Hr. Jenssen Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Igjen hører du ikke på hva jeg sier. Det er langt enklere for folk uten enorme penger å lage filmer og musikk som er av minst like høy produksjonsverdi og er like enkle å selge som de største, dyreste og mest kjente i sine bransjer. Spillindustrien har ikke enda nådd dette punktet. Man vil for eksempel ikke kunne finne noe alternativ til, la oss si, Mass Effect eller World of Warcraft, med samme produksjonsverdi og samme "feel", fra et mindre studio. Dermed er det lettere å stigmatisere spill enn det er med film og musikk, da de største spillstudioene overskygger de andre, og for utenforstående blir da disse spillene - som gjerne er homogeniserte, hjernedøde skytespill med historiefortelling og karaktertolkning som en person med seriøse sosiale og mentale problemer kunne toppe - og alle disse spillene er tilnærmet identiske (Crysis, Halo CoD, Battlefield osv er eksempelvis bemerkelsesverdig like når det kommer til gameplay, historiefortelling, dramaturgi osv). Det å finne spill i samme sjanger som ikke er like homogenisert er svært vanskelig. Og de kommer ikke så ofte. Spill som STALKER og Metro er eksempler på unntakene. Og sist jeg sjekket så gikk "nettopp" GSC under. Mangfoldet er bredere enn noen gang. Det stemmer. Som jeg har sagt så mange ganger i denne diskusjonen nå, at jeg begynner å bli lei av å gjenta meg selv. Men spillindustrien har ikke kommet seg langt nok enda. Et spill trenger ikke se ut som Crysis for å ha et godt visuelt uttrykk. Se på spill som Journey, Fez og Dust. Du kan ikke gå ut i fra at The Godfather er et alternativ til folk som liker Twilight. Du kan heller ikke gå ut i fra at Fez er et alternativ til de som liker Halo. Det er umulig å skjønne hva du sier, for du sier jo nøyaktig det. Du sier jo svart på hvitt at COD overskygger alt annet, og at Journey ikke solgte godt nok på grunn av COD. Det blir for dumt. Dette har jeg ikke sagt, men skjønner at du har gått inn for å kverullere. Jeg har sagt mitt, du har sagt ditt. Så lenge du nekter å i det hele tatt diskutere det jeg faktisk sier når du siterer meg, så er det ingen vits i å fortsette denne diskusjonen. Endret 27. mars 2013 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Krysser heller fingrene og venter på et nytt stalker. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Nå føler jeg heller at tenåringene dominerer og ødelegger multiplayer opplevelsen for oss som er litt eldre med whining og hva verre er. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 The short end: Folket får de spillene folket fortjener (kjøper.) Men at det i det hele tatt kommer en oppfølger til Metro: 2033 er et aldri så lite mirakel i seg selv, og verdt å kjøpe selv om det ikke svarer til forventningene. 1 Lenke til kommentar
Istapp Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Fullførte nettopp Metro 2033. Steinbra spill. Stor fare for at det blir geeking i ødemarken på 17.mai i år... Muligens ut å kjøpe en soft-is for skams skyld. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Igjen hører du ikke på hva jeg sier. Det er langt enklere for folk uten enorme penger å lage filmer og musikk som er av minst like høy produksjonsverdi og er like enkle å selge som de største, dyreste og mest kjente i sine bransjer. Spillindustrien har ikke enda nådd dette punktet. Man vil for eksempel ikke kunne finne noe alternativ til, la oss si, Mass Effect eller World of Warcraft, med samme produksjonsverdi og samme "feel", fra et mindre studio. Dermed er det lettere å stigmatisere spill enn det er med film og musikk, da de største spillstudioene overskygger de andre, og for utenforstående blir da disse spillene - som gjerne er homogeniserte, hjernedøde skytespill med historiefortelling og karaktertolkning som en person med seriøse sosiale og mentale problemer kunne toppe - og alle disse spillene er tilnærmet identiske (Crysis, Halo CoD, Battlefield osv er eksempelvis bemerkelsesverdig like når det kommer til gameplay, historiefortelling, dramaturgi osv). Det å finne spill i samme sjanger som ikke er like homogenisert er svært vanskelig. Og de kommer ikke så ofte. Spill som STALKER og Metro er eksempler på unntakene. Og sist jeg sjekket så gikk "nettopp" GSC under. Mangfoldet er bredere enn noen gang. Det stemmer. Som jeg har sagt så mange ganger i denne diskusjonen nå, at jeg begynner å bli lei av å gjenta meg selv. Men spillindustrien har ikke kommet seg langt nok enda. Du kan ikke gå ut i fra at The Godfather er et alternativ til folk som liker Twilight. Du kan heller ikke gå ut i fra at Fez er et alternativ til de som liker Halo. Dette har jeg ikke sagt, men skjønner at du har gått inn for å kverullere. Jeg har sagt mitt, du har sagt ditt. Så lenge du nekter å i det hele tatt diskutere det jeg faktisk sier når du siterer meg, så er det ingen vits i å fortsette denne diskusjonen. Det stemmer jo rett og slett bare ikke. De aller fleste MMO-utviklere har jo ikke nærheten av det samme budsjettet som Blizzard, men de produserer svært kompetente spill. Turbines Lord of the Rings Online er et godt eksempel. CCPs Eve Online er et annet. Det kommende Elder Scrolls Online er et tredje. De fleste spill blir til med et budsjett på rundt 20-40 millioner dollar. Det hører sjeldenheten til at det blir noe særlig dyrere enn det. Ifølge et studie koster det gjennomsnittlige multiplatformspillet rundt 23 millioner dollar å produsere. Spill får også jevnt over høyere karakterer i dag enn de gjorde for ti år siden, noe som betyr at man produserer flere kvalitetsspill. Man kan anta at Risen hadde et betydelig mindre budsjett enn Skyrim, men Risen var likevel et svært kompetent spill. Det samme kan man argumentere for Spec Ops kontra Gears of War, og Deus Ex kontra Mass Effect. Jeg tror ikke det er sånn at folk bare liker en type film eller et type spill. For meg er et godt spill nettopp det, et godt spill, uansett hvilken sjanger eller type det måtte være. De fem siste spillene som har vært innom konsollen min har vært The Walking Dead, Journey, Bioshock Infinite, FIFA og Spec Ops: The line. Jeg tror ikke jeg er alene om å ha bred smak. Jeg diskuterer absolutt, og svarer på punktene dine. Du kan ikke anklage meg for å trolle basert på at jeg har andre meninger enn deg, og fakta som støtter opp under meningene mine. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Du forstår fremdeles ikke hva han snakker om sthusby. Han snakker om mangfoldet. Altså det er vanskeligere for et spillfirma med et lite budsjett å produsere et AAA spill for å konkurere mot et annet AAA spill som har blitt laget med et mye større budsjett. Produksjons verktøyene er alt for dyre enda sett i forhold til musikk og TV bransjen. Har man talent så kan man fint lage musikk av høy kvalitet ved kun å bruke sin laptop til 3000 kr. Det samme gjelder for film. Kjøp et godt kamera til rundt 7-8000 kr og du er i gang. Det skal sies at det begynner å bli bedre nå selv for spill gutta ettersom det blir flere og flere billige verktøy nå som er såpass brukervennlige til at det kan bli interessant. Blender er jo et gratis modelleringsverktøy. Torque3D blant flere er en relativt ny spillmotor som er gratis og som begynner å få endel stilige støttede systemer innebygd. Endret 3. april 2013 av oophus_3do 1 Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Du forstår fremdeles ikke hva han snakker om sthusby. Han snakker om mangfoldet. Altså det er vanskeligere for et spillfirma med et lite budsjett å produsere et AAA spill for å konkurere mot et annet AAA spill som har blitt laget med et mye større budsjett. Produksjons verktøyene er alt for dyre enda sett i forhold til musikk og TV bransjen. Har man talent så kan man fint lage musikk av høy kvalitet ved kun å bruke sin laptop til 3000 kr. Det samme gjelder for film. Kjøp et godt kamera til rundt 7-8000 kr og du er i gang. Det skal sies at det begynner å bli bedre nå selv for spill gutta ettersom det blir flere og flere billige verktøy nå som er såpass brukervennlige til at det kan bli interessant. Blender er jo et gratis modelleringsverktøy. Torque3D blant flere er en relativt ny spillmotor som er gratis og som begynner å få endel stilige støttede systemer innebygd. Skjønner hva han mener, men det er jo bare riv ruskende galt. Et gjennomsnittlig spill koster 23 millioner å produsere. En gjennomsnittlig Hollywood-film koster 140 millioner å produsere. Det er altså langt dyrere å konkurrere i Hollywood enn i spillbransjen. Og la det være klart, her må vi snakke om en Hollywood-film. Skal man begynne å trekke inn filmer uten kjente navn, må man på spillsiden trekke inn spill fra Greenlight og Xbox Live Indie, og da faller hele sammenligninen i boks. Må også påpeke at en Hollywood-film ikke trenger være Transformers, men noe helt annet, som for eksempel Silver Linings Playbook eller 50/50. Journey er jo et knakene godt spill, helt på høyde med Uncharted for eksempel, men de har jo ikke i nærheten av samme budsjett. I mine øyne kan man sammenligne Journey med 50/50, og Uncharted med Transformers. Journey står stødig på egne bein, selv om budsjettene er svært forskjellige. Og skal man ta en direkte sammenligning kan man se på et spill som Blacklight. Det er jo ikke et mye dårligere spill enn Call of Duty, selv om det ikke har en brøkdel av budsjettet. Jeg mener det helt klart det er mulig å lage solide spill på lavere budsjett, som konkurrerer kvalitetsmessig med de største navnene i bransjen. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Kildekritikk er greit, og dermed er det også greit hvis du kommer opp med noen linker til de konkrete tallene du kommer opp med. Jeg kan på ingen måte tenke meg at det koster 23 millioner dollar for det gjennomsnittlige spillet. Det samme for den gjennomsnittlige filmen på 140 millioner dollar? Eller snakker du om Japanske Yen? Kroner? Hva slags spill er det snakk om? MMO? Multiplatform spill? osv. Leste du det jeg skrev? Selvfølgelig snakket jeg ikke kun om Hollywood ettersom jeg skrev at man lett kan lage en film med litt kløkt og talent hvis man kun kjøpte et kamera til rundt 10k og begynner å filme. Det samme for musikkbransjen. Det holder med en laptop til 3000kr så kan man fint lage musikk som er av like høy kvalitet som hos de som bruker dyre studioer hvis man har talent for det. I spillbransjen så er det litt annerledes. Ja, det er mulig å lage gode spill på mindre budsjett, men det er mindre sannsynlig basert på hva som må til for å lage et godt spill kontra det å lage en god sang eller en god film. I musikk og film bransjen så har kostnadene for å lage film stagnert, eller gått nedover. I spill bransjen så går kostnadene heller oppover fremfor å gjevne seg ut. Eneste delen av filmbransjen som har gått oppover på lik linje med spill er de filmene som bruker mye CGI, http://en.wikipedia....expensive_films . Det er disse filmene som til stadighet slår nye kostnads rekorder. Jo mer avanserte CGI effektene blir, jo lengre tid tar det å lage dem. Det går for spill bransjen også. Jo mer avansert spillet er, jo lengre tid tar det å lage det. Slik er det jo ikke for musikk og film bransjen generelt sett. Endret 4. april 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Kildekritikk er greit, og dermed er det også greit hvis du kommer opp med noen linker til de konkrete tallene du kommer opp med. Jeg kan på ingen måte tenke meg at det koster 23 millioner dollar for det gjennomsnittlige spillet. Det samme for den gjennomsnittlige filmen på 140 millioner dollar? Eller snakker du om Japanske Yen? Kroner? Hva slags spill er det snakk om? MMO? Multiplatform spill? osv. Leste du det jeg skrev? Selvfølgelig snakket jeg ikke kun om Hollywood ettersom jeg skrev at man lett kan lage en film med litt kløkt og talent hvis man kun kjøpte et kamera til rundt 10k og begynner å filme. Det samme for musikkbransjen. Det holder med en laptop til 3000kr så kan man fint lage musikk som er av like høy kvalitet som hos de som bruker dyre studioer hvis man har talent for det. I spillbransjen så er det litt annerledes. Ja, det er mulig å lage gode spill på mindre budsjett, men det er mindre sannsynlig basert på hva som må til for å lage et godt spill kontra det å lage en god sang eller en god film. I musikk og film bransjen så har kostnadene for å lage film stagnert, eller gått nedover. I spill bransjen så går kostnadene heller oppover fremfor å gjevne seg ut. Eneste delen av filmbransjen som har gått oppover på lik linje med spill er de filmene som bruker mye CGI, http://en.wikipedia....expensive_films . Det er disse filmene som til stadighet slår nye kostnads rekorder. Jo mer avanserte CGI effektene blir, jo lengre tid tar det å lage dem. Det går for spill bransjen også. Jo mer avansert spillet er, jo lengre tid tar det å lage det. Slik er det jo ikke for musikk og film bransjen generelt sett. En studie utført av M2 Research har konkludert med at det gjennomsnittlige AAA-multiplatformspillet koster mellom 18-28 millioner USD å produsere. Legger også med en liste fra Kotaku, der du finner de (antatt) dyreste spillene gjennom tidene. Den gjennomsnittlige Hollywood-filmen koster i følge denne kilden omtrent 140 millioner USD å produsere. En film som Silver Linings Playbook kostet for eksempel rundt 25 millioner å produsere. Zero Dark Thirty hadde et budsjett på 40 millioner. Altså tilsvarende det som spill koster å lage. Filmer er med andre ord ikke spesielt mye billigere å lage. Jeg mener at man kun kan snakke om Hollywood-filmer i denne sammenligningen. Hvis ikke må du dra inn nettleserspill, Greenlight og Xbox Live Indie, og da blir ikke sammenligningen lengre relevant. En Hollywood-film er en god sammenligning for de spillene vi snakker om her (Metro, Journey, Dishonored etc.). Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Ja det er rimelig viktig å få med seg at du mener multiplatform AAA spill innenfor de 23 millionene USD. For slik det jeg leste det, så mente du alle spill innenfor de 23 millionene. Noe som jo selvfølgelig ville vært riv riskendes galt, selv i USD eller NOK. Men dette har jo fremdeles ingenting med mangfoldet av filmer, musikk og spill satt opp imot hverandre. Du kan jo ikke utelukke alle andre filmer som ikke kommer fra Hollywood, på samme måte som man ikke kan utelukke all musikk som ikke kommer fra Universal Music Group når man skal snakke om hvorfor det er lettere å stigmatisere ting innenfor spill sjangeren. Og jo, man må ta inn nettleserspill, kickstarter, greenlight, Ouya, Steam Box osv ettersom det er dette som gjør at spill nå begynner å nærme seg de andre bransjene, noe som jo er ekstremt positivt. Endelig kan man som spillutvikler klare å utvikle spill uten at de MÅ gå innenfor de store utgiverne, og dermed vil vi nok få se en skiftning i årene som kommer innenfor EA, Microsoft, Sony osv. Før i tiden så var det jo ekstremt risikabelt å bare starte å lage et spill, sette seg selv i gjeld og håpe at et utgiver beit på og ble med på leken. Nå så holder det nesten med en god idé og en tidlig Alpha build av spillet for å få det finansiert slik at man kan kaste alt annet og starte og utvikle spillet. Det har aldri vært en tid hvor det finnes så mange nyutdannede folk som sitter i kjelleren sin og lager spill. Endret 5. april 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Ja det er rimelig viktig å få med seg at du mener multiplatform AAA spill innenfor de 23 millionene USD. For slik det jeg leste det, så mente du alle spill innenfor de 23 millionene. Noe som jo selvfølgelig ville vært riv riskendes galt, selv i USD eller NOK. Men dette har jo fremdeles ingenting med mangfoldet av filmer, musikk og spill satt opp imot hverandre. Du kan jo ikke utelukke alle andre filmer som ikke kommer fra Hollywood, på samme måte som man ikke kan utelukke all musikk som ikke kommer fra Universal Music Group når man skal snakke om hvorfor det er lettere å stigmatisere ting innenfor spill sjangeren. Og jo, man må ta inn nettleserspill, kickstarter, greenlight, Ouya, Steam Box osv ettersom det er dette som gjør at spill nå begynner å nærme seg de andre bransjene, noe som jo er ekstremt positivt. Endelig kan man som spillutvikler klare å utvikle spill uten at de MÅ gå innenfor de store utgiverne, og dermed vil vi nok få se en skiftning i årene som kommer innenfor EA, Microsoft, Sony osv. Før i tiden så var det jo ekstremt risikabelt å bare starte å lage et spill, sette seg selv i gjeld og håpe at et utgiver beit på og ble med på leken. Nå så holder det nesten med en god idé og en tidlig Alpha build av spillet for å få det finansiert slik at man kan kaste alt annet og starte og utvikle spillet. Det har aldri vært en tid hvor det finnes så mange nyutdannede folk som sitter i kjelleren sin og lager spill. For det første må du bestemme deg for hvilken side du diskuterer for. Når jeg nå diskuterte deg i senk angående utgiftene på spill kontra filmer, gikk du fra å påpeke hvor dyrt det er å lage spill, til å påpeke hvor billig og lett det etterhvert er blitt. For det andre handlet ikke denne diskusjonen om det. Du har en lei tendens til å vandre langt, langt, laaaaaangt off-topic, noe som også er tilfellet i den andre diskusjonen du driter deg ut i for øyeblikket. Denne diskusjonen handlet om hvorvidt spill har et like stort mangfold som filmindustrien, og om det har like mange alternativ til de store spillene som kommer ut år etter år. Svaret er selvfølgelig ja, det er et hav av glimrende spill som er gode alternativ til COD, BF osv. Om du velger å diskutere alt annet i denne tråden også, tror jeg rett og slett jeg står over. Holder vel med en diskusjon der du velger å diskutere Lucy Bradshaw, koding og min personlighet. Husk at den tråden jeg henviser til faktisk handler om Battlefield 4. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Dette er faktisk noe jeg har sagt hele tiden i denne diskusjonen. Det har blitt bedre tilrettelagt over tiden, for spillutviklere. Men de har på langt nær nådd det nivået som musikk og filmindustrien har. En indie spillutvikler kan ikke lage et storspill enda. Men en indie filmskaper kan faktisk lage noe veldig likt hva de største Hollywood filmene får til. 1 Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 For det første må du bestemme deg for hvilken side du diskuterer for. Når jeg nå diskuterte deg i senk angående utgiftene på spill kontra filmer, gikk du fra å påpeke hvor dyrt det er å lage spill, til å påpeke hvor billig og lett det etterhvert er blitt. Det handler ikke om å bestemme hvilken side jeg diskuterer for. Det handler om å få deg til å forstå hva diskusjonen handlet om i første omgang. "Diskuterer meg i senk" blir for dumt. For det første klarte du ikke nevne hvilken valutta du snakket om, samt den største fallgruven, nemlig at du mente AAA spill som i tillegg var utviklet for å være multiplatform spill. Absolutt ingen "gjennomsnits spill". For det andre handlet ikke denne diskusjonen om det. Du har en lei tendens til å vandre langt, langt, laaaaaangt off-topic, noe som også er tilfellet i den andre diskusjonen du driter deg ut i for øyeblikket. Hr.Jenssen har jo selv sakt at du har missforstått hva han mente i sine innlegg. Det handlet om hvorvidt spillindustrien var kommet så lang som musikk og film industrien angående mangfoldet. Og nei, det har det ikke, ennå. Denne diskusjonen handlet om hvorvidt spill har et like stort mangfold som filmindustrien, og om det har like mange alternativ til de store spillene som kommer ut år etter år. Svaret er selvfølgelig ja, det er et hav av glimrende spill som er gode alternativ til COD, BF osv. Det er jo her du tar feil. Nei, spillindustrien har ikke et like stort mangfold som musikk og film industrien, og det blir tullete av deg å påstå det. Men som jeg har sakt, det ser lysere ut i fremtiden nettopp pga de tingene du ikke ville ta med i diskusjonen, nemlig de plattformene som nå gjør spillutvikling enklere enn før. Om du velger å diskutere alt annet i denne tråden også, tror jeg rett og slett jeg står over. Holder vel med en diskusjon der du velger å diskutere Lucy Bradshaw, koding og min personlighet. Husk at den tråden jeg henviser til faktisk handler om Battlefield 4. Alt annet? Må du slutte å tulle. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det handler ikke om å bestemme hvilken side jeg diskuterer for. Det handler om å få deg til å forstå hva diskusjonen handlet om i første omgang. "Diskuterer meg i senk" blir for dumt. For det første klarte du ikke nevne hvilken valutta du snakket om, samt den største fallgruven, nemlig at du mente AAA spill som i tillegg var utviklet for å være multiplatform spill. Absolutt ingen "gjennomsnits spill". Hr.Jenssen har jo selv sakt at du har missforstått hva han mente i sine innlegg. Det handlet om hvorvidt spillindustrien var kommet så lang som musikk og film industrien angående mangfoldet. Og nei, det har det ikke, ennå. Det er jo her du tar feil. Nei, spillindustrien har ikke et like stort mangfold som musikk og film industrien, og det blir tullete av deg å påstå det. Men som jeg har sakt, det ser lysere ut i fremtiden nettopp pga de tingene du ikke ville ta med i diskusjonen, nemlig de plattformene som nå gjør spillutvikling enklere enn før. Alt annet? Må du slutte å tulle. Det ble gjort klart helt fra starten av at vi snakket om spill på linje med Dishonored, XCOM og Bioshock. Altså alernativ til de mer stereotypiske AAA-titlene som er der ute. Jeg nevnte også fra starten av at det var snakk om multiplatformspill. Om du ikke får det med deg, så er ikke det mitt problem. Jeg mener spillindustrien har et akkurat like bredt spekter av gode alternativ som en hver annen underholdningsindustri. Man må bare ha øynene oppe for det. Og jo, du diskuterer jo alt annet i både denne tråden og den andre. Det blir for dumt. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Det ble gjort klart helt fra starten av at vi snakket om spill på linje med Dishonored, XCOM og Bioshock. Altså alernativ til de mer stereotypiske AAA-titlene som er der ute. Jeg nevnte også fra starten av at det var snakk om multiplatformspill. Om du ikke får det med deg, så er ikke det mitt problem. Høh? Vennligst sitér meg på dette? Gå tilbake og les mitt første innlegg. Der snakker jeg om indie i forhold til høybudsjett. Bioshock og Xcom er jo svære spill med høye budsjett. Når sa jeg at jeg snakket om slike spill? Når skulle jeg nevnt disse som alternativer til høybudsjettspill? Endret 6. april 2013 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Høh? Vennligst sitér meg på dette? Gå tilbake og les mitt første innlegg. Der snakker jeg om indie i forhold til høybudsjett. Bioshock og Xcom er jo svære spill med høye budsjett. Når sa jeg at jeg snakket om slike spill? Når skulle jeg nevnt disse som alternativer til høybudsjettspill? Nå siterer jeg den første posten din: "Og i motsetning til filmindustrien har spillindustrien langt færre motsvar på trenden med slike "dumme" produkter, i allefall når det kommer til blockbuster spill. Du ser selskaper som EA konstant prøve å håve seg lengre inn på det CoD-dominerte FPS markedet. De har gjort både Crysis, Battlefield og Medal of Honor rene CoD-wannabes, med lite unike egenskaper å vise til. Til og med Dead Space 3 har blitt "dummifisert" for å passe til actionskytefans." Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Vel, jeg prøver å finne en enkel måte å forklare hva jeg mener, men du har rett. Jeg roter nå, hadde glemt hva diskusjonen handlet om i starten (sikkert fordi flere av oss diskuterer i flere tråder samtidig). Tidlig i diskusjonen diskuterte vi mangfoldet - som jeg fortsatt mener er for lite i spillindustrien - men utover i diskusjonen har det blitt vridd mer mot hvordan (jeg mener) indie ikke klarer å måle seg med høybudsjettsproduksjoner, sammenlignet med andre underholdningsinduetrier. Vet ikke hvordan vi gikk fra det ene til det andre, men det er min feil at jeg villeder. Endret 7. april 2013 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Det ble gjort klart helt fra starten av at vi snakket om spill på linje med Dishonored, XCOM og Bioshock. Altså alernativ til de mer stereotypiske AAA-titlene som er der ute. Jeg nevnte også fra starten av at det var snakk om multiplatformspill. Om du ikke får det med deg, så er ikke det mitt problem. Jeg mener spillindustrien har et akkurat like bredt spekter av gode alternativ som en hver annen underholdningsindustri. Man må bare ha øynene oppe for det. Og jo, du diskuterer jo alt annet i både denne tråden og den andre. Det blir for dumt. Les din første post til Hr.Jenssen, så drar du jo inn indie spill i samme slengen? Hvorfor skulle vi nå plutselig utelukke dem? Samt jeg ser ingen indikasjon til at du utelukkende snakker om multiplatformspill ettersom du tidligere har snakket om spill som f.eks Journey og The Walking Dead. Kan du vise meg til at du spesifikt mener og kun snakker om multiplatformspill? Det er jo nettopp pga indie spill at vi nå endellig kan se at spillindustrien kan få et større mangfold. Som jeg sa tidligere så syns jeg det er sant det Hr.Jenssen har sakt, men at det nå begynner å løse seg opp nettopp pga sider som kickstarter osv. Endret 7. april 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Les din første post til Hr.Jenssen, så drar du jo inn indie spill i samme slengen? Hvorfor skulle vi nå plutselig utelukke dem? Samt jeg ser ingen indikasjon til at du utelukkende snakker om multiplatformspill ettersom du tidligere har snakket om spill som f.eks Journey og The Walking Dead. Kan du vise meg til at du spesifikt mener og kun snakker om multiplatformspill? Det er jo nettopp pga indie spill at vi nå endellig kan se at spillindustrien kan få et større mangfold. Som jeg sa tidligere så syns jeg det er sant det Hr.Jenssen har sakt, men at det nå begynner å løse seg opp nettopp pga sider som kickstarter osv. Siterer første posten til Hr. Jenssen: "De mestselgende spillene er fortsatt spillindustriens svar på Michael Bay filmer. Og i motsetning til filmindustrien har spillindustrien langt færre motsvar på trenden med slike "dumme" produkter, i allefall når det kommer til blockbuster spill. Du ser selskaper som EA konstant prøve å håve seg lengre inn på det CoD-dominerte FPS markedet. De har gjort både Crysis, Battlefield og Medal of Honor rene CoD-wannabes, med lite unike egenskaper å vise til. Til og med Dead Space 3 har blitt "dummifisert" for å passe til actionskytefans." Siterer nå min første post: "Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Hvis vi ser på spillene som ble nominert til årets beste spill under fjorårets VGA (som er særdeles kommersiell), har vi The Walking Dead, Journey, XCOM og Dishonored." Tre av fire spill der er multiplatform, og eneste grunnen til at jeg nevnte Journey var på grunn av at det ble nominert til årets beste spill. Sist jeg sjekket er forøvrig The Walking Dead et multiplatformspill, og langt fra et indie-produkt. Grunnen til at jeg trakk inn indie-markedet var for å poengtere mangfoldet. Når jeg sa man ikke kunne trekke inn indie-spill i diskusjonen, var når vi snakket om det økonomiske. Da blir sammenligningen irrelevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå