Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare reaksjonstid det er snakk om. Jeg er forkjemper for midtdeler, men pr idag har vi få strekninger med dette. Å kollidere front mot front (samme hvem sin feil det er, eller uhell), så vil økning av fart øke skadeomfang drastisk.

 

At midtdeler er veien å gå er det ingen tvil om.

Men midtdeler bør også følges av flerfeltsveier, ellers får det rett og slett for store samfunnsøkonomiske kostnader med en enkel motorstopp eller et lite filleuhell.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis iom flere felt øker hastighet. En god og fin skulder holder mange plasser. Men klart behov for flerfelts endel plasser også

 

Mangel på flerfelts har vært kritisert tildels heftig av nødetatene, da det kan gjøre det svært vanskelig for disse å komme frem på en effektiv måte.

 

Midtdeler på 2-feltsvei er derfor ikke tilrådelig, mens det på 4-felts er å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på stedet, jeg kan ikke svare kategorisk på det.

Uten ekstra fare vil jeg ikke nødvendigvis si, men i mange tilfeller kan man øke hastigheten vesentlig uten å øke risikoen utover hva som er akseptabelt.

Men jeg mener eksempelvis E6 mot Gardermoen fra Oslo store deler av veien er grei å ligge i 150+ på.

Som regel holder jeg meg under den øvre hastighetsgrensen (miste lappen-grensa), rett og slett fordi jeg tror det er kjipt å være uten førerkort.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jeg er nå overbevist om at en person som har lurt seg selv til å tro at grensen som er satt for førerkortbeslag kalles øvre hastighetgrense, øvre fartsgrense og så videre på ingen måte er en god sjåfør. Snarere den rake motsetning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva mener du når du snakker om akseptabelt risikoøkning? At du kan ta loven i egne hender å bestemme hvor mange ekstra liv du skal få lov til å risikere for at du skal komme litt fortere fram?

 

Nå er det jo som kjent slik at all samferdsel medfører risiko.

Jeg tør påstå at min kjøring i de fleste tilfeller innebærer mindre risiko enn det mange utgjør i lovlige hastigheter selv der jeg kjører raskere enn tillatt.

Et viktig poeng her er at jeg ikke konsekvent kjører for fort, men at jeg kjører for fort der dette er forsvarlig ut fra gjeldende forhold.

Forholdene er en sum av vær, føre, veiens beskaffenhet, bilen, dekk mm.

 

Risikoen er således en sum av vær, føre, veiens beskaffenhet, bilen, dekk og andre ting som ikke er en del av gjeldende forhold.

Eksempler på dette:

Sjåførens årvåkenhet, hastighet, trafikktetthet.

 

Jeg er nå overbevist om at en person som har lurt seg selv til å tro at grensen som er satt for førerkortbeslag kalles øvre hastighetgrense, øvre fartsgrense og så videre på ingen måte er en god sjåfør. Snarere den rake motsetning.

 

Har du vurdert å komme ut av hulen din? Du vet at det er svært mange sjåfører der ute som tenker slik? Vi har faktisk kunstig lave fartsgrenser på mange veier her i landet.

Når en regel virker urimelig vil mennesker bryte regelverket så lenge straffenivået er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Jeg tør påstå at min kjøring i de fleste tilfeller innebærer mindre risiko enn det mange utgjør i lovlige hastigheter selv der jeg kjører raskere enn tillatt.

 

Det kan godt hende, men din økning av fart har ingenting med andres kjøring å gjøre. Din økning øker risikoen hvis noe skal skje uansett hvordan du vrir og vender på det. Om det er andres feil, så blir frontkollisjonen med deg uansett med økt skadeomfang iom at du jo har høyere fart.

 

Du som alle andre kan f.eks sovne, få illebefinnende, dekk eksploderer osv ...

 

De fleste kjører vel litt over, men selvfølgelig skjønner de fleste at dess større fart, dess mer skade blir det når noe skjer. Det er forskjell på å ligge litt over og mye. Du sier det er førerkortbeslag grensen du legger deg under på enkelte steder, og mener tydeligvis du kunne kjørt ennå fortere på en forsvarlig måte - det er bare fare for å miste kortet som stopper deg.

 

Som sagt, har kjørt skadefritt i xx år mer enn deg og ja, jeg er oppmerksom ... bla bla ... jeg også. Men jeg kan ikke si meg enig i at jeg vurderer det som forsvarlig endel av det du sier.

Hvem ville du kollidert med? En som er overvåken og 'flink' som kommer i fronten din i 150+, eller den 'dårlige' sjåføren som kommer i 70? (satt på spissen)

Lenke til kommentar

Man må ta med andres fart i vurdering av hva som er fart etter forholdene. En som kjører i høyere fart enn andre (Og dermed foretar mange forbikjøringer) hever risikoen for alle vesentlig, uansett hva som måtte være forsvarlig om man kjører alene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det kan godt hende, men din økning av fart har ingenting med andres kjøring å gjøre. Din økning øker risikoen hvis noe skal skje uansett hvordan du vrir og vender på det. Om det er andres feil, så blir frontkollisjonen med deg uansett med økt skadeomfang iom at du jo har høyere fart.

 

Jeg har aldri påstått annet enn at jeg øker risikoen noe, dog holder jeg fokus på veien fremfor å knote med stereoanlegg, navi osv når jeg kjører aktivt

I typisk passiv køkjøring kan jeg derimot finne på å klå på denne enheten også.

 

Du som alle andre kan f.eks sovne, få illebefinnende, dekk eksploderer osv ...

 

Illebefinnende kan forekomme og dekk kan teoretisk sett eksplodere ja.

Det skal sies at jeg bytter dekk senest når mønsterdybden når ca 3mm på sommerdekk, og etter 2 sesonger bytter jeg vinterdekkene.

 

Sannsynligheten for at jeg sovner bak rattet anser jeg for å være ikke tilstedeværende.

 

De fleste kjører vel litt over, men selvfølgelig skjønner de fleste at dess større fart, dess mer skade blir det når noe skjer. Det er forskjell på å ligge litt over og mye. Du sier det er førerkortbeslag grensen du legger deg under på enkelte steder, og mener tydeligvis du kunne kjørt ennå fortere på en forsvarlig måte - det er bare fare for å miste kortet som stopper deg.

 

Ja, noen steder er det faren for å miste lappen som gjør at jeg kjører såpass sakte som jeg gjør.

 

Som sagt, har kjørt skadefritt i xx år mer enn deg og ja, jeg er oppmerksom ... bla bla ... jeg også. Men jeg kan ikke si meg enig i at jeg vurderer det som forsvarlig endel av det du sier.

Hvem ville du kollidert med? En som er overvåken og 'flink' som kommer i fronten din i 150+, eller den 'dårlige' sjåføren som kommer i 70? (satt på spissen)

 

Jeg ville helst kollidert med samferdselsministeren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...