Gå til innhold

Samyang 500mm f/8 Mirror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tror dere om denne? finner ikke så mye info og reviews av den.

 

Er veldig skjeldent jeg kommer til og bruke en slik zoom, men liker at den var såpass billig. 1300 kroner for 500 mm som utifra hva jeg har lest skulle være ganske skarp så lenge du treffer på fokusen.

 

Du kan jo lese her

 

Forøvrig er dette eit objektiv med lang brennvidde, ikkje lang zoom.

Zoom er det same som variabel brennvidde. Dvs variabel forstørrelsesgrad. F.eks. 70-300 mm. Den vil forstørre frå 2x på 70 mm til ca 8,6x på 300mm om du brukar dei på dei vanlegaste DSLR-kamerane. 500 mm vil forstørre ca 14,3x.

Endret av KnutW
Lenke til kommentar

Ok. Fuck hele den linsa der da. Heller vente en liten stund og kjøpe meg en god en.

 

Sigma 150-500

 

Tror dere om denne?

 

utifra hva jeg har sett ser denne ganske bra ut. Eneste er at blenderen ikke holder seg på det samme gjennom zoom rekkevidden, men da må jeg vel opp i 30 lapper så da syns jeg denne virker grei.

 

Nå har jeg en 50mm, 16-35 f2.8 L og 700-300 macro.

Endret av Kristian1k
Lenke til kommentar

 

Sigma 150-500

 

utifra hva jeg har sett ser denne ganske bra ut. Eneste er at blenderen ikke holder seg på det samme gjennom zoom rekkevidden, men da må jeg vel opp i 30 lapper så da syns jeg denne virker grei.

 

Ja, dette er heilt andre saker! Denne har fått veldig god omtale. I tillegg får du betre lysstyrke 1:6,3 mot 1:8, langt betre nærgrense 2,2m mot 10(!)m, stabilisering og heilt sikkert betre kvalitet både optisk og mekanisk. Speiltelen kan du heller ikkje blende ned.

 

Var faktisk inne på tanken å nevne denne i innlegget over, men med femdobbel pris rekna eg ikkje med den var aktuell.

 

Vurderer den same sjølv, evt 120-400mm.

 

Du nevner også extender/konverter. Dette er også ei billigløysing som gir tap av både kvalitet og lysstyrke. Har du lysstyrke 1:5,6 på 300mm på 70-300mm din vil du med 2x konverter få lysstyrke 11. Då må du opp i ISO og/eller lukkartid, dessutan kan det bli problem med autofokusen.

Lenke til kommentar

Det var et kraftig tap på lysstyrke. Men 3 versjonen av extenderen ser ut til og beholde en del av kvaliteten. Test

 

Ser også ut som kvaliteten varierer utifra hvilket objektiv en bruk. Kommer nok til og kjøpe denne først så kanskje låne extenderen og se hvordan den yter.

 

EDIT: Takk for link!

Endret av Kristian1k
Lenke til kommentar

Ekstendere gir alltid tap av lysstyrke. Generelt er det så ekstendere introduserer litt feil selv, i tillegg til at de forsterker feil som er der allerede.

Ville selv bare brukt 2x-ekstender på spesielt gode proffzoomer eller god fastoptikk.

 

En ekstender gir alltid tap i lysstyrke (bare å gange blendertallet med ekstender-faktoren - en f/5.6 med 2x-ekstender blir dermed en f/11).

Lenke til kommentar

Så den er ikke verdt og bruke penger på?

 

Tenker mest pga 5dmk2 er jo fullformat så kanksje ikke så lett og komme nærme nok objektet en skal ta bilde av en et objektiv med enda høyere brennvidde kan fort bli ekstremt mye dyrere.

 

Det er jo også et kamera som er rimelig snillt på høyere iso verdier.

 

Men kommer klart til og prøve den før jeg kjøper.

Lenke til kommentar

De fem siste bildene i denne posten er tatt med Sigma 150-500mm@Canon 7D, det siste er med 1.4x TC. Da får du 700mm effektiv brennvidde på fullformat. (autofokus er ikke tilgjengelig)

 

Fordrer ekstra kraftig stativ, mye lys og god trening. (noen av bildene er fra video caps). 2x TC på et slikt objektiv er vanskelig å få skarpt.

 

http://www.diskusjon...post&p=17822161

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Så den er ikke verdt og bruke penger på?

 

Tenker mest pga 5dmk2 er jo fullformat så kanksje ikke så lett og komme nærme nok objektet en skal ta bilde av en et objektiv med enda høyere brennvidde kan fort bli ekstremt mye dyrere.

 

Det er jo også et kamera som er rimelig snillt på høyere iso verdier.

 

Men kommer klart til og prøve den før jeg kjøper.

 

prisen på ekstenderen du linkar til lenger oppe er 4-4500 kr. Og eg trur ikkje du vil bli fornøyd. Og det er verken ISO-eigenskapene til kameraet eller kvaliteten på ekstenderen som vil bli problemet, men kvaliteten på objektivet og lysstyrken du får.

 

Som Trondster skriv så vil ekstenderen forstørre alle uskarpheter og andre feil objektivet har frå før. At det er god kvalitet på sjølve ekstenderen fører berre med seg at kvalitetstapet på det leddet blir mindre.

 

Vil du ha 500 mm du blir fornøyd med er nok Sigmaen den beste kombinasjonen av pris/kvalitet/lysstyrke du kan få. Stabilisering får du også. Det er gull verdt ved så lange brennvidder.

 

Spar til Sigmaen. Det er betre å bruke 7000 og bli fornøyd enn 4-4500 og ikkje bli det.

Endret av KnutW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...