Yawa Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Heisann Jeg sitter å designer litt til print/trykk i A3. Men så lurer jeg på hvilke oppsett og fargeprofiler jeg bør benytte meg av? Jeg jobber i Adobe PS CS5 hvor jeg helt frem til nå har brukt disse instillingen: > Size: A3 + 5mm bleed > Resolution: 300 (pixels/inch) > Color mode: RGB 8 bit > Color profile: Adobe RGB (1998) Burde jeg heller bruke CMYK fargeprofil? Det er endel å velge mellom, og aner ikke hvilken jeg skal velge isåfall... Og en anna ting, 8 eller 16 bit? Resultatet skal i utgangspunktet printes ut, og da vil jeg jo at det skal bli så klart og skarpt som en amatør kan få det til å bli. Kopier legger jeg på nett i lavere oppløsning da... Håper noen med erfaring kan komme med noen innspill... ellers, ha en god kveld Lenke til kommentar
cake Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 *300ppi helst cmyk, med mindre du har en rgb-printer, noe som er litt uvanlig i våre dager. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Nei, 300 DPI. Riiight. Det viktige er ikke å resize til korrekt antall piksler pr. tomme, men å blande inn dots pr. tomme? Bull. Du resizer bildet til forholdsvis industristandard 300 ppi, eller piksler pr. tomme, og så kan printeren printe det i akkurat så mange DPI, eller punkter pr. tomme, som den bare vil. Les mer hos wikipedia. 300 ppi. Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Dette er ærlig talt grunnleggende innen trykk. Standard tetthet for trykk er 300 dpi. Standard tetthet for web er 72 dpi. DPI (Dots Per Inch, «punkter per tomme») – Måleenhet for bildeoppløsning, utskriftsfinhet, antall utskriftspunkter per tomme. I offset trykksaker bruker vi høyoppløslige bilder på 300 dpi. Les deg opp her: https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=205154&kat=1 http://www.ds-media.no/trykkfiler.html http://www.elverumtrykk.no/4.html Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Dette er ærlig talt misvisende innen trykk. Standard tetthet for trykk er 300 dpi. (riktig, men det heter 300ppi for digitale bilder) Standard tetthet for web er 72 dpi. (tull og tøys) DPI (Dots Per Inch, «punkter per tomme») – Måleenhet for bildeoppløsning, utskriftsfinhet, antall utskriftspunkter per tomme. I offset trykksaker bruker vi høyoppløslige bilder på 300 dpi. Les deg opp her: https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=205154&kat=1 http://www.ds-media.no/trykkfiler.html http://www.elverumtrykk.no/4.html Gammel, feilaktig informasjon. (Vel - deler av det, i alle fall.) Mange, mange (inkludert de du linker til) skriver "dpi" når de egentlig mener "ppi". Og at "man skal ha 72dpi for web" er så sprøyt at det gjør direkte vondt. Vil også gjerne sitere siste link du la inn, som du morsomt nok linker til, men åpenbart ikke har lest: DPI (Dots Per Inch, «punkter per tomme») – Måleenhet for bildeoppløsning, utskriftsfinhet, antall utskriftspunkter per tomme. I offset trykksaker bruker vi høyoppløslige bilder på 300 dpi. DPI står egentlig for mengden trykkfarge (punkter per tomme) som blir påført papiret ved trykking. Selv om DPI refererer til trykkpunkter, er det mest vanlig å si «DPI» når det egentlig er snakk om «PPI». PPI er antall pixler per tomme i bildet på dataskjermen. Når vi snakker om en bildeoppløsning på 300 DPI betyr det det samme som 300 PPI. Størrelsen på en pixel vil alltid være den samme, men et punkt med blekk er forskjellig fra printer til printer. 300 PPI. Du resizer et digitalt bilde så det er 300 piksler/tomme. Og så trykkes det. At printeren kanskje har enda høyere oppløsning og har høyere DPI er noe helt annet. Skal jeg printe et bilde på en Epson R2880 resizer jeg bildet til 300ppi, selv om den printer det i opptil 5760x1440dpi. Flere flekker pr. piksel, vet du. Les wikipedia-artikkelen jeg linket til. Og hele "72dpi for web"-greia er gammel tulle-forklaring for trykkere som ikke forstår og klarer forholde seg til at et digitalt bitmap-bilde har oppløsning i piksler og ikke i dpi pluss bredde i cm. Skal du legge opp et digitalt bilde skal du har riktig antall piksler, og ikke en mellomregning med dpi og bredde. Endret 8. juni 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Men - tilbake til topic: Det kommer veldig an på hvor du skal trykke og hva de foretrekker av fargerom og fargeprofil. Store bilder hos Japan Photo XXL skal for eksempel ha sRGB, mens mange trykkerier foretrekker CMYK. Du kunne kanskje kontakte noen trykkerier du vil trykke hos og spørre hva de foretrekker? Adobe RGB er et større fargerom enn sRGB, men hvis du ikke får vist fargene i Adobe RGB på skjermen din er det kanskje vanskelig å sikre deg at de blir helt korrekte.. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Jeg jobber på en MBP 15" (ca. et par år gammal) som jeg er veldi fornøyd med, med sånn LED-skjerm. Klar som et uvær Skjermen er kaliberert med innebygget software i "Apple RGB (1998)"-profil, koblet opp mot en sånn føler jeg plasserer midt på skjermen. Der jeg jobber har vi en Ricoh Aficio MP C2800 som igrunnen gir veldig riktige og gode resultater - føler jeg da det ser veldi likt ut som på skjermen. Jeg har lastet ned siste drivere samt at jeg kjører like fargeprofiler på software og hardware. Bildene blir noe mørkere/lysere da det er printeren som konverterer fra RGB til CMYK, noe jeg nå i ettertid også har oppdaget at det blir når jeg konverterer direkte i PS... Noen farger blir lysere, andre blir mørkere... Så jeg gjorde det med et bilde nå i kveld, konverterte det i PS lokalt her på maskina samt finjusterte fargene litt så det ble mer likt som RGB versjonen, så får jeg se i morgen om det blir noe bedre, eller om jeg har havna helt på jordet... Det kan kansje se/høres ut som jeg vet hva jeg driver med, men ikke helt der enda. Leser å tester ut fortløpende om dagene... Det er learn while driving -prinsippet det går i her i gården jah Uansett så vet jeg jo igrunnen ikke bedre da jeg ikke har vert til noe trykkeri å fått trykket opp noe jeg kan sammenligne med enda... Til slutt her: Har lagt ved et bilde av begge versjonene, før finjustering av farger - og i akkurat dette tilfellet er blåtonene og grønntonene noe mørkere på RGB-versjonen samt at CMYK-versjonen er mykere og fått noe lilla-skjær i seg... Men, bør jeg for eksempel starte et dokument med CMYK farge valg? sånn der når man oppretter et nytt dokument og bruke/sette CMYK verdiene fremfor RGB verdiene når jeg velger farger... Endret 8. juni 2011 av Yawa Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Ville bare legge til at det funka veldi bra å jobbe i 300ppi, 8bit, Adobe RGB (1998) til trykk... Det jeg gjør er å designer bildet helt ferdig, så lagrer jeg det samt lagrer en ekstra kopi som jeg kaller "samme_navn__CMYK.psd". Denne versjonen konverterer jeg til CMYK i PS. Så åpner jeg begge bildene og legger dem side-om-side og finjusterer fargene til jeg er fornøyd. Til trykk bruker jeg CMYK-fila og lagrer filene i ren TIFF i LZW u/layers etc. Til digitalt bruker jeg RGB-fila og lagrer i vanlig jpg. For meg funker dette smell - noen som har noe innspill på måten min? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Hvis det er fotografier som er utgangspunktet, med høyere oppløsning enn det du skal ende opp med, så kan du like gjerne jobbe med bildet i den høyere oppløsningen, og så først resize bildet til riktig størrelse i piksler og skarpe opp når du er ferdig. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Det er i hovedsak ikke fotografier jeg jobber med akkurat nå, mer grafisk design. Hender jo at jeg legger til fotografier på et sett å vis, men da gjerne med lite detaljer... men takker for tipset... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå