Gå til innhold

Kommentar: – Ett år på skolebenken holder ikke


Anbefalte innlegg

Har selv tatt IKT service fag vg2 i voksen alder og det var rimelig skuffende. Særdeles lite en ikke kunne fra før av eller kunne lære på 1,2,3.

Det burde absolutt være et bedre tilbud der, men problemet tror jeg ligger i å få nok lærere som har kompetansen. I mange av de fagene jeg hadde kunne jeg lett ha vært lærer selv. Men nå har jeg ikke tenkt å ta lærer utdanning for å få lov til å være lærer bare pga at jeg har den fag kompetansen. Når det er sagt er vi flinke i Norge på IT, så det er merkelig at IT tilbudet ikke er bedre i norsk skole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det virker som om det har gått litt inflasjon i høyere utdanning. Når jeg ser på annonser så virker det som om de ofte ønsker seg ingeniør el. fremfor fagarbeider eller tekniker selv for relativt "enkle" oppgaver.

Kan hende det er fordi arbeidstakere har for mange rettigheter, så firmaene ønsker å være føre var mot å ansette feil person.

 

Det slår uansett tilbake på firmaene selv når de ikke klarer å holde på de høyt utdannede ansatte når disse ikke føler at de får brukt utdannelsen sin. Det gjelder å finne riktig balanse mellom forventninger og oppgaver.

 

Nå skal man ikke la være å søke fordi stillingsteksten ser etter noen som er litt bedre kvalifisert. Har opplevd at arbeidsgiver var skeptisk til meg fordi jeg passet for godt til det de hadde utlyst. De lurte på hvorfor jeg ikke søkte på den andre stillingen hvor de så etter noen som var bedre kvalifisert enn det jeg var. Jeg kom ingen vei hos denne arbeidsgiveren, men det gjorde ikke noe da jeg ikke hadde så god magefølelse for dem heller.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

IKT-servicefag er helt ubrukelig.Ikke bare er læreplanen den værste i historien, men 99% av elevene er en gjeng imbesiler. At det gikk fra driftsfag til servicefag er også synd.Angrer veldig.En annen ting er jo at matte av alle fag er valgt bort! Skulle gjerne også hatt litt fysikk.

 

Jeg føler det samme som deg.

Jeg lærte litt om hvordan man håndterer SLAer og hvordan vi satte opp et nettverk som fungerte likt som nettverket på skolen, ca...

 

Resten av det jeg lærte, lærte jeg stort sett av egen eksprementering mens jeg ventet på de andre som brukte opptil en uke på å sette opp en domenekontroller.

 

Pratet med IKT-læreren jeg hadde for en stund siden da jeg møtte han på butikken, og han sier at det er et stort problem at mange av de som søker seg inn på IKT ser på IKT som et år der de sitter forran en datamaskin og spiller Counter Strike i stede for å faktisk lære noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alltid lurt litt på hva vgs-IKT egentlig inneholder, har møtt et par med den bakgrunnen og de virket ikke være så veldig skolerte. På den annen side skjer det jo stadig ting i denne bransjen så det er neppe lett å hele tiden ha en tidsriktig læreplan.

Lenke til kommentar

Går nå VG2 data og elektronikk, der lærer vi om Windows Server 2008, og Ubuntu server 11.04.Jeg har egentlig aldri forstått meg på forskjellen mellom data og elektronikk og IKT. På data og elektronikk har vi litt mer innen det med alarmsystemer og antenne anlegg, og komponent lære, om jeg ikke tar helt feil.Men jeg føler at det er litt for lite informasjon angående elektrofagene på videregående, jeg synes at det burde vært mer informasjon og nye læreplaner som skiller de linjene litt mer fra hverandre. F.eks så lærer elenergi om antenneanlegg og om PLS'er (som er mer innenfor automasjon). Vet ikke om det varierer fra skole til skole, men slik er det hverfall på vår skole.

 

Her i området så har de på Elenergi (VG2) både elenergi, data og elektronikk og automasjonsfag, det er det samme som vg1, for noe tull. De burde kun ha elenergi.

Vi på data og elektronikk har rundt 30% elektronikk og 70% data (ikt) vil jeg si, og da ser jeg ikke poenget i å kalle linja data og elektronikk, det er nesten så vi blir lurt, og at vi egentlig går ikt. Sannheten er at IKT-firmaer og ikt-avdelinger ikke vil ha oss, men de som har gått ikt-servicefag, så det vi lærer er nokså bortkastet.

 

Men du er heldig som iallefall får lære med Server 2008 og ny linux, her har vi ikke vært innom linux engang, og lærerne har kompetansen som tilsvarer en it-tid fra 2004... Det norske skolesystemet er helt oppi ræva spør du meg, verste av alt er at vi i neste uke skal begynne med diktanalyse -.-

Lenke til kommentar

Hva skjer med diktanalyse? Jeg kan ikke huske å ha hatt det på allmenfag, som er der det er mest aktuelt. Eneste analysen jeg husker derfra er særemne...

Jeg ser hva folk mener om at videregående ikke går dypt nok. Jeg kjedet meg mye på videregående fordi vi gikk for sakte frem og ikke gikk dypt nok. Jeg gjorde i praksis ikke lekser, fulgte bare med i timen og leste over kvelden før prøver (to kvelder før tentamen/eksamen), og gikk ut med over 55 studiepoeng (tilsvarende 5,5 snitt etter bonuspoeng. Med full fordypning i matte, fysikk, og kjemi). :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Problemet er vel mere at alle linjer på videregående er blitt "gymnas". Hovedvekten er på helt andre ting en de fagene som skulle være spesielt for linjen. Og tid til praktiske arbeid finnes ikke plass til mellom dette.

Ja før på videregående hadde de ikke felles-fag men bare fag som var relatert til utdanningen.

 

Men er greit å si at det er vanskelig å få læreplass men tror det er enda vanskeligere å få jobb etterpå.

 

Er selv 2.års lærling i IKT-Servicefag men pga at de ikke skal ha flere ansatte på IT-avdelingen. Så ser jeg meg nødt til å begynne å søke ny jobb.

 

Har heldigvis en god håndfull bedrifter jeg skal sende noen søknader, CV og karakterer til.

Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke den rette til å uttale meg for høylytt her da jeg selv ikke har klart å holde skolemotivasjonen nok til å fullføre videregående utdanning i utgangspunktet, men det er et helt abnormt stort forbedringspotensiale i det norske skolesystemet.

 

Som det nevnes her så skjønner jeg ikke hvorfor IKT-faget ikke kan bli tatt opp fra første dag på videregående skole. Hvorfor må du igjennom et valgfritt første år før du kan starte med IKT? Selv sliter jeg voldsomt med skolen så fort jeg føler at tiden tilbringer er bortkastet, jo mer dødtid og meningsløst innhold jeg har på skolen, jo verre blir motivasjonen da jeg føler jeg kunne brukt tiden til arbeid så jeg kunne tjent meg litt penger, eller helt andre ting enn det å sitte på skolen og få 10min friminutt for hvert 40minutt skole.

 

Du kan si hva du vil med at alle må igjennom dette, og jeg er enig i at jeg burde klare å dra meg igjennom et år med meningsløs skole som alle andre, det er jo ikke sånn at nivået og kravene er så stort at en gjennomsnittkarakter på minimum fire er noe større problem for noen som er halvveis oppegående. Men for min del så har jeg hatt et par umodne år som har gått på bekostning av skolen, nå har jeg "etablert" meg og blitt vant med fast jobb og fast inntekt og det å sette seg på skolebenken og gå igjennom noe som på mange måter blir et relativt meningsløst skoleår bare fordi du må igjennom det før du kan begynne på det du faktisk ønsker å utdanne deg i fungerte rett og slett ikke for meg.

 

 

 

Det er to nøkkelmomenter for at hvertfall jeg selv skal klare å holde motivasjonen og gleden oppe, og jeg tror neppe jeg er den eneste som føler det sånn. Det for det første at arbeidsoppgavene du får er utfordrende, lærerrike og interessante og sist men ikke minst at du føler at du arbeider med noe som er en smule relevant med det du brennende interesse for og ønsker å utdanne deg til.

 

Jeg har ikke skrevet flere tusen innlegg her på Hardware.no siden jeg var 15 / 16 år fordi jeg ikke interesserer meg for data og teknologi. Det er fordi jeg har et brennende engasjement for teknologiens verden og selv om jeg fremdeles ikke har funnet meg noe spesifikt område jeg ønsker å fordype meg i så har jeg av ren og kjær egeninteresse og forkjærlighet for teknologi bygget meg på en god del erfaring og kunnskap på egenhånd.

 

 

Er ikke dum nok til å påstå at jeg kan alt, vil heller ikke si at jeg innehar kunnskap og erfaringer gode nok til å få meg noen mer seriøs IT-relatert jobb enn en førstelinjesupport eller butikkmedarbeider i en dataforretning (som jeg da jobber som i dag). Men det å sitte et år på skolebenken bare for å i det hele tatt kunne starte med IKT-servicefag på videregående, hvor jeg utifra pensum og alt jeg hører fra venner og bekjente som har gått IKT kan brorparten av alt fra før av dreper dessverre motivasjonen min.

 

Etter et halvt år med Service og Samferdsel så hadde jeg stort sett bare fått bekreftet at jeg klarte å ligge ett kapittel foran stort sett resten av klassen i matematikk, og valg om vanskeligere og mer utfordrende matematikk var tydeligvis ikke mulig, norskfaget gikk igjennom rapporter, jobbsøknader osv som vi strengt tatt alt har lært på ungdomsskolen og som jeg allerede har brukt i praksis i arbeidslivet fra før av som gjorde at såpass generelle basisgjennomganger ikke fikk meg videre fra det jeg har lært og brukt fra før av.

 

Som butikkmedarbeider de siste tre årene så var det som ble gjennomgått i service og samferdselfagene veldig mye av det jeg allerede har arbeidet og praktisert i flere år allerede, og selv om det dukket opp noe teori her og der som jeg ikke kunne fra før av så ble det jo sånn at 80-90% av faget ble som at du skulle lære opp en guttunge på 8år og gå på nytt.

 

 

 

Skolesystemet er bygget opp og satt sammen på den måten det er, og det skjønner jeg. Men jeg tror det går tapt mye stort potensiale årlig på grunn av skolesystemet egentlig er lagt opp så langtrukket og er så lite tilrettelagt for relevant læring at mange sliter med å se lyset i enden av tunnel og egentlig faller av fordi vi ikke helt klarer å se poenget. For min del så er det læring som er motivasjonen og ikke tanken på at x-antall år på skolebenken gir meg et fagbrev og at det er vell og bra for mitt videre liv. Jeg trenger følelsen av å lære noe, at jeg utvikler meg og faktisk får noe ut av tiden jeg investerer på skolen og det gir så definitivt ikke det videregående skolesystemet slik som det fungerer per i dag.

 

 

Og akkurat som barneskoleelever som viser potensiale kan ende opp med ungdomsskole pensum, og ungdomskoleelever som viser potensiale kan ende opp med videregående pensum osv.. Så burde det vært bedre tilrettelagt for at personer som selv føler de er klare for det og trakter etter større og mer relevante utfordringer skulle fått muligheten for dette. Hva med en basistest for å sjekke om en person innehar det kunnskapsnivået som kreves for å gå rett inn på IKT-servicefag.

 

 

 

Men som andre nevner her så er jo egentlig hele IKT-servicefag som studieretning i seg selv temmelig meningsløs anno 2012. For meg virker det som IKT-servicefag er til for at Ola Nordmann, som knapt har rørt en datamaskin skal kunne tilegne seg gjennomsnittlig kunnskap og kompetanse rundt hvordan en datamaskin fungerer, hvordan den skal opereres og hvordan du på et temmelig grunnleggende nivå skal kunne drifte en maskin og eventuelt et lite nettverk.

 

Ikke for å tråkke på noen føtter her nå, men jeg har vell møtt flere personer som innehar et generelt høyere allment IKT-kunnskapsnivå, som har opparbeidet dette av ren egeninteresse og av egenerfaring enn flere jeg vet om som har gått IKT-servicefag. Og innenfor et markedet som er så skiftende, som forandrer og utvikler seg i en så forrykende fart så kan jeg banne på at en person med litt ekstra egen interesse og engasjement for data og teknologi fort vil sitte med mer relevant og gjennomgående kunnskap om la oss si 6 til 10år enn en person som innehar et fagbrev innenfor IKT med heller laber egeninteresse og engasjement.

 

 

 

Kall meg gjerne godtroende og en smule arrogant, men etter to år med god praksisplass innenfor IKT så tror jeg neppe at jeg selv ville stått noe særlig tilbake for en som har fullført ett år med IKT-servicefag.

 

Og når alt kommer til alt så er det både en smule frustrerende og bittert da jeg føler meg som et lite offer for skolesystemet, men igjen så kan du jo si at en person som har klart å komme seg igjennom videregående på mange måter sånn sett fortjener muligheten mer enn meg slik som systemet er lagt opp, så får det være opp til andre og vurdere hvorvidt systemet som er feilen eller ikke. Selv prøver jeg nå og opparbeide meg arbeidserfaring osv på egenhånd også får vi se hvor langt det strekker, trives kjempegodt som butikkmedarbeider og er utrolig glad for at jeg i det minst har muligheten for å jobbe med data og teknologi og bruke min egenerfaring og kunnskap til å veilede andre med mindre kunnskap og erfaring.

 

 

 

Det ble forsvinnende mye tekst, men som dere kanskje forstår av teksten (og mengden) så er dette noe som berører meg personlig på mange måter og derav kommer denne veggen med tekst som jeg følte for å få ut av systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@RamGuy: Fantastisk innlegg, men i konklusjonen din så må du ha en endring.

Som sagt, IKT faget er ikke så veldig mye nyttig, har du server interresse og har forsøkt deg på egenhånd og hengt her på forumet, så sitter du på mye av kunnskapen allerede og selv om du ikke har noen papirer, så vil du nok stå like sterkt som en som kommer ut av VGS.

 

I tillegg er læreboka svært dårlig, men produsentene må tilfredstille den forferdelige og hullete læreplanen som jeg synes er for Microsoft orientert.

Men ja, mye skuffende og lite påbygging i skolen, men også siden dette faget til forskjell fra andre fag som matematikk forandrer seg fra uke til uke så kan læreren ha hull, og her har jeg flere ganger sett at kunnskaper kommer fra elevene.

Og dette gjelder ikke bare den klassen jeg har observert, snakket med en IT administrator i ett datasenter som er lærer ved siden av til tider, og han opplevde det samme.

Dette er nok også en utfordring med datafaget i skolen og derfor tror jeg det fungerer bedre på voksentrinnet hvor man leser om ett emne også kan man komme til læreren om å få en time spesialtilpasset dette emnet du ikke klarer å finne ut av på egenhånd.

Og på den måten slippe unna alt dette "Hvordan skru på en PC" for å sette det foran spissen.

Lenke til kommentar

Etter et halvt år med Service og Samferdsel så hadde jeg stort sett bare fått bekreftet at jeg klarte å ligge ett kapittel foran stort sett resten av klassen i matematikk, og valg om vanskeligere og mer utfordrende matematikk var tydeligvis ikke mulig, norskfaget gikk igjennom rapporter, jobbsøknader osv som vi strengt tatt alt har lært på ungdomsskolen og som jeg allerede har brukt i praksis i arbeidslivet fra før av som gjorde at såpass generelle basisgjennomganger ikke fikk meg videre fra det jeg har lært og brukt fra før av.

Ut fra hva jeg oppfatter fra hele innlegget ditt, og spesielt det jeg har sitert, tror jeg du ville kost deg med å studere til dataingeniør (og sikkert jobbe som det også), men da må du desverre ha studiekompetanse først. Jeg studerer det nå (embedded systems bachelor grad) og fant ut at jeg kunne mye av pensum fra før, og kan områder av pensum vi kommer til å få de neste semestrene. Det som overrasket meg mest var hva høyskolen forventet av forkunnskap fra folk som skal ta en ingeniørgrad i det, og man må ha studiekompetanse. Jeg kunne mer om data når jeg gikk ut av ungdomskolen enn det som er forventet forkunnskap om data :p

 

Du kunne jo forsøkt å kontakte universitet, eller kanskje heller høyskole, og høre om det var noen mulighet for å ta et forkurs (eller ta opp noen fag, eventuelt som privatist mens du jobber) og bli tatt opp til dataingeniør pga. store forkunnskaper. Jeg vet ikke om du klarer å kvalifisere som en spesiell omstendighet, men det kan være verdt forsøket og ta kontakt med administrasjon.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

IKT-faget eller dataelektroniker var helt uaktuelt for meg. Mye fordi det ikke passer med mine interesser innenfor data, og mye fordi det er dårlig med læreplasser.

 

Jeg anbefaler heller å gå Y-veien til datateknikk, og få en høyskole/universitets-grad. Da stiger både arbeidsplassene og lønnen betraktelig innen dette feltet.

Lenke til kommentar

Dette får meg til å revurdere om jeg skal ta å gå IKT utdanning på vgs. Jeg har allerede fullført GK1 Elektro og VK1 og VK2 med Automasjon, samt fått fagbrevet. Men fant ut at Automasjon ikke var helt min ting. Har hengt her på forumet i mange år, lest guider og artikler opp og ned, har 2 servere i drift hjemme (kun lagringsserver og MC server) og har bygget mange maskiner og vært IT hjelp til både venner og bekjente i mange år.

 

Så spørsmålet blir jo om jeg egentlig vil lære så mye nyttig på denne linja når jeg likevel har brukt såpass mye tid på sånt privat?

 

Forøvrig en flott kommentar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZQr2eN

Jeg går ikt nå å kjenner meg igjen i mye av det dere sier , vår skole har begynnt med en kjempe ordning som i praksis betyr at vi har et servicesenter på skolen driftet av elever som vi rullerer i.

Jeg tror at IKT - Servicefag bør bli mye mer sveiset inn i IT avdelingene på skolen.

Dette funker bra på Haugaland - vgs :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått VG1 og 2 Data og Elektronikk, jobber nå som lærling i en IT bedrift.

 

Selv om utdannelsen er litt gammeldags, med tanke på at den har litt for mye som henger igjen fra service-elektroniker. Så lærte vi mye om data, nettverk, AD, servere osv. Så jeg føler at jeg har regelmessig bruk for det jeg lærte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...