Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog & Showcase BMW 1-serie E81 118d M-sport 2008- Prequel


  

43 stemmer

  1. 1. Skal du følge med i denne loggen fremover?

    • Ja, selvfølgelig.
      37
    • Nei, er ikke en bil av min smak.
      3
    • Nei, jeg er ikke så ofte inne her.
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anaxyd, ang Angel eyes med hvitt lys så har jeg selv kjøpt disse til min bil og de funker veldig bra.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Pair-BMW-E90-E91-HID-WHITE-LED-ANGEL-EYES-MARKER-LIGHTS-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27ad4bff4eQQitemZ170411163470QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

De er ikke like sterke som de du har på nyeste BMWene men lyser hvitt og ikke kjedelig gult. Kjøpte av denne selgeren for nærmere ett år siden og de virker fortsatt akkurat som de skal. Kan knipse et bilde om du vil.

Lenke til kommentar

Gøyal film. :)

Veldig sexy skinninteriør i den bilen der ja, kjenner jeg blir litt misunnelig.

 

Angående spilleren du viste til i side 1, så har jeg noen erfaringer med en litt "dårligere" modell altså VZ401E. Der var det værtfall slik at den var veldig treg å lese sanger fra USB penner.

Hvis du kjører korte strekninger ofte. Så må du belage deg på litt venting før du får noe lyd. Hvis du er som meg og liker å få lyden med EN GANG så er ikke det noe å anbefale. Men skal ikke være helt bastant på at det er sånn denne er. Men det er værtfall den erfaringen jeg fikk etter at en venn monterte den i bilen sin. Ingenting jeg ville kjøpt. Men nå veit jeg ikke hvordan den nyere og dyrere modellen er.

Men på lydkvalitet og resten av spilleren er det ingenting å si noe på.

Men jeg syns det var drøyt å vente i 30 sek/ 1 min på lyd fra usb pennen.

Endret av Sparkplug
Lenke til kommentar

Kul film ;)

 

Er det nevnt hvem modell denna er?

 

 

Edit: Så nå etter oppdatering at det var en 08´ ;)

 

Og du, hva med noen andre baklamper?

Tenker da spesielt på disse:

80864059pa8.jpg

Andre baklamper kan jo gå an etterhvert, men leste at de krevde omkoding for å funke 100%. Det kan jo gå an å bytte etterhvert, men de originale er jo ikke så værst? :) (Det sa jeg med Celicaen en gang i tida og, og jeg byttet jo...)

 

Anaxyd, ang Angel eyes med hvitt lys så har jeg selv kjøpt disse til min bil og de funker veldig bra.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Pair-BMW-E90-E91-HID-WHITE-LED-ANGEL-EYES-MARKER-LIGHTS-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27ad4bff4eQQitemZ170411163470QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

De er ikke like sterke som de du har på nyeste BMWene men lyser hvitt og ikke kjedelig gult. Kjøpte av denne selgeren for nærmere ett år siden og de virker fortsatt akkurat som de skal. Kan knipse et bilde om du vil.

Ikke værst! Gode priser. Men jeg fant ut at jeg skulle ha skikkelig kvalitet fra førsten av, så en spesiell H8 pære er på vei. Denne skal lage et perlehvitt lys som i de nyeste BMWene. Gleder meg! Kommer også xenonlook tåkelys og noe annet snaks som skal på.

 

Må følge med på denne, kjører selv en 5-dørs 2007 118d m-sport 143HK :)

Planlegger oppgradering av anlegg i min også, vurderer bl.a å bytte ut 6" "sub"ene som sitter under forsetene med pioneer sine smale 8" som visstnok skal passe i samme hull uten mye moding.

 

Anbefaler å se litt på http://babybmw.net for mye bra info om bilene

Nice! :) Fant ut at det originalt står subber i bilene, men de står ganske lavt på. Dette må jeg se nærmere på. Ser også at en del bytter ut elementene med Earthquake, noe jeg har gode erfaringer med. Kanskje det blir noe slikt!

 

Takk for link også! MASSE god info om bilene samt retrofittings. Slike ting elsker jeg! Om du har flere gode sider, så er jeg meget interessert! :)

 

Gøyal film. :)

Veldig sexy skinninteriør i den bilen der ja, kjenner jeg blir litt misunnelig.

 

Angående spilleren du viste til i side 1, så har jeg noen erfaringer med en litt "dårligere" modell altså VZ401E. Der var det værtfall slik at den var veldig treg å lese sanger fra USB penner.

Hvis du kjører korte strekninger ofte. Så må du belage deg på litt venting før du får noe lyd. Hvis du er som meg og liker å få lyden med EN GANG så er ikke det noe å anbefale. Men skal ikke være helt bastant på at det er sånn denne er. Men det er værtfall den erfaringen jeg fikk etter at en venn monterte den i bilen sin. Ingenting jeg ville kjøpt. Men nå veit jeg ikke hvordan den nyere og dyrere modellen er.

Men på lydkvalitet og resten av spilleren er det ingenting å si noe på.

Men jeg syns det var drøyt å vente i 30 sek/ 1 min på lyd fra usb pennen.

Interiøret er :love:. Ja, Clarion var nok ikke så bra alikevel. Har også funnet ut at jeg ikke kjører ettermarkeds her i det heletatt, om jeg ikke finner noe som passer veldig godt inn. Kommer til å researche mer ang byttet til den nyeste iDrive navigasjonen, bare jeg får tak i mannen som gjør byttet. Kanskje noen her inne veit mer om dette?

 

Ser også at det går å ettermontere alt mulig på disse bilene, alt fra kameraer i øst og vest til DAB radio. Dette er jo ikke en stakkars Toyota-mann vant til, så dette lover godt! Da skal det ikke være så ille å ettermontere.

Lenke til kommentar

Innhandling av lys

 

Ja, her går det radig!

 

Gule lys liker vi ikke. Gjør vi det? Det er ihvertfall litt mainstream, og det vil vi ikke. Gule lys er ikke så vanvittig synlige om dagen heller, men de kan se litt fete ut om kvelden. (Ringene) Jeg vil ha noe som ser fett ut hele tida, og lyser som bare det. Resultatet av dette er følgende produkter:

 

 

content_BMW-LED1-X5.jpg

H8 LED pærer til angel eyes

 

 

 

content_W5W-LED-hvit-T2.jpg

W5W LED pærer til interiør/ymse

 

 

 

content_XLpacking.jpg

H11 Xenonlook til grøftelys

 

 

 

content_W5W---Parklysp%C3%A6rer.jpg

W5W "fakeLED" til interiør/ymse

 

 

 

Alt dette skal gjøre om på det meste av gult lys på bilen. Blir igjen litt småtteri tenker jeg, men fikk ikke tatt alt i samme omgang. Kjører xenonlook til grøftelys inntil videre, da 1-serien visstnok er litt kresen og kronglete med grøftelys og xenon. Hvitt blir det ihvertfall!

 

Bestilling er gjort, og varene kommer vel snart! :)

Lenke til kommentar

Vask og korrigering 1.0!

Da var tiden endelig kommet for å faktisk vaske og gjøre istand bilen! Dette er første gangen jeg vasker den, og siden dette er bilens første vask i Norge, skal jeg gjøre det skikkelig.

 

Jeg har følgende på agendaen:

 

- Grundig vask

- Rense felger (de er sykt stygge nå)

- Claye

- Tette steinsprut på panser og fanger

- Korrigere

- Smelle på Swissvax

 

Så da er det bare å sette igang! Selve steinsprutdelen kommer som egen post/howto også.

 

 

 

IMG_1405.jpgBilen klar til vask på presenning. Genialt å bruke, da man ikke spyler grus og dritt rundt om kring. Ser også mer "proft" ut.

 

 

IMG_1406.jpgEn inspeksjon følger naturligvis med. Kanalene bærer preg av steinsprut foran. Dette kan la seg ordne med tiden!

 

 

IMG_1407.jpgFelgene. Fysj, masse bremsestøv og møkk. Gjør at felgene ser utrolig matte og kjedelige ut.

 

 

IMG_1408.jpgNærbilde.

 

 

IMG_1409.jpgHei støv, hei støv!

 

 

IMG_1410.jpgLitt tjafs i hjulbuene også.

 

 

IMG_1411.jpg

 

 

 

IMG_1412.jpgBakfanger. Den grå plastikken blir spennende å leke litt med.

 

 

IMG_1413.jpgRennemerker/kalk på lister. Usnyggt.

 

 

IMG_1414.jpgBøss og grass.

 

 

IMG_1415.jpgDøde dyr på frontfanger. Merker stor forskjell på sort og hvit bil her! Massetiltrekning med hvit bil.

 

 

IMG_1416.jpgSå er det bare å begynne. Vi guffer på felgrens.

 

 

IMG_1417.jpgP21S er middelet. Hvorfor det? Jo, se nåååå....

 

 

IMG_1418.jpg..først bare guffe på alle felgene...

 

 

IMG_1419.jpg...og ha på Pricbort på paneler...

 

 

IMG_1420.jpg..sånn! Dette er grunnen til at jeg, og mange andre bruker denne felgrensen. Vanvittig?

 

 

IMG_1421.jpgMøkka løsner og bare renner av. Jeg har ikke hatt fysisk kontakt med felgene enda.

 

 

IMG_1422.jpgNice, huh?

 

 

IMG_1423.jpgKunne også med fordel guffa på mer, men har ikke så store mengder med denne felgrensen enda, så er sparsommelig. Kjørte Bilberry på resten.

 

 

IMG_1424.jpgVask av felg og skumming. Skumkanonen min bestemte seg for å slutte å virke, så da ble det ikke så mye skum idag.

 

 

IMG_1425.jpg

 

IMG_1426.jpgBug and tar remover på frontfanger og panser. Effektiv!

 

 

IMG_1427.jpgFram med bytta! Nå er det tid for håndvask.

 

 

IMG_1428.jpgGnikke godt her, lakken må være rein.

 

 

IMG_1430.jpgSå kom kvelden plutselig, så da rygger man bilen inn i garasjen.

 

 

 

Hotfix 1.0 - Fiks av knirk.

 

IMG_1431.jpgLegger inn en kjapp fiks jeg gjorde, nemlig å fikse knirking i armlenet. Lett sak.

 

 

IMG_1433.jpgSpraye litt silikon inn her, og vips! Ikke knirk.

 

 

Inspeksjon av lakk

IMG_1436.jpgDen største steinspruten. Litt rust i den også. Fyda!

 

 

IMG_1438.jpgSwirls på lykter og bakluke.

 

 

IMG_1440.jpgEn god del på lykta. Dette gjør at den oppleves som mattere!

 

 

IMG_1441.jpgHvit lakk er et helvette å ta bilde av...

 

 

IMG_1442.jpgSå var det claying. Lite tjafs i lakken var det, men føler at jeg brukte en lite aggressiv clay. Dette er Swissvax sin gule, som jeg ikke har helt sansen for lengre.

 

 

IMG_1443.jpgSteinsprut-fiksing. Det kommer en mer detaljert guide på dette! Så skriver kort her.

 

 

IMG_1444.jpgPusse vekk rust. Her er man litt løs i magen...

 

 

IMG_1445.jpgKlar for lakk.

 

 

IMG_1447.jpgVips! Men akk, jeg fikk feil lakkfarge........ Det får vi ordne siden!

 

 

IMG_1449.jpgMens vi lar lakken tørke, begynner vi korrigeringen. Finne beste kombo på denne lakken... S30+ og oransj scholl gjorde en grei jobb uten holos, så da brukte vi den!

 

 

IMG_1450.jpgMen maskere må vi også gjøre først.

 

 

IMG_1451.jpgSpylerdyser maskert

 

 

IMG_1452.jpgLister m.m.

 

 

IMG_1453.jpgOg dørhåndtak. Det er nemlig lett å komme borti med maskinen, og da er det greit å beskytte seg for slike uhell.

 

 

IMG_1458.jpgPrøve å ta bilde av resultater...

 

 

IMG_1459.jpgHer skal det være noe

 

 

IMG_1460.jpgMed lommelykt. Nei, ikke lett å se gitt. Hvit lakk = vanskelig å ta bilde av! :(

 

 

IMG_1461.jpgWipedown med 40% kondensfjerner og 60% batterivann. Løser opp polishrester bra.

 

 

IMG_1463.jpgBegynner å komme seg med å ta bilde av hvit lakk nå!

 

 

IMG_1465.jpgEn gang til..

 

 

IMG_1467.jpgNjaaei? Dere ser så vidt forskjellen.

 

 

IMG_1468.jpgVi kjører samme kombo over hele bilen.

 

 

IMG_1470.jpgDenne fikk jeg til. A-stolpen på høyresida. Før på høyresida av lysrefleksjonen, og etter på venstresida. :) Tar ikke alle riper med denne komboen, men skal ta den grundigere senere i sommer.

 

 

IMG_1473.jpgBaklyktene var temmelig ripete. Her ser dere før og etter.

