Del Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Sitter her med nyinstallert Ubuntu 13.04 på filserveren. Prøver å dele mapper. Resten av nettverket består av Win7-maskiner. Når jeg går inn på nettverket finner jeg Ubuntu-maskina, jeg kan se mappene jeg har delt, men når jeg prøver å gå inn i de får jeg beskjed om at "windows can't access \\maskinID\mappenavn". Jeg har visst ikke tillatelser. Jeg trodde det holdt at jeg krysset av for at gjester kunne få tilgang. Wat do? Du må sette rettigheter på filene og mappene også. Høyreklikk på mappen du deler ut, velg properties/egenskaper, der kan du endre rettigheter (eksempelvis gi alle leserett), husk å huke av for at endringer gjelder undermapper og filer. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Fått det til nå. Det vil si delvis. Når jeg starter Ubuntumaskina på nytt finner de andre på nettverket ikke noen delte mapper der. Når jeg går inn og deler en av mappene på nytt dukker alle sammen opp igjen. Edit: Det virker som den "glemmer" at den skal dele når maskina starter på nytt Endret 11. mai 2013 av L4r5 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 ssh htpc-host ssh: Could not resolve hostname HTPC-Host: No such file or directory Jeg finner desktopen på Samba-nettverk fra HTPCen, men ikke andre veien, om det har noe å si. Finnes det en innstilling type "gjør synlig på nettverk" jeg ikke har huket av på HTPCen? Nå nærmer vi oss. Den finner ikke hosten via DNS. Fra HTPC-en, gjør:sudo dhclient Om det ikke funker, prøv å ssh-e med IPen direkte. Om du setter denne fast i routeren din kan kjapp løsning bare være å skrive IPen eksplisitt i exports Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hvor dumt er det ikke å fikle to timer med trådløst og google etter noe man tror er driver issues, for så å finne ut at man kopierte/limte inn feil nøkkel. *Facepalm* 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Det høres ut som noe jeg ville gjort. Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Nå nærmer vi oss. Den finner ikke hosten via DNS. Fra HTPC-en, gjør: sudo dhclient Om det ikke funker, prøv å ssh-e med IPen direkte. Om du setter denne fast i routeren din kan kjapp løsning bare være å skrive IPen eksplisitt i exports sudo dhclient gav følgende: Rather than invoking init scripts through /etc/init.d, use the service(8) utility, e.g. service smbd reload Since the script you are attempting to invoke has been converted to an Upstart job, you may also use the reload(8) utility, e.g. reload smbd RTNETLINK answers: File exists Hva dette betyr har jeg ingen anelse om :S Prøvde ssh IP-adresse --> ssh: connect to host IP-adresse port XX: Connection refused Samme resultat fra begge maskinene til den andre. Endret 11. mai 2013 av Optimuz Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Det betyr bare at dhclient kan styres gjennom upstart. Er vant til å gjøre det fra Debian, hvor upstart ikke har det samme fotfsetet. Bare ignorer det. --- Det betyr at du finner den, men at ssh-server ikke er installert. Dette er ok. Prøvd NFS igjen? Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Prøvd NFS på nytt, som i å gå gjennom punktene på nytt? Erstattet HTPC-Host.lan og Desktop-Host.lan med IP-adressene.lan i exports og fstab, men fortsatt ingen kontakt når jeg prøver sudo mount sudo service nfs-kernel-server restart * Stopping NFS kernel daemon [ OK ] * Unexporting directories for NFS kernel daemon... [ OK ] * Exporting directories for NFS kernel daemon... exportfs: Failed to resolve 192.168.1.7.lan exportfs: Failed to resolve 192.168.1.7.lan exportfs: Failed to resolve 192.168.1.7.lan exportfs: Failed to resolve 192.168.1.7.lan [ OK ] * Starting NFS kernel daemon [ OK ] Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Når du bruker eksplisitt IP må du kke ha med .lan. Du kan også prøve hostnames uten .lan (.lan er domene, det kan være at din konfigurasjon er annerledes) Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Fjernet .lan bak IP-adressene og jammen tror du ikke sudo mount /media/Disk fungerte Det hjalp også å kjøre sudo service nfs-kernel-server restart i en terminal med root. Nå har jeg begge diskene oppe i Nautilus! Mange takk skal du ha! Endret 11. mai 2013 av Optimuz Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Bare hyggelig. Bra det funker. Endret 11. mai 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Men hvorfor finnes det ikke en litt mer automatisert prosess for dette? Det burde jo være en relativt smal sak å lappe sammen et stykke programvare som gjør denne jobben? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Hva da, NFS? For alt jeg vet kan det godt være det. Det skal nevnes at konfigurasjonen -er- veldig enkel; det er én linje per maskin som skal ha tilgang, eller et wildcard om alle. Et GUI gjør det raskt mer avansert. Dessuten, vedlikehold. Om det er nok ønske kan jeg skrive en Qt-front for det. Endret 12. mai 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 13.04 er ikke LTS så det kommer ingen .1 versjon Huh, jeg trodde alle CD-images ble oppdatert et par uker etter første launch, men så går det også ganske så lang tid mellom hver gang jeg installerer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg vil ha: LANG=nb_NO.UTF-8 LANGUAGE=en i Debian 7. Hvordan gjøres det på enklest og riktigst mulig måte? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Eller litt mer presist: Hvor finner jeg den eksisterende konfigen som sier at: LANGUAGE=nb_NO:nb:no_NO:no:nn_NO:nn:da:sv:en Bruker Debian 7 med Gnome. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Er ikke det i /etc/default/locale? Mulig det er greiest å styre med update-alternatives eller noe, men tipper det er mulig å forandre filen direkte. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Meh... Jeg var tydeligvis på bærtur. Det var dette jeg ville ha: LANG="en_US.UTF-8" LC_NUMERIC="nb_NO.UTF-8" LC_TIME="nb_NO.UTF-8" LC_MONETARY="nb_NO.UTF-8" LC_PAPER="nb_NO.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="nb_NO.UTF-8" LC_NAME="nb_NO.UTF-8" LC_ADDRESS="nb_NO.UTF-8" LC_TELEPHONE="nb_NO.UTF-8" LC_MEASUREMENT="nb_NO.UTF-8" Og det puttet jeg inn i /etc/default/locale Men /etc/default/locale er egentlig generert av update-locale, så jeg er ikke særlig fornøyd med løsningen. Hvis update-locale plutselig kjøres en dag er jeg sikkert tilbake med søndag på mandager. Så hvor skal sånt egentlig settes? Edit: Ubuntu gjør jo dette superenkelt med gnome-language-selector. Finnes det ikke noe liknende til andre distroer? Endret 13. mai 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 sjekket manpagen til update-locale? Hvilken distro er dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå