sinnaelgen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Enkelt er det ikke , men nå er det faktum at det er flere som bor på landet og utenfor byen og jobber i byen en at de jobber hjemme. Mener du at over 50% av de som bor i distriktene jobber i byer? Jeg har ikke sett noe tall på det, men jeg synes det høres uriktig ut. Har du noen kilder på det? nå har jeg ikke noe kilde på , dessverre . Men med tanke på hvor mange som reiser ut og inn av byene hverdag så er det ikke utenkelig. Dessuten er det begrenset hvor mange det er plass til i byene det enste jeg finner ut fra lit gamle statistikker er at det varierer fra 25 til 39% Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Du kan ikke slenge ut påstander i hytt og pine når du ikke har noe grunnlag i det hele tatt for å si slikt. Når du snakker om statistikk er det jo også kjekt å faktisk legge ved kilden slik at andre kan gå inn, se på statistikken og eventuelt etterprøve den. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Du kan ikke slenge ut påstander i hytt og pine når du ikke har noe grunnlag i det hele tatt for å si slikt. Når du snakker om statistikk er det jo også kjekt å faktisk legge ved kilden slik at andre kan gå inn, se på statistikken og eventuelt etterprøve den. Min eneste påstand her er at det er flere av de som bor på landet som jobber i byen en på landet. jeg spurte hva som var mest økonomisk med tanke hva det koster å bo og jobbe i byen kontra det å bo på landet (mere en 1 mil fra byen ) ) og jobbe i byen. er det noen som har regnet på det ? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Nei, du presenterte det ikke som en påstand, men som fakta. faktum -et, fakta, faktaene (lat. 'handling', eg pf pt av facere 'gjøre') kjensgjerning, virkelighet det er et f- at ... / bøye seg for fakta / vi må se det f- i øynene at ... / det er dessverre et f- Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 De som bor sentralt i en storby er gjerne relativt rike, eller så har de ikke enda barn, i første gruppe så har de nok bil likevel, og i siste gruppe vil de snart trenge bil, og større leilighet. Det ver det der med å skille mellom å trenge og å ville ha. Det er helt klart at de fleste ønsker seg større areal å boltre seg på og i sentrum av byene kan det fort bli veldig dyrt. Bokostnader er noe alle må bære på egen kappe i Norge. Transportkostnader er anneledes. De fleste former for transport er subsidiert, både veibygging og kollektiv. De som velger å bo slik at de har et stort transportbehov og samtidig velger å bruke bil forsyner seg den delen av subsidiekaka som går til det som kanskje er den minst kostnadseffektive transportformen. Man må kunne spørre om dette er rimelig eller om man bør la en større del av kostnadene assosiert med inneffektiv transport bli bært av brukerne. Hvis så ikke skjer har ikke brukerne noen incitamenter til å velge mer effektive løsninger. Dette impliserer at om du jobber i byen bør du bo i byen, om det synes dyrt bør du revurdere hvilken størrelse og standard du forventer. Jeg betviler ikke at kollektivtransport er underutviklet mange steder i norge, noe som desverre er en konsekvens av den distrikspolitikken som har vært ført og en generell underutvikling av byene. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det er dessverre ikke bare å finne bolig og jobb på samme plass, det er en drøm. Og en av disse når ikke opp til standarden du forventer, ønsker, eller har krav på med din utdannelse. Jobbe som lege og bo på hybel f.eks. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Da kan man spørre seg hva er vitsen med å bo dyrt og trangt når man kan bo biling og romslig ? Da er argumentet at man sparer penger ved å bo nært arbeidet tvilsomt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Da kan man spørre seg hva er vitsen med å bo dyrt og trangt når man kan bo biling og romslig ? Da er argumentet at man sparer penger ved å bo nært arbeidet tvilsomt. Poenget mitt var at vi har innrettet oss slik at å bo spredt blir kunstig billig siden hver enkelt av oss ikke ser de reelle kostnadene dette medfører da veier og andre transporttjenester for en stor del subsidieres. I.e. billig og romslig er bare 'billig' fordi denne boformen blir subsidiert av landets øvrige innbyggere. Den reelle kostnaden er svært høy sien den medfører langt høyere infrastrukturinvesteringer. Endret 28. august 2011 av sverreb 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Da kan man spørre seg hva er vitsen med å bo dyrt og trangt når man kan bo biling og romslig ? Da er argumentet at man sparer penger ved å bo nært arbeidet tvilsomt. Poenget mitt var at vi har innrettet oss slik at å bo spredt blir kunstig billig siden hver enkelt av oss ikke ser de reelle kostnadene dette medfører da veier og andre transporttjenester for en stor del subsidieres. I.e. billig og romslig er bare 'billig' fordi denne boformen blir subsidiert av landets øvrige innbyggere. Den reelle kostnaden er svært høy sien den medfører langt høyere infrastrukturinvesteringer. vet du hvordan denne infrastrukturen betales ? jo, ofte med ekstra avgifter og skatter (som oftest ) for de som bor i byene. dette kommer i tillegg til andre avgifter som ikke blir brukt til angitt formål her er politikken igjen å gjøre det som er billig dyrere en å gjøre det som er dyrt billigere. og samtidig bruke det til sponse det som er dyrt. Endret 28. august 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Vi må ha vei uansett, og standarden på riksveier, iallefall de med navnet Europavei skal tilfredsstille en standard satt av FN faktisk. Og siden veiene i Norge suger og dermed må fikses opp uansett så er vi like langt med infrastrukturen. Riksveier er samme sak, skal følge en viss standard, samme med fylkesveier av viktigere grad. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 De som bor sentralt i en storby er gjerne relativt rike, eller så har de ikke enda barn, i første gruppe så har de nok bil likevel, og i siste gruppe vil de snart trenge bil, og større leilighet. Mange har nok kanskje fordi de har råd, og de oppfatter det som mer praktisk, men de må ihvertfall ikke ha bil. Jeg bor relativt sentralt i trondheim, og det er problemfritt å ikke ha bil. De fleste studenter har heller ikke bil, og det er ikke plutselig slik at du nødvendigvis trenger bil mer når du ikke er student, det er bare det at du har mer penger. Det skal nevnes at jeg har motorsykkel, men den kan jeg ikke burke i vinterhalvåret, og den brukes i begrenset mengde til nyttekjøring. AtW 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Når du bor inne i sentrum så trenger man det ikke, det var jo akkuratt det jeg prøvde å poengtere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Når du bor inne i sentrum så trenger man det ikke, det var jo akkuratt det jeg prøvde å poengtere. Det virket mer som du prøvde å poengtere at folks om bodde i sentrum hadde bil uansett? AtW Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Når du bor inne i sentrum så trenger man det ikke, det var jo akkuratt det jeg prøvde å poengtere. Jeg hater sånne generaliseringer. Mange mennesker bor i byen og jobber utenfor. Ligger størsteparten av Oslos arbeidsplasser på Karl Johan? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Kollektivtrafikken er rimelig godt utbygd ut fra oslo til de mest aktive arbeidsplassene rundt. Derimot om man bor utenfor oslo, så er kollektivtrafikken straks langt mer begrenset. Spesielt om du ikke bor langs en av de rette linjene med tog som går ut fra oslo. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Har ikke du bodd i Sverige i evigheter? Hva vet vel du om forsinkede, stappfulle busser og tog som aldri går? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Har ikke du bodd i Sverige i evigheter? Hva vet vel du om forsinkede, stappfulle busser og tog som aldri går? Bodd i norge i 19 år og sverige i 2 år, jeg tok toget hver eneste dag fra 2005-2009 kthxbye. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Vi er ikke i 2009, vi er i 2011 At toget funket igår betyr ikke at det funker ut året. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Vi er ikke i 2009, vi er i 2011 At toget funket igår betyr ikke at det funker ut året. Men at toget ikke fungerte fra 2001-2009 tyder på at det ikke skylle fungere i 2011, det var ikke i tide de tre gangene jeg tok det i sommer heller. Jeg har heller ikke brutt kontakt med samtlige av mine bekjente, som informerer meg til stadighet over sin frustrasjon over å ha stått i 45 minutter og ventet på toget. Bussrutene rundt der flere jeg kjenner bor går fortsatt bare en gang om dagen hver vei, og bussene kjører alltid to minutter for tidlig fra startstasjon - og kommer frem 5 minutter for sent på endestasjon. Men det er klart, man kan jo drømme om at noe skal bli bedre, men det er ingenting som tyder på det foreløpig. Men, det går tog, selv om de ikke er pålitelige, og jeg må bare sitere min gamle sjef - ta et tog tidligere da. Det er tross alt ikke mer enn en gang i mnd som toget virkelig er hardt forsinket. Endret 29. august 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Tja. Problemene med toget i Oslo-området har eskalert frem mot 2011 og i sommer akkumulerte det hele i den største togstansen i moderne tid i Norge. Veldig gøy å ta toget når ordet "canceled" ruller nedover på skjermene på togstasjonen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå