Gå til innhold

[Løst] SSD - Where is my lagringsplass?!

kekelikek

Anbefalte innlegg

Hoi folkens,

Fikk meg en Kingston HyperX 120GB SSD etter å ha lest noen kjekke annmeldelser på nett.

Gode greier, kjapp som fy og er egentlig ganske fornøyd.

Eneste problemer er at jeg mangler ca 30GB med plass... Det er heller ikke skjulte filer som skyldes, jeg ha tatt med "vis skulte filer" mangler fremdeles 30GB.. Se picture.

whatet.jpg

oppsett:

i7 2600k

16gb ram

1x120GB ssd

1x1TB hdd

1x2TB hdd

h80 wazzer kjøling

Asus z68 HK

Win7 i 64biter

Prøvt å lese meg til et svar på interwebben, men klarte ikke helt å finne ut av noe.

Jeg lurte på om det kunne være z68 sin SRT cache, men som jeg kan huske så har jeg ikke satt dette opp, tror jeg har instalert driverene til det, ved diverse HK driver istallasjon... Hard discoene står heller ikke i Raid i bios, så det kan ikke være det???

Anyone know what is wrung?

Hjelp tas mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt tilfelle, med en 160 GB Intel SSD, "forsvinner" ca. 11 GB. 30 GB på en 120 GB SSD høres mye ut. Dette er plass som SSD'en vil ha for seg selv, og inneholder bl.a. reserver av lagrings-celler, så vidt jeg har forstått.

Jeg er ingen ekspert på teknologien her, så SSD-guruene i forumet må gjerne korrigere meg - men faktum er at en del GB vil forsvinne, i hvert fall. Om dette skyldes bare SSD'en, eller om det har noe med Win 7 å gjøre også, er jeg usikker på. Men jeg vet jo at jeg ikke hadde "forsvunnede" GB's med snurredisk og Vista ...i hvert fall ikke i denne størrelsesklassen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

thomit, de 11 GB som "forsvinner" skyldes vel helst at Windows ikke har lært seg SI-systemet?

Intel og resten av "disk"produsentene følger SI og definerer følgende:

160 GB=160 *10^9 B=160 000 000 000 byte

Dette tallet (i byte) vil du gjenkjenne når du ser på egenskapene til disken i en explorer.

Windows derimot sier at 1 kB=1024 byte, 1 MB=1024 kB osv, slik at 160 000 000 000 byte=160 * 10^9/1024^3 GB=149 GB, eller om du vil 11 GB mindre :) Dette tallet vil du også se under egenskapene.

Den plassen som SSDen har som reserve er vel ikke synlig for brukeren (?).

Disse beregningene stemmer forøvrig for alle mine eksterne disker, og min Crucial C300. Produsenten bruker SI, Windows bruker tulledefinisjoner ;) Eneste fordelen er at hvis Windows sier en fil er på 10 GB og raporterer disken din er 10 GB, så har Windows tatt feil to ganger, og dermed vil 10 GB filen ha nok plass. Derimot om diskprodusenten, som følger SI, sier det er 10 GB plass på disken, så vil ikke filen få plass.

Correct me if I'm wrong....

Edit: Trådstarter, som aklla waits for alice sier, vil nok det å slå på skjulte systemfiler gjøre trikse ;)

post-57713-0-08879100-1316120579_thumb.jpg

Her ser du tydelig forskjellen. Grunnen til at Windows Explorer rapportere mer plass enn hva spom faktisk er brukt, skyldes vel det at Windows bruker noe linkeopplegg (husker ikke hva dette het for noe) som i praksis betyr at det lages en logisk fil som tar plass i Windows verden (egenskaper for mappene), men bruker ikke fysisk plass på selve disken (egenskaper til disken) siden den "linker" til en annen fil en annen plass (en annen mappe). "winsxs"-mappen er et godt eksempel på en mappe som oppfører seg slik (ligger i C:\windows)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Det høres ut som en plausibel forklaring det der, Arve etc. Men det vil da bety at min 160 GB SSD egentlig har større plass enn 160 GB, for å få plass til reservene? Etter som jeg har forstått det skal det være mellom 10 og 15% "ekstra" celler i SSD'en, som den kan ta av når de opprinnelige cellene begynner å bli "oppbrukt"...

Det er også slik at jeg har fått 2 partisjoner på min SSD, enten jeg vil eller ikke. C:, som vanlig, og så en partisjon som heter System Reserved, og som har fått stasjonsbokstaven F i mitt oppsett. (Jeg har 1 intern snurredisk D, og en ekstern snurredisk E, i tillegg).

Denne F stasjonen er 100 MB stor, hvorav 30 MB er i bruk. Er dette også spesiellt for SSD, eller er det noe som er standard i Win 7? For jeg kan heller ikke huske å ha en sånn, med Vista og vanlig snurredisk som OS-disk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg mener i hvert fall at den reserveplassen er fysisk på SSDen, men at du "aldri" kan utnytte den og derfor aldri se den. Det er først når noen celler blir ødelagt at kontrolleren begynner å gnage seg innpå denne sveitsiske bankkontoen med NAND :p.

Anand oppsummerte egentlig ganske greit dette for Intel sin 320 300 GB:

Intel sent a 300GB version of the 320 for us to take a look at. Internally the drive has 20 physical NAND devices. Each NAND device is 16GB in size and features two 64Gbit 25nm 2-bit MLC NAND die. That works out to be 320GB of NAND for a drive whose rated capacity is 300GB (...).

Forøvrig, i (...) så mener jeg Anand roter med 1000/1024 benevningen, og at egentlig spare area er på 20 GB av 300 GB, eller om du vil 6,7 %.

Og den 100 MB partisjonen fikk jeg også når jeg installerte W7 på snurredisk. Den brukes vel av W7 for å holde orden på boot. Vista kan jeg ikke svare for, da jeg gikk rett fra XP til W7.

Lenke til kommentar

Takker, ikke lenger godt nokk å vise skjulte filer nei, men vis filer som egentlig skal vises men ikke vises.

Da stemmer det, mangler ikke plass nei :)

Jeg sletta bare de to bloddy filene, pagefile - something .sys og en hiberlol.sys fil.

Må jo ha porren på schnell disk.. Kødda :p

Igjen må jeg takke hardware folka for ypperlig hjelp! Bueno people, mucho appriciated!

Ha en god helg godtfolk!

Im out - Snakkes!

tumblr_ll3xolXwRX1qbskyw.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...