ehauger Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Hvorfor vil du ha en grense for raskeste lukker? Egentlig vil jeg ikke det. Det var bare en brainfart fra min side. Jeg vil ha nederste lukker og alt det andre jeg beskrev. Det er vel mer eller mindre slik auto-iso på Nikon fungerer. Dvs. den har kun oppsett for nederste lukker. Oh Canon! Hvorfor kunne ikke dere gjort dette på 50D-en deres. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Det er vel mer eller mindre slik auto-iso på Nikon fungerer. Dvs. den har kun oppsett for nederste lukker. Oh Canon! Hvorfor kunne ikke dere gjort dette på 50D-en deres. Vi Nikon folk har det bra. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Personlig er det sjeldent jeg skyter på annet enn M - nesten uansett kamera. Tar like lang tid for min del å stille ISO/blender/lukker etter spotmåleren som det gjør å bruke eksponeringskompansasjon og andre mer fancye lysmålingsmetoder i en av de halvautomatiske modusene... Vet mer eller mindre underbevist hvor mye jeg må over/undereksponere når jeg måler mot forskjellige teksturer, og da går det rimelig kjapt å stille ISO eller lukker så det blir korrekt eksponering. Da MÅ man som du sier underbevisst på forhånd vite litt hva man skal stille etter de gitte forhold. For min del så snakker man om en fersking som trodde at det skulle være greit å gå rett på M for lærdommens del........ Problemet mitt oppsto vel når jeg skulle allerde fra dag en med nytt kamera skulle på utdrikningslag i 2 dager til København - burde nesten ikke vurdert å ha slike summer hengende rundt halsen i den tilstanden heller Men alltids kjekt med brukererfaringer og kan nesten ikke vente med å klå litt, men hva som fungerer best for meg om det er blenderprioritet eller lukkerprioritet må jeg vel bare finne ut av selv. Men jeg prøvde å bruke P, men synes desverre altfor ofte at lukkertida ble for lav i forhold til hva som er fornuftig håndholdt. Brukte SB-700 som blitz når vi var innendørs. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Ofte derfor det er greiest å kjøre A hvis du vil ha en spesifikk blender eller Tv hvis du vil ha en spesifikk lukkertid - og så ordner kameraet det andre parameter for deg, uten at du skal sjekke eksponering og velge både lukkertid og blender selv. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Da MÅ man som du sier underbevisst på forhånd vite litt hva man skal stille etter de gitte forhold. For min del så snakker man om en fersking som trodde at det skulle være greit å gå rett på M for lærdommens del........ Problemet mitt oppsto vel når jeg skulle allerde fra dag en med nytt kamera skulle på utdrikningslag i 2 dager til København - burde nesten ikke vurdert å ha slike summer hengende rundt halsen i den tilstanden heller Hehe, når man er på fylla har nok de halvautomatiske modusene sin plass. Er forøvrig bra glad for at mitt utstyr er sånn passe vanntett - har nok fått sølt noen halvlitere på det opp gjennom tida. Lukta øl i to uker av kamerahuset etter en konsert i høst. Men alltids kjekt med brukererfaringer og kan nesten ikke vente med å klå litt, men hva som fungerer best for meg om det er blenderprioritet eller lukkerprioritet må jeg vel bare finne ut av selv. Men jeg prøvde å bruke P, men synes desverre altfor ofte at lukkertida ble for lav i forhold til hva som er fornuftig håndholdt. Brukte SB-700 som blitz når vi var innendørs. Med blitsen satt i TTL-modus kan du faktisk mer eller mindre la være å bry deg om fokus også når du tar festbilder - sett rimelig liten blender (rundt f/11 eller der omkring), lukkertid alt etter hvor mye av omgivelsene du vil ha med, og hvor mye du vil fryse de (1/100s er greit) og la blitsen ta seg av eksponeringa. Sett så objektivet på videste vinkel og fokus manuelt til rundt 75-100cm - så kan du egentlig bare knipse fritt uten at du trenger å bry deg om eksponering eller fokus - fint når man er på den syvende pilsa. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Hvordan i helsikke greier jeg å få bildet av 2 ansikter med 20 cm mellomrom og det andre er totalt ute av fokus? Blendern? Det er 39-fokuspunkter på kameraet, er det dumt å ha det stående i auto? Setter pris på om dere lister opp innstillingene deres punkt for punkt hva dere bruker i det daglige, det mest vanlige. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Hvordan i helsikke greier jeg å få bildet av 2 ansikter med 20 cm mellomrom og det andre er totalt ute av fokus? Blendern? Det er 39-fokuspunkter på kameraet, er det dumt å ha det stående i auto? Setter pris på om dere lister opp innstillingene deres punkt for punkt hva dere bruker i det daglige, det mest vanlige. Stor blender gir liten dybdeskarphet - velger du stor blender kan du godt risikere at det ikke er mulig å få begge ansiktene i fokus. Innstillinger på kameraet har jeg allerede skrevet om - sett i A, så du styrer blenderen. Og hvis det er to ansikter tett på, med forskjellig avstand fra kameraet, så blend ned. Les guiden om blender, lukker og ISO. Og igjen - hvorfor velger du å skyte du i M hvis du ikke vet hva blender gjør med dybdeskarpheten og hva lukkertid gjør med bevegelsesuskarphet? Edit: Vel - det siste spørsmålet der besvarer vel egentlig seg selv: "For å lære." Vil anbefale å eksperimentere litt med blender og lukker. Ta bilder på forskjellige fokusavstander på forskjellige blendere og se hva som skjer. Ta bilder med forskjellige lukkertider på forskjellige brennvidder og se hva du klarer å håndholde. Lek med blenderåpninger - velg mindre blender og se i søkeren hva som skjer når du trykker inn nedblendingsknappen. Ta masse bilder - eksperimenter og få erfaring! Endret 30. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg bruker alltid manuelle innstillinger. Det tar som regel to sekunder å stille blender, lysfølsomhet og lukkertid. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Når jeg vandrer gatelangs bruker jeg som regel blenderprioritet, slik at jeg er raskt ute dersom en interessant situasjon skulle oppstå. Ved motiver som ikke er særlig bevegende, og som jeg virkelig ønsker å dokumentere, tar jeg i bruk manuelle innstillinger og setter av litt tid. På sosiale turer, enten det er fest eller roadtrip, bruker jeg det som vpå canon-kameraer er P. Dette er hovedsakelig automatiske innstillinger hvor jeg kun kan styre ISO. Kjekt til sosiale lag, da man slipper å bruke "auto" og den medfølgende forferdelige integrerte blitsen på kameraet Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Saken er at jeg blir forvirra av at blendern forandrer seg avhengig av brennvidde. Kan nok se at jeg bruker blender som prioritering også kameraet tar seg av lukker. Vil største blender på full vidvinkel gi samme dybdeskarphet som minste blender på full tele? Hvordan bruker dere autofokuspunktene? Pleier dere å låse til en eller lar den stå på auto? Nå har sikkert D7000 fler valg enn det, men greit å ha en pekepinn. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Dybdeskarphet kommer av fokusavstand og blenderåpning. Fokusavstand: Jo tettere på, jo mindre dybdeskarphet. Blenderåpning: Blenderåpning kommer av brennvidde og blendertall, nærmere bestemt brennvidde delt på blendertall. Jo større blenderåpning, jo mindre dybdeskarphet. 25mm f/2.8 har med samme fokusavstand samme dybdeskarphet som 50mm f/5.6. (Eller for den del 100mm f/11, 200mm f/22 etc) Men - med forskjellig utsnitt*). En zoom har med samme fokusavstand alltid mulighet for mindre dybdeskarphet i teleenden enn i den vide enden på største blender på grunn av større blenderåpning, selv om blendertallet er det samme eller dårligere. Du kan med andre ord ikke bare basere dybdeskarphet på blendertall - fokusavstand og brennvidde teller også. Men hvordan ser man så hva dybdeskarpheten blir? Det ser du i søkeren! Bruk evt nedblendingsknappen hvis du har blendet ned, og så ser du den dybdeskarpheten det kommer til å bli i søkeren eller i liveview. (Har du lyssterk fastoptikk bør du ha en ekstra matt mattskive for å se dybdeskarphet riktig på store blendere i søkeren.) *) I alle fall sånn de fleste sammenligner dybdeskarphet på forskjellige brennvidder. Endret 1. juli 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Interessant tråd. Det meste er jo situasjonsbestemt. Jeg for min del klikker og stiller på de fleste knappene på kamera ut fra omgivelsene jeg er i og hvilke type bilder jeg plutselig må ta. Tingene jeg har tenkt over er fokuspunkt, iso, skuddtakt og lysmåling. Det gjelder selvsagt også for hvilke objektiv som sitter på kamera. Når det gjelder blenderprioritering, lukkerprioritering eller manuell så velger jeg også ut fra situasjonen jeg er i. Jeg tenker på forhånd på hva som vil være viktig og prioriterer ut fra det. Det er forskjell på å vandre langs en sandstrand med rikt fugleliv på morgenen og vandre gatelangs i en storby nattestid. Mitt beste råd er å ta mye forskjellige bilder og lære å kjenne kamera i forskjellige situasjoner. På den måten så lærer man hvilke innstillinger som passer til de forskjellige situasjonene. Når du ser gjennom bildene i etterkant og finner et bra komponert bilde med et glimrende motiv som er ubrukelig, finn frem exif informasjonen og tenk på hva som burde vært annerledes for at bilde skulle vært brukbart. Når du har funnet ut hva som burde vært annerledes så tenker du over hvilke innstillinger som påvirker dette og hvordan du ville stilt inn kamera hvis du skulle ta bilde på ny. 2 Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Nedblandingsknappen? Og hva er exif? Ser jeg har vanvittig mye å lære med tanke på komposisjon, innstillinger, og dette med å bruke histogram i praksis er også noe jeg er nysgjerrig på Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Exif er data som legges i bildet, som forteller hva lukkertid, blender, ISO etc etc var. Nedblendingsknappen: Normalt er objektivet på full blender, og så blender objektivet ned akkurat mens du tar bildet. Velger du en mindre blender og holder nedblendingsknappen inne bil du se at søkeren blir mørkere og det blir mer dybdeskarphet - du ser i søkeren hvordan dybdeskarpheten kommer til å bli på den mindre blenderen. Anbefaler å sette deg ned og lese gjennom manualen som fulgte med kameraet - det er mye fint å lære der. 1 Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Exif er data som legges i bildet, som forteller hva lukkertid, blender, ISO etc etc var. Nedblendingsknappen: Normalt er objektivet på full blender, og så blender objektivet ned akkurat mens du tar bildet. Velger du en mindre blender og holder nedblendingsknappen inne bil du se at søkeren blir mørkere og det blir mer dybdeskarphet - du ser i søkeren hvordan dybdeskarpheten kommer til å bli på den mindre blenderen. Anbefaler å sette deg ned og lese gjennom manualen som fulgte med kameraet - det er mye fint å lære der. ....and so I shall Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Lekte meg litt og synes det å holde styr på blendern blir veldig mye styr, vanskelig å vite hva som gir rett resultat i hvilket lys og hva man tar bilde av (objektet). I ymse dårlig lys, som i ei stue i kveld av skumring så varierer lyset veldig. Virker som om terskelen for blitz da er veldig liten, for allerede ved iso1600 så synes jeg det blir generert for mye støy. Til og med for at jeg i det hele tatt ville tatt det ut på 10x15. Lukkertida blir ofte for lav ved blenderprioritering innendørs, spesielt når jeg tar bilde av 2 barn som ikke vet betydning av ordet "stå rolig"! Føler kanskje at S for lukkerprioritering kanskje er my way, men jeg fristes VELDIG av blitzbruk. Men det rare er at jeg ikke finner ut hvor jeg kan velge et fast fokuspunkt i stedet for auto på 39 eller 11. Finner heller ikke auto-iso i manuelle innstillinger. Ei heller øvre/nedre lukkergrense. Burde man lese bruksanvisningen snart? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Hvis lukkertiden blir for lang på største blender, så må du enten opp i ISO eller få mer lys, for eksempel med blits. Det er ikke noe magisk om at de forskjellige modiene gir mer eller mindre støy - det er bare måter å innstille kameraet på. Skyter du på f/4, 1/60s, ISO 1600 med fokus på to meters avstand, så er det ett fett om du kom fram til de innstillingene med ett eller femten fokuspunkter, eller for den del manuell fokus, og det er totalt likegyldig om du skjøt i grønn firkant, P, A, S, M eller hva pokker - det blir det eksakt samme resultatet. Modiene er bare forskjellige måter du instiller kamerainnstillingene på. Og hvorfor ikke kombinere blenderprioritet med blits? Trykk på blitsknappen eller putt på ekstern blits, og så blir det blits. Og ja - lese bruksanvisningen, nå. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Hvis du med det kameraet får synlig støy på utskrifter i 10x15 så har du undereksponert. Voldsomt. Men, et bilde som ser for jævlig ut støymessig på skjermen, -ta og skriv det ut. Du vil bli overrasket. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) M og autoISO (et valg mange har kritisert Nikon for å ha) er min favoritt. I kontrollerte forhold setter jeg ISO manuelt. Varierer også mye mellom matrise og spot-måling. Lysmåleren er forøvrig et uvurderlig redskap, vet flertallet tar bilder og ser på histogrammet; men hvorfor ikke lese denne informasjonen før man tar bilde? Tar ca 1/20 sekund ekstra. Endret 2. juli 2011 av TGB Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Hvis det er for mye "styr" å kontrollere blender, så er hverken A eller M noe for deg. Så kan du heller skyte i S og styre lukker, men hvis du ikke har noe forhold til hva slags blender den da velger for deg, så kan du like gjerne skyte i P. Vil foreslå å lese tråden igjen og følge råd som er gitt tidligere - ikke minst om å skyte mer og få mer erfaring. Vil du leke med og forstå dybdeskarphet - kjøp en billig men knallgod 50/1.8 og lek med stor blender - det et fremragende portrettobjektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå