Bruker-88036 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg forstår ikke problemet. Tingen er jo til samme pris som før, så ingen taper noe, men om du vil får du som kunde penger tilbake. Jeg har dog aldri kjøpt noe på sånt "tilbud". Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Ok - nå begynner dette å bli spennende. Først: printer og blekk er utgått Så får de krass mail tilbake om at en noen måneder gammel printer og blekk neppe er utgått Så henviser de til at det var kampanje, og jeg må bestille til ordinær pris ved å henvise til feilpris/prisavvik etc, men vitterlig belastet de kortet mitt i følge dem selv og nå tilbakefører. "- Vi tar forbehold om feil på priser, produkinforsmasjon og bilder. Ved store prisavvik i forhold til vanlig listepris forbeholder vi oss retten til å slette ordren og informere kunden om dette." Samtidig kommer: "§ 45. Heving Selgeren kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontraktsbrudd fra forbrukerens side dersom forbrukerens kontraktsbrudd er vesentlig. Selgeren kan ikke heve etter at hele kjøpesummen er betalt." Nå - hvem kan potensielt ha rett her ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Bakgrunn: bestilte en pixma pro-10 til 3200 kr ca 1500 kr billigere enn feks Dustin iht prislistene på nett. Samtidig bestilte jeg blekk. Først sier de at varen skal leveres, men er forsinket - telefon i går, samme gjentar de siden i telefon rundt kl 16.men de er usikre på status i systemet. I dag kommer først mail om at både printer og blekk er utgått. Jeg svarer raskt at de får prøve igjen, for printeren ble lansert for noen måneder siden, og når ble sist blekk for en printer sluttprodusert samtidig som printeren innen 6 måneder ish? Deretter kommer dette: "Hei, Du har rett den er ikke utgått min skrive feil i farta det er leverandøren vi bestilte ifra som ikke får dem inn på lager. Vi kan skaffe den men da blir prisen mye høyere da kampanjen leverandøren hadde er utgått. Så hvis dere ønsker varen er det bare å bestille den på nytt da vi har slettet tidligere ordre og kort reservasjon." og henvisning til: "Frakt og levering - "Ateadirect.com - privat" benytter Posten, DHL, Tollpost og Schenker som leverandør av varer. - Leveringstider er 2-4 dager for ordre med varer på lager. Estimert leveringstid for ordre med varer som ikke er på lager fremkommer før du bekrefter ordre og på ordrebekreftelse. - Total sum inkludert frakt fremkommer før du bekrefter ordre, samt på ordrebekreftelsen. Ingen andre gebyrer tilkommer når du handler fra "Ateadirect.com - privat". - Vi tar forbehold om feil på priser, produkinforsmasjon og bilder. Ved store prisavvik i forhold til vanlig listepris forbeholder vi oss retten til å slette ordren og informere kunden om dette." men vitterlig nok sier de at har tatt pengene og sendt ordrebekreftelse. Og dette er da unskyldning nummer 3. Først ikke på lager, så sluttsolgt, og så var det kampanje. Noe siden ikke sa noe om, og ordrebekreftelsen min ikke sier noe om. Har jeg rett i at de seiler langt ute på havet? Forøvrig - jeg har henvist dem til fkjl §45 og sagt at å heve etter betaling kan de glemme. Endret 18. januar 2013 av Christian86 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Såvidt jeg kan forstå har du retten på din side. Anbefaler deg dog kanskje å lage ett eget emne om saken. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Lagd et på forbrukerrett, kanskje Akam har lyst å lage en på forsiden? Liker at de startet med å hevde at den var utgått - det er ikke skrivefeil da, det er slurv Men vet den er rimelig open and shut, jeg vant over Dustin som lovet gull og grønne skoger om 70-200 VR2 da den kom, men de fikk den aldri. Tilslutt hevet de kjøpet, og tapte så det sang etter. Netshop prøvde også i en sak hvor jeg led tap, fordi jeg hadde kjøpt disker og de feilinformerte, de måtte dekke det tapet og, så blir jo bare å henvise til sakene.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har du fått ordrebekreftelse? I så fall har de juridisk inngått avtalen om kjøp/salg. Da kan de ikke trekke seg. Hvis du ikke har fått ordrebekreftelsen kan de trekke seg så fremt de har forbehold om skrivefeil etc. Hvis de ikke hadde hatt noe forbehold mot skrivefeil etc, så hadde de vært bundet av markedsføringsloven å holde det de lover i reklame, på nettsidene etc, altså holde den prisen selv om det var skrivefeil. Med ett vesentlig unntak riktignok: Dersom skrivefeilen er så grov at kunden burde forstått at det var åpenbart feil. Det skal ganske mye til for at det unntaket gjelder. F.eks at prisen er 1/10 av det den burde vært. Det er ikke uvanlig med 50%-tilbud så det vurderes ikke som en skrivefeil kunden burde forstått. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har alt jeg Til og med utdrag med leveringstider osv fra nettsiden deres, finner nemlig enda ordren der, men de har kansellert den...synd de ikke greide å slette den da. Så har ordrenummer og alt Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har du fått ordrebekreftelse? I så fall har de juridisk inngått avtalen om kjøp/salg. Da kan de ikke trekke seg. Hvis du ikke har fått ordrebekreftelsen kan de trekke seg så fremt de har forbehold om skrivefeil etc. Hvis de ikke hadde hatt noe forbehold mot skrivefeil etc, så hadde de vært bundet av markedsføringsloven å holde det de lover i reklame, på nettsidene etc, altså holde den prisen selv om det var skrivefeil. Med ett vesentlig unntak riktignok: Dersom skrivefeilen er så grov at kunden burde forstått at det var åpenbart feil. Det skal ganske mye til for at det unntaket gjelder. F.eks at prisen er 1/10 av det den burde vært. Det er ikke uvanlig med 50%-tilbud så det vurderes ikke som en skrivefeil kunden burde forstått. Tja - når vi snakker nordens største leveradør eller hva de skriver på slike ting og itsutstyr, så tror jeg i hvert fall de vil få vanskeligheter med å bli hørt. At de velger å speile andres lager er deres risk, ble ikke opplyst meg. Den var på lager - de er store, jeg forventer de har den. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Var det ikke Elkjøp som klarte å legge ut en bærbar PC med feil pris for noen år siden? Tror de ble nødt til å ta tapet, men dette husker kanskje noen andre bedre enn meg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Skjønner ikke hva de vil frem til her. Det er jo ikke prisen som er feil, det var kampanjepris. Derimot er det kampanjebeholdningen deres som er feil, noe de ikke tar høyde for i vilkårene sine. Om du har betalt eller ikke er bare relevant i forhold til §45 dersom betalingen er forsinket (i forhold til avtalen), eller annet vesentlig kontraktsbrudd fra din side - noe som ikke er tilfelle her, heller tvert imot. Derimot kan du slenge §21 på bordet, som sikrer din rett til at selger oppfyller den inngåtte avtalen. Alternativt kan du se på denne dommen som gjelder dekningskjøp for en PC som er feilpriset, og som i mellomtiden har gått ut av sortimentet til forhandler. Forhandler mener prisen var åpenbart feil, men utvalget er uenig. Det refereres til en håndfull ulike eksempler, blant annet et der en PC annonsert til 473,- hadde gjengs pris på 9000,-. I det tilfellet fant utvalget "at en slik pris måtte fremstå som så lite sannsynlig at det var klart for en kjøper at den var feil". I den aktuelle saken derimot, og flere andre lignende, var ikke annonsert pris (5990) tilstrekkelig lav i forhold til ordinær pris (14690) til at forhandler fikk medhold. Kunde fikk derimot medhold, og ble tilkjent mellomlegg for dekningskjøp. Og i disse sakene er det også snakk om ubevisst feilprising, mens det i din sak ikke engang er feil pris, kun utgått kampanjebeholdnng. Snakk med forbrukerrådet. Enten får du produktet til oppgitt pris, ellers må de nok dekke mellomlegget om du handler det til full pris hos dem eller annet sted. Endret 18. januar 2013 av srbz 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Ho - dette blir bedre og bedre...snakket med Canon Norge nå. De selger til distrubutør - de selger videre. Her kommer moroa, Atea skal ikke kunne selge disse. De er anbefalt solgt seriøse forhandlere/kunnskapsrike forhandlere, dvs Fotovideo osv. Atea er ikke en del av det. Så distrubutøren Canon har avtale med har solgt til Atea, de hadde prisfeil i sitt system. Canon fant ut av det selv - såkalt selektiv distrubusjonsavtale, og reagerte. De trodde at Atea hadde bare fjernet det, men innså raskt at Atea heller hadde løyet til kundene sine. Om personen virkelig var seriøs så svettet hun litt når jeg da kunne si alt de hadde greid å si. Deres løsning var å henvise til Fotovideo for å betale mer eller gå ned til forgjengeren. Jeg avviste det - slik jeg forstod Forbrukerrådet kan jeg ta springende regress mot dem som tidligere salgsledd, noe de bekreftet at de var, slik at jeg fristes å lage veldig oppstyr her med å klage inn Canon Norge, distrubutør og Atea samtidig for kontraktsbrudd. Jeg har allerede: Mailene fra atea Bekreftelse på at de trakk kortet (printscreen fra kredittkortfirma - liker kundeservicen deres) Bekreftelse av egen skjerm som viser det Ordrebekreftelse Ordrenummer etc Hvem skulle trodd at å få en printer skulle være så fordømt vanskelig?! edit: forresten noen av dere som vet hvem som er Fotovideo sin distru. av Canonprintere? Endret 18. januar 2013 av Christian86 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Ho - dette blir bedre og bedre...snakket med Canon Norge nå. De selger til distrubutør - de selger videre. Her kommer moroa, Atea skal ikke kunne selge disse. De er anbefalt solgt seriøse forhandlere/kunnskapsrike forhandlere, dvs Fotovideo osv. Atea er ikke en del av det. Så distrubutøren Canon har avtale med har solgt til Atea, de hadde prisfeil i sitt system. Canon fant ut av det selv - såkalt selektiv distrubusjonsavtale, og reagerte. De trodde at Atea hadde bare fjernet det, men innså raskt at Atea heller hadde løyet til kundene sine. Om personen virkelig var seriøs så svettet hun litt når jeg da kunne si alt de hadde greid å si. Deres løsning var å henvise til Fotovideo for å betale mer eller gå ned til forgjengeren. Jeg avspiste dem med det - slik jeg forstod Forbrukerrådet kan jeg ta springende regress mot dem som tidligere salgsledd, noe de bekreftet at de var, slik at jeg fristes å lage veldig oppstyr her med å klage inn Canon Norge, distrubutør og Atea samtidig for kontraktsbrudd. jeg har allerede Mailene fra atea Bekreftelse på at de trakk kortet (printscreen fra kredittkortfirma - liker kundeservicen deres) Bekreftelse av egen skjerm som viser det Ordrebekreftelse Ordrenummer etc Hvem skulle trodd at å få en printer skulle være så fordømt vanskelig?! Endret 18. januar 2013 av Christian86 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Dette er en tråd for tilbud i nettbutikker, ikke jus eller forbrukerrett. Du har opprettet en egen tråd i rett del av forumet, jeg foreslår at du holder deg til den. 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Dette er en tråd for tilbud i nettbutikker, ikke jus eller forbrukerrett. Du har opprettet en egen tråd i rett del av forumet, jeg foreslår at du holder deg til den. Kan godt være - men mange så på tilbudet, og skulle Atea komme igjen, eller noen her kjøpte så kan de greit av å vite utviklingen, men skal ikke poste noe mer. Dog skulle jeg gjerne likt å vite om noen visste distrubutørens navn da Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 De selger til distrubutør - de selger videre. Her kommer moroa, Atea skal ikke kunne selge disse. De er anbefalt solgt seriøse forhandlere/kunnskapsrike forhandlere, dvs Fotovideo osv. Atea er ikke en del av det. Hehe, fantastisk, men like fullt har du en kjøpsavtale, så det jeg skrev i min forrige post gjelder (såfremt du handler som forbruker). Om uenigheten mellom Canon og Atea medfører at Atea ikke får levert mer av den relevante modellen, har du likevel rett til å foreta dekningskjøp. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Send dem en e-post og si at du krever kjøpet gjennomført, med henvisning til at bindende avtale ble inngått da du fikk ordrebekreftelse, subsidiært da de trakk/reserverte penger, og at dette åpenbart ikke var "feilprising". Spør dem om de vil levere innen rimelig tid. Dersom de da setter seg på bakbeina, så advarer du om at du vil gjennomføre dekningskjøp hos f. eks. fotovideo, og kreve dem for mellomlegget. Her er det nemlig ingen tvil verden om at de har inngått en avtale, de prøver seg bare på en lang rekke spanske... Endret 19. januar 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2013 Jeg forstår ikke problemet. Tingen er jo til samme pris som før, så ingen taper noe, men om du vil får du som kunde penger tilbake. Jeg har dog aldri kjøpt noe på sånt "tilbud". Jeg har ikke startet dette emnet, og har heller ikke skrevet kommentarer om det. Det er splittet fra en annen tråd, av en mod som ikke helt har skjønt hva h*n drivet med. Min kommentar, som er åpningsinnlegget i denne tråden nå, er om noe helt annet. Canon Cashback, om noen lurer.Det er rapportert osv.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Send dem en e-post og si at du krever kjøpet gjennomført, med henvisning til at bindende avtale ble inngått da du fikk ordrebekreftelse, subsidiært da de trakk/reserverte penger, og at dette åpenbart ikke var "feilprising". Spør dem om de vil levere innen rimelig tid. Dersom de da setter seg på bakbeina, så advarer du om at du vil gjennomføre dekningskjøp hos f. eks. fotovideo, og kreve dem for mellomlegget. Her er det nemlig ingen tvil verden om at de har inngått en avtale, de prøver seg bare på en lang rekke spanske... De har allerede fått sjansen - de har ikke svart, så skal skrive klage i dag. For moro skyld skal jeg nevne en sak der Dustin gjorde akkurat det samme da de var i oppstarten. Dog - de var arrogante nok til å si "skriv opp meg og min avdelingsleder som mottaker, for så sikre er vi", og jammen tapte de så det jomet etter - de måtte erstatte tap på 4000 kr. Jeg har ikke startet dette emnet, og har heller ikke skrevet kommentarer om det. Det er splittet fra en annen tråd, av en mod som ikke helt har skjønt hva h*n drivet med. Min kommentar, som er åpningsinnlegget i denne tråden nå, er om noe helt annet. Canon Cashback, om noen lurer. Det er rapportert osv.. Lurte litt ja Endret 20. januar 2013 av Christian86 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Kan nevne at jeg har klaget dem inn til forbrukerombudet for villedende markedsføring og urimelig avtalevilkår også. Ser de ovenfor en annen kunde lot salget gå - sendte - så kansellerte pga feil pris, han aksepterte og skrev bare en sur melding. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Da fikk jeg epost om at saken var løst i minnelighet, og jeg fikk det overskytende tilbake. Da må det bare feires i dag med en råbra printer til en veldig god pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå