Gå til innhold

På jakt etter 150x170mm filter

Anbefalte innlegg

post-7631-0-41093000-1336482996_thumb.jpg

For en kort tid siden fikk jeg ett Lee SW150 filter holder til Nikon 14-24mm. Og den i seg selv kostet noen tusenlapper. Mens den største utfordringen kom etter at det viste seg at det er kun 2 produsenter av 150x170mm filtrer.

Og filtrer fra begge ligger på ett sted mellom 100 og 150$ per stk + porto + mva etc.

Det som irriterer meg litt er at filtrer er laget av akryl glass, blir lett ripet opp og generelt gir ikke akkurat et "high end" fealing. med tanken på hva de egentlig koster...

Så tanken min er, det kan nu da ikke være så vanskelig å kutte akryl/plexi glass til størrelse og få den ND farget?.. kanskje med soting til bilvinduer?

Eller er jeg på helt vilt spor her...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Big Stopper filteret fra Lee og det er vertfall av ekte glass. Jeg tror de andre filterene fra dem er dte også, så da regner jeg med at du har filtere fra Hitech?

Jeg bestillte noen graderte filtere fra Hitech og disse er av plexi glass av noe slag.

Når man først har gitt over tusen spenn for en holder, så synes jeg det blir teit å prøve seg på hjemmesoting...

Lenke til kommentar

post-7631-0-41093000-1336482996_thumb.jpg

For en kort tid siden fikk jeg ett Lee SW150 filter holder til Nikon 14-24mm. Og den i seg selv kostet noen tusenlapper. Mens den største utfordringen kom etter at det viste seg at det er kun 2 produsenter av 150x170mm filtrer.

Og filtrer fra begge ligger på ett sted mellom 100 og 150$ per stk + porto + mva etc.

Det er vel relativt billig for 150x170mm filter.

Nå finnes det noen flere produsenter for disse størrelsene, men de er gjerne enda dyrere.

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du kjøper så dyr og stor holder og filtre. Lee og Formatt 100mm (4x4) (Cokin -Zpro) holder med vidvinkel-sett skulle fint kunne brukes på 14mm fullformat.

Edit; Ser nå at du trenger denne spesial holderen for det Nikon objektivet!

Det som irriterer meg litt er at filtrer er laget av akryl glass, blir lett ripet opp og generelt gir ikke akkurat et "high end" fealing. med tanken på hva de egentlig koster...

De er definitivt ikke laget av Akryl glass.

Det er to filtertyper fra disse leverandørene; "Resin" som er det mest vanlige. Dette materialet er mye sterkere enn Akryl. Materialet er CR-39 Organic Glass og er det samme materialet som er mest brukt i brilleglass og en del objektiver. Det riper ikke så lett som du tror hvis du er litt forsiktig med det.

Den andre versjonen av disse filtrene er laget av vanlig herdet glass, men koster da 2-3 ganger så mye.

Så tanken min er, det kan nu da ikke være så vanskelig å kutte akryl/plexi glass til størrelse og få den ND farget?.. kanskje med soting til bilvinduer?

Eller er jeg på helt vilt spor her...

Som du sikkert har skjønt så er du helt på villspor. :)

Hvis det var så enkelt å lage filtre så kunne alle gjort det.

Alle disse filtrene er håndlaget i en ganske omfattende operasjon. Og når vi ser på kvalitetsforskjellen mellom serier som er produsert til forskjellig tid og hvor vanskelig det er å produsere nøytrale ND filtre så skjønner man ettervert hvorfor de koster litt.

http://youtu.be/lMu_m203YaY

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har Lee filter og den er laget av plast lignende materialet. Jeg tviler ikke på kvalitet til Lee men med tanken på at så stor arealet av filteret er i bruk - så bør det gå med enklere og billigere materialet.

Kontra 62mm på macro objektivet der biteliten del av filteret er i bruk.

Så jeg er på jakt etter den billigste løsningen i 150x170 som vil gi gode nok resultat.

Lenke til kommentar

Jeg har Lee filter og den er laget av plast lignende materialet. Jeg tviler ikke på kvalitet til Lee men med tanken på at så stor arealet av filteret er i bruk - så bør det gå med enklere og billigere materialet.

Hvis det fantes noe billigere materiale enn C-39 som var like sterkt og kunne farges like bra så hadde det funnes filtre laget av det.

Kontra 62mm på macro objektivet der biteliten del av filteret er i bruk.

Så jeg er på jakt etter den billigste løsningen i 150x170 som vil gi gode nok resultat.

Det kan jeg si med ganske stor sikkerhet at i den størrelsen finnes det ikke billige filtre.

Ved siden av Lee og Formatt så har du Tiffen, Pancro og Panavision som lager filtre i den størrelsen og større.

Cokin X-PRO er eventuelt et alternativ, men de er 130 x 170mm så du må lage noe DIY for å feste dem i Lee holderen.

COKIN New Homepage.

Cokin X-PRO brosjyre PDF; http://www.cokin-fil...e/V650/V650.pdf

Flere som bruker Cokin X-Pro på Nikon 14-24mm;

http://lozzmann.blog...i-nikon-14.html

http://www.naturesca...371-steve-fines

http://www.flickr.co...ann/4108074855/

KOOD filtere er et rimeligere alternativ, men finnes heller ikke i den størrelsen.

Hadde du ikke trengt denne "spesial størrelsen" (mest brukt for mattebokser på film kameraer) så kunne du kanskje funnet noe billig på e-bay, men da ikke i ND-grad, bare vanlig ND, og fargekvaliteten ville være av ymse slag.

Lenke til kommentar

...

Hadde du ikke trengt denne "spesial størrelsen" (mest brukt for mattebokser på film kameraer) så kunne du kanskje funnet noe billig på e-bay, men da ikke i ND-grad, bare vanlig ND, og fargekvaliteten ville være av ymse slag.

Takk for dine innspill arthon, men jeg er kjent med hva som finnes av filterer idag - dette er DIY prosjekt der målet er å komme frem til materialet som kan brukes som filter som i utganspunkte ikke var ment som filter. Og da snakker vi helt på bunn nivå når det gjelder kostnader.

Dette er også ikke et forsøk på å finne ferdig filtrer fra andre produsenter - men ett forsøk på å skape filtrer på egen hånd eller bestilt gjennom firma som driver med resin / akryl etc.

Lenke til kommentar

Takk for dine innspill arthon, men jeg er kjent med hva som finnes av filterer idag - dette er DIY prosjekt der målet er å komme frem til materialet som kan brukes som filter som i utganspunkte ikke var ment som filter. Og da snakker vi helt på bunn nivå når det gjelder kostnader.

Dette er også ikke et forsøk på å finne ferdig filtrer fra andre produsenter - men ett forsøk på å skape filtrer på egen hånd eller bestilt gjennom firma som driver med resin / akryl etc.

Skjønte jo ettervert hva du egentlig var ute etter.

Dette var min, Eh!..."subtile" måten å hinte til at når du har bekostet et så dyrt objektiv som Nikon 14-24mm, kanskje det skarpeste objektivet Nikon har laget, så setter du ikke hva som helst av dårlig optisk kvalitet foran det objektivet.

Selvfølgelig kan du bruke hva som helst av gjennomsiktig materiale, fra glass til plexi.

Med Sot-film, Sot-spray, silketrykket farger på glass osv.

Bilglass forretninger kan sikkert komme med tips.

En telefon til Crisma Plastic kan kanskje gi deg noen spesialtips.

Glass for Sveise masker gir deg sikkert en fin Bigstopper.

Spørsmålet er om du sparer noe i forhold til originale filtre og hvordan den optiske kvaliteten er.

Men synes du det er morsomt med DIY så kan du prøve Ripefri Lexan (dyrt) eller forskjellige versjoner av farget Herdet glass.

Fortell oss hvordan det går, og legg ut sammenliknbare eksempler mellom DIY filtre og original filtre.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

...

Dette var min, Eh!..."subtile" måten å hinte til at når du har bekostet et så dyrt objektiv som Nikon 14-24mm, kanskje det skarpeste objektivet Nikon har laget, så setter du ikke hva som helst av dårlig optisk kvalitet foran det objektivet.

...

Fortell oss hvordan det går, og legg ut sammenliknbare eksempler mellom DIY filtre og original filtre.

Du vil kanskje syns at jeg er helt idiot når jeg sier at jeg bruker 14-24mm med Nikon D800E :)

Men jeg føler at sted så må man setter grense og jeg forstår at det er ikke mulig å finne DIY alternativer for kamera eller 14-24mm og filterholder følte jeg også var best å kjøpe - mens filterer har jeg en liten håp om å kunne fikse DIY. Kanskje ikke for å spare penger selv - men for at kanskje andre vil kunne gjøre det.

Første feedback fikk jeg fra vink.no som har følgende materialer de kan tilby i 150x170mm og 2mm tykkelse:

- akryl 2mm

- polykarbonat 2mm

- PETG 2mm

- APET 2mm

- PVC 2mm

Venter på svar ang pris og mulighet for farging.

Har også tatt kontakt med ett lignende produsent i USA som har enn del slike produkter også farget - venter også på svar derifra.

Takk for tipset ang Crisma Plastic - skal ringe de imorn.

Håpet mitt er å kunne finne produsent som kan levere slikt ferdig. Siden alternativer ligger på minst 60 euro - føler jeg det kan være rom for sparing fra alternative "ikke" filter produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...