Gå til innhold

flytting av prosessor


BobskyHD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Heeeisand!

 

Jeg har nå kjøpt nytt hovedkort og må bytte prosessoren over til det nye hovedkorte ! men må man nødvendigvis ha på kjølepasta, eller vil det gå bra og bare ta den over?

 

Takk for svar ;)

 

Tror det er anbefalt å ta på ny kjølepasta, da man ikke skal bruke den same pastaen dersom man flytter på viften, men du får vente til noe som har skikkelig greie på det kommer med mer, jeg er ingen ekspert på dette feltet. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ok, takk for svar !

 

Men husk at du må fjerne pastaen, men akkurat hvordan du gjør det har jeg ikke peiling på, bare vær ekstremt forsiktig så du ikke skader Prosessoren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

tror du Arctic Cooling MX-2 kjølepasta vil funke bra?

 

 

Hmm... Vent litt, skal linke denne tråden til Skjitparten så kan kanskje noen som er litt bedre enn jeg hjelpe deg!

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å bytte, men jeg vil anbefale deg å bytte, da den som allerede er på kanskje begynner å bli dårlig. Smør litt på, men ikke så alt for mye (se eventuelt en guide på YouTube dersom du er usikker).

 

Regner med at du har kjøpt et hovedkort med rett socket til prosessoren din.

Lenke til kommentar

Arctic Cooling MX-2 fungerer veldig bra og er lett å påføre. Moderne CPU'er er MYE mer hardføre enn før, da de har en heatspreader av metall som ligger oppå kjernen. I gamle dager kunne man knuse kjernen, men jeg tror det skal mye til i dag. Jeg har vært tidvis svært uforsiktig med billigere saker, og aldri hatt noe problemer.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å bytte, men jeg vil anbefale deg å bytte, da den som allerede er på kanskje begynner å bli dårlig. Smør litt på, men ikke så alt for mye (se eventuelt en guide på YouTube dersom du er usikker).

 

Regner med at du har kjøpt et hovedkort med rett socket til prosessoren din.

 

Den er grei. Håper det blir bra ! Takk for alle svar folkens :-)

Lenke til kommentar

Vel, om det er snakk om billig og dårlig kjølepasta (det som følger med blandt annet) så er det faktisk høyst nødvendig å bytte. Det er naturligvis anbefalt å alltid bytte, men om kjølepastaen ikke har stivnet (noen kjølepastaer vil nærmest aldri stivne), så vil det teoretisk sett kunne gå ganske bra.

 

Men dette fæle makkverket som følger med prosessorkjølere (dette gjelder standardkjøleren, men også det so mer ferdig påklistret tredjepartskjølere) stivner ganske raskt, og vil fungere som effektiv varmeisolasjon. Husk at det ikke er kjølepastaen som skal overføre varmen, men metallet, og du kan da ikke ha noen klumper mellom kjøleren og prosessoren din.

 

Kjølepasta har som funksjon å sikre at mikroskopiske sprekker og hullrom fylles, samt sikre god kontakt. Derfor må altså kjølepastaen være nok flytende til at dette skjer når du monterer kjøleren.

 

Kort sagt: Er flere brukere den siste tiden som har hatt stabilitetsproblemer, eller at maskinen ikke starter i det hele tatt på grunn av nettopp dette. Ikke gå for det raske alternativet, kjøp deg noe skikkelig kjølepasta og husk å ikke bruk for mye! Det skal kun være en "dråpe", og hele beholderen er nok for mange påføringer. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...