Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Jeg har også kommet opp i Norsk. Ikke det faget jeg er sterkest i, men heller ikke svakest.

 

Jeg har et spørsmål til temaheftet som jeg håper noen kan svare på. Hva er budskapet i den Henrik Ibsen teksten? Var litt forvirrende syntes jeg, hva hadde det med ordenes makt å gjøre?

Noen som vet det?

 

Jeg hadde veldig flaks når det gjelder utdraget fra "Et dukkehjem" da vi akkurat har hatt et prosjekt om dette på skolen. Det dette skuespillet har med ord å gjøre, er at Helmer kaller sin hustru, Nora, for sin lille lerkefugl, et hjelpeløst lite vesen, søtsak, ekorn osv. Han snakker til henne som om hun er en gjenstand. Han behandler henne som en dukke som bare er der for å glede mannen sin. Dette ble skrevet under tidsepoken realismen da kvinner ikke hadde rett til å si meningene sine.

 

For å oppsummere litt, ord kan ha en annen mening. Altså metaforer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kommet opp i Norsk. Ikke det faget jeg er sterkest i, men heller ikke svakest.

 

Jeg har et spørsmål til temaheftet som jeg håper noen kan svare på. Hva er budskapet i den Henrik Ibsen teksten? Var litt forvirrende syntes jeg, hva hadde det med ordenes makt å gjøre?

Noen som vet det?

 

Jeg hadde veldig flaks når det gjelder utdraget fra "Et dukkehjem" da vi akkurat har hatt et prosjekt om dette på skolen. Det dette skuespillet har med ord å gjøre, er at Helmer kaller sin hustru, Nora, for sin lille lerkefugl, et hjelpeløst lite vesen, søtsak, ekorn osv. Han snakker til henne som om hun er en gjenstand. Han behandler henne som en dukke som bare er der for å glede mannen sin. Dette ble skrevet under tidsepoken realismen da kvinner ikke hadde rett til å si meningene sine.

 

For å oppsummere litt, ord kan ha en annen mening. Altså metaforer.

 

Det var en tolkning jeg ikke tenkte over. Poeng!

Lenke til kommentar

Jeg er godt i gang med forberedelse til nynorsk på onsdag; bytte om fra bokmål til nynorsk på Facebook.

 

Veldig smart! Slenger meg på den og gjør det samme selv tror jeg :)

 

Jeg er godt i gang med forberedelse til nynorsk på onsdag; bytte om fra bokmål til nynorsk på Facebook.

 

SMART!!!

 

Trådstarter, du bør ta med dette som et tips i førstposten :p

 

Det skal jeg gjøre. Legger også ut mer info, og fler linker til mulige opgaver, og brukeres innlegg i førstepost i løpet av dagen :)

 

Har noen forslag til hvilke oppgaver som kan komme?

tipper det kommer noen oppgaver om hva vi tenker om ord eller hvordan du bruker ord i dagligtalen.

i tilleg tror jeg det kan komme noen oppgaver om nynorsk og hvorfor vi egentlig skal lære det på skolen

 

Slenger meg på denne. En typisk skjønnlitterær oppgave kan være å skrive en fortelling om en gutt i et ungdomsmiljø (typisk skate eller skateboard) hvor de både snakker og oppfører seg tøffere :)

 

Ja, jeg er også kommet opp i Norsk. Det overasker meg imidlertid at enkelte hadde tilgang til informasjon før bestemt tidspunkt. Jeg sikter da til "SoccerLover" som allerede i går visste hvilket sjangere vi kunne benytte på de to eksamensdagene, og "Playron" som hadde tilgang til tema allerede klokken 12 i dag.

 

Jaja, jeg skal nå selv sette meg ned og lese igjennom forberedelsedelen. Jeg kommer ikke til å ta dette så nøye, for tidligere erfaringer med tentamener tilsier at det ikke er så relevant. MEN, jeg vil anbefale alle å printe ut hele forberedelsesdelen. Det gjør dere ved å trykke "last ned i PDF". På den måten kan dere ta med dere forberedelsen på eksamensdagene, og der står det nettadresse under slik at dere kan sitere og skrive inn kilde. Jeg husker også at serveren til UDIR krasjet i fjor, slik at elever ikke kom inn til forberedelsesdelen. Da er det greit å ha det på papir!

 

Ellers burde alle lese igjennom tidligere innleveringer og se på vanlige feil hos seg selv. Rett og lær! Sjangerlære er også utrolig viktig! Er det noe sensor kan være utrolig pirkete på så er det sjanger.

 

Ellers vil jeg bare ønske dere alle lykke til!

 

Mvh Kristoffer

 

Tenkte på det samme selv. Litt rart at enkelte fikk tidlig tilgang, med mindre soccerlover gjettet på hvilken dag vi skulle skrive saktekst og skjønnlitterær tekst. Playron la også dette ut før kl 13, men det kan samtidig ha vært slik at de åpnet allerede kl 12.50 +- for å unngå overbelastning på siden. Lærerne min hadde forberedelsesheftet ferdig printet ut da timen startet kl 13, så for å blant annet lette arbeidet for lærerne ble det nok åpnet litt tidligere.

 

Forberedelsesdelen er noe alle bør lese igjennom. Analyser tekstene, og snakk med andre om de for å få flere vinkler og sider av samme sak. Å printe ut forberedelsesheftet er også nok et godt tips. Alltid greit å ha dette med seg på eksamen om man sliter med å komme igang. Ellers er dette med sjanger utrolig viktig. Sensorene vil nok legge mest vekt på om du har fulgt sjangeren, om du har svart på oppgaven og det den spør om, og om teksten formidler noe til leseren.

 

Om man som elev har fulgt med i timene gjennom dette året, er det ikke stort behov for et skippertak før eksamen. Eksamen er jo basert på lærerplanmålene i faget, og det er lite forskjell fra en vanlig tentamen. Personlig har jeg vel aldri forbredt meg særlig godt før tentamen og det har alltid gått smertefritt med toppkarakter. Ta det med ro folkens, og ikke gå rundt som nervøse unger de neste dagene. Start i god tid i forveien, for det hjelper svært lite å sitte oppe hele natten før en eksamen :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg tror den skjønnlitterære kanskje er noe sånt som: "fortell en historie om noen som bruker ord feil" eller "fortell om en situasjon hvor det er viktig å bruke de rette ordene".

 

Jeg tror også det kommer noe sånn.. når vi fikk heftet idag, sa læreren vår at han trodde at de oppgavene du nevnte her kom til å ligne på noen va de vi får :-D

Lenke til kommentar

For å tenke på oppgaver vi får, kan vi se på undertemaene:

 

"Avsporingar i språkdebatten" gir jo utrykk for at vi får muligheten til å skrive om språkdebatten, Engelsk i norsk, eller hvordan språket utvikler seg(evt. hvordan skribenten vil det skal utvikle seg). Dette er også en slik oppgave jeg tenker henger sammen med "skriv et leserinnlegg eller artikkel om..."

 

"Nynorsk - bare en landeplage" kan jo også vise til at dette kan være et tema på samme måte som forslaget over.

 

Det over ^ er forslag en av to jeg har tenkt over. Det andre er det jeg vil vise til her:

 

"ORDENES MAKT" , "FRITT ORD" og "Nektar ytringsfridom på revolusjonene" gir alle tydelige føringer til hvordan ord brukes. Hvordan brukes ord i dagens samfunn, og hvordan kan de påvirke oss. Dette kan også kobles videre til facebook-revolusjonene i midt-østen og afrika. Her er ord(kommunikasjon) brukt til å velte diktatur. Du står helt fritt til å trekke det så langt du vil, men jeg tenker det også mot propaganda og motstandskampen f.eks. i Norge der ulovelige flyers ble trykt opp og spredd rundt i byer for å gi informasjon.

 

Gjerne gi tilbakespill på hva dere syntes om denne tnekningen. Har jeg trukket det for langt, har jeg kommet på utsiden av tekstene, osv...

 

MVH

Stetus

 

 

EDIT:

Egypt er for første gong med på lista, medan Nepal, Libya og Maldivene er tekne av lista. Egypt har komme med mellom anna fordi landet i juni 2006 fengsla tre bloggarar fordi dei ønskte ei demokratisk reform i landet.

 

Leste dette nå, og hvor bra treffer ikke det situasjonen i landet og temaet?

 

Jeg støtter veldig denne tankegangen, og du nevner flere mulige oppgaver som høres sannsylige ut basert på forberedelsesmateriellet. Ytringer på facebook, nynorsk i skolen, ønske og demonstrasjoner for demokrati i flere land, og språkdebatten med "fritt ords pris" er dagsaktuelle temaer man også ser støtt og stadig i mediebildet! Godt tenkt! :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Noe info som vi fikk skolen...:)

 

Flott at du bidrar med ekstra stoff! Legger også dette til i førstepost så fler ser det og drar nytte av dette :)

 

Tok også en kjapp titt på forberedelsesmateriellet, og på diktet " Orda våre". Det fikk meg til å tenke på en oppgave hvor man skal skrive (skjønnlitterær) om en person som har sagt noe feil, hvordan ord kan tolkes feil, eller hvordan noe du har sagt aldri kan tas tilbake igjen.

Tegnestripen med Nemi, og de to personene som bare kommuniserer over datamaskinen kan være bakgrunnen for en sakpreget tekst om hvordan ungdom i dag kommuniserer over internett og telefon, istedenfor å møte hverandre, og hva dette har å si for barns utvikling,

 

Er det noen som har tenkt å forberede seg i dag, og eventuelt hvordan har dere tenkt å jobbe i dag? :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Heyho!

 

Da slenger jeg meg på denne diskusjonen! Enig med det mange sier om at man kan få oppgaver om hvordan man bruker ord i dag. Kanskje spesielt på fagdelen. Mener alikevel at ingen skal satse på å få noen spesielle oppgaver, ettersom det er VELDIG farlig. Det er bedre å bare få opp den generelle norskkompetansen og skrive to knakandes gode stiler på tirsdag/onsdag.

 

Dette med kåseri må jeg virkelig lese meg opp på, ettersom jeg er en molbo i kåseri...

 

Legger tilslutt ut noen linker og materiale lærerne mine har tipset meg om:

 

Norsksidene

 

Det er også kommet nye regler for anførselstegn: Språkrådet om anførselstegn

 

Lykke til alle sammen, og håper flere bidrar i denne fantastiske tråden!

 

- Eirik

 

 

Edit: Så din edit nå.

 

.....

 

Er det noen som har tenkt å forberede seg i dag, og eventuelt hvordan har dere tenkt å jobbe i dag? :)

 

Har tenkt til å hente relevant stoff fra diverse nettsider og lese meg opp på diverse sjangere. Du sier at du selv er en 6'er elev i norsk. Jeg ligger stabilt på 5+, men klarer aldri å få en 6'er, hva er det som skiller disse to karakterene?

Sjangerlære fort og grunnleggende.ppt

Sjekkliste eksamen norsk.doc

Endret av cooster100
Lenke til kommentar

Slenger meg på jeg og :)

 

Jeg har laget disposisjon (11 argumenter) til en debattartikkel om vi skal ha nynorsk på skolen. Jeg har skrevet innledning og et argument til nå. Det er ikke for mye med 11 argumenter sant?

 

Lurer også på hvordan man skriver en spenningsnovelle. Har hørt at det ikke trenger være noen detaljerte skildringer der. Liker helst å skrive spenning, men sliter med å skildre.

Lenke til kommentar

Slenger meg på jeg og :)

 

Jeg har laget disposisjon (11 argumenter) til en debattartikkel om vi skal ha nynorsk på skolen. Jeg har skrevet innledning og et argument til nå. Det er ikke for mye med 11 argumenter sant?

 

Lurer også på hvordan man skriver en spenningsnovelle. Har hørt at det ikke trenger være noen detaljerte skildringer der. Liker helst å skrive spenning, men sliter med å skildre.

 

Dette så litt lite relevant ut til akkuratt dette, å satse på å kunne skrive en debattartikkel hvor dine argumenter passer inn er jo meget vansklig å finne. 11 argumenter er ikke nødvidigvis for mange argumenter hvis de er godt begrunnet og utdypt. Hvis det er 11 argumenter som du bare ramser opp er det bedre med ett godt argument. Og du må passe på at du argumenterer for din sak og ikke for noe annet.

 

Skildringer er noe jeg har satt mye fokus på når jeg skriver, ettersom det virker som at det er veldig viktig. Ett tips når det gjelder skildringer er å skrive noe til alle sansene. Hva ser, hører, lukter, smaker, føler personen? Og utyp dette til du blir grønn.

 

 

Til tema på oppgavene kan det se ut som at kallenavn kan bli ett tema, ettersom det er mye om dette i heftet. Hvordan ungdommer, og generelt andre snakker til hverandre, og bruker "Kjæleord".

