Gå til innhold

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

(Jobben er ikke ledig, fastslår Johnsen (AP.)

 

hehe

 

Foreløpig ikke.

 

Jeg minnes avdøde sentralbanksjef Hermod Skjånlands ord da han ble spurt om hva det første han ville gjøre om han ble finansminster.

 

Søke avskjed

 

 

var Skånlands kontante svar.

 

Det kan jo bli aktuelt om en populist fra FrP møter akademikerne i Finansdepartementet. Vedkommende kan komme til å lære noe om økonomi vedkommende ikke kunne før.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du avslører deg selv som en Frp-hater med forskjærlighet for Arbeiderpartiet. Med slike utsagn er det åpenbart at du ikke har satt deg inn i Frps politikk og dermed, med sterke fordommer i tillegg, er du ikke skikket til å vurdere de to partiene opp mot hverandre. Ifølge Frp er de ikke imot arbeidsinnvandring, det eneste de er imot er hvor lang tid det skal ta før en arbeidsinnvandrer tjener opp fulle velferdgoder.

 

FrP hater når jeg påviser feil i deres teori? Les om igjen om du ikke forstår det.

 

Videre har du henvist til at vi må stole på Stoltenberg fordi han har utdannelse som samfunnsøkonom, det har vel ikke en dritt med saken å gjøre - bare fordi han har utdannelse som samfunnsøkonom betyr ikke at han vet noe (det er som kjent dyp splittelse mellom fagøkonomer om hva som er rett og galt).

 

Så du går til en platearbeider om du har hjerteproblemer? Der er ikke dyp splittelse mellom fagøkonomene og tre sentrale norske økonomer, sentralbanksjefen, statsministeren og eks statsminister Kåre Willoch er enige. Se ovenfor for kilder.

 

Selv om han skulle vite mer enn andre, så kan han lyve akkurat like mye som Frp-politikere eller Høyre-politikere kan. Du snakker om å stole på en politiker - jeg vet ikke hva slags fantasiverden du lever i, men i virkeligheten kan man ikke stole på en politiker. Og de personangrepene du kommer med mot Erna er slag under beltestedet, en diskusjon blir mye bedre om du lærer å holde deg til saken.

 

Er dette argumenter?

 

Siden du er så opptatt av samfunnsøkonomisk eksamen og ikke samfunnsøkonomisk forståelse skjønner jeg ikke hva du har imot Kjetil Solvik Olsen, han er da vitterlig samfunnsøkonom han også!

 

Er det alt du har fått ut av denne denne tråden? Er du tom for argumenter?

 

Når det kommer til "stabil styring" og "full sysselsetting" så vil jeg nevne at Norge er langt fra unikt. Andre land får også til dette, til og med uten olje.

Du har ikke argumentert overbevisende om andre land.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Her er en forklaring fra FrP-økonomen om hvordan Høyre bruker OPS, og hvordan Arbeiderpartiet sniker midler til bruk utenfor handlingsregelen. Ganske interessant at "ansvarlighetens høyborg" også bruker mer penger utenfor handlingsregelen på en sleip måte (Arbeiderpartiet i et nøtteskall).

 

 

Tilbakevist her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1533535&p=20895568

 

og her

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1361904

Lenke til kommentar

Ser ut til at makro gir en blå regjering noe av den nødvendige medvinden likevel.

 

- Mer oljepenger kan da brukes uten å gjøre den mye omtalte skaden.

 

- Artikkelen beskriver hvordan de ser for seg at en blå regjering kan få til noe skattelette uten at det får nevneverdig negativ effekt.

 

http://www.dagbladet.no/2013/09/04/nyheter/okonomi/hegnarno/arbeidsledighet/sysselsetting/29067433/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser ut til at makro gir en blå regjering noe av den nødvendige medvinden likevel.

 

- Mer oljepenger kan da brukes uten å gjøre den mye omtalte skaden.

 

- Artikkelen beskriver hvordan de ser for seg at en blå regjering kan få til noe skattelette uten at det får nevneverdig negativ effekt.

 

http://www.dagbladet.no/2013/09/04/nyheter/okonomi/hegnarno/arbeidsledighet/sysselsetting/29067433/

 

Sitat fra den artikkelen:

 

Sjefsøkonom i Nordea, Steinar Juel, tror gullalderen i norsk økonomi er over, men tror ikke på krakk i boligprisene.

 

 

Personlig kjenner jeg Steinar Juel veldig godt. Vi arbeidet sammen i Norges Banks Valutaavdeling fra 1977 til 1978. Han er en av de dyktigste økonomene i Norge, men jeg er ikke alltid helt sikker på fortegnene hans:

 

  1. Hva med en formidabel skattelette?
  2. Fjerning av noen bompenger?
  3. Økning i pengebruken innenfor handlings-regelen slik Høyre vil det eller økt bruk av penger utenfor handlings-regelen slik FrP vil det. Det er ikke bar i gi gass i nedoverbakke, men å trø gassen i bunn i nedoverbakke. Jeg skrev hovedoppgave om inflasjon til sosialøkonomisk embetseksamen og vet hva det betyr.
  4. Sist men ikke minst, hvem skal tildeles finansminister posten om det skulle bli en borgerlig regjering? Det er en stor usikkerhet. Den beste de borgerlige har er Per Christian Foss, men han er vel på vei ut av politikken?

Til orientering hentet sentralbanksjef Hermod Skånland meg over til forsknings / utredningsavdelingen i Norges Bank, mens Steinar Juel etter hvert gitt til privat næringsliv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Konkret bevis på at regjeringen har brukt handlings-regelen ansvarlig:

 

Norge stiger raskest på listen over verdens konkurransekraftige økonomier.

 

Skulle de blå blå få kloa i vårt oljefond bør man huske den og denne tråden. Legg den i dine favoritter eller lenk til den på Fb eller ditt nettsted, så får vi se hvordan det eventuelt går med et blå blått eksperiment med en skvett grønn og gul farge i.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at SSB er særlig bekymret om man plutselig mistet oljeøkonomien i Norge. Jeg synes dette virker litt merkelig.

 

Også tuter og kjefter politikerne om en skarve prosentandels forskjell på endring av handlingsregelen? Nei, dette får jeg ikke til å rime satt opp i mot hverandre.

 

Noen gode forklaringer på hva SSB mener her?

 

Det er som om jeg begynner å bli skeptisk til hva SSB står for, når det gjelder sannheter etter å ha lest den setningen som jeg har sitert til nedenfor:

 

 

 

SSB konkluderte i en rapport for to år siden om oljens påvirkning på norsk økonomi med at et bortfall av oljesektoren ikke vil gi store makroøkonomiske utfordringer for norsk økonomi.
Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser ikke ut til at SSB er særlig bekymret om man plutselig mistet oljeøkonomien i Norge. Jeg synes dette virker litt merkelig.

 

Også tuter og kjefter politikerne om en skarve prosentandels forskjell på endring av handlingsregelen? Nei, dette får jeg ikke til å rime satt opp i mot hverandre.

 

Noen gode forklaringer på hva SSB mener her?

 

Det er som om jeg begynner å bli skeptisk til hva SSB står for, når det gjelder sannheter etter å ha lest den setningen som jeg har sitert til nedenfor:

 

 

Jeg er enig med deg i skepsisen.

 

Avskrekkende bilde
En slik konklusjon tar de torsdag sterkt avstand fra i en debattartikkel i Dagens Næringsliv. Bjørnland og Thorsrud har gjennomført en forskningsstudie ved bruk av andre modeller enn dem SSB anvender, og mener de kan tegne et mer avskrekkende bilde av norsk oljeavhengighet enn det SSB gjør.
For at oljen fortsatt skal være en gevinst for det norske samfunn, mener forskerne at politikerne nå bør bedre rammevilkårene for den konkurranseutsatte delen av næringslivet «som ikke boomer med oljen».

 

 

De modellene håper jeg er offentlig tilgjengelige. Jeg skulle gjerne hatt hele rapporten.

 

Regjeringen har allerede i sin siste tiltakspakke bedret rammevilkårene for konkurranseutsatt del av fastlandsøkonomien.

 

Nå jobbet jeg i utrednings / forskningsavdelingen i Norges Bank. Vår modeller er ulike de SSB bruker og vi var ikke alltid enige med SSB i deres prognoser og analyser.

 

SSB har heldigvis ikke samme ansvar for utviklingen i norsk økonomi som Norges Bank. De har ikke noe økonomisk politisk virkemiddel de kan bestemme doseringen av slik Norges Bank kan. Allikevel synes jeg SSB noen ganger skulle være mer varsomme med det de skriver. Selv om jeg kan være enige i fortegnene deres er jeg ofte meget uenig i fortegnet på endringen, med andre ord på styrken i utslagene i de beregningene de kommer frem til.

 

Jeg vil anbefale informasjonsavdelingen (personalet) i SSB å pugge følgende bok.

 

The Greenspan Effect: Words That Move the World's Markets

 

SSB's ord danner også forventninger og holdninger som kan være viktigere enn en tror. Hvor mange på dette forumet siterer for eksempel Norges Bank i sine poster og tråder? Tilnærmet lik null, men mange siterer SSB i den ene og andre sammenheng.

 

Personlig mener jeg Norge skulle fortsette å være en energinasjon etter oljen og derfor satse på å bil verdensledende på alternativ energi. Vi har vannkraft, vind og bølgekraft. Jeg har selv veldig tro på solenergi. Studer gjerne det som skjer i Freiburg i Tyskland og Kjøbenhavn. Norske byer burde nå satse på å bil grønne byer.

 

Grønne byer er også som regel mer menneskevennlige byer. Jeg kommer gjerne til Oslo å fisker ørret / laks i Akerselva, men da må elva være renere i dag. Jeg fisker gjerne pir på havna i Oslo om noen år, men torsk og flyndre fisket i indre oslofjord hadde jeg gitt til katten. Til orientering spiste vi ikke fisk fanget i bysundet i Haugesund.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

Jan Tore Sanner.

 

- Han har drevet med finanspolitikk i Høyre i 12 år, og ledet finansforhandlingenemed Frp i min regjeringstid. De var meget vanskelige.

 

 

Det sier meg en del. Personlig mener jeg Sanner ikke rekker Foss til knærne.
- Den viktigste uenigheten mellom Høyre og Frp er handlingsregelen. Da er det viktig å minne om én ting, og det er at på Stortinget er bare Frp imot den. Og det er flertallet på Stortinget som bestemmer, selv om det er flertallsregjering, sier Foss.

 

 

Den siste tids utvikling tyder på at det er FrP som har beveget Høyre og ikke omvendt. Handlings-regelen er som nevnt ikke en forhandlings regel.

 

Erna Solberg garanterte denne uka at en borgerlig ny regjering vil følge handlingsregelen.

 

 

Word's that move world markets.

 

 

Ord som beveger norsk økonomi?
Men i dag var Siv Jensen ute i blant annet Adresseavisen og sa at Solberg ikke allerede nå kan kreve at den skal følges i en eventuell borgerlig regjering.
- Erna Solberg er ikke i posisjon nå til å bestemme hvordan en regjeringsplattform skal se ut etter valget. Klarer vi å vinne valget, skal vi sette oss ned og forhandle. Jeg mener at alt er åpent for forhandlinger inntil vi er ferdig med valget, sier Siv Jensen til Adresseavisen.

 

 

Nettopp. Mye tyder også på at oppslutningen til FrP øker og den synker for Høyre. Jeg har selv anslått en oppslutning for Høyre på 22 prosent. Den siste meningsmålingen jeg så var 25 prosent. Da er spørsmålet. Hvor store blir FrP?

Per-Kristian Foss er likevel overbevist om at Høyre kommer til å få gjennomslag for handlingsregelen.
- Fornuften kommer til å seire. Partier som utfordrer velgerne med økt rente, kommer ikke til å leve lenge, sier han.

 

 

Det er ikke jeg så sikker på. Hagen felte Willoch regjeringen på et forslag om å heve bensinavgiften med 42 øre / liter.

 

Foss viser til at gjentatte brudd på handlingsregelen vil blåse opp økonomien sterkt og skape inflasjonspress.

 

 

Der er vi enige.

- Det presset er det bare Norges bank som kan møte med ett virkemiddel, og det er regulering av renta. Opp med renta betyr økt rente for folk flest, sier han.

 

 

Det kan skjer allerede på første rentemøte avhengig av valgresultatet på mandag.
Jeg minnes sentralbanksjef Hermod Skånlands ord. Det gjelder å forberede seg på uværet når sola skinner. Når det begynner å blåse på toppene kan det være for sent. Uværet i den norske fjellheimen kan være over deg før du har skiftet klær om de ligger dypt i sekken din.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mer om oljevirksomheten:

 


Regjeringen vil tvinge norske gruve- og oljeselskaper til mer åpenhet - til protester fra NHO og Statoil, som klager over særnorske regler.
Regjeringen har besluttet å foreslå lovregler med krav om såkalt land-for-land-rapportering for multinasjonale selskaper innen utvinningindustrien - altså olje- og gass-industrien, mineralindustrien og selskaper som driver med skogsdrift.

- Åpenhet rundt betalingsstrømmer er viktig for å ansvarlig gjøre myndighetene i de landene hvor selskapene opererer, herunder bekjempe korrupsjon, sier finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) til Dagbladet.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det kan så være, men de kan komme til å regjere sammen med FrP som vil bryte handlings-regelen og Høyre som vil forhandle om den. Posisjonering kalles det. De forhandlingene blir ikke lette.

 

Jens Stoltenberg har sagt at han i tiden fremover vil stramme inn på handlings-regelen, dvs. på kort sikt bruke mindre enn 4 %. Personlig mener jeg det er riktig i den konjunkturfasen norsk økonomi nå er i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Ja det blir nok tidenes største løftebrudd, mye større enn da Kristin Halvorsen lovte å fjerne fattigdommen med et pennestrøk.

 

Folket ville jo ha forandring og det får det. Så får vi se når status gjøres opp etter at perioden er omme hvor fornøyde vi er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...