Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Informasjonsteknologi 1/2 - Våren 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IT2 eksamen for meg også..

 

Noen som lurer på noe så skal jeg prøve å programmere det dere trenger eller det dere evnt. trenger hjelp til! God trening.

 

Går for 6er i morgen, men føler animasjonen kan trekke meg, samt dokumentasjon som jeg ikke har gjort særlig mye av.

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar

IT2 eksamen for meg også..

 

Noen som lurer på noe skal jeg prøve å programmere det dere trenger eller det dere evnt. trenger hjelp til!

 

Går for 6er i morgen, men føler animasjonen kan trekke meg, samt dokumentasjon som jeg ikke har gjort særlig mye av.

 

Har du noen gode eksempler som vil bli nyttig i morgen, kanskje? Ypperlig om du hadde postet de, isåfall.

Lenke til kommentar

Har du noen gode eksempler som vil bli nyttig i morgen, kanskje? Ypperlig om du hadde postet de, isåfall.

Har løsningsforslag på eksamen vår 2010 + en annen eksamen hvor man skulle lage et spørreprogram om norsk politikk. Holder på å legge til funksjon for å legge til fler spørsmål, men er ikke helt ferdig enda, sitter litt fast.

 

http://www.4shared.com/zip/rTEbdx76/Eksamensoppgave2010V.html link til eksamen 2010

Lenke til kommentar

Søylediagram i Actionscript3:

Vi starter med å lage en firkant. En svart firkant width på 30 picler og height på 100 pixler. Høyre klikk -> Conver to symbol ... -> Name: <skirv noe>, Type: Movie Clip, Registartion: nederste rad i midten.

Kopier denne til så mange du trenger. Kall dem "bar1", "bar2", "bar3" osvosv.

Plasser dem i en fin rekkefølge og pass på at dem ser fine ut!

 

Nå til koden!

var bars = new Array(bar1, bar2, bar3);
var values = new Array(20,60,100);

 

Rett fram, vi lager en liste med barene våre så vi kan hente dem fram igjen. Skriver også en liten array med noen verdier så vi har noe å gå utifra.

 

Nå må vi tenke litt. Hvordan skal vi ha barene våre? Jeg personlig synes det er greit at vi reduserer høyden til null. Da kan vi trikse litt rundt og ikke vise dem før vi faktisk trenger dem:

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i > bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}

 

bars kan dere tenke dere evualueres til si bar1, bar2 osv: bar1.height = 0; Gir mening ja?

Nå er det til funksjonen. Legger i litt standar greier så vi kan se om vi får testa at koden funker.

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	bars[i].height = 100;
}  
}

 

Sånn, nå kan vi trykke på selve flashen og barene vokser! Flott, da har vi en måte å teste om det vi gjør er riktig.

Greit, nå har vi grunnfundamente for å lage et søylediagram. Men hvordan skal dem vokse? Vi må bryte ned problemet:

1. Vi må finne max verdi i lista.

2. Vi må regne ut i prosent hvor stor den skal bli.

Så, hvordan finner vi max verdi i en liste? Av erfaring vet jeg at dem alltid setter den høyeste verdien bakerst i listen, så vi trenger ikke å gjøre noe avansert, vi snur lista og henter ut første item.

 

var maxValue = values.reverse()[0];

 

Det var da lett! Men så:

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [100,60,20]

 

:eek:

 

Vi har snudd lista på hodet! ActionScript3 er litt dum. Vi reverserer lista engang. I de fleste språk hadde den ikke faktisk snudd lista, men returnert en ny verdi uten å forandre på noe, men AS3 presterer å forandre lista.

 

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
values.reverse()
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [20,60,100]

 

Bedre! Så da har vi max verdi på plass! På tide med et regnestykke!

var høyde = (values[i]/maxValue)*100;

 

Tror ikke jeg gidder å forklare prosentregning, men husk at du kan forandre tallet 100 til det du vil skal være maks høyde!

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
//gjemme dem: bars[i].visible = false;
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	//bars[i].visible = true;
	var høyde = (values[i]/maxValue)*100;
	bars[i].height = høyde;
}  
}

Tha-dah! Søylediagram!

 

Søylediagram i Actionscript3:

Vi starter med å lage en firkant. En svart firkant width på 30 picler og height på 100 pixler. Høyre klikk -> Conver to symbol ... -> Name: <skirv noe>, Type: Movie Clip, Registartion: nederste rad i midten.

Kopier denne til så mange du trenger. Kall dem "bar1", "bar2", "bar3" osvosv.

Plasser dem i en fin rekkefølge og pass på at dem ser fine ut!

 

Nå til koden!

var bars = new Array(bar1, bar2, bar3);
var values = new Array(20,60,100);

 

Rett fram, vi lager en liste med barene våre så vi kan hente dem fram igjen. Skriver også en liten array med noen verdier så vi har noe å gå utifra.

 

Nå må vi tenke litt. Hvordan skal vi ha barene våre? Jeg personlig synes det er greit at vi reduserer høyden til null. Da kan vi trikse litt rundt og ikke vise dem før vi faktisk trenger dem:

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i > bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}

 

bars kan dere tenke dere evualueres til si bar1, bar2 osv: bar1.height = 0; Gir mening ja?

Nå er det til funksjonen. Legger i litt standar greier så vi kan se om vi får testa at koden funker.

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	bars[i].height = 100;
}  
}

 

Sånn, nå kan vi trykke på selve flashen og barene vokser! Flott, da har vi en måte å teste om det vi gjør er riktig.

Greit, nå har vi grunnfundamente for å lage et søylediagram. Men hvordan skal dem vokse? Vi må bryte ned problemet:

1. Vi må finne max verdi i lista.

2. Vi må regne ut i prosent hvor stor den skal bli.

Så, hvordan finner vi max verdi i en liste? Av erfaring vet jeg at dem alltid setter den høyeste verdien bakerst i listen, så vi trenger ikke å gjøre noe avansert, vi snur lista og henter ut første item.

 

var maxValue = values.reverse()[0];

 

Det var da lett! Men så:

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [100,60,20]

 

:eek:

 

Vi har snudd lista på hodet! ActionScript3 er litt dum. Vi reverserer lista engang. I de fleste språk hadde den ikke faktisk snudd lista, men returnert en ny verdi uten å forandre på noe, men AS3 presterer å forandre lista.

 

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
values.reverse()
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [20,60,100]

 

Bedre! Så da har vi max verdi på plass! På tide med et regnestykke!

var høyde = (values[i]/maxValue)*100;

 

Tror ikke jeg gidder å forklare prosentregning, men husk at du kan forandre tallet 100 til det du vil skal være maks høyde!

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
//gjemme dem: bars[i].visible = false;
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK, setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	//bars[i].visible = true;
	var høyde = (values[i]/maxValue)*100;
	bars[i].height = høyde;
}  
}

Tha-dah! Søylediagram!

Endret av JuletreDuden
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søylediagram i Actionscript3:

Vi starter med å lage en firkant. En svart firkant width på 30 picler og height på 100 pixler. Høyre klikk -> Conver to symbol ... -> Name: <skirv noe>, Type: Movie Clip, Registartion: nederste rad i midten.

Kopier denne til så mange du trenger. Kall dem "bar1", "bar2", "bar3" osvosv.

Plasser dem i en fin rekkefølge og pass på at dem ser fine ut!

 

Nå til koden!

var bars = new Array(bar1, bar2, bar3);
var values = new Array(20,60,100);

 

Rett fram, vi lager en liste med barene våre så vi kan hente dem fram igjen. Skriver også en liten array med noen verdier så vi har noe å gå utifra.

 

Nå må vi tenke litt. Hvordan skal vi ha barene våre? Jeg personlig synes det er greit at vi reduserer høyden til null. Da kan vi trikse litt rundt og ikke vise dem før vi faktisk trenger dem:

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i > bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}

 

bars kan dere tenke dere evualueres til si bar1, bar2 osv: bar1.height = 0; Gir mening ja?

Nå er det til funksjonen. Legger i litt standar greier så vi kan se om vi får testa at koden funker.

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	bars[i].height = 100;
}  
}

 

Sånn, nå kan vi trykke på selve flashen og barene vokser! Flott, da har vi en måte å teste om det vi gjør er riktig.

Greit, nå har vi grunnfundamente for å lage et søylediagram. Men hvordan skal dem vokse? Vi må bryte ned problemet:

1. Vi må finne max verdi i lista.

2. Vi må regne ut i prosent hvor stor den skal bli.

Så, hvordan finner vi max verdi i en liste? Av erfaring vet jeg at dem alltid setter den høyeste verdien bakerst i listen, så vi trenger ikke å gjøre noe avansert, vi snur lista og henter ut første item.

 

var maxValue = values.reverse()[0];

 

Det var da lett! Men så:

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [100,60,20]

 

:eek:

 

Vi har snudd lista på hodet! ActionScript3 er litt dum. Vi reverserer lista engang. I de fleste språk hadde den ikke faktisk snudd lista, men returnert en ny verdi uten å forandre på noe, men AS3 presterer å forandre lista.

 

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
values.reverse()
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [20,60,100]

 

Bedre! Så da har vi max verdi på plass! På tide med et regnestykke!

var høyde = (values[i]/maxValue)*100;

 

Tror ikke jeg gidder å forklare prosentregning, men husk at du kan forandre tallet 100 til det du vil skal være maks høyde!

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
//gjemme dem: bars[i].visible = false;
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	//bars[i].visible = true;
	var høyde = (values[i]/maxValue)*100;
	bars[i].height = høyde;
}  
}

Tha-dah! Søylediagram!

 

Søylediagram i Actionscript3:

Vi starter med å lage en firkant. En svart firkant width på 30 picler og height på 100 pixler. Høyre klikk -> Conver to symbol ... -> Name: <skirv noe>, Type: Movie Clip, Registartion: nederste rad i midten.

Kopier denne til så mange du trenger. Kall dem "bar1", "bar2", "bar3" osvosv.

Plasser dem i en fin rekkefølge og pass på at dem ser fine ut!

 

Nå til koden!

var bars = new Array(bar1, bar2, bar3);
var values = new Array(20,60,100);

 

Rett fram, vi lager en liste med barene våre så vi kan hente dem fram igjen. Skriver også en liten array med noen verdier så vi har noe å gå utifra.

 

Nå må vi tenke litt. Hvordan skal vi ha barene våre? Jeg personlig synes det er greit at vi reduserer høyden til null. Da kan vi trikse litt rundt og ikke vise dem før vi faktisk trenger dem:

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i > bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}

 

bars kan dere tenke dere evualueres til si bar1, bar2 osv: bar1.height = 0; Gir mening ja?

Nå er det til funksjonen. Legger i litt standar greier så vi kan se om vi får testa at koden funker.

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	bars[i].height = 100;
}  
}

 

Sånn, nå kan vi trykke på selve flashen og barene vokser! Flott, da har vi en måte å teste om det vi gjør er riktig.

Greit, nå har vi grunnfundamente for å lage et søylediagram. Men hvordan skal dem vokse? Vi må bryte ned problemet:

1. Vi må finne max verdi i lista.

2. Vi må regne ut i prosent hvor stor den skal bli.

Så, hvordan finner vi max verdi i en liste? Av erfaring vet jeg at dem alltid setter den høyeste verdien bakerst i listen, så vi trenger ikke å gjøre noe avansert, vi snur lista og henter ut første item.

 

var maxValue = values.reverse()[0];

 

Det var da lett! Men så:

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [100,60,20]

 

:eek:

 

Vi har snudd lista på hodet! ActionScript3 er litt dum. Vi reverserer lista engang. I de fleste språk hadde den ikke faktisk snudd lista, men returnert en ny verdi uten å forandre på noe, men AS3 presterer å forandre lista.

 

trace(values); //=> [20,60,100]
var maxValue = values.reverse()[0];
values.reverse()
trace(MaxValue); //=> 100
trace(values); //=> [20,60,100]

 

Bedre! Så da har vi max verdi på plass! På tide med et regnestykke!

var høyde = (values[i]/maxValue)*100;

 

Tror ikke jeg gidder å forklare prosentregning, men husk at du kan forandre tallet 100 til det du vil skal være maks høyde!

 

var bars = new Array(bar1,bar2,bar3);
var values = new Array(20,60,100);
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
//gjemme dem: bars[i].visible = false;
bars[i].height = 0;
}
stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK setCells);
function setCells(evt): void{
for(var i = 0; i < bars.length; i++){
	//bars[i].visible = true;
	var høyde = (values[i]/maxValue)*100;
	bars[i].height = høyde;
}  
}

Tha-dah! Søylediagram!

 

Oy, glimrende! Kan du laste opp filen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Får bare NaN. Så virker som verdien ikke er konvertert til Number fra tekstfeltet (String)

 

Kan være at du skrev inn en bokstav eller noe først? Jeg får ikke noen problemer med mindre jeg skriver inn en string. Har uansett oppdatert den. Kunne nok lagt til mer og gjort den bra, men det er ikke noe jeg orker å bruke tid på.

Lenke til kommentar

Bra BMI kalkulator Mariofrans, ble "Perfekt" :w00t:

Lurer enda på om noen klarer å lage et program som ligner på den som ligger her: http://www.fettforbrenning.no/ :)

Det hadde vært helt supert hvis noen ville ta det som en øvelse og så legge den ut. Men må være i Actionscript 3

Rimelig heavvy å lage en sånn en, er da i prinsippet ganske likt som en BMI kalkulator, bare at du legger til noen ekstra beregninger :) Får se om jeg orker, men tviler desverre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...