rdan87 Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Hei, usikker på om dette falt under riktig kategori - men det har i hvertfall med lover og regler å gjøre, om ikke forbruker. Jeg lurer på (trengs kanskje en jurist til dette, men håper på å få riktig svar så jeg ikke gjør noe skikkelig dumt) om jeg kan registrere et navn for varemerkebeskyttelse i Patentregisteret for så å kreve domenet til dette navnet. La oss si jeg registrerte "Aftenposten" (selv om dette kanskje allerede er registrert) for varemerkebeskyttelse. Og Aftenposten.no-domenet var opptatt og hadde allerede en eier, kunne jeg da ha krevd eierskap av dette domenet fordi navnet er varemerkebeskyttet? Jeg leste noe om dette her, men usikker på om det er helt korrekt: http://www.onnet.no/domenenavn/guide/domenenavn_ipr.asp Takker for alle svar og innspill! Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Fra Norids regelverk for .no domener: 1.2.1 Klage over at registreringen eller bruken av domenenavnet medfører inngrep i klagers rettigheterKlager må dokumentere at - Klager har rettigheter til et navn eller merke som er identisk med eller forvekselbart med domenenavnet, og - at abonnentens registrering eller bruk av domenenavnet er foretatt i ond tro. Slik jeg tolker det, vil det i praksis bety at dersom domenet var registrert før din varemerkebeskyttelse/patent ble registrert, har du ingen formelle krav på domenet. Dette på grunnlag av at det ikke forelå noen mulige forvekslinger med et registrert navn eller merke på det daværende tidspunkt, OG at domeneeieren dermed ikke registrerte domenet i "ond tro". Det er sikkert åpent for andre tolkninger, men jeg har vanskelig for å tro at en eier av et domene gjennom mange år må gi det fra seg dersom ditt varemerke ikke var registrert på domeneregistreringstidspunktet. Edit: Denne kan også være aktuell i din sak: Klagefristen er 3 år fra domenenavnet ble registrert, jf. regelverket punkt 17.1 Endret 25. juni 2013 av magnusalex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå