Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med drivere osv på splitter ny pc !

Anbefalte innlegg

Da har jeg bygget min aller første pc, men det er 5 dager siden jeg ble ferdig, og har enda ikke tatt den i bruk, da jeg synes det er bare rot og irriterende og prøve å forstå og få drivere og slikt til å funke. Det å bygge pc'en var en bagatell i forhold.

Computer Specs:

Lagringsenheter:

INTEL 510 SERIES 2.5" 250GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 3.5" 600GB 10K RPM SATA/600 32MB (x2 koblet RAID0)

Hovedkort:

ASUS MAXIMUS IV EXTREME B3 P67 S-1155 E-ATX

Blu-ray spiller:

PLEXTOR BLU-RAY 12X BD-R/RE SATA RETAIL BLACK

CPU:

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

RAM:

CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANCE

Strømforsyning:

CORSAIR HX 1000W ATX12V 2.2 / EPS12V

Skjermkort:

GIGABYTE RADEON HD6990 4GB GDDR5 PCI-E DVI/DP

Jeg har skaffet Intel Rapid Storage Technology, jeg har ikke vært inne noe i programmet og justert eller noe, for det skjønte jeg pent lite av, men ble råda at jeg måtte ha slik når jeg hadde en SSD. Når jeg starter pcen så står den på oppgavelinjen, men at den ikke er i bruk, eller noe slikt. Hørte at dette stemmer? Kan noen bekrefte?

Er dette noe som har med IMSM å gjøre? Tror hvertfall det het det, sto noe slikt Matrix en eller annen plass.

Jeg har innstalert drivere for skjermkort og hovedkort som fulgte med på diskene, men burde vel oppdatere dem? Er det ikke noe sted det står om jeg har siste driverne som fins? Søkte opp på hovedkortet, men var 40+ drivere på det så, visste ikke hva og om jeg burde laste noe av det. Prøvde å innstalere nyeste grafikk kort driverne, men skjermen blir bare svart og jeg må til slutt restarte pcen (jeg venta lenge for å se om noe skjedde) så har bare driverne som kom med disken, og vinduene flikker når jeg drar dem fort over skrivebordet.

Når jeg er inne på "Device Manager" så kommer det opp 2stk display adapter, begge "AMD Radeon HD 6990", og dem har forskjellig location (PCI Bus 3 og PCI Bus 4), dette virker rart for meg, har da bare et grafikk kort så kan jo ikke stemme :S

Så har jeg fortsatt en gul varseltrekant som sier at min "Renesas Electronics USB 3.0 Host Controller" ikke starter (This device cannot start (Code 10)), men er en linje med akkurat samma navn rett under som fungerer.

Fins det andre drivere for ting jeg ikke har nevnt nå?

Hvordan fikse problemene?

Er det ting jeg burde tenke på, eller om dere har noe tips, når det kommer til SSD og RAID0 ? Jeg har aldri brukt noe av delene før.

Masse sikkert dumme spørsmål her, men når jeg har spytta i over 30.000 i pc utstyr, og jeg ikke får det til å funke etter så mange dager, begynner jeg å bli temmelig sliten og oppgitt.

All tilbakemelding settes stor pris på :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ting jeg burde tenke på, eller om dere har noe tips, når det kommer til SSD og RAID0 ? Jeg har aldri brukt noe av delene før.

Har du installert OS'et på SSD'en , eller på raptordiskene som står i RAID 0 ?

Kan du kjøre en test med AS SSD

Legg så ut screenshot av testen.

Lenke til kommentar

Uhm, det var 8 SATA porter på HK'et, 4x Intel 3gb/s, 2x Intel 6gb/s, 2x Marvell 6gb/s

SSD er koblet i Intel 6gb/s for å få trim support eller hva det heter. RAID 0 er koblet i intel 3gb/s for dem skulle gi bedre performance enn Marvell 6gb pga, trim opplegget og diskene ville ikke ha bruk for 6gb uansett som jeg forsto det.

Jeg har null peiling selv, har bare blitt veileda ang opsettet.

Lenke til kommentar

For å fikse skjermkortet.

At det står at du har 2 skjermkort er HELT korrekt. Siden du har 6990 som er ett dobbelt kort, så ser den 2 GPUer. Så ikke noe å bekymre seg for.

Gå til AMD.com og last ned siste driver: http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Catalyst114earlypreview.aspx

Jeg går ut i fra at du har Win 7 64-bit

Når den er lastet ned, gå inn på "kontrollpanel" og "programmer og funksjoner". Avinnstaller alt som har med AMD og ATI å gjøre. Man må alltid slette gammel driver først. Restart så PCen, dobbelsjekk at de ikke ligger noe igjen.

Så kjør normal innstallasjon av den nye driveren. Husk å start Crossfire i den hvis det ikke skjer automatisk.

Når det kom til hovedkortet, så mener jeg å huske at jeg ikke trenkte å legge inn driver for dette, siden Windows 7 fikset dette selv.

Men ett tips når man bygger PC, er på forhånd å gå til hovedkortets nettsider, og laste ned nyeste driver. Det står så å si alltid en dato ved de forskjellige, så alltid velg nyeste.

EDIT: Mener å huske at Asus i hvertfall hadde før i tiden ett eget program som hjalp med å laste ned og legge inn nyeste driver og bios. Har selv bestilt ett P8P67 hovedkort, og fant ikke dette for det. Noen som vet?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Prøvde det du sa med grafikk kort driverne, men får det ikke til.

Får fortsatt svart skljerm mens jeg installerer nye driverne og skjermen kommer ikke tilbake, blir tvunget til å fysiskt resette fra frontpanelet.

Har kommet noe ATI opplegg inn i lista igjen men, tror ikke driveren er ferdig innstalert på orntli vis når det skjer slik.

Og en annen ting jeg glemte å nevne, jeg får ikke autorisert Windows 7, får feilmelding når jeg prøver å gjøre det. Står at denne windowsen fungerer bare som upgrade. og det sa dem på butikken også når jeg kjøpte win7, men dem sa jeg skulle slenge inn key'en når windows allerede var installert. fordi det er slik det må gjøres når man "oppgraderer" fra win xp. så ja...hvordan skal dette funke? :S *frustrert* ikkeno funker som det skal.

Lenke til kommentar

Det med Windows 7 har jeg ikke så veldig stor erfaring med, men høres ut som at du ble lurt til å spare ett par 100,- på en oppgraderings versjone enn en ekte versjon.

Så vidt jeg vet så må du da oppgi CD-keyen for XP eller Vista først, så Win 7. Dette skal vel skje under innstalleringen tror jeg. Ellers så må du innstallere XP eller Vista først, for så å innstallere Win7 fra windows vinduet etter på. Tror det normalt er bedre å få for en OEM utgave enn oppgradering.

Det med skjermkortet høres nesten ut som at skjermen din ikke takler oppløsningen som gis. Det hender at oppløsningen blir satt til 800x600 ved innstallasjon av driverene.

Hvilke type skjerm bruker du?

Lenke til kommentar

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK er skjermen jeg bruker, men er misfornøyd med den, skal kjøpe 27" på tirsdag :p Samsung P2770FH x2 ^^

Skal ringe å klage på dem jeg kjøpte OS av å få et nytt av dem :p må vel installere hele sulamiten på nytt igjen da og et nytt driver kaos :p

Traskas, takker så mye for det tilbudet! :D Men, bor i trønderland, så er ikke veldig i "nærheten" akkurat :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...