Gå til innhold

Veidimensjonering, kollektivtrafikk, og reelle bilpriser


Atald

Anbefalte innlegg

barnefamilier trenger ofte 2 biler ( med mindre de bor på arbeidsplassen) .

Begge må kjøre hjemmefra på samme tid , men til hvert sitt sted.

 

Igjen: Må eller vil. Det er mange som mener de 'må' ha ting, men det viser seg gjerne at egentlig er det et spørsmål om prioriteringer. Gi mennesker de riktige incentivene så er det utrolig hvor mye gode løsninger de greier å komme med. Gi de dårlige incentiver så får vi familier med en SUV pro. pers.

 

 

 

Det er over hode ikke snakk om å må elle vil her.

Du kan ikke si det generellt. Noen vil ikke kunne finne noen løsning, og jeg sier jo ikke at det bør være et forbud mot å eie flere biler. Det jeg sier er at om man incentiverer riktig vil færre ønske å ha bil, og det er det man må gjøre for å unngå at bysentrene våre må jevnes med jorden for å gi plass til 'high-fives'.

 

irriterende å komme 5 minutter for seint p.g.a uforutsette hendelser , ikke sant?

og du snakker om bedre planlegging

Planlegg slik at du ikke kommer 5 min. for sent. Det er lov å ta høyde for uforutsette hendelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt her baseres på Oslo, og hvor fantastisk det er der.

 

Får jeg barnehageplass 5km unna, og jobb 2km unna hjemmet, 4km unna barnehagen, og det ikke går buss, skal jeg gå? Ta taxi? Passer ikke busstidene for meg, skal jeg be barnehagen åpne tidligere? Skal jeg be butikken jeg jobber i åpne senere? Det er ikke så lett som dere skal ha det til, for dette er problemer som er ALT for generelle til at deres løsninger funker.

 

I den optimale verden jobber alle på kontor der noen kommer tidlig nok til å holde åpningstidene, men de fleste har og må ha flexitider. Da gjelder dette også barnehage, butikker og alt. Sorry, det går ikke, mange er avhengige av bil, mange av de avhengige av to, som den andre elgen sier. Bodø har dårlig busstilbud, det går i byen og rundt Riksvei 80, og ikke mer enn det. Hvordan skal dette løses med buss som ikke går hvor den skal og når? Skal de som begynner på jobb 8 ta bussen som går 5 på 8 og komme for sent, da som... regnskapsfører, som ikke kan få flexitid? Det er få som får flexitid. Eller skal han ta bussen som går 5 på 7 og komme aaalt for tidlig og dermed sløse langt over en time av livet sitt hver dag på dette? Det er 5 timer uka, 260 timer per år, jobber du i ti år er dette 2600 timer, altså 108 dager. Du mister et kvart år på 10 år med jobb når du må bruke kollektivtrafikk som ikke passer din jobb. Du bytter ikke jobb pga dette, du skriver et innlegg i avisen, og kjøper eller bruker bil.

Lenke til kommentar

Alt her baseres på Oslo, og hvor fantastisk det er der.

 

Sier hvem?

 

Bare så det er klart: Vi diskuterer her utfordringer vedrørerende skalering av veier i større byer hvis alt for mange kjører bil. Dette er ingen miljødiskusjon så bruk av bil i utkantene og incentivering av de som bor der er lite relevant med mindre de kjører til en større by.

 

Får jeg barnehageplass 5km unna, og jobb 2km unna hjemmet, 4km unna barnehagen, og det ikke går buss, skal jeg gå? Ta taxi? Passer ikke busstidene for meg, skal jeg be barnehagen åpne tidligere?

 

Finfin distanse for sykling.

 

Skal jeg be butikken jeg jobber i åpne senere?

 

Må du åpne butikken hver dag, eller jobber det andre der som kan åpne slik at du kan komme senere? noen dager. Hva med partneren (barn krever normalt to personer)? Det er da heller ikke nødvnedig at slikt fungerer for alle, bare mange nok kan elliminere sitt bilbehov slik at vi ikke må rive bryggen i bergen for å få plass til tifelts motorvei.

 

Det er få som får flexitid. Eller skal han ta bussen som går 5 på 7 og komme aaalt for tidlig og dermed sløse langt over en time av livet sitt hver dag på dette? Det er 5 timer uka, 260 timer per år, jobber du i ti år er dette 2600 timer, altså 108 dager. Du mister et kvart år på 10 år med jobb når du må bruke kollektivtrafikk som ikke passer din jobb. Du bytter ikke jobb pga dette, du skriver et innlegg i avisen, og kjøper eller bruker bil.

 

Og med det bekrefter du det jeg sa tidligere, det er i liten grad snakk om at man må ha bil, men heller at man vil ha bil. I dette tilfellet kan incentivene være bedre tilpasset kollektivtilbud, legge opp til større fortetting slik at flere kan bo nærere jobb (og dermed kan sykle eller gå), veiprising (slik at det blir mindre attraktivt å bruke bil), reserverte veier for kollektivtransport (i.e. kollektivfelt) slik at bussen kommer raskere frem.

 

Jeg foretrekker generellt positive incentiver fremfor de negative (bompenger etc.), men noen ganger er det nødvendig.

Lenke til kommentar

Alt her baseres på Oslo, og hvor fantastisk det er der.

 

Sier hvem?

 

Bare så det er klart: Vi diskuterer her utfordringer vedrørerende skalering av veier i større byer hvis alt for mange kjører bil. Dette er ingen miljødiskusjon så bruk av bil i utkantene og incentivering av de som bor der er lite relevant med mindre de kjører til en større by.

 

Får jeg barnehageplass 5km unna, og jobb 2km unna hjemmet, 4km unna barnehagen, og det ikke går buss, skal jeg gå? Ta taxi? Passer ikke busstidene for meg, skal jeg be barnehagen åpne tidligere?

 

Finfin distanse for sykling.

 

Skal jeg be butikken jeg jobber i åpne senere?

 

Må du åpne butikken hver dag, eller jobber det andre der som kan åpne slik at du kan komme senere? noen dager. Hva med partneren (barn krever normalt to personer)? Det er da heller ikke nødvnedig at slikt fungerer for alle, bare mange nok kan elliminere sitt bilbehov slik at vi ikke må rive bryggen i bergen for å få plass til tifelts motorvei.

 

Det er få som får flexitid. Eller skal han ta bussen som går 5 på 7 og komme aaalt for tidlig og dermed sløse langt over en time av livet sitt hver dag på dette? Det er 5 timer uka, 260 timer per år, jobber du i ti år er dette 2600 timer, altså 108 dager. Du mister et kvart år på 10 år med jobb når du må bruke kollektivtrafikk som ikke passer din jobb. Du bytter ikke jobb pga dette, du skriver et innlegg i avisen, og kjøper eller bruker bil.

 

Og med det bekrefter du det jeg sa tidligere, det er i liten grad snakk om at man må ha bil, men heller at man vil ha bil. I dette tilfellet kan incentivene være bedre tilpasset kollektivtilbud, legge opp til større fortetting slik at flere kan bo nærere jobb (og dermed kan sykle eller gå), veiprising (slik at det blir mindre attraktivt å bruke bil), reserverte veier for kollektivtransport (i.e. kollektivfelt) slik at bussen kommer raskere frem.

 

Jeg foretrekker generellt positive incentiver fremfor de negative (bompenger etc.), men noen ganger er det nødvendig.

Fin-fin distanse for sykling ja. Har du prøvd å sykle i 15cm snø noen gang? Ikke det nei. Syklet i 30m/s vind noen gang? Velkommen til Lofoten. Det går ikke over halve året. Speilholke, masse snø, strødde sykkelstier som gjør at risken for å velte er ganske.. enorm. (ikke be meg sykle på HOVEDVEIEN med unge bakpå). Så kommer ferien om sommern, som man ikke jobber så mye av. Så kommer høsten med stormene, så kommer snøen. Og ikke Oslo-stormen som er 15m/s vind, eller søen som er 5cm.

 

Forøvrig går det ikke buss her ofte nok heller, og er ingen bybuss, men det er spredd nok til at det ikke går å regne med kollektiv og sykkel.

Forresten har du prøvd å sykle opp en 200 meter lang bakke med en 12-15% stigning, med barnehenger med en 10-20kilos tung unge i? Dritlett.

Det er ikke så lett som du skal ha det til.

 

Så jeg skal regne med andre hver gang jeg skal på jobb? Det blir helt feil. På butikk jobber man ulike skift, og man kan ikke ta samme skift hver gang, noen er under 18 osv. Og skal man ikke åpne så får man skift som går 10-6 f.eks, og det er veldig ettertraktet. Det går bare ikke.

 

Til det siste så bekrefter jeg ikke at man vil, jeg bekrefter at man må. Man jobber 8 timer per dag, skal man bruke 2 timer på kollektivtrafikk og venting, så er man borte i 10 timer. Har man unge eller hund er dette umulig å gjennomføre. Jobber jeg i Oslo sentrum, har barnehage nord i Lillestrøm, og bor i østre del av Lillestrøm, så går det ikke med buss. Hva hvis dama jobber på Ski Storsenter. Skal hun ta buss? Nei, da må hun innom Oslo sentrum. Hun kan kjøre E6 rett ned til Ski istedet.

 

Tre eksempler, ett i Oslo og omegn, ett i Bodø, ett i Lofoten. Stor by, liten by, enda mindre by.

Lenke til kommentar

Fin-fin distanse for sykling ja. Har du prøvd å sykle i 15cm snø noen gang? Ikke det nei.

 

Jo det har jeg. Misliker mer å sykle i 5 cm slaps slik vi ofte får på saltede østlandsveier. Brøyter de ikke veiene i Lofoten?

 

Syklet i 30m/s vind noen gang? Velkommen til Lofoten.

 

Nei, jeg har ikke syklet i sterk storm. I.h.t. yr later imidlertid ikke dette til å være noe typisk for regionen. Den sterkeste vinden målt på Leknes lufthavn det siste året er 23.2 m/s den 3. mars. snittet later til å ligge rundt 4 m/s. Det kan naturligvis hende denne stasjonen er utypisk stille, i så fall vil jeg oppfordre deg til å finne en som du mener er mer representativ.

 

Lofoten har imidlertid ingenting som kommer under klassifiseringen større byer, så jeg skjønner ikke helt hvor du vil.

 

Forresten har du prøvd å sykle opp en 200 meter lang bakke med en 12-15% stigning, med barnehenger med en 10-20kilos tung unge i? Dritlett.

Det er ikke så lett som du skal ha det til.

 

Ikke med henger, men jeg sykler jevnlig opp 1-2 km grusbakker på 12-15% stigning i tung nedoverorientert stisykkel med ryggsekk. Hvis du er litt lettere enn meg (skal ikke så mye til) har du dekt inn hengeren og ungen. Bare velg et lavere gir. Du trenger ikke mer enn 3-4 km/h for å holde balansen og det er jo bare 200 m. Det blir lettere etter hvert.

 

Ang. hvor du skal sykle, så velger du jo det selv. Tryggest for deg er nok å sykle i veien, selv om mange som ikke har noen sykkelerfaring ofte velger å ikke tro på det.

 

Så jeg skal regne med andre hver gang jeg skal på jobb? Det blir helt feil. På butikk jobber man ulike skift, og man kan ikke ta samme skift hver gang, noen er under 18 osv. Og skal man ikke åpne så får man skift som går 10-6 f.eks, og det er veldig ettertraktet. Det går bare ikke.

 

Dette handler ikke om deg personlig.

 

Til det siste så bekrefter jeg ikke at man vil, jeg bekrefter at man må. Man jobber 8 timer per dag, skal man bruke 2 timer på kollektivtrafikk og venting, så er man borte i 10 timer. Har man unge eller hund er dette umulig å gjennomføre.

 

Jeg kan bare konstatere at andre mennesker jeg kjenner til får slikt til å gå opp. Det blir kun anekdote mot anekdote, men de slår hverandre så pent i hjel, synes du ikke. Kan vi nå droppe anekdotene?

 

Jobber jeg i Oslo sentrum, har barnehage nord i Lillestrøm, og bor i østre del av Lillestrøm, så går det ikke med buss. Hva hvis dama jobber på Ski Storsenter. Skal hun ta buss? Nei, da må hun innom Oslo sentrum. Hun kan kjøre E6 rett ned til Ski istedet.

 

Eller bedre, flytt til oslo eller ski. Hvorfor skal dere bo i lillestrøm når ingen av dere jobber der. Normenn er generellt alt for lite mobile.

 

P.S. Det går mange tog mellom oslo og lillestrøm. I rushtidene går det ekspresstog.

 

Mener du at dette er en problemstilling som de fleste kommer ut for? Jeg mener denne problemstillingen virker oppkonstruert og sær. I den grad dette er reellt vil den gjelde svært få, og er dermed lite intressant i forhold til å diskutere hvordan man skal bygge ut infrastruktur.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

At man vil bo i Lillestrøm er grunner som er personlige, som du eventuelt ikke har noe med, men det kan være nærhet til familie, venner, garantert barnehageplass (som ikke er noen garanti i Norge har jeg merket), eller manko på passende bolig i Oslo eller Ski. Og man flytter ikke i en ettroms leilighet fordi du vil man skal ta bussen, som aldri passer ellers. Man flytter i en leilighet som passer ens behov psykisk, fysisk og økonomisk. Det er ikke så lett som du skal ha det til.

 

Ang. Leknes så er det mindre vind der, vi har nærmere 6m/s, den sterkeste vinden det siste året har aldri vært under 11.6, og ikke over 26.9m/s. Det skal også nevnes at vinden dagen før og etter stormen er ofte godt opp i kulingen, kanskje over flere dager.

 

Ta også i betraktning temperaturene. Vi har laveste temperatur i August på 7.7. Laveste på årsbasis -8, da tett ved havet, og kan ikke sammenliknes med Hedmarks -30 som noen sikker vil komme med snart. Dette er fra målestasjonen på flyplassen, vår private måler har sagt -16, og det har Lofotkrafts måler også sagt, og det ER kaldere her enn ved flyplassen 6km unna, så jeg går etter vår private på dette (som forøvrig er fra OBH Nordica, annerkjent merke).

 

Vindkjølefaktoren spiller også inn her. Å holde seg med klær som skal beskytte mer enn for dem som kjører til jobb/har en buss som passer, blir også fort dyrt, sjeldent funker billige Cubus-jakker bra nok.

 

Man skal også ha en sykkel som er lett å sykle på, altså ikke en 1000-kroners sak fra Biltema. Man skal ha service på sykkelen, dekk, vinterdekk til evnt. vinteren (hva ellers, skal vi kanskje KJØRE da? :O ), klær som sagt, barnehenger til sykkel.

 

Bil har man uansett. Det er utgifter ved alt, og for min del i Lofoten, og der jeg antakeligvis flytter, Bodø, så er bil MYE bedre enn sykkel, tatt i betraktning at jeg uansett er avhengig i bil i hverdagen på privat basis (ikke kjøring til og fra jobb/barnehage). Dette gjelder for mange andre også. Eksempel på det: Ikke faen om jeg slipper ungen min på 11 på Colosseum Kino via T-bane, da kjører jeg han dit istedet, om så fra Lillestrøm. Jeg skal besøke bestemor i Moss. Bil. Skal kjøre flyttelass for en kompis, får penger. Bil. Kompis i nød, trenger å hentes. Bil. Ferie til Tyskland. Bil. Ingen av disse er mulig med sykkel eller buss dessverre. Kanskje bestemor i Moss, men drar man til bestemor tar man med ungene også, samt diverse tinger de skal ha med. Man fyller bilen for å kjøre til busstoppet/togstasjonen? Hvorfor ikke fortsette ned E6 til Moss?

 

Kollektiv transport passer mange, spesielt i Oslo-området. MEN, langt fra alle, som du tror at det gjør.

 

Jeg jobber i en bowlinghall, jeg må teoretisk sett flytte så jeg bor 8km unna, jeg har ikke sykkel, jeg har bil. Bussen gjør at jeg ikke kommer meg i tide, jeg er åpne og stengeansvarlig på daglig basis.

 

Hva gjør jeg da? Det eneste valget, jeg kjører. Dette gjelder andre ting, som butikkeiere som jobber alene i butikk, folk som har skiftløsninger som ikke passer med buss (du kan ikke komme å stille store krav om skiftønsker på fast basis, det er dessverre slik at det jobber flere enn bare deg og sjefen i sjappa, og de skal ha like stor rett som deg).

Lenke til kommentar

Og nevnte jeg at buss også koster penger? Og toget.

 

Nå er det også slik at det er ikke bomringer overalt i Norge heller, som gjør bilhold som forøvrig er som nevnt nødvendig for mange, og dermed også ikke et tap i form av årsavgift og forsikring, samt bensin bortsett fra det ekstra brukt til og fra jobb.

 

Dermed er du like langt. Du betaler 13kr literen bensin, kanskje 14, og du bruker 0,7 på mila, kjører 1.5 mil per dag, altså 1,05 liter per dag, da uten kø ol. Du jobber 250 dager per år, som da utgjør 250,noesmått liter per år, 3500kr ekstra i bensinutgifter per år. 3750km per år ekstra. Det vil altså ta 8 år per service om du har 30000km per service og bare kjører til og fra jobb, så det er en ikkesak. Det som kjøres ellers skal ikke regnes med.

 

Er det da så dyrt å kjøre bil? Er det kø ol. så kommer bussen også for sent, såfremst du ikke bor i Oslo og omegn. Da må du ty til toget, som aldri er i rute, og bare gjelder større byer som Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, og selv på noen av disse er det begrenset. Og i mange av disse byene er det ikke ekstremt med kø. Er det da så problematisk å ta bilen?

 

Hva koster et busskort for en voksen for et år? Jeg vet for å være ærlig ikke.

 

Men 1.5 mil kan være langt å kjøre til og fra jobb bare, så legg til barnehagen og en tur innom den lokale butikken, si annenhver dag, men la det bli gjennomsnittlig 1.5 mil per dag.

 

Det gjør desverre ikke bussen for deg.

 

EDIT: Og ved eventuell flytting nærmere jobb, så er det også mye dyrere å bo "downtown", noe som MÅ spille inn i denne sammenhengen, at det å bo i byen å ta buss blir dyrere enn å bo lengre bort og kjøre, og iallefall når man har behov for bil ellers også.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Det er ikke kun bensin som koster ekstra med å kjøre bil, selv om man antar at man har bil fra før. Det gir et lite realistisk bilde av utgiftene. Statens satser for kilometerkost er nok adskillig nærmere det det faktisk koster enn bensinprisen. Dvs ca 32 kroner mila.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva koster et busskort for en voksen for et år? Jeg vet for å være ærlig ikke.

Fra 5900 til 14900, avhengig av hvor langt du må reise.

http://www.ruter.no/siste-nytt/nyheter/ny-pris-og-sonestruktur/nye-priser-fra-oktober-2011/

 

I Lillestrøm går det for øvrig en rekke bussruter inn til Oslo med kvartersfrekvens, i rushtiden enda oftere. Toget bruker 10 minutter til Oslo sentrum og går 4 ganger i timen.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

kanskje det er på tide å la svereb leve i sin egen drømmeverden.

Han vet tydeligvis ikke så mye om hvordan det er utenfor Oslo området.

 

hva busskortet koster varier alt etter hvor man er hen.

Hvordan man bregner kostnaden vil også variere alt etter hvordan man reiser .

 

her i Bodø og omegn bruker vi nordlandskortet

 

Skal man fysisk betale på bussen så er det kun kontanter som gjelder.

minibankkort funger ikke og det finnes heller ingen billettautomater eller ordninger med butikkene

 

 

Når det gjelder bu skortet så kan man velge mellom :

verdikort med eller uten autoreise.

periodekort

student kort

Skolekort

 

(jeg har uthevet det som er mest aktuell for en normal bussreisende )

 

busskortet funger slik at man blir trukket en viss verdi hver gang man bruker det

verdien er selvfølgelig lavere en ved kontant betaling.

 

periodekort gjelder for 30 eller 90 dager.

( de andre periodene er enda ikke satt i drift )

 

studentkort går ut på at man betaler en hvis sum for en måned.

( et slags periodekort kun for studenter )

 

skolekort funger slik at de som går på videregående for 2 gratis reiser pr dag

 

Man har rett på overgang til en anen buss inne 60 minutter ( i praksis litt lenger , men det er ikke bekreftet hvor lenge )

 

pr.d.d. så er minsteprisen kr 31 ( 1 sone )

hver sone er på ca 10 KM.

 

En pussig sak her er at 2 soner koster kr 36 og 3 soner koster 51.

 

 

Hvis man har den iden om å kunne reise med bussen og gjøre noen ærender før neste buss så har man ofte ikke mye tid på seg.

alternativet er å betale en gang til

 

Får min del så må ta bussen fra leira til sentrum og videre til Saltstraumen (33 km/ utenfor Bodø ) så får jeg ikke overgang hvis jeg går av ved Citty nord ( som nesten alle busene svinger innom )

Neste bus hjem går først etter en time .

 

Det er mulig at det går hvis jeg bruker en annen buss i tillegg på veien men det ønsker jeg ikke å prøve ut

Lenke til kommentar

kanskje det er på tide å la svereb leve i sin egen drømmeverden.

Han vet tydeligvis ikke så mye om hvordan det er utenfor Oslo området.

 

Det var da svært til usakligheter. Du har å forklare nøyaktig hva jeg har sagt som er feil eller trekke det utsagnet.

 

Jeg foreslår du heretter tar ballen og ikke personen.

Lenke til kommentar

At man vil bo i Lillestrøm er grunner som er personlige, som du eventuelt ikke har noe med, men det kan være nærhet til familie, venner, garantert barnehageplass (som ikke er noen garanti i Norge har jeg merket), eller manko på passende bolig i Oslo eller Ski. Og man flytter ikke i en ettroms leilighet fordi du vil man skal ta bussen, som aldri passer ellers. Man flytter i en leilighet som passer ens behov psykisk, fysisk og økonomisk. Det er ikke så lett som du skal ha det til.

 

Jeg merker meg at du legger til nye parametre til dette kasuset i hvert innlegg slik at det skal passe med din må ha bil argumentasjon. Jeg har imidlertid allerede påpekt at når det gjelder å incentivere mennesker til å ikke bruke bil, er det ikke nødvendig å treffe absolutt alle. Man trenger bare gjøre det tilstrekkelig attraktivt for mange nok til at bilmengden holdes nede. Så ett oppdiktet(?) enkeltkasus er ikke relevant. Det er mange mennesker som pendler lillestrøm-oslo uten bil.

 

Ang. Leknes så er det mindre vind der, vi har nærmere 6m/s, den sterkeste vinden det siste året har aldri vært under 11.6, og ikke over 26.9m/s. Det skal også nevnes at vinden dagen før og etter stormen er ofte godt opp i kulingen, kanskje over flere dager.

 

Sikkert utrivelig. Nå er imidlertid ikke Omeråder som lofoten der det er størst press på veiene. Det er nok en stund før det blir behov for 8 felts motorveier der ute. Jeg påpekte at eksemplet du la opp til er fint sykkelbart, og jeg ser ikke noe som sier i mot det, men litt tiltak er det nok. Utover det er som sagt ikke dette omerådet fryktelig relevant i forhold til problemene med for høy biltetthet.

 

Ta også i betraktning temperaturene. Vi har laveste temperatur i August på 7.7. Laveste på årsbasis -8, da tett ved havet, og kan ikke sammenliknes med Hedmarks -30 som noen sikker vil

 

Oslo hadde vel -15 til -20 jevnlig sist vinter, og oslo er ved havet (om men inne i fjorden), Den viktigste vindeffekten når man sykler er fartsvind. Balaklava og vindtett jakke med litt ull under kommer man langt med. Man holder varmen med aktivitet når man sykler.

 

Man skal også ha en sykkel som er lett å sykle på, altså ikke en 1000-kroners sak fra Biltema. Man skal ha service på sykkelen, dekk, vinterdekk til evnt. vinteren (hva ellers, skal vi kanskje KJØRE da? :O ), klær som sagt, barnehenger til sykkel.

 

Du kommer fint i mål på dette for under 10K, og det holder i mange år. Vedlikehold er så enkelt at det gjør man best selv. Vinterdekk koster 600-1000 for et par.

Lenke til kommentar

kanskje det er på tide å la svereb leve i sin egen drømmeverden.

Han vet tydeligvis ikke så mye om hvordan det er utenfor Oslo området.

 

Det var da svært til usakligheter. Du har å forklare nøyaktig hva jeg har sagt som er feil eller trekke det utsagnet.

 

Jeg foreslår du heretter tar ballen og ikke personen.

 

Du snakker som om du vet hvordan forholdet mellom behov og lyst er i hele landet når det gjelder måter å komme seg frem på veiene, enten man skal til jobben , hjemmet eller andre steder. Det er det som er problemet.

 

mange kan nok gjøre det slik du skriver , men slett ikke alle som det du tror

Lenke til kommentar

kanskje det er på tide å la svereb leve i sin egen drømmeverden.

Han vet tydeligvis ikke så mye om hvordan det er utenfor Oslo området.

 

Det var da svært til usakligheter. Du har å forklare nøyaktig hva jeg har sagt som er feil eller trekke det utsagnet.

 

Jeg foreslår du heretter tar ballen og ikke personen.

 

Du snakker som om du vet hvordan forholdet mellom behov og lyst er i hele landet når det gjelder måter å komme seg frem på veiene, enten man skal til jobben , hjemmet eller andre steder. Det er det som er problemet.

 

Nei, det er ikke jeg som har dradd inn lofoten og andre utkanter i diskusjonen, jeg har kun svart på andre innlegg om disse stedene, ytterligere har jeg påpekt hvorfor de ikke er svært relevante for diskusjonen.

 

Det har forøvrig ikke vært noen diskusjon på behov vs. lyst, men Å ville vs. å måtte ha bil.

 

Jeg gjentar at du får enten trekke personangrepet ditt eller påpeke presist hva jeg har sagt som er feil.

Lenke til kommentar

kanskje det er på tide å la svereb leve i sin egen drømmeverden.

Han vet tydeligvis ikke så mye om hvordan det er utenfor Oslo området.

 

Det var da svært til usakligheter. Du har å forklare nøyaktig hva jeg har sagt som er feil eller trekke det utsagnet.

 

Jeg foreslår du heretter tar ballen og ikke personen.

 

Du snakker som om du vet hvordan forholdet mellom behov og lyst er i hele landet når det gjelder måter å komme seg frem på veiene, enten man skal til jobben , hjemmet eller andre steder. Det er det som er problemet.

 

Nei, det er ikke jeg som har dradd inn lofoten og andre utkanter i diskusjonen, jeg har kun svart på andre innlegg om disse stedene, ytterligere har jeg påpekt hvorfor de ikke er svært relevante for diskusjonen.

 

Det har forøvrig ikke vært noen diskusjon på behov vs. lyst, men Å ville vs. å måtte ha bil.

 

Jeg gjentar at du får enten trekke personangrepet ditt eller påpeke presist hva jeg har sagt som er feil.

 

å ha lyst er det samme som å ville ha.

 

Diskusjonen gjelder ikke bare de største byene som du gjør inntrykk av.

om det skulle bare gjelde for Oslo og Trondheim så ser jeg heller ikke at det forandrer noe .

 

Folk har forskjellig behov som neste hver gang kommer i konflikt med den modellen myndigheten bruker.

Du bruker den samme modellen her.

 

Nå tro jeg ikke at du gjør det med hensikt.

Du har bare ikke god nokk oversikt

 

Så istedet for å tilpasse infrastrukturen etter innbyggerens behov så forlanges det at vi skal tilpasse oss etter infrastrukturen

Lenke til kommentar

Diskusjonen gjelder ikke bare de største byene som du gjør inntrykk av.

Diskusjonen tar utgangspunkt i at det ikke er ønskelig å måtte bygge 8-10 felts motorveier gjennom byene våre. På hvilken måte er dette et reellt problem for småsteder?

 

Noen mindre byer kan ha mindre problemer med trafikktetthet, men de store problemene dukker ikke opp før byen kommer opp i en viss størrelse siden man får en eskalerende effekt av at veier tar mer plass, noe som tvinger befolkningen til å bo mer spredt som igjen medfører et større transportbehov.

 

Folk har forskjellig behov som neste hver gang kommer i konflikt med den modellen myndigheten bruker.

Du bruker den samme modellen her.

 

Hvilken 'modell'. Vær presis.

 

Nå tro jeg ikke at du gjør det med hensikt.

Du har bare ikke god nokk oversikt

 

Nok en gang beskylder du meg for å mangle oversikt uten å kunne påpeke hva eksakt jeg tar feil i. Dette er en utidig og usaklig diskusjonsform fra din side og jeg må be deg begrunne dine påstandert ordentlig og presist eller trekke de tilbake.

 

Så istedet for å tilpasse infrastrukturen etter innbyggerens behov så forlanges det at vi skal tilpasse oss etter infrastrukturen

 

Når å 'tilpasse infrastrukturen' betyr å bygge så mye motorvei at det fortrenger de som skal bo i byen, da må vi faktisk forvente at de som skal bo i byene tilpasser seg. Vil du virkelig at vi skal ha en byutvikling a-la Dallas eller Los Angeles?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1

Alle opplever problemer med infrastrukturen i mer elle mindre grad . kom ikke å si at det bare gjelder Oslo og Trondheim.

nå dreide det seg for min del mer om det at du påstår at du vet hvilket behov alle har og at hvis de klager over at de kommer for seint på jobben ved å ta bussen så kan de bare ta en tidligere buss. du sier at det går en tidligere buss uten å vite hverken når de jobber eller når busene går.

 

Samtidig gir du inntrykk av at det er så enkelt å få barnehage og jobb i relativt nærhet av hjemstedet slik at det å ta bussen ikke skulle gi noen problemer.

Det er derfor jeg mener at du lever i din egen drømme verden

 

 

2 og 3

 

modell er bare et begrep.

Det dreier seg om at de som styrer utviklingen ikke oppfatter problemene med infrastrukturen på samme måte som de som bruker den.

Da går utviklingen på tvers av det som faktisk er behovet.

Her dreier det seg ikke om at noe skulle tvangsflyttes eller slikt , kun å ha en fungerende infrastruktur

 

Det er forskjell å bygge ut veier og opterte et fungerende kollektivtilbud.

Her trenger man ikke herme etter storbyene i Amerika.

 

 

nå vet jeg ikke hva du regner som storby i antall innbyggerer .

Her i Bodø er vi snar 50 tusen så så liten by er den da ikke.

 

likevel så har man stort sett det samme problemene her som i Oslo om ikke i like stor omfang

Lenke til kommentar

1

Alle opplever problemer med infrastrukturen i mer elle mindre grad . kom ikke å si at det bare gjelder Oslo og Trondheim.

Nå diskuterer vi ikke ALLE infrastruturproblemer, men de som er knyttet til forhøyet tetthet av biler.

 

nå dreide det seg for min del mer om det at du påstår at du vet hvilket behov alle har

 

Pek på post# og setning hvor jeg påstår dette.

 

 

og at hvis de klager over at de kommer for seint på jobben ved å ta bussen så kan de bare ta en tidligere buss. du sier at det går en tidligere buss uten å vite hverken når de jobber eller når busene går.

 

Du viser til mine utsagn der jeg tilbakeviser flere utsagn om at man MÅ ha bil. At alternativene kanskje ikke fortoner seg så lystige er en annen sak, noe jeg ikke har kommentert på. Poenget var at de som sier de 'MÅ' ha bil oftest har en del underforståtte forutsetninger de KAN men ikke VIL gjøre noe med.

 

Jeg har også gjentatte ganger påpekt at dette ikke dreier seg om enkeltsaker. Som andre har demonstrert med, skal vi si, fleksible utgangspunkter for problemfremstillingen, kan man alltids komme frem til en patologisk situasjon som kan være svært vanskelig å finne alternativer til. Poenget mitt som ser ut til å ikke synke inn, er at det vi trenger er å innrette os slik at de fleste ikke føler de må bruke bil i større byer/metroomeråder.

 

Ett av de tiltakene jeg tidligere har påpekt for å oppnå nettopp dette er nettopp å bedre kollektivtransporten. Dermed blir jeg oppgitt når du beskylder meg for å ikke ta hensyn til de svakhetene nettopp kollektivtransporten har en del steder.

 

Samtidig gir du inntrykk av at det er så enkelt å få barnehage og jobb i relativt nærhet av hjemstedet slik at det å ta bussen ikke skulle gi noen problemer.

Det er derfor jeg mener at du lever i din egen drømme verden

 

Jeg skriver ikke mellom linjene, så du kan slutte å lese der. Forthold deg til hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg impliserer. (Er du i tvil så kan du spørre)

 

nå vet jeg ikke hva du regner som storby i antall innbyggerer .

Her i Bodø er vi snar 50 tusen så så liten by er den da ikke.

 

Eh... Jo. I denne sammenhengen er ikke 50000 mye

 

likevel så har man stort sett det samme problemene her som i Oslo om ikke i like stor omfang

 

Javel, så hvor mange ekstra felter på motorveiene beregnes det for å ta unna trafikken i Bodø frem til 2030? Stetens vegvesen har beregnet at operatunnellen i oslo trenger 12 nye felt, og e18 trenger 6-10 hvis ikke man får begrenset bilbruken. Se: http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article561995.ece

 

Dette er ikke innenfor grensene av det mulige. Å gjøre noe slikt medfører at byen blir utradert, og alt som er igjen er et veikryss.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Her jeg bor går det jobb-buss kl 6.30,7.30 og 8.30, og så er det en buss 15.30 og en 16.30. Siste bussen er for helgen er fredag 16.30, neste buss er mandag morgen 6.30. Det er disse bussene som går. I min jobb så ville jeg måtte ta den tidligste bussen for å nå jobben i tide, og ville akkurat nå den siste bussen hjem. Dette er en av de mest kurante jobbene jeg kan ha på dette stedet med tanke på arbeidstid/arbeidssted.

 

Da er det ikke tid å gå innom noen butikk på veien fra jobb, da vil jeg ikke nå bussen. Kanskje hvis jeg er utrolig kjapp går det an å stikke innom bensinstasjonen i 5 minutter ved bussbytte omtrent midtveis. Hvis jeg er innom butikken og ikke rekker bussen min kan jeg ta en annen buss, men da må jeg gå 5-6 kilometer med handleposene.

Nærmeste butikk er cirka 9-10 kilometer unna, blir langt å sykle.

 

Det ville ikke gått an å hente/levere i barnehage.

Hvis jeg skal noe, f.eks time til lege og uheldigvis har den midt på dagen, så vil mye av dagen gå med til dette, selv om det bare er en times tid midt på dagen. Kommer jeg meg fra her jeg bor om morgenen og til busstasjonen er det litt flere muligheter, derfra går det buss omtrent hver time.

 

Derfor kjører jeg bil, det er den eneste fornuftige løsningen.

Lenke til kommentar

1

Alle opplever problemer med infrastrukturen i mer elle mindre grad . kom ikke å si at det bare gjelder Oslo og Trondheim.

Nå diskuterer vi ikke ALLE infrastruturproblemer, men de som er knyttet til forhøyet tetthet av biler.

 

nå dreide det seg for min del mer om det at du påstår at du vet hvilket behov alle har

 

Pek på post# og setning hvor jeg påstår dette.

 

 

og at hvis de klager over at de kommer for seint på jobben ved å ta bussen så kan de bare ta en tidligere buss. du sier at det går en tidligere buss uten å vite hverken når de jobber eller når busene går.

 

Du viser til mine utsagn der jeg tilbakeviser flere utsagn om at man MÅ ha bil. At alternativene kanskje ikke fortoner seg så lystige er en annen sak, noe jeg ikke har kommentert på. Poenget var at de som sier de 'MÅ' ha bil oftest har en del underforståtte forutsetninger de KAN men ikke VIL gjøre noe med.

 

Jeg har også gjentatte ganger påpekt at dette ikke dreier seg om enkeltsaker. Som andre har demonstrert med, skal vi si, fleksible utgangspunkter for problemfremstillingen, kan man alltids komme frem til en patologisk situasjon som kan være svært vanskelig å finne alternativer til. Poenget mitt som ser ut til å ikke synke inn, er at det vi trenger er å innrette os slik at de fleste ikke føler de må bruke bil i større byer/metroomeråder.

 

Ett av de tiltakene jeg tidligere har påpekt for å oppnå nettopp dette er nettopp å bedre kollektivtransporten. Dermed blir jeg oppgitt når du beskylder meg for å ikke ta hensyn til de svakhetene nettopp kollektivtransporten har en del steder.

 

Samtidig gir du inntrykk av at det er så enkelt å få barnehage og jobb i relativt nærhet av hjemstedet slik at det å ta bussen ikke skulle gi noen problemer.

Det er derfor jeg mener at du lever i din egen drømme verden

 

Jeg skriver ikke mellom linjene, så du kan slutte å lese der. Forthold deg til hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg impliserer. (Er du i tvil så kan du spørre)

 

nå vet jeg ikke hva du regner som storby i antall innbyggerer .

Her i Bodø er vi snar 50 tusen så så liten by er den da ikke.

 

Eh... Jo. I denne sammenhengen er ikke 50000 mye

 

likevel så har man stort sett det samme problemene her som i Oslo om ikke i like stor omfang

 

Javel, så hvor mange ekstra felter på motorveiene beregnes det for å ta unna trafikken i Bodø frem til 2030? Stetens vegvesen har beregnet at operatunnellen i oslo trenger 12 nye felt, og e18 trenger 6-10 hvis ikke man får begrenset bilbruken. Se: http://oslopuls.afte...ticle561995.ece

 

Dette er ikke innenfor grensene av det mulige. Å gjøre noe slikt medfører at byen blir utradert, og alt som er igjen er et veikryss.

 

Alt begynte med post # 77.

 

Du tror tydeligvis at de som har alle disse utfordringen har lyst til å ha dem og vil derfor ikke gjøre noe med det.

Har det ikke slått deg at de faktisk ikke har noen alternativ.

 

Infrastrukturen inn til sentrum av Bodø er faktisk så dårlig at bussene ( som følger samme veien som bilene ) for blir kvarteret forsiket på bare noen få KM .for noen uker siden på grun av av et årlig arrangement kom busse nesten 1 halv time sener en den skulle. adgangen ble også 15 minutter forsinket.

eller så variere det alt fra ingen forsinkelse til kvarteret hver eneste dag .

 

trafikken ut av byen blir også forsinket med en gang det er helgeutfart eller andre ting

mener du forsats at det ikke er behov for bedre infrastruktur.

 

Det er meningen at man skal stole så noende lunde på bussen.

 

Godnatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...