 

- Eirik

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som kan opplyse meg på dette med kildeliste? Vi har ikke fått noe informasjon om det på skolen,så jeg er litt forvirra på når man skal oppgi kilde.

 

Er det sånn at hvis man har fått inspirasjon fra noe sted, at man må skrive hvor man har fått det fra, eller er det bare hvis man siterer rett av?

Lenke til kommentar

Så tidligere i tråden at mange lurer på hvor mange sider man må skrive for å få en viss karakter. Et tips til dette: Ikke konsentrer dere på å skrive langt, skriv heller akkurat det du mener er relevant, og skriv dette helvetes bra. Selvfølgelig, holder jo ikke med en halv side eller lignende, men ikke skriv ned alt mulig fyll bare for å fylle 4-6 sider.

Lenke til kommentar

Heyho!

 

Da slenger jeg meg på denne diskusjonen! Enig med det mange sier om at man kan få oppgaver om hvordan man bruker ord i dag. Kanskje spesielt på fagdelen. Mener alikevel at ingen skal satse på å få noen spesielle oppgaver, ettersom det er VELDIG farlig. Det er bedre å bare få opp den generelle norskkompetansen og skrive to knakandes gode stiler på tirsdag/onsdag.

 

Dette med kåseri må jeg virkelig lese meg opp på, ettersom jeg er en molbo i kåseri...

 

Legger tilslutt ut noen linker og materiale lærerne mine har tipset meg om:

 

Norsksidene

 

Det er også kommet nye regler for anførselstegn: Språkrådet om anførselstegn

 

Lykke til alle sammen, og håper flere bidrar i denne fantastiske tråden!

 

- Eirik

 

Edit: Så din edit nå.

 

.....

 

Er det noen som har tenkt å forberede seg i dag, og eventuelt hvordan har dere tenkt å jobbe i dag? :)

 

Har tenkt til å hente relevant stoff fra diverse nettsider og lese meg opp på diverse sjangere. Du sier at du selv er en 6'er elev i norsk. Jeg ligger stabilt på 5+, men klarer aldri å få en 6'er, hva er det som skiller disse to karakterene?

 

Velkommen til tråden, og jeg er glad du drar nytte av den. Flott med flere bidragsytere ( takk til dere andre som også slenger dere på)

 

Veldig sant det du sier, og ingen her inne må satse på at en spesiell oppgave kommer på eksamen. Heller 50 utskrifter om 10 mulige temaer ( i tillegg til utskrifter om sjangerlære, tekstoppbygging osv) enn 5 utskrifter om 1 tema. Å skape et bredt spekter med kilder er viktig.

 

Kåseri er en utrolig vanskelig sjanger, og en krevende en sådan. Kåseri krever både humor, selvinnsikt, ironi og god forståelse av et tema ( iallefall om du skal klare å spøke med noe dagsaktuelt). Personlig har jeg lært mye av å lese Christine Kohts tekster i aftenpostens a-magasin, som virkelig kan dette med å skrive kåseri. Er sikkert mulig å google seg frem til tekster av henne.

 

Jeg kan ikke gi et helt korrekt og godt svar på hva som skiller karakteren 5+ fra en 6'er. Det er så lite som skiller de. Det jeg tror jeg har vært heldig med i mine tekster, er at jeg har brukt mye beskrivelser ( skjønnlitterære tekster) og med det klart å gi leseren en sterk opplevelse. Kanskje det er det lille ekstra. Jeg skal se over mine tidligere eksamner og se om jeg kommer med et bedre svar senere på dagen.

 

Til nye lesere av tråden ber jeg dere om å ta en titt på de forrige sidene også. Mange gode tips til mulige oppgaver, og jeg legger hele tiden til ny informasjon i førstepost slik at den blir en slags oppsummering av alt som har blitt skrevet her. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan opplyse meg på dette med kildeliste? Vi har ikke fått noe informasjon om det på skolen,så jeg er litt forvirra på når man skal oppgi kilde.

 

Er det sånn at hvis man har fått inspirasjon fra noe sted, at man må skrive hvor man har fått det fra, eller er det bare hvis man siterer rett av?

 

Hvis du har brukt noe som kilde, men ikke skrevet rett av kan man henvise til kilden helt på slutten. Hvis du skriver ett sitat rett av, skal det skrives:

 

"Jeg er kul fordi jeg klarer å skrive sitater."

- Bjarne Bjarnesen, Norsk Ordbok, side 255.

 

Et simpelt eksempel, men du skjønner poenget. Det er hvertfal sånn vi har lært det, rett meg hvis noen andre har lært det anderledes.

 

 

Så tidligere i tråden at mange lurer på hvor mange sider man må skrive for å få en viss karakter. Et tips til dette: Ikke konsentrer dere på å skrive langt, skriv heller akkurat det du mener er relevant, og skriv dette helvetes bra. Selvfølgelig, holder jo ikke med en halv side eller lignende, men ikke skriv ned alt mulig fyll bare for å fylle 4-6 sider.

 

Helt enig med det du sier her, man skal skrive nok til å vise alt man kan, men ikke sånn at man har skrevet mye for å fylle ut. Har selv fått 5'er på en tekst som var 1,5 sider, mens en venn fikk 4, og hadde skrevet 4 sider. Poenget er ikke hvor mye du klarer å slenge ned, men mer hvor bra det du sleger ned er.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Så tidligere i tråden at mange lurer på hvor mange sider man må skrive for å få en viss karakter. Et tips til dette: Ikke konsentrer dere på å skrive langt, skriv heller akkurat det du mener er relevant, og skriv dette helvetes bra. Selvfølgelig, holder jo ikke med en halv side eller lignende, men ikke skriv ned alt mulig fyll bare for å fylle 4-6 sider.

 

Sant det du sier, og det finnes ikke noen fasit på hvor langt en bør skrive. Det er ikke uten grunn at det ikke lenger står oppført på oppgaver hvor langt man skal skrive, men minimum to sider bør vel en 10.klasse elev skrive om han/hun ønsker en vurdering på de tre øvre karakterene ( skal godt gjøres å skrive en god tekst, eller en god artikkel med innledning, hoveddel og avslutning på to sider). Men som læreren min sa: Skriv så langt som du trenger for å formidle budskapet i teksten. Om det er 3 sider eller 6 sider er opp til deg. Skriv heller 3 sider med kvalitet, enn 6 sider med kvantitet.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan opplyse meg på dette med kildeliste? Vi har ikke fått noe informasjon om det på skolen,så jeg er litt forvirra på når man skal oppgi kilde.

 

Er det sånn at hvis man har fått inspirasjon fra noe sted, at man må skrive hvor man har fått det fra, eller er det bare hvis man siterer rett av?

 

Hvis du har brukt noe som kilde, men ikke skrevet rett av kan man henvise til kilden helt på slutten. Hvis du skriver ett sitat rett av, skal det skrives:

 

"Jeg er kul fordi jeg klarer å skrive sitater."

- Bjarne Bjarnesen, Norsk Ordbok, side 255.

 

Et simpelt eksempel, men du skjønner poenget. Det er hvertfal sånn vi har lært det, rett meg hvis noen andre har lært det anderledes.

 

Det er riktig det du sier Eirik, og for å få bekreftet det kan jeg igjen henvise til vurderingsveiledningen og hva de skriver om kildeliste:

 

Bruk av kilder:

Dersom elevene velger å bruke stoff fra én eller flere kilder i en sakpreget tekst, skal de oppgi hvilke kilder de har brukt. Elevene skal oppgi navn på forfatter og tittel dersom kilden for eksempel er hentet fra en bok. Dersom kilden er lastet ned fra Internett, skal elevene oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastningsdato.

 

Dersom det er aktuelt for eleven å bruke kilder i besvarelsen, må disse oppgis på en

etterrettelig måte. Det finnes ulike måter å oppgi kilder på. Det er viktig at kilder som blir brukt til eksamen, oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem.

Eleven skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på så vel lærebøker som annen litteratur. Dersom eleven bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal han/hun oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato.

Dersom sensor mistenker at en besvarelse inneholder kopiert materiale uten kildehenvisning, kan besvarelsen sendes til plagiatkontroll.

 

Elevene skriver inn kildehenvisningene til slutt – etter sin egen tekst.

 

Eksempel på en referanse til en Internett-adresse:

 

Kilde: Wikipedia

http://no.wikipedia....rtal:Spr%C3%A5.

Nedlastningsdato: 17.02.2011

 

Om du bruker bøker gjør du det på samme måte.

 

Tittel på boken

Utgiver/forlag (eventuell oppslag og utgivelsesdato)

Forfatterne

ISBN nummer

 

Da skal det ikke oppstå noen problemer med kildehenvisningen smile.gif

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...