butikken skal ha anledning til å ta seg fri, men om man ønsker å jobbe på søndag, så mener Venstre at staten ikke har som oppgave å hindre dem i å gjøre det... I dag er det bare hagesentere som har lov til å ha oppe, og bensinstasjoner... Jeg personlig syntes det er tull at staten skal detaljregulere på denne måten.

 

Privatisering av helsetjenester vil ingen av de borgerlige partiene av betydning gjenomføre. Privatisering betyr å selge offentlige tjenester til det private, og det vil ingen av de fire partiene.

 

Venstre vil ha så gode offentlige tilbud som over hodet mulig, så gode at behovet for det private blir mindre, men vi har ikke et trangsyn slik visse andre. Om noen vil starte opp private tjenester for å supplere det offentlige, så er Venstre positive til dette. Det skal heller ikke være slik at tykkelsen på lommeboka skal ha noen betydning... Alle skal ha de samme rettighetene, og få lik behandling.

 

Hvordan stiller venstre seg til innvandring i forhold til de andre partiene?

Det vil bli omtrent det samme antallet som får komme til Norge, men Venstre vil vil sørge for at flertallet av innvandrerne bidrar til verdiskapning i stedet for å gå på trygdeytelser. De vil gjøre det enklere for asylsøkere å skifte kø til arbeidsinnvandring. Vi vil ta mer hensyn til barn som er født og oppvokst i Norge, og føre en politikk som ikke straffer barna for foreldrenes valg. Det skal være enklere for mennesker som finner kjærligheten i utlandet også... Raskere behandling av søknader vil føre til at de som ikke får opphold blir sendt hjem raskere, og dermed blir man kvitt det problemet med at barn og voksne "slår rot" i Norge. De som har behov for beskyttelse får raskere opphold, rettigheter, osv. Og disse skal raskest mulig integreres i samfunnet, og settes i arbeid...

 

Hva ønsker venstre å gjøre for studentene? stipend/boliger

 

Hva tenker venstre om privatisering av skoler i hovedtrekk?

Les om 20 tiltak for en bedre studenthverdag

http://www.venstre.no/hordaland/artikkel/50965

 

Bedre studentvelferd

http://www.venstre.no/ostfold/artikkel/50919

 

Om privatskoler: Venstre vil skape en så god felleskole at folk vil velge de offentlige fremfor de private skolene. Men vi vil selvsagt ikke hindre ildsjeler som f.eks. vil starte opp humanistskoler rundt om i landet å få gjøre dette slik AP. Venstre vil støtte disse skolene, og de som velger disse skolene, skal få gå på disse helt gratis på samme måte som med de offentlige skolene. Jeg personlig tror at dette vil føre til en god konkurranse som vil øke kvaliteten i skolen.

 

Hva er det med Venstre og Krf?

KrF var et utbryterparti som utgikk fra Venstre i sin tid. KrF har derfor svært lik politikk som Venstre, men slutter der de kristne særinteressene begynner. Enkelt forklart.

 

Jeg har sansen for Venstre på mange områder, men Krf er ett av de partiene jeg aldri kunne stemt på under noen omstendigheter. Venstre snakker om sosialliberalisme, men Krf er et av de minst liberale partiene som finnes i landet og fullt på høyde med SP, SV og AP når det kommer til å detaljstyre og moralisere over menneskers liv.

Det er faktisk feil. SV er på toppen se selv:

 

Antall forslag om å innføre forbud/påbud:

SV: 20,5 forslag i snitt pr år

FrP: 13 forslag i snitt pr år

Sp: 11,5 forslag i snitt pr år

Ap: 9,5 forslag i snitt pr år

Høyre: 8 forslag i snitt pr år

KrF: 7 forslag i snitt pr år

Venstre: 4 forslag i snitt pr år

 

Antall forslag om å fjerne forbud/påbud:

FrP: 22 forslag i snitt pr år

Høyre: 15 forslag i snitt pr år

Venstre: 10 forslag i snitt pr år

KrF.: 10 forslag i snitt pr år

Sp: 4 forslag i snitt pr år

SV: 3 forslag i snitt pr år

Ap: 2 forslag i snitt pr år

 

 

Om du ser etter så er Venstre og KrF de som vil innskrenke nordmenns frihet minst...

Når det gjelder å fjerne forbud, så er AP værst, og FrP, Høyre og Venstre best.

KrF er også bedre enn AP, SV, og AP også når det gjelder å fjerne forbud.

 

Kilde:

http://www.civita.no/publikasjon/nr-21-2012-forbud-og-pabud

 

(Den pdf-fila som det er linket til på siden)

 

Jeg har tidligere stemt på Venstre, men det er helt umulig for meg å stemme på et såkalt liberalt parti som nærmer seg Krf samtidig som de fjerner seg fra reelt liberale partier som Høyre og Frp.

Høyre og Frp er ikke spesielt liberale... Om du faktisk er liberal, så er det mest lønnsomt å stemme Venstre, fordi da styrker du Venstres liberale politikk på bekostning av alle de andre, også KrF...

 

Jeg vet at Venstre er veldig i mot DLD. Men hvorfor? Det har jeg aldri helt skjønt...

 

Fordi de mener det er feil at staten overvåker alt det vi gjør på internett, og fordi de virkelig kriminelle lett kan omgå dette DLD f.eks. ved å bruke VPN og liknende. Det er svært mange gode grunner til å fjerne DLD, og du finner svært mange gode argumenter på denne siden:

 

 

http://liberalebolge.blogspot.no/2010/12/stopp-datalagringsdirektivet.html

 

https://www.facebook.com/StoppDLD

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

I ett dokument fra LO står det følgende:

 

«For LOs medlemmer er det avgjørende hvor de
enkelte partiene står i arbeidslivssaker – og hvilken arbeidslivspolitikk de ulike
regjeringsalternativene vil føre.»
Rødt er f.eks. enig i 13 av LOs 13 punkter, mens venstre er enig i 3 av 13 punkter.
Hva er din personlige mening om midlertidige tilsettinger, rett til heltid og at fellesskolen må sikres?
Endret av After8
Lenke til kommentar

I ett dokument fra LO står det følgende:

 

«For LOs medlemmer er det avgjørende hvor de

enkelte partiene står i arbeidslivssaker – og hvilken arbeidslivspolitikk de ulike

regjeringsalternativene vil føre.»

 

Rødt er f.eks. enig i 13 av LOs 13 punkter, mens venstre er enig i 3 av 13 punkter.

 

Hva er din personlige mening om midlertidige tilsettinger, rett til heltid og at fellesskolen må sikres?

For det første vil jeg si at det ikke går an å forstå seg på Venstres politikk om man leser på LO sine sider. Da får man et vrengebilde av Venstres politikk, og man forstår ikke argumentene som Venstre legger til grunn for det.

 

Min personlige mening er at ufrivillig deltid burde bekjempes, men at det er feil å forby delitdskontrakter, da disse kan føre til at flere mennesker får ett bein innenfor arbeidslivet. Noe de ikke ville gjort ellers.

 

Her er en artikkel som tar for seg Venstre og de 13 punktene til LO:

 

LO og Venstre

http://www.venstre.no/telemark/skien/artikkel/51132

 

 

 

Staten versting på midlertidige ansettelser

http://www.venstre.no/artikkel/46654/

 

Venstre gir mer inkludering i arbeidslivet

http://www.venstre.no/artikkel/46543/

 

Utfordret kunnskapsministeren om midlertidige stillinger

http://www.venstre.no/artikkel/47100

 

 

 

Vi vil bidra til en sterk felleskole, ved å gjøre den så bra at folk velger den fremfor private skoler. Da kan vi ikke gjøre som Rødt, AP, SV og SP, men da må vi få mer kunnskap inn i skolen. Vi må prioritere læreren, og få flere eksperter ned på barneskolenivå. og mange andre grep.

 

Det var Venstre som i sin tid utformet ideen om en felleskole, og det var Venstre som innførte felleskolen i Norge. Og Venstre vil selvsagt verne om denne.

 

 

Her er det som står på stemvenstre.no sine sider om skole og hva de ønsker å gjøre:

Det viktigste for en god skole er gode lærere. Da får vi en skole som satser på kunnskap og gir like muligheter til alle barn.

 

I dag er det 9000 ufaglærte lærere i norsk grunnskole. Det tar nesten 35 år før alle lærere får videre­utdanning. Det er ikke godt nok. Venstre vil satse på lærere og kunnskap.

 

Elever skal ses, oppmuntres og få tilpasset undervisning. Derfor vil Venstre ha et krafttak for flere, bedre og enda mer motiverte lærere. Venstre vil sikre alle lærere mulig­heten til å ta etterutdanning og sørge for at lærerne får mer tid til undervisning. Forskning og høyere utdanning gir oss kunnskap som sikrer miljø, arbeidsplasser og velferd. Derfor er satsing på kunnskap prioritet nummer én for Venstre.

 

Venstre vil:

 

Gi lærere rett og plikt til videreutdanning.

Innføre femårig lærerutdanning.

Fjerne tidstyvene i skolen og redusere skolebyråkratiet kraftig.

Gjennomføre et løft for helsesøster- og skolehelsetjenesten. 1000 flere helsesøstre de neste fire årene.

Øke norsk forskningsinnsats til 3 prosent av BNP innen 2020.

Øke bevilgningene til universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter.

Innføre 11 måneders studiestøtte og bygge 2000 studentboliger årlig.

Tilby barnehageplass til alle ettåringer gjennom to årlige opptak.

Prioritere flere voksne per barn i barnehagene.

 

http://stemvenstre.no/politikk/skole/

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vent til partileder debatten på fredag. Da skal man før høre den samme borgerlige hakk i plata retorikken og gnålet om:

  1. Alt skal effektiviseres av de borgerlige.
  2. De skal gjøre alt så mye bedre med nye statsråder men et mindre nedskalert embetsverk.
  3. Skole, skole, utdanning, utdanning, forskning, forskning. HAKK I PLATA.

Er det mange som tror på julenissen her inne?

 

Av intet (titalls milliarder i skattelette) får man intet.

Lenke til kommentar

Saken er den at skattelette vil gjøre at folk sitter igjen med mer penger selv, og da blir det brukt mer penger. Og som alle veit er avgiftsnivået ganske høyt i Norge, og du har moms på alt muligrart. Så pengene de strømmer inn i statskassen igjen de, så de borgerlige partiene har mer enn nok penger til å finansiere sin egen politikk.

 

Og effektivisering/nedkjæringer i byråkratiet vil også føre til mer penger å bruke på andre ting.

 

Men akkurat nå trykker skoen veldig innen spesielt helsesektoren, og skal vi få løst de problemene så tror også jeg at det vil bety kutt på en del andre områder. Det er jeg villig til å ofre en stund, i hvert fall for å få helsenorge på rett kjøl igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent til partileder debatten på fredag. Da skal man før høre den samme borgerlige hakk i plata retorikken og gnålet om:

  • Alt skal effektiviseres av de borgerlige.
  • De skal gjøre alt så mye bedre med nye statsråder men et mindre nedskalert embetsverk.
  • Skole, skole, utdanning, utdanning, forskning, forskning. HAKK I PLATA.

Vent til partileder debatten på fredag. Da skal man før høre den samme sosialistiske hakk i plata retorikken og gnålet om:

  • Hvor farlig Høyre og FrPs politikk er
  • Skremsler om fryktelige ting som vil skje dersom man slipper til private leverandører av skoler, helsetjenester, barnehager og gamlehjem.

    (Selv om tilbudene blir likestilt og betalt av det offentlige, slik at det ikke er tykkelsen på lommeboka som bestemmer hva slags tilbud folk får osv.)

  • At det ikke vil bli en krone i skattelette før det skinner av eldreomsorgen.

    (Noe som forøvrig aldri vil skje med de rødgrønne)

  • At AP vil prioritere velferd og ikke skattekutt

    (og mange andre ganske oppbrukte og misvisende påstander, gjentatt om og om igjen.)

  • At de igjen sår tvil om at de borgerlige vil forholde seg til handlingsregelen. (som Høyre har sagt at de skal holde)
  • At de mener de borgerlige partiene kan bestemme valgresultatet på forhånd, og annet sludder som de vanligvis kommer med i valgkampen HAKK I PLATA

Er det mange som tror på julenissen her inne?

 

Av intet (titalls milliarder i skattelette) får man intet.

Jo...

Tviler på at du fikk med deg så mye på det halvt-år lange økonomistudiet ditt...

 

Saken er den at skattelette vil gjøre at folk sitter igjen med mer penger selv, og da blir det brukt mer penger. Og som alle vet er avgiftsnivået ganske høyt i Norge, og du har moms på alt mulig rart. Så pengene de strømmer inn i statskassen igjen de, så de borgerlige partiene har mer enn nok penger til å finansiere sin egen politikk. Det skulle vel egentlig bare mangle. Dette viser hvor ignorant og kunnskapsløs du er når det gjelder de partiene du er uenig med som anti-liberal APer.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Og effektivisering/nedkjæringer i byråkratiet vil også føre til mer penger å bruke på andre ting.

Jepp :thumbup:

 

Men akkurat nå trykker skoen veldig innen spesielt helsesektoren, og skal vi få løst de problemene så tror også jeg at det vil bety kutt på en del andre områder. Det er jeg villig til å ofre en stund, i hvert fall for å få helsenorge på rett kjøl igjen.

Helt enig med deg! =)

Jeg har uansett større tro på de borgerlige på dette, enn de rødgrønne. De rødgrønne har vist at de ikke takler omsorgsektoren.

Lenke til kommentar

Har gått igjennom venstres politikk og det er vel det partiet jeg er mest enig med.

 

Men leser ihht websiden at dere vil redusere likestilling ved bruk av kvotering, hvorfor det?

Akkurat den biten er jeg usikker på om jeg står for selv må jeg innrømme.

Jeg vet ikke om jeg mener det enda. Og finner svært lite stoff om det.

Dette er tydeligvis ikke noe Venstre er opptatt av.

 

Uansett fant dette:

 

http://www.venstre.no/akershus/ski/artikkel/16300

 

http://www.venstre.no/hordaland/askoy/artikkel/48108

 

Gir disse deg noe svar?

 

Venstre og kvotering

 

14.11.2008 Venstre er for at alle skal gis like muligheter for engasjement og aktivitet i partiet. Venstre er ikke kjent for kvotering, verken på bakgrunn av kjønn eller etnisitet.

 

Kanskje særlig ikke på kjønn når det nå ligger an til to menn på topp i fire fylkeslag i partiet. Når jeg sier at det ikke gjør noe om Akershus får to kvinner på topp (som en motvekt), blir det tatt imot med et litt overbærende smil.

 

Venstre er ikke opptatt av kvotering. Som Afsan Rafiq (H) sa på radioen i dag, 14. november: ”Det er kvalifikasjonene det kommer an på”. Uavhengig av om du er kvinne eller mann, etnisk norsk eller med innvandrerbakgrunn, funksjonshemmet (vil noen av disse bli representert på Stortinget?) eller funksjonsfrisk: Det er kvalifikasjonene som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...