 

 

IMG_1474.jpg

 

 

IMG_1475.jpg

 

 

IMG_1476.jpgSlik gjør man for å på polert på bakluka. Fint med litt space mellom luka og fanger slik at man unngår uhell.

 

 

IMG_1477.jpg

 

 

IMG_1494.jpgPolere frontlyktene litt også. Husk, man kan kun polere plastikklykter! På Celicaen min er det glasslykter, så det er grunnen til at jeg aldri har polert de. Polere på glass uten rett utstyr og kunnskap = knust glass pga varme.

 

 

IMG_1497.jpgGitter i fanger var litt blass, så ordnet dette i samme slengen.

 

 

IMG_1498.jpgFerdig.

 

 

IMG_1478.jpgJa, det drar seg til! Da var bilen klar for voks faktisk. Det virker som dette gikk kjapt, men brukte vel 10t totalt på å polere tenker jeg.

 

 

IMG_1480.jpgShield legger vi på idag. Fantastisk voks.

 

 

IMG_1495.jpgDa ligger voksen på, og det er bare å ta seg en velfortjent hvil. To lag ble lagt.

 

 

 

Kommer til å legge til mer her når jeg tar ferdig felgene og interiøret, samt resterende detailing.

 

 

 

Hva syntes dere så langt? :)

Lenke til kommentar

Howto: Fikse steinsprut

 

IMG_1443.jpg

I denne howto'en tar jeg for meg det å ordne en steinsprut. Det er egentlig samme prinsipp for alle typer steinspruter.

 

Du trenger følgende:

 

- Lakkstift i ønsket lakkfarge. Her er det temmelig vanskelig å matche, så få gjerne hjelp av en proff lakk-mann.

- Diamantslipeverktøy el. Dette brukes for å slipe lakkspruten jevn og ren for rust.

- Microfiberkluter

- Korrigeringsutstyr (eller ihvertfall polish som kan fjerne litt av klarlakken)

- Våtslipeutstyr. Jeg bruker 3M sitt, med liten håndrondell med 9my slipepapir. (ca 1500 grit)

- Teip for maskering

- Middel mot løs mage

 

Det er lurt å legge klart alt utstyret innen arm-radius. Dette er presisjonsarbeid, så greit å ha alt tilgjengelig, og ikke minst godt med lys! Ta deg også god tid.

 

 

Finn steinspruten og inspiser. Er det rust etc?

IMG_1436.jpg

 

Gjerne clay litt rundt og oppi for å fjerne skitt som sitter godt

IMG_1442.jpg

 

Gjør klar utstyret. I dette tilfellet måtte jeg slipe vekk litt rust med slipeverktøy.

IMG_1443.jpg

 

Det gjelder å være forsiktig, og gnukke rolig og kontrollert i såret. Pass på at du fjerner all rust.

IMG_1444.jpg

 

Når det er gjort kan du gjerne maskere rundt området du skal jobbe i, for å unngå søl med lakk.

IMG_1445.jpg

 

Fyll såret med lakk. Det skal være bittelitt mer lakk i såret slik at det blir en "boble". I dette bildet har jeg fylt to steinsprut innenfor oppteipet område.

IMG_1447.jpg

 

La så lakken herde i helst 24-48 timer. Man kan også med fordel sette opp noen arbeidslamper som øker temperaturen slik at den herder raskere. Men ikke FOR varmt!

 

Når det er gjort og du antar at lakken har herdet kan du gjøre klart våtslipesutstyret. Her må du ha en flaske med vann klart.

IMG_1481.jpg

 

Inspiser.

IMG_1483.jpg

 

IMG_1484.jpg

 

Spray på vann på område og på rondell.

IMG_1486.jpg

 

Knip igjen magen og gyv løs. Slip i roterende bevegelser slik at du sliper ned "boblen" med lakk. Tilføy vann ofte, og inspiser i ny og ne for å se om du har jevnet ned "boblen" med resten av lakken på flaten.

IMG_1490.jpg

 

Her begynner den å bli veldig jevn med resten.

IMG_1492.jpg

 

Når det er gjort, skal de se ca slik ut(måtte låne et annet bilde her). Her er det naturlig å være ekstra løs i magen, da det ser ganske ille ut:

33.jpg

 

Når alt ser bra ut, og lakken er slipt ned slik at den er jevn, kan du begynne å korrigere opp lakken igjen.

IMG_1493.jpg

 

Resultatet skal være såppass at det er vanskelig å se hvor steinspruten var hen! :)

 

Lenke til kommentar

Har en update på lyktefronten klar, men først krever jeg noen kommentarer! Vært dårlig i det siste syntes jeg! :cry:

 

La oss si at vi må ha 10 kommentarer før jeg poster den. Så får vi se hvordan dette går! Det må jo være noen meninger eller spørsmål dere har!

 

 

Kommentarer:

2/10

 

EDIT: Jeg klarte ikke å holde meg, så måtte kjøre update uansett! :p

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Installering av nye lys

Siden gule lys er litt for mainstream for meg, så må dette byttes ut i noe tøffere. Denne updaten omhandler stort sett bytte av pærer! Kos dere! :)

 

(PS: Denne gangen prøver jeg å ha teksten før bildet. Si hva dere syntes om det også!)

 

 

 

 

Pakke ankommet fra Dybvik Trading. Snertne saker!

IMG_9583.jpg

 

 

Først ut er Angel Eyes pærene, som er spennende og nytt for meg. Vanlige W5W pærer er jeg jo kjent med fra før.

IMG_9575.jpg

 

 

Åpne den lekre esken, og frem titter det interessant elektronikk.

IMG_9576.jpg

 

 

Meget spesielle pærer må jeg si. Det er fjæret, og spenner seg ut inne i lykta for ekstra effekt.

IMG_9577.jpg

 

 

Disse er oppgitt til 6W pr pære også, så rimelig heftig lysstyrke til å være LED! Fant ut at de ble SYKT varme også..

IMG_9579.jpg

 

 

Det andre er H11 pærer til grøftelys i Xenonlook og ymse W5W interiørpærer.

IMG_9580.jpg

 

 

Da var det bare å finne bilen og "pop tah hood".

IMG_1516.jpg

 

 

Først ut var grøftelysene. Dette fant jeg ut at var litt tricky. Førersiden gikk som fot i hose da det var lett å komme til, men passasjersiden...... Her er ihvertfall kabelen på førersiden.

IMG_1528.jpg

 

 

Pærene.

IMG_1527.jpg

 

 

Og her har vi løsningen jeg måtte ende opp på passasjersiden. Lirke meg bak hjulbrønnplastikken. Var jo en del bolter som måtte av, men mye styr for å bytte ei pære da!

IMG_1529.jpg

 

 

Nestemann ut var interiørbelysningen. Disse skal få plass i dome lightene i bilen. Altså de som er i taket.

IMG_1518.jpg

 

 

Først så tar vi av plastikken.

IMG_1519.jpg

 

 

Smeller i den nye pæra og vips! Så var man ferdig. Jeg fikk ikke til å ta ut kartlysene, da jeg ikke gidder å brekke opp interiørpaneler i en ny bil som dette. Jeg må nesten finne ut åssen det skal gjøres først.

IMG_1521.jpg

 

 

Neste ut var dome light bak. Standard farge her.

IMG_1522.jpg

 

 

Prøve ut med "fakeled". Lyser bra til å være halogen gitt!

IMG_1523.jpg

 

 

Men vi gidder ikke å styre med det når vi har en LED som venter på sin plass. Inn med den!

IMG_1524.jpg

 

 

Lights on!

IMG_1526.jpg

 

 

Dessverre var jeg litt utenfor når jeg monterte angel eyes pærene, men det er ikke noe hokus pokus egentlig. Ta av et deksel og bytte pæra. Passe på å få plass til hele ballasten og sånt da. Her er ihvertfall resultatet..

IMG_1537.jpg

 

 

Innerst der inne ser dere pæra.

IMG_1538.jpg

 

 

Før.

IMG_9587.jpg

 

 

Etter!

IMG_9588.jpg

 

 

IMG_9589.jpg

 

 

IMG_1536.jpg

 

 

IMG_1533.jpg

 

 

IMG_1530.jpg

 

 

Og ein liten video:

 

 

Som dere kanskje vil oppleve, er at de ytterste ringene lyser ikke så jøtt mye. Dette er mye grunnet den fiffige optikken BMW bruker på disse facelift lyktene. Har sendt mail til Dybik ang. dette, så blir spennende å se hva vi finner ut!

 

Lykta er basert på fiberoptikk innvending, noe lignende denne fra en E92:

E92AngelIlustratiuon.jpg

 

 

Så det gjelder å treffe optikken rett med pæra. Uheldigvis er optikken plassert annerledes i min E81, ellers hadde jo pærene passet perfekt om det var til en bil med optikken over.

 

 

Da er det bare å si hva dere syntes! :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...