Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk


Anbefalte innlegg

Jeg ble oppfordret av brukeren "Rogaland Piratparti" å starte denne tråden.

Denne er for folk som er nysgjerrige på Venstres politikk.

Så kan jo venstrefolka som er her svare dem på det.
Jeg for min del skal prøve å svare så godt jeg kan. =)

Det kan være ting dere har hørt, og som dere lurer på stemmer, eller andre ting dere lurer på.

Om det er noe dere setter pris på ved venstres politikk, og som dere syntes er bra, så er det også kjempefint om det blir skrevet litt om her. Det er valgkamp, og denne tråden er for at folk skal få en viss innsikt i hva venstre faktisk står for.

Det er mange myter rundt venstre som man kanskje også burde ta tak i å rette opp i.

..............................

Fakta om Venstre:

Venstre er Norges eldste parti, og ble stiftet den 28. januar 1884. Venstre fikk til viktige liberale reformer som folkestyre, religionsfrihet, juryordningen og allmenn stemmerett.

Ved Stortingsvalget i 2009 fikk Venstre en oppslutning på 3,9 prosent. I lokalvalget 2011 fikk partiet 6,3 prosent oppslutning. Trine Skei Grande er leder, og Ola Elvestuen og Terje Breivik nestledere.

http://stemvenstre.no/politikk/


post-148960-0-70953700-1376776200.jpg

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med Venstres politikk på mange områder men det butter for meg når det kommer til innvandring: Hvordan skal velferdsstaten være bærekraftig om det legges opp til enda mer innvandring? Vi vet allerede at innvandringen i sum koster samfunnet mer enn hva den tjener inn. Samtidig fronter Venstre dyre tiltak som borgerlønn (som jeg er forøvrig er tilhenger av, forutsatt at befolkningen ikke er for stor) og er skeptisk til oljeindustrien, som er selve hovedpulsåren for den norske velstanden.

 

Kombinasjonen av økt innvandring og reduserte oljeinntekter virker suicidal.

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er enig med Venstres politikk på mange områder men det butter for meg når det kommer til innvandring: Hvordan skal velferdsstaten være bærekraftig om det legges opp til enda mer innvandring? Vi vet allerede at innvandringen i sum koster samfunnet mer enn hva den tjener inn. Samtidig fronter Venstre dyre tiltak som borgerlønn (som jeg er forøvrig er tilhenger av, forutsatt at befolkningen ikke er for stor) og er skeptisk til oljeindustrien, som er selve hovedpulsåren for den norske velstanden.

 

Venstre minner mer og mer om et rent liberalistisk parti og er det partiet som er mest enig med lederen av Civita, Kristin Clemet i innvandringspolitikken.

 

Se for øvrig: http://www.dagbladet.../09/543054.html

 

Trine Skei Grande er i ferd med ytterligere å marginalisere Venstre. Jeg antar at partiet vil falle under sperregrensen ved stortingsvalget 9 september.

 

Se hvilket partie som stort sett er enig med Høyre og FrP og som alene er enige med FrP når det gjelder AFP:

 

http://ny.lo.no/Docu...iene_folder.pdf

 

 

Når man går som en and, kvekker som en and, oppfører seg som en and og opptrer sammen med andre ender hvor ender man da?

 

Vurder selv.

 

Sosialliberalt eller markedsliberalistisk parti?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

En Venstre mann som ikke har greie på AFP, tariffavtaler etc.?

 

http://www.diskusjon...post&p=20826572

 

http://www.diskusjon...post&p=20828240

"Ikke har" ... Nå lyver du igjen, fordi jeg har jo rukket å satt meg inn i det.

Uansett så står du og din sak veldig dårlig her... Se på de lenkene jeg gav i de trådene du lenker til.

 

LO og AP vil kun gi rettigheter til organiserte, mens Venstre vil gi de samme rettighetene til alle arbeidstagere, både uorganiserte og organiserte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

LO og AP vil kun gi rettigheter til organiserte, mens Venstre vil gi de samme rettighetene til alle arbeidstagere, både uorganiserte og organiserte.

 

Hva er da poenget med fri organisasjonsrett og retten til å organisere seg?

 

Hva er det med dere i AP som gjør at dere må rakke sånn ned på andre partier og politikere?

 

Hva konkret er det som er nedrakking?

 

Venstre er i mine øyne for lite markedsliberale...

 

Partiet begynner mer og mer å ligne på DLF som også en gang var sosialliberale. Vi vet hvordan det gikk med det partiet selv om partiet nå er vekket til live igjen etter å ha ligge i dvale noen år.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Partiet begynner mer og mer å ligne på DLF som også en gang var sosialliberale. Vi vet hvordan det gikk med det partiet selv om partiet nå er vekket til live igjen etter å ha ligge i dvale noen år.

Vel, derom får vi registrere at vi er uenige.

 

Det opprinnelige DLF var sosialliberale, men det var et annet parti og ble lagt ned i 1988. Dagens DLF ble opprettet i 1992, riktig nok med noen av de gamle medlemmene. Det vil si de som ikke ble med i det gjenforente Venstre. Bortsett fra et og annet utspill fra Unge Venstre holder dagens Venstre seg trygt på sosialdemokratisk grunn.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det opprinnelige DLF var sosialliberale, men det var et annet parti og ble lagt ned i 1988. Dagens DLF ble opprettet i 1992, riktig nok med noen av de gamle medlemmene. Det vil si de som ikke ble med i det gjenforente Venstre. Bortsett fra et og annet utspill fra Unge Venstre holder dagens Venstre seg trygt på sosialdemokratisk grunn.

 

Ikke sett gjennom mine briller. Jeg ble faktisk overrasket over mange av de svarene Venstre gav på LOs 45 spørsmål til partiene. De svarene minner lite om et sosial liberalt parti. Som hovedregel er de enige med Høyre og FrP og noen ganger kun med FrP.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Venstres politikk på mange områder men det butter for meg når det kommer til innvandring: Hvordan skal velferdsstaten være bærekraftig om det legges opp til enda mer innvandring?

Det legges ikke opp til veldig mye mer innvandring. Det er feil. Du kan jo studere forskjellen på Venstres, Høyres og FrPs politikk selv. Her er det mange myter som trenger å avlives. Venstre er absolutt ikke for fri innvandring og kommer heller ikke til å være det. Vi vil sende kriminelle innvandrere raskere ut enn i dag. Vi vil ha raskere behandling av asylsøknader, for å hindre at asylsøkere blir her i mange år i usikkerhet før politiet kommer på natta å pælmer dem ut, osv. Så sørge for at det blir bedre og mer effektiv behanlding av disse søknadene, på den måten at bare de som virkelig har behov for beskyttelse får det, mens andre som ikke har det raskere kan få avslag og bli sendt hjem igjen... Men selvsagt vil Venstre sørge for en innvandringspolitikk som er bærekraftig både sosialt og for økonomien.

 

Dette er innvandringspolitikken til Venstre. Tatt fra stortingsvalgprogrammet:

 

 

 

 

Innvandring og integrering

Folk flytter på seg mer enn før, også over landegrensene. Vi lever i en global tidsalder og retten til å søke lykken bør ikke begrenses av hvor man er født.

 

Muligheten til fri bevegelse er en grunnleggende verdi. Venstre har et positivt syn på migrasjon. Kulturell og økonomisk stimulans gjennom innvandring gjør samfunnet sterkere, rikere og mer mangfoldig.

 

Samtidig setter folkeforflytninger vårt samfunn på prøve, uansett årsak. Ikke minst gjelder det den norske velferdsstatens bærekraft. At samfunnet har tilstrekkelig ressurser og kapasitet til opplæring og integrering er en forutsetning for et vellykket resultat.

 

Alle i Norge skal gis reell mulighet til å mestre norsk språk og samfunnsforståelse. Samtidig har den enkelte som kommer til Norge også en forpliktelse til å sette seg inn i språk og normer. Integrering er en gjensidig prosess. Vilje til å integreres og gjensidig respekt mellom mennesker er nøkkelen til god integrering og dermed til et sterkere samfunn.

 

Arbeidsinnvandring og visum

Tilgang på arbeidskraft er viktig for økonomisk vekst. Venstre vil ha en arbeidsinnvandringspolitikk som gjør det lettere å få opphold på grunnlag av arbeid, også fra land utenfor EØS-området. Venstre mener det må bli enklere å søke om arbeidstillatelse fra Norge.

 

Dagens visumkrav gjør det vanskelig for nordmenn å invitere utenlandske venner på besøk. Norske organisasjoner møter ofte vanskeligheter med å invitere søsterorganisasjoner fra andre land, særlig fra Afrika.

 

Venstre vil:

  • Utvide adgangen til å søke jobbsøkervisum ved norske utenriksstasjoner slik at det ikke bare er faglærte som har denne adgangen.
  • Senke lønnskravet for å få arbeidstillatelse til arbeidssøkere som har fått tilbud om heltidsarbeid.
  • Endre reglene for arbeidstillatelse som faglært, slik at kravene til kompetanse i større grad bestemmes av arbeidsgiverne og ikke av utlendingsmyndighetene.
  • At søknad om oppholdstillatelse ved konkret arbeidstilbud maksimalt skal ta én måned.
  • Åpne for at bedrifter og utdannings- og forskningsinstitusjoner forhåndsgodkjennes slik at forskere og spesialister kan påbegynne arbeidet sitt mens Utlendingsdirektoratet (UDI) behandler søknaden.
  • Gjennomgå krav til godkjenning av høyere utdanning slik at det blir enklere å få godkjent utdanning fra et annet land.
  • Innføre en modell med forhåndsgodkjenning av bedrifter.
  • Forenkle prosedyrene for forlengelse og fornyelse av arbeidstillatelser.
  • Gi asylsøkere mulighet til å skifte kø fra søknad om asyl til søknad om opphold på grunn av arbeid.
  • Redusere antallet visumpliktige land.
  • Gjøre det lettere å få visum til Norge og det øvrige Schengen-området.
  • Innføre en ordning med kjærlighetsvisum, som gir norsk-utenlandske par muligheten til å bo sammen i 12 måneder i Norge.
  • Senke inntektskravet for familieinnvandring.
  • Innføre skattefritak for utenlandske ansatte som får dekket utgifter til norskkurs av arbeidsgiver og gi skattefradrag for ansatte som selv bekoster slike kurs.

 

 

Mennesker på flukt

Det er en menneskerett å kunne søke og få asyl for den som trenger beskyttelse. Venstre vil effektivisere identitetsavklaringer hos asylsøkere og sette en tidsfrist på saksbehandlingstiden.

 

Uansett hvor effektiv saksbehandlingen blir, kommer en del mennesker til å tilbringe tid i mottak. Venstre vil at mottakene drives ut fra prinsippet om «integrering fra første dag» med mulighet for å jobbe, lære språk og å bli en del av lokalsamfunnet. Mottakene skal være åpne og ha høy kvalitet. Venstre vil heller ha mange, små mottak enn noen få store.

 

Dagens innvandringspolitikk tar ikke høyde for at en del mennesker havner i en gråsone, for eksempel ved at de er vanskelige å returnere. Mange av disse lever i dag i skjul eller i kirkeasyl. Menneskelige hensyn må tillegges større vekt. Retur av asylsøkere må aldri skje på tvers av anbefalinger fra FNs høykommissær for flyktninger.

 

Venstre vil:

  • Grunnlovsfeste retten til å søke asyl.
  • Redusere saksbehandlingstiden og sette tidsfrister for behandlingen av asylsøknader.
  • Tvangsreturnere hurtigere etter avslag.
  • Intensivere arbeidet med tilbakesendelsesavtaler slik at flere med avslag kan returneres.
  • Øke antallet kvoteflyktninger fra FN.
  • Gi asylsøkere arbeidstillatelse.
  • Opprette en hurtigfil for asylsøkere som blir tatt for alvorlig kriminalitet, der søknaden behandles raskt og søkeren returneres til opprinnelseslandet ved avslag.

 

Barn på flukt

Det er inhumant at barn må leve i uvisshet og frykt i mange år på asylmottak. Barns beste må veie tyngre enn såkalte «innvandringsregulerende hensyn», og Venstre mener at barn som har levd i mange år i Norge og som har sterk tilknytning til riket, må få opphold.

 

Barnekonvensjonens bestemmelser, blant annet at hensynet til barnets beste skal være avgjørende, må få gjennomslagskraft også når det gjelder asylbarn. Derfor vil Venstre at det skal innføres klageadgang for mulig brudd på Barnekonvensjonen.

 

Venstre vil:

  • At lengeværende barn og barnefamilier med endelig avslag som hovedregel skal få opphold dersom de har oppholdt seg i Norge i mer enn tre år, og at det samme skal gjelde foreldre uten arbeids- eller oppholdstillatelse med daglig omsorg for slikt barn.
  • At barneverntjenesten må overta omsorgsansvaret for enslige asylsøkere mellom 15 og 18 år tilsvarende det ansvaret som gjelder for enslige asylsøkere under 15 år.
  • Sikre enslige mindreårige asylsøkere en så stabil oppvekst som mulig, blant annet ved å sørge for at de raskere får fosterfamilier i Norge.
  • Endre forskrift om fastlegeordning i kommunene slik at alle barn som er bosatt i en norsk kommune får rett til en fastlege.
  • Innføre klageadgang etter Barnekonvensjonen.
  • Avvikle ordningen med midlertidig opphold for mindreårige asylsøkere.
  • La barn som søker asyl ha rett til å få videregående opplæring mens søknaden behandles.

 

Mennesker uten grunnlag for opphold

Det er et mål at så få som mulig oppholder seg uten grunnlag for opphold i Norge. De som har fått avslag på sin søknad skal om mulig tvangsreturneres.

 

Enkelte asylsøkere kan ikke sendes ut etter avslått asylsøknad fordi Norge ikke har returavtale med hjemlandet eller fordi hjemlandet nekter å ta imot vedkommende. Venstre mener vi må sikre humane levekår for denne gruppen, og særlig for barn.

 

Venstre vil:

  • Sikre mest mulig effektive returordninger for personer med avslag på opphold i Norge.
  • At mennesker uten lovlig opphold som ikke kan returneres, skal gis mulighet til opphold etter fem år.
  • Regulere hvilke tilstander som personer uten fast opphold i riket kan behandles for, slik at alle får den helsehjelpen de har krav på.

 

Integrering

Kommunene har ansvaret for flyktninger og asylsøkere som har fått opphold. Venstre vil øke integreringsstøtten og gi kommunene ekstra økonomiske incentiver for å ta imot mindreårige som har fått opphold, slik at disse kommer hurtig ut av mottak.

 

Det må være enkelt å få opplæring i norsk. Venstre vil tilrettelegge for frivillige organisasjoner som arbeider med å fremme integrering på ulikt vis. Organisasjonsdeltagelse er en arena for språkopplæring, etablering av nettverk og en måte å lære demokratiske spilleregler på.

 

Venstre vil:

  • Evaluere og styrke dagens norskopplæring og introduksjonsprogram.
  • Ta initiativ til forskning og evaluering av prosessen med godkjenning eller kvalifisering av kompetanse for ulike arbeidsoppgaver.
  • Gi økt støtte til frivillige organisasjoner som jobber med integrering, og prioritere tilrettelegging for frivillige organisasjoners integreringsinnsats rettet mot kvinner.
  • Tillate dobbelt statsborgerskap.
  • At søkere må kunne beherske minimum av norsk muntlig for å kunne erverve norsk statsborgerskap.
  • Øke integreringstilskuddet.

 

Arbeid og integrering

Deltakelse i arbeidslivet er viktig for at migranter skal få en meningsfull tilværelse og at de skal kunne bidra til fellesskapet. Venstre vil ha et mer offensivt Norge som sikrer innvandrere tilgang til arbeidsmarkedet. Godkjenningsprosessen av utdanning fra utlandet skal bli mer effektiv. Venstre vil fortsette arbeidet med å gi alle mennesker mulighet til å starte egen bedrift, uavhengig av bakgrunn.

 

Venstre vil:

  • Gjøre arbeidsmarkedet mer fleksibelt slik at terskelen for å komme inn senkes for innvandrere og unge, blant annet ved å tillate mer bruk av midlertidig ansettelser.
  • Innføre forsøk med anonyme søknader i offentlig sektor slik at kun kvalifikasjonene kommer frem av søknaden.
  • Tilrettelegge for mentorordninger og nettverksarenaer i arbeidslivet både for høytutdannede innvandrere og arbeidstakere med spesielle behov på vei ut i arbeidslivet.
  • Effektivisere prosessen med å få vurdert og godkjent utdanning fra utlandet.

 

 

 

 

Tja jeg svarte på veldig mye mer enn det du spurte om, men håper i alle fall at det besvarer et og annet spørsmål du hadde... Ofte bedre med for mye enn alt for lite =P Og dette er en Venstre-tråd så =)

 

 

Vi vet allerede at innvandringen i sum koster samfunnet mer enn hva den tjener inn. Samtidig fronter Venstre dyre tiltak som borgerlønn (som jeg er forøvrig er tilhenger av, forutsatt at befolkningen ikke er for stor) og er skeptisk til oljeindustrien, som er selve hovedpulsåren for den norske velstanden.

 

Kombinasjonen av økt innvandring og reduserte oljeinntekter virker suicidal.

Venstre vil verne om Lofoten Vesterålen og Senja. Det er riktig, men vi får fortsatt samme oljeintekter. Og mer enn god nok råd til å finansiere politikken vår. Er det sant at innvandringen koster samfunnet mer enn vi tjener inn? Jeg har hørt det motsatte i alle fall...
Lenke til kommentar

Har venstre noen plan for å få effektivisert/minket byråkratiet i Norge?

Tenker på ett veldig generelt grunnlag her. For det er jo ett punkt der det er store muligheter for å spare inn skatteletter feks.

 

Dette er hentet rett fra partiprogrammet:

 

Venstre vil:

 

* Igangsette en uavhengig evaluering av offentlig forvaltning med sikte på å begrense byråkratiet og sikre effektiv tjenesteproduksjon

 

* Redusere skjema og dokumentasjonsveldet i offentlig sektor

 

* Effektivisere anbudsprosessen i offentlig sektor og forenkle rutinene for kontroll med tjenester som settes på anbud

 

* Gjennomgå statlige tilsyn og direktorater med sikte på å styrke folkevalgte organers makt, og i denne sammenheng ha som mål å redusere antall tilsyn og direktorat.

 

* Sikre offentlig ansattes rett og mulighet til å ytre seg om faglige eller arbeidsrelaterte spørsmål

 

* Styrke samarbeidet mellom stat og kommune ved å gi fylkesmannen det samme ansvaret for samordning, koordinering og dialog ved innsigelser som ved tilsyn.

 

Og mine kommentarer:

Jeg er glad for at Venstre ikke kategorisk sier at man skal kutte en hel drøss årsverk. Er litt lei av forståsegpåere som snakker om å gjøre kutt i byråkratiet uten å konkret vite akkurat hvor kuttene kan gjøres. Kuttene Venstre vil gjøre skal komme ved å gjøre jobben byråkratene gjør enklere/raskere, slik at det nødvendige antallet byråkrater vil bli lavere enn i dag. En positiv bieffekt er jo også at det enklere byråkratiet vil føles mindre som å slåss mot vindmøller for mannen i gata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har venstre noen plan for å få effektivisert/minket byråkratiet i Norge?

Tenker på ett veldig generelt grunnlag her. For det er jo ett punkt der det er store muligheter for å spare inn skatteletter feks.

Ja, det har de.

Både i skole og andre områder.

 

Det står jo noe om det her:

http://www.venstre.n.../artikkel/46132

 

Jeg bare søkte et kjapt søk. Men jeg har lest en god del om dette før i forskjellige sammenhenger...

 

Byråkrati hindrer velferd

http://www.venstre.n.../artikkel/43171

 

Mindre byråkrati og mer læring

http://www.venstre.n.../artikkel/39032

 

 

Venstre vil ha kutt i byråkratiet for bedriftene

http://www.venstre.no/artikkel/46123/

 

I NAV ønsker Venstre mindre byråkrati:

http://www.bt.no/nyh...ml#.UgjMIZL0G24

 

Byråkratiet i norsk skole må vekk!

http://liberal.no/20...-skole-ma-vekk/

 

 

 

Eller var det noe mer spesifikt du tenkte på?

 

[/size]

 

Venstre minner mer og mer om et rent liberalistisk parti og er det partiet som er mest enig med lederen av Civita, Kristin Clemet i innvandringspolitikken.

 

Se for øvrig: http://www.dagbladet.../09/543054.html

 

Trine Skei Grande er i ferd med ytterligere å marginalisere Venstre. Jeg antar at partiet vil falle under sperregrensen ved stortingsvalget 9 september.

 

Se hvilket partie som stort sett er enig med Høyre og FrP og som alene er enige med FrP når det gjelder AFP:

 

http://ny.lo.no/Docu...iene_folder.pdf

 

 

Når man går som en and, kvekker som en and, oppfører seg som en and og opptrer sammen med andre ender hvor ender man da?

 

Vurder selv.

 

Sosialliberalt eller markedsliberalistisk parti?

Du sporer fullstendig av med all løgnen og det hjernedøde sprøytet ditt Kjell Bleivik.. Det er ikke dette som er temaet i tråden... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hva er da poenget med fri organisasjonsrett og retten til å organisere seg?

Så du er i mot at alle har samme rettigheter i arbeidslivet fordi da er det ingen vits i å organisere seg?

You got to be kidding me? Det vil fremdeles være behov for å organisere seg og fremme sine interesser å påvirke de politiske partiene... Problemet ditt er at du har en smal sak når det gjelder din nådeløse kritikk mot Venstres politikk, som kun vil myke opp å gjøre ting enklere, samt gi rettigheter til alle arbeidstagere uavhengig om de er medlem av en organisasjon eller ikke... Om LO da blir overflødig er ikke arbeidstagernes eller folk flest sitt problem...

Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig, jeg vurderer sterkt å stemme Venstre ved dette valget, det hadde ikke vært noe å vurdere om de hadde tatt ett ordentlig skritt i den retning.

Vel. Vi har da ikke gått til venstre selv om vi er et sentrum-høyre parti, med mye likt som Høyre.

Vi vil jo blant annet fjerne eiendomsskatten, arveavgiften, skatt på arbeid... Vi vil gå fra rød til grønn skatt.

Lenke til kommentar

[/size]

 

Ikke sett gjennom mine briller. Jeg ble faktisk overrasket over mange av de svarene Venstre gav på LOs 45 spørsmål til partiene. De svarene minner lite om et sosial liberalt parti. Som hovedregel er de enige med Høyre og FrP og noen ganger kun med FrP.

Ja, det er sant at Venstre ikke er arbeiderpartiet. Det er sant at Venstre ikke har særinteresser.

Dette at Venstre ikke har særinteresser er også grunnen til at du og LO har så sterkt i mot Venstre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...