Gundersen88 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hei. Jeg er helt fersk på kompaktkameraer/speilrefleks. Tenkte og kjøpe meg et nå, for første gang. Har null peiling på hva som er bra og ikke, men ser nå at komplett har tilbud på Canon Eos 500D med to objektiver, m18-55 og 75-300 til kun 3990,-. Er dette et bra kjøp? Vil i utgangspunktet bruke kameraet til bildetaking untendørs. Jeg er villig til og gå opp til rundt 5000 +- noen kroner. Kenneth. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Jeg har ett råd som jeg pleier å gi til "ferskinger" på kompakt/speilrefleks, og det er at man bør overveie over hvilke grunner man ønsker seg speilrefleks. Om man ønsker seg det kun fordi man vil ha "best" kvalitet over bildene,at man med andre sitter med det inntrykket at speilrefleks er det eneste som gir brukbare bilder, bør man absolutt gå til noe annet. Jeg har så mange venner som har kjøpt seg speilrefleks, men som aldri tar bilder med det fordi det er såpass stort og komplisert. De ender opp med å bruke mobilkameraet istedet. Istedetfor kan man ta, om ikke til tider bedre, bilder med ett vanlig kompaktkamera, eller ett speilløst systemkamera som m43 ala Olympus og Panasonic. Men om de rette grunnene ligger der så vil jeg heller anbefale 550D over 500D, da siste generasjons sensor fra Canon sitter i 550D. Dvs at i teorien vil 550D ta tilnærmet kvalitet som 600D og 7D! Til utendørsbruk dekker de linsene akkurat de områder med zoom som man trenger. Endret 30. januar 2012 av picatta Lenke til kommentar
egilh Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Og som jeg sa i denne tråden, styr unna denne pakken. Lenke til kommentar
Gundersen88 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg er enig i dine argumenter, men er fortsatt sikker på at jeg ønsker og kjøpe speilrefleks. Vil dette heller være et godt kjøp da? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=137452&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc5922 Canon EOS 550D m/Sigma 18-200mm Lenke til kommentar
egilh Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er OK kamera, litt kjedelig objektiv. Til budsjett 5000,- har du f.eks.Nikon D5100 m/ 18-55mm VR Eller Canon 550D m/ 18-55mm IS II Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg er enig i dine argumenter, men er fortsatt sikker på at jeg ønsker og kjøpe speilrefleks. Da skal slutte å mase om det. Vil dette heller være et godt kjøp da? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=137452&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc5922 Canon EOS 550D m/Sigma 18-200mm Nei - objektivet har for mange kompromisser. Legg heller på 400 kroner og velg med Canon's 18-135mm. Selv om zoom-omfanget er mindre, så er det et bedre objektiv rent optisk sett. Samt at det er stabilisert. 2 Lenke til kommentar
picatta Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er bra at du er sikker på hva du ønsker deg. Ingenting er mer trasig enn å bruke flere tusen kroner på noe utstyr som bare støver ned. Vil ikke anbefale 18-200mm. Zoomvidden er så lang at det går ut over kvaliteten på bildene. Velg heller kortere zoomvidde. Lenke til kommentar
Gundersen88 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg er som dere nok har skjønt helt fersk når det gjelder speilrefleks, eller lettere sagt fortografering generelt. Når jeg har tittet på kameraer og linser har jeg fått et intrykk av at det er jo bedre "zoom" jo bedre "alround" linse er det. Men det dere sier er at jo større zoom område (f.eks. 18-200m) blir for mye, så det går på bekostning av kvaliteten? Mitt bruksområde vil som nevnt være mest utendørs, spesielt ved vann da jeg er glad i og fiske:). Ser det er flere som har anbefalt Canon EOS 550D m/18-55mm F3,5-5,6 IS II eller Nikon D5100 m/18-55mm VR. Begge har jo lik pris, så hvilket bør jeg gå for? Hvilket har størst/rimeligst utvalg av linser? Jeg har heller ingen erfaring til og forstå hvor mye en 18-55mm har og tilby i zoom, hvor langt unna kan jeg stå og fotografere og samtidig få med ok detaljer? Dette ble veldig klønete formulert, men tror jeg fikk frem essensen. Kenneth Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ser det er flere som har anbefalt Canon EOS 550D m/18-55mm F3,5-5,6 IS II eller Nikon D5100 m/18-55mm VR. Begge har jo lik pris, så hvilket bør jeg gå for? Hvilket har størst/rimeligst utvalg av linser? Kenneth Canon/Nikon er veldig like på utvalg av objektiver, hvis du ikke har til hensikt og lære deg fotografering spiller det ingen rolle hva du kjøper uansett merke siden de alle er temmelig like på bildekvalitet. Hvis du er på budsjett og har en vis interesse for dette og vil lære litt så begge disse to jevnbyrdige, begge kan bruke eldre originalobjektiver med autofokus hvis du får tak på noen, kanskje det ligger noe gamle filmkameraer å støver ned hos en familie/slektning som du kan låne objektiver fra. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg er som dere nok har skjønt helt fersk når det gjelder speilrefleks, eller lettere sagt fortografering generelt. Når jeg har tittet på kameraer og linser har jeg fått et intrykk av at det er jo bedre "zoom" jo bedre "alround" linse er det. Men det dere sier er at jo større zoom område (f.eks. 18-200m) blir for mye, så det går på bekostning av kvaliteten? Mitt bruksområde vil som nevnt være mest utendørs, spesielt ved vann da jeg er glad i og fiske:). Ser det er flere som har anbefalt Canon EOS 550D m/18-55mm F3,5-5,6 IS II eller Nikon D5100 m/18-55mm VR. Begge har jo lik pris, så hvilket bør jeg gå for? Hvilket har størst/rimeligst utvalg av linser? Jeg har heller ingen erfaring til og forstå hvor mye en 18-55mm har og tilby i zoom, hvor langt unna kan jeg stå og fotografere og samtidig få med ok detaljer? Dette ble veldig klønete formulert, men tror jeg fikk frem essensen. Kenneth Jeg har hatt 550D og det er et supert kamera! MEN, hold deg unna et sånt typisk 18-200mm objektiv. Det stinker. Jeg har selv hatt 18-135mm som jeg mener er meget bra til prisen, og veldig anvennelig. Men, det blir jo litt dyrt i forhold til 5000,-. Kjøp med 18-55IS objektiv da vel så har du en fin start! